Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av TeslaTissel »


Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Helvete vad han hatar Tesla... :roll:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Helvete vad han hatar Tesla... :roll:
Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriver
Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Intressant. Vad jag förstår så vet inte ens Audi själva vilken standard de satt på bilen.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Helvete vad han hatar Tesla... :roll:
Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriver
Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...

Antagligen. Han verkar även antyda att han blir illamående i Teslor och att de känns tunga... (iofs kan han väl mena andra elbilar, typ Nissan Leaf eller Renault Zoe men det är ju knappast troligt) Han kan aldrig ha kört XC70. :lol: Eller någon annan stor fossilkombi. Alla känns tunga.
Audi har trollat bort den lite tunga känslan som många elbilar dras med och även det lite svävande intrycket som gör mig lite lätt åksjuk i flera elbilar. Jo, vissa elbilar känns faktiskt som radiobilar.
För övrigt är Model S 75D ca 300 kg lättare än e-tron.

e-tron:
https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Weight Empty * 2400 kg

Model S 75D
https://ev-database.uk/car/1070/Tesla-Model-S-75D
Weight Empty 2108 kg


100D väger 92 kg mer. Men fortfarande 200 kg lättare än Audin.

Lustigt även att han tycker att det är BRA att den inte känns som en elbil. Så sjukt att han vill åt nackdelarna från en fossilare bara för att det ska kännas hemtamt. Det ser man ju även på I-Pace som verkar ha nån konstlad fördröjning på gasen och även "motorljud" i högtalarna. Allt för att härma fossilbilar och slippa en del av fördelarna med elbil.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Helvete vad han hatar Tesla... :roll:
Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriver
Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Jag är helt övertygad om att Audi har byggt en bil som kommer tilltala den stora massan mer än vad Tesla någonsin har gjort, och en stor anledning till detta är att "det känns som hemma". På gott och ont givetvis, men skadar ju inte att alternativen finns.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Helvete vad han hatar Tesla... :roll:
Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriver
Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Jag har inte heller någon aning och skriver inte något om det heller. Har tidigare skrivit att jag tycker att Audi verkar ha byggt en bra elbil. Vad som är ett faktum är att Tesla inte bjuder journalister på bjudresor till andra kontinenter där det bjuds på mat och boende. Tesla köper inte heller några reklamannonser hos företagen som journalisterna jobbar för. Jag tror bestämt att dessa saker påverkar hur man ser på produkterna även ifall det inte har ett smack med produkterna att göra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Kommer ihåg mr Bergren från en diskussion via mail angående Bolt som han i en artikel hävdade skulle bli mycket billigare än Model 3 och lite andra märkliga saker, kritik om den artikeln bemöter han här:

https://www.expressen.se/motor/svar-til ... la-vanner/

Hur det gick för Bolt vet vi väl i dagsläget. Så tyvärr litar jag inte direkt på det han skriver, speciellt inte när/om det är relaterat till Tesla på något sätt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Kommer ihåg mr Bergren från en diskussion via mail angående Bolt som han i en artikel hävdade skulle bli mycket billigare än Model 3 och lite andra märkliga saker, kritik om den artikeln bemöter han här:

https://www.expressen.se/motor/svar-til ... la-vanner/

Hur det gick för Bolt vet vi väl i dagsläget. Så tyvärr litar jag inte direkt på det han skriver, speciellt inte när/om det är relaterat till Tesla på något sätt.
Haha! Det är mycket där man kan skratta åt idag. Det har ju nämnts ibland att man skulle samla på alla såna artiklar för att kunna köra upp i facet på dem om några år när vi har facit. Redan nu går det att göra så med denna artikel!

Tack för att du lättade upp min eftermiddag! :)
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Nej det är såklart inte omöjligt att den är bättre i verkligheten. Men på papperet så är den sämre på nästan alla punkter. Tyngre, långsammare, sämre räckvidd, sämre laddnätverk...
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Jag är helt övertygad om att Audi har byggt en bil som kommer tilltala den stora massan mer än vad Tesla någonsin har gjort, och en stor anledning till detta är att "det känns som hemma". På gott och ont givetvis, men skadar ju inte att alternativen finns.

Varken e-tron eller Model S/X kommer tilltala "den stora massan" med tanke på priset. Och visst har Tesla en del hyss för sig och tänker nytt. Men jag har beslutat mig för att omfamna utvecklingen, inte vara rädd för den. Min BMW i3 är ju också jävligt udda och speciell. Den känns faktiskt ännu mindre konventionell än Teslan. I början kändes det kanske lite konstigt men nu tycker jag en vanlig bil är hopplöst tråkig.

Men det är ju fritt fram att vara olika. Vill man att det ska vara som det alltid har varit så kan man säkert koda in "växlingar" i en elektrisk drivlina också. :lol:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Jag har inte heller någon aning och skriver inte något om det heller. Har tidigare skrivit att jag tycker att Audi verkar ha byggt en bra elbil. Vad som är ett faktum är att Tesla inte bjuder journalister på bjudresor till andra kontinenter där det bjuds på mat och boende. Tesla köper inte heller några reklamannonser hos företagen som journalisterna jobbar för. Jag tror bestämt att dessa saker påverkar hur man ser på produkterna även ifall det inte har ett smack med produkterna att göra.
Blir rätt tydligt när man läser Model 3 vs Bolt artikeln jag länkade till nyss:
Många som skriver undrar också varför jag inte frågar personen X på Tesla eller varför jag inte kör bilen Y själv. Gärna, mycket gärna. Jag försöker och jag kommer att fortsätta att försöka. Jag vill köra bilarna, jag vill prata med personerna. Men hittills har Tesla backat ur - av någon anledning. Kanske vågar de inte svara på frågor. Kanske vågar de inte låta mig köra bilarna. Jag har meddelat Tesla att jag åker till vilken plats som helst på jorden för att prata med Elon Musk eller för att köra Model X. Men det verkar inte som att de vågar erbjuda sina produkter och personer för samma granskning som andra. Varför bjöds inte alla journalister in till visningen i torsdags - som andra gör? Varför fick inte de som var där ställa frågor - som andra gör?
Till viss del kan man väl förstå det också.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Kommer ihåg mr Bergren från en diskussion via mail angående Bolt som han i en artikel hävdade skulle bli mycket billigare än Model 3 och lite andra märkliga saker, kritik om den artikeln bemöter han här:

https://www.expressen.se/motor/svar-til ... la-vanner/

Hur det gick för Bolt vet vi väl i dagsläget. Så tyvärr litar jag inte direkt på det han skriver, speciellt inte när/om det är relaterat till Tesla på något sätt.

Ursäkta språket men vilken jävla idiot han är. Helt sjukt. Precis den där attityden fick mig att lämna BMW-forumet. Vad är det med folk? Jag känner mig verkligen inte som en sektmedlem. (eller ja, jag kanske börjar bli. :lol: :oops: )
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Kommer ihåg mr Bergren från en diskussion via mail angående Bolt som han i en artikel hävdade skulle bli mycket billigare än Model 3 och lite andra märkliga saker, kritik om den artikeln bemöter han här:

https://www.expressen.se/motor/svar-til ... la-vanner/

Hur det gick för Bolt vet vi väl i dagsläget. Så tyvärr litar jag inte direkt på det han skriver, speciellt inte när/om det är relaterat till Tesla på något sätt.

Ursäkta språket men vilken jävla idiot han är. Helt sjukt.
Klart en dålig journalist på en skittidning i ett pluttland ska få bjudresor, annars är det tecken på att produkten är dålig
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Jag har inte heller någon aning och skriver inte något om det heller. Har tidigare skrivit att jag tycker att Audi verkar ha byggt en bra elbil. Vad som är ett faktum är att Tesla inte bjuder journalister på bjudresor till andra kontinenter där det bjuds på mat och boende. Tesla köper inte heller några reklamannonser hos företagen som journalisterna jobbar för. Jag tror bestämt att dessa saker påverkar hur man ser på produkterna även ifall det inte har ett smack med produkterna att göra.
Oavsett vad man tycker om det så är det i slutändan motorjournalisternas skriverier som avgör hur en bil kommer att uppfattas av allmänheten. När hela motorjournalistkåren skriver skit om Tesla så påverkas de flesta på ett eller annat sätt av detta. Och att det skrivs så mycket bajs om Tesla beror ju som bekant på hummersoppefenomenet. Biltestarna känner sig förödmjukade eftersom Tesla inte vill bjuda in dem, och då är Teslas bilar allmänt dåliga. Elbilar är kass. Punkt.
Audi tillhör dem som bjuder på ett eller annat kräftdjur och så har de plötsligt byggt en bil som då naturligtvis får fina recensioner av skribenterna. Folk läser detta och plötsligt är elbilar inte så dåliga längre som de alltid har varit.
Det kan alltså egentligen bara bidra till en större acceptans för elbilar. Även om motorjournalisterna hatar Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Jag har inte heller någon aning och skriver inte något om det heller. Har tidigare skrivit att jag tycker att Audi verkar ha byggt en bra elbil. Vad som är ett faktum är att Tesla inte bjuder journalister på bjudresor till andra kontinenter där det bjuds på mat och boende. Tesla köper inte heller några reklamannonser hos företagen som journalisterna jobbar för. Jag tror bestämt att dessa saker påverkar hur man ser på produkterna även ifall det inte har ett smack med produkterna att göra.
Oavsett vad man tycker om det så är det i slutändan motorjournalisternas skriverier som avgör hur en bil kommer att uppfattas av allmänheten. När hela motorjournalistkåren skriver skit om Tesla så påverkas de flesta på ett eller annat sätt av detta. Och att det skrivs så mycket bajs om Tesla beror ju som bekant på hummersoppefenomenet. Biltestarna känner sig förödmjukade eftersom Tesla inte vill bjuda in dem, och då är Teslas bilar allmänt dåliga. Elbilar är kass. Punkt.
Audi tillhör dem som bjuder på ett eller annat kräftdjur och så har de plötsligt byggt en bil som då naturligtvis får fina recensioner av skribenterna. Folk läser detta och plötsligt är elbilar inte så dåliga längre som de alltid har varit.
Det kan alltså egentligen bara bidra till en större acceptans för elbilar. Även om motorjournalisterna hatar Tesla.

Ja det är ju lite lustigt hur det blir annat ljud i skällan när han skulle skriva om en Audi. Inte ett kritiskt ord.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Ja det är ju lite lustigt hur det blir annat ljud i skällan när han skulle skriva om en Audi. Inte ett kritiskt ord.
Nej, det känns lite väl obalanserat tycker jag. Det verkar ju vara en toppenbil utan några som helst nackdelar som ingen annan (el-)bil kan mäta sig med. Den unika fyrhjulsdriften och det revolutionära batterikylsystemet som ingen annan har. Det är säkert inget fel på varken det ena eller det andra, rent tekniskt, men att påstå att det är unikt i världen är ju ändå lite väl drygt av honom. Jag är säker på att han aldrig har gjort en liknande testkörning med en Tesla, och hade han gjort det så hade han säkert tyckt att det var jättefruktansvärt. Jag är ganska säker på att det inte är så milsvidd skillnad i köregenskaperna mellan en e-tron och en Tesla. Inte som han beskriver det i alla fall.
Och på vilket sätt en elbil inte ska kännas som en elbil fattar inte jag. Är det bra eller dåligt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Ja det är ju lite lustigt hur det blir annat ljud i skällan när han skulle skriva om en Audi. Inte ett kritiskt ord.
Till hans försvar så var han faktiskt relativt positiv i sin Model X recension, om än väldigt kortfattad:

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... regangare/

Sen testades förstås e-Tron i ett litet annat sammanhang. När den kommer till Sverige och testas här förväntar jag mig en kommentar om laddnätverket, eller avsaknad av det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Nej det är såklart inte omöjligt att den är bättre i verkligheten. Men på papperet så är den sämre på nästan alla punkter. Tyngre, långsammare, sämre räckvidd, sämre laddnätverk...
Bättre helhet skrev jag, en bil är mer än broschyrsiffror. Jämför man med Model X så är e-tron rejält mycket billigare, väger ungefär samma (officiella viktsiffror för e-tron verkar inte ha släppts, det finns uppgifter om allt från 2000 kg till 2400 kg där det senare kanske är mer troligt), något till mycket långsammare 0-100 beroende på vilket batteri Teslan har. När det gäller laddnätverket så har ju Tesla i nuläget en rejäl fördel. Räckvidden är lite svårare då Tesla inte redovisar enligt WLTP, men e-tron ser ut att få en räckvidd som ligger någonstans mellan Model X med 75- och 100 kW batteri.

Jämför man med Model S så blir det annorlunda. Vilken man ska jämföra med är ju från person till person. Vill man bara ha en bra premiumelbil kanske det är rättvist att jämföra med Model S. Vill man ha en SUV/CUV blir det ju Model X man får jämföra med, och I-pace trots storleksskillnaden.

Tycker det är något komiskt att de här två meningarna rör upp så mycket känslor:

"Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen."
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Nej det är såklart inte omöjligt att den är bättre i verkligheten. Men på papperet så är den sämre på nästan alla punkter. Tyngre, långsammare, sämre räckvidd, sämre laddnätverk...
Bättre helhet skrev jag, en bil är mer än broschyrsiffror. Jämför man med Model X så är e-tron rejält mycket billigare, väger ungefär samma (officiella viktsiffror för e-tron verkar inte ha släppts, det finns uppgifter om allt från 2000 kg till 2400 kg där det senare kanske är mer troligt), något till mycket långsammare 0-100 beroende på vilket batteri Teslan har. När det gäller laddnätverket så har ju Tesla i nuläget en rejäl fördel. Räckvidden är lite svårare då Tesla inte redovisar enligt WLTP, men e-tron ser ut att få en räckvidd som ligger någonstans mellan Model X med 75- och 100 kW batteri.

Jämför man med Model S så blir det annorlunda. Vilken man ska jämföra med är ju från person till person. Vill man bara ha en bra premiumelbil kanske det är rättvist att jämföra med Model S. Vill man ha en SUV/CUV blir det ju Model X man får jämföra med, och I-pace trots storleksskillnaden.

Tycker det är något komiskt att de här två meningarna rör upp så mycket känslor:

"Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen."

Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.

Vad gäller vikten så är Model X ganska mycket större än e-tron.

Jag tror visst att e-tron har flera stora fördelar gentemot Tesla. Fler verkstäder, kortare väntetider på reservdelar, färre irriterande småfel, bättre ihopskruvade, högre finish...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Tycker det är något komiskt att de här två meningarna rör upp så mycket känslor:

"Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen."
Nej, det tycker jag inte är upprörande meningar. Även om jag naturligtvis inte har testat e-tron. Att den kan mäta sig med Teslas bilar utgår jag helt enkelt ifrån. Det är inget att bli upprörd över tycker jag. Jag tror däremot inte att den är så vansinnigt mycket bättre just i de punkterna som nämns, alltså köregenskaper, batteri, drivlina osv.
Egentligen hoppas jag att e-tron verkligen är så bra som han påstår, men eftersom han helt uppenbarligen inte är objektiv är det svårt att dra några slutsatser utifrån det här testet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.
Navigator är standard. Backkamera hittar jag inget om överhuvudtaget. Men parkeringssensorer fram+bak är standard i alla fall. Den listan jag har fått är inte komplett utan bara ett urval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Verdi skrev:
Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.
Navigator är standard. Backkamera hittar jag inget om överhuvudtaget. Men parkeringssensorer fram+bak är standard i alla fall. Den listan jag har fått är inte komplett utan bara ett urval.
De man se är att navigator är ganska vanligt att de är standard i elbilar oftast för att de ska vara enkelt att hitta laddare.
Sedan vad de gäller tillval så är väl inte Tesla alltid så bra heller, jag tar mitt vanliga exempl, vad kostar en så enkal sak som adaptiv farthållare till en Tesla, någon som 2011 kostade mig ca 15000 på min bil och idag på många märken ingår. Vad de gäller e-tron vet jag inte men på en Tesla blir de väldigt dyrt...

Som flera sagt, de är lite upprörda känslor över att de nu kanske finns en bil som för första gången(?) går att mäta med Tesla. Jag tycker detta bara är kul, låt nu elbilsmatchen börja och låt den bli bättre och bättre ju längre den pågår.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Sedan vad de gäller tillval så är väl inte Tesla alltid så bra heller, jag tar mitt vanliga exempl, vad kostar en så enkal sak som adaptiv farthållare till en Tesla, någon som 2011 kostade mig ca 15000 på min bil och idag på många märken ingår. Vad de gäller e-tron vet jag inte men på en Tesla blir de väldigt dyrt...
Adaptiv farhållare och lane-assist ingår som standard i den dyrare versionen som kostar 954.000kr. Tillsammans med delläder, förarstol med memory-funktion, el-svankstöd, variabel nackstöd, mittarmstld, 20"-hjul, häftigare lackering, takräcke, belysningspaket och komfortvärmare (vad det nu är).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar