Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Problem med polerna?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Audi e-tron

Inlägg av Alfred »

Upptäckte en rätt intressant sak när jag satt och kollade in https://elbilstatistikk.no/ för att imponeras av mängden Model 3-leveranser i Norge denna månad.

En bit ner i topplistan framgår det tydligt att Audi fått upp rätt bra volym på leveranser av E-tron i Norge nu. I skrivande stund 560 st hittills i mars, vilket kan jämföras med 240 st Model X. Verkar som om den kommer konkurrera med Leaf och i3 om tredjeplatsen denna månad i Norge vilket ju får sägas vara imponerande med tanke på prislappen.

Säkert en initial kö av köpare att beta av, så kanske lugnar sig sen. Men värt att lägga märke till.

Sen är ju Model 3-leveranserna ett kapitel för sig. Blir intressant att se totala marknadsandelen för BEV i Norge när mars är över.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

MangeT skrev:
Problem med polerna?
Något som hade fastnat polacken tror jag.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

MangeT skrev:
Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...

Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
MangeT skrev:
Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...

Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr. :(
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
MangeT skrev:
Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...

Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr. :(

Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
MangeT skrev:
Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...

Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr. :(

Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Mm inte helt osannolikt, har tänkt samma tanke. Konsekvenserna av att åka omkring i en ladugård blir tydligare i en BEV. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
MangeT skrev:
Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...

Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr. :(

Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Det är väl precis tvärtom? :P
Många kör betydligt mer och hårdare, ”soppan” är ju nästan gratis...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
Japp så är det, men batterier är ju inte gratis så kan man komma lika långt med ett mindre batteri är ju inte det fel. Men det är ingen slump att många BEV:ar är SUV-liknande som du säger, det är en konsekvens av batteriets stora volym. Porsche Taycan och PS2 har ju löst takhöjden/knävinkeln i en lägre bil genom att inte placera några celler där baksätespassagerarnas fötter hamnar. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.

Jo, så är det ju. Polestar 2 och Porsche Taycan har löst det genom att inte ha ett jämntjockt batteripack i golvet.

BMW i3 har också jättehöga hjul. Har 20" på min nu på sommarhjulen. Är ingen stor bil...

Lite samma sak med Model S. Hjulen är ganska mycket högre än på t ex en 5-serie. Men ändå så blir sitthöjden inte jättehög.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
MangeT skrev:
Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...

Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr. :(

Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Det är väl precis tvärtom? :P
Många kör betydligt mer och hårdare, ”soppan” är ju nästan gratis...
Både och. Jag kör ganska exakt lika mycket som jag alltid gjort. Dock kör jag antagligen lite lugnare. Man får ett annat lugn i kroppen i en elbil. Man behöver inte jaga de där höga varven för att få ut effekten.

Nackdelen är såklart att räckvidden blir sämre än den hade kunnat vara annars om bilen är högbyggd.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/

Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat. :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/

Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat. :)
Det som förvånar mig en del är att enligt artikeln så är den planerade produktion 300 i veckan, hade Audi verkligen inte tänkt producera fler än 15 000 om året?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hm, detta rimmar dåligt med att bilarna faktiskt levereras i den takt som Audi har lovat. En del (inklusive jag själv) får sina bilar till och med betydligt tidigare än vad som sades från början. Vi kollade just i förrgår och ingen av bilarna vi kunde se i systemet har blivit framflyttad eller så. Den utlovade produktionsveckan var än så länge oförändrad. Om nu uppgifterna stämmer är det uppenbarligen ingenting som påverkar leveranserna i nuläget.
Nu kan man ju såklart hävda att hälften av kunderna har avbokat sina beställda bilar (kom ihåg att e-tron är långsam som en snigel, ineffektiv som en ångmaskin, tråkig som en Prius och liten som en Fiat 500) och det är därför leveranserna ändå sker i tid. Men det är föga sannolikt. Här hos oss har det tvärtom tillkommit någon eller några beställningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Hm, detta rimmar dåligt med att bilarna faktiskt levereras i den takt som Audi har lovat. En del (inklusive jag själv) får sina bilar till och med betydligt tidigare än vad som sades från början. Vi kollade just i förrgår och ingen av bilarna vi kunde se i systemet har blivit framflyttad eller så. Den utlovade produktionsveckan var än så länge oförändrad. Om nu uppgifterna stämmer är det uppenbarligen ingenting som påverkar leveranserna i nuläget.
Nu kan man ju såklart hävda att hälften av kunderna har avbokat sina beställda bilar (kom ihåg att e-tron är långsam som en snigel, ineffektiv som en ångmaskin, tråkig som en Prius och liten som en Fiat 500) och det är därför leveranserna ändå sker i tid. Men det är föga sannolikt. Här hos oss har det tvärtom tillkommit någon eller några beställningar.
Mm, ska bli väldigt intressant att se försäljningsstatistik de kommande månaderna för eTron. I januari så levererades det 431 eTron i Europa och siffrorna för februari finns inte på den sidan jag följer, bör komma de kommande dagarna. Men som du säger, om flera fått sin leveranser framflyttade så låter det knappast som problem med produktion.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Januari- och februari-leveranserna kan man nog anta att det handlar om demo-bilar för bilhandlarna och så. Kundleveranserna har precis börjat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron

Inlägg av TiborBlomhall »

vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Ånej, de kommer gå i konkurs!
Det är så folk sa om Tesla iaf när de hade produktionsproblem.

Tesla bygger förresten lika många Model 3 på två veckor som Audi planerar bygga per år.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Ånej, de kommer gå i konkurs!
Det är så folk sa om Tesla iaf när de hade produktionsproblem.

Tesla bygger förresten lika många Model 3 på två veckor som Audi planerar bygga per år.
Det är iaf väldigt intressant vilken extremt dominerande ställning LG verkar ha på elbilsbatterier utanför Kina. Jag trodde åtminstone Polestar skulle köra CATL (iom samarbetet med Geely), men som jag fattat det så ska de precis som "alla" andra köra LG. LG bör ha ett extremt bra läge att styra leveranser till de tillverkare som är beredda att betala bäst kommande år fram tills konkurrenterna fått upp takten (samt i vissa fall de biltillverkare som bestämmer sig för att producera själva).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

etron har nog aldrig varit tänkt att bli nån volymbil.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

Provkörde en etron igår. Hade ganska höga förhoppningar då jag har haft fler Audi-bilar genom åren och har varit nöjd med dom.

Ganska snygg utanpå men oj vad daterat det mesta inne i bilen kändes. Miljoner knappar att trycka på och man visste inte var man skulle titta/leta för olika funktioner. Duktigt trött kändes den också. Styrkänslan var lite bättre än min X men så fort man skulle korsa en streckad linje så började bilen bråka och ville styra tillbaka - läskigt.

Fick tyvärr ingen som helst feeling och blev bara mer övertygad om hur rätt model X är mig iaf.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
etron har nog aldrig varit tänkt att bli nån volymbil.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
Jämför vi inte äpplen och flodhästar nu? En stor SUV för runt miljonen är aldrig tänkt att bli en volymbil, inte utanför sitt segment iaf. ;) Audi har enligt uppgift kapacitet för att tillverka 400 elmaskiner per dag (med befintliga produktionslinor), så om man antar att de har dimensionerat den produktionen efter en tänkt produktionsvolym av bilar ger det ca 60 000 fyrhjulsdrivna elbilar årligen. Det är ungefär samma volym som Q7 säljer årligen, och strax över vad Tesla Model X sålde förra året.

Sen om de lyckas sälja och leverera 60 000 e-tron med varianter årligen har ju absolut att göra med konkurrenskraften och kunders vilja att gå över till eldrivet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/

Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat. :)
Det som förvånar mig en del är att enligt artikeln så är den planerade produktion 300 i veckan, hade Audi verkligen inte tänkt producera fler än 15 000 om året?
Som vanligt klarar inte mestmotor citera korrekt. De hänvisar till och med till en originalartikel och där står det:

Audi is reportedly having problems with the battery supply from the supplier LG Chem for their electric e-tron. Audi is therefore currently only able to produce about half of the originally announced 300 e-tron units per day at its plant in Brussels.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Skriv svar