Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Upptäckte en rätt intressant sak när jag satt och kollade in https://elbilstatistikk.no/ för att imponeras av mängden Model 3-leveranser i Norge denna månad.
En bit ner i topplistan framgår det tydligt att Audi fått upp rätt bra volym på leveranser av E-tron i Norge nu. I skrivande stund 560 st hittills i mars, vilket kan jämföras med 240 st Model X. Verkar som om den kommer konkurrera med Leaf och i3 om tredjeplatsen denna månad i Norge vilket ju får sägas vara imponerande med tanke på prislappen.
Säkert en initial kö av köpare att beta av, så kanske lugnar sig sen. Men värt att lägga märke till.
Sen är ju Model 3-leveranserna ett kapitel för sig. Blir intressant att se totala marknadsandelen för BEV i Norge när mars är över.
En bit ner i topplistan framgår det tydligt att Audi fått upp rätt bra volym på leveranser av E-tron i Norge nu. I skrivande stund 560 st hittills i mars, vilket kan jämföras med 240 st Model X. Verkar som om den kommer konkurrera med Leaf och i3 om tredjeplatsen denna månad i Norge vilket ju får sägas vara imponerande med tanke på prislappen.
Säkert en initial kö av köpare att beta av, så kanske lugnar sig sen. Men värt att lägga märke till.
Sen är ju Model 3-leveranserna ett kapitel för sig. Blir intressant att se totala marknadsandelen för BEV i Norge när mars är över.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Audi e-tron
Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Audi e-tron
Något som hade fastnat polacken tror jag.MangeT skrev:Problem med polerna?
Audi e-tron
Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.taliz skrev:Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Re: Audi e-tron
Geni87 skrev:Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.taliz skrev:Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Re: Audi e-tron
Mm inte helt osannolikt, har tänkt samma tanke. Konsekvenserna av att åka omkring i en ladugård blir tydligare i en BEV.Verdi skrev:Geni87 skrev:Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.taliz skrev:Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Re: Audi e-tron
På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det är väl precis tvärtom?Verdi skrev:Geni87 skrev:Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.taliz skrev:Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Många kör betydligt mer och hårdare, ”soppan” är ju nästan gratis...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Japp så är det, men batterier är ju inte gratis så kan man komma lika långt med ett mindre batteri är ju inte det fel. Men det är ingen slump att många BEV:ar är SUV-liknande som du säger, det är en konsekvens av batteriets stora volym. Porsche Taycan och PS2 har ju löst takhöjden/knävinkeln i en lägre bil genom att inte placera några celler där baksätespassagerarnas fötter hamnar.mati skrev:På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
Re: Audi e-tron
mati skrev:På sätt och vis är det ju enklare att trycka in ett tjockt batteri i en hög SUV utan att behöva göra allt för mycket avkall på benfriheten och så. I en lägre bil tar man ju relativt sett ganska mycket plats från höjden i och med batteriet som ligger under fötterna.
Titta bara på VW I.D. Det är visserligen ingen SUV men den verkar få ovanligt stora hjul, vilket gör att den kommer upp en bit. Jag antar att man på det viset skapar plats under bilen så att batteriet inte tar för mycket av kupéutrymmet.
Jo, så är det ju. Polestar 2 och Porsche Taycan har löst det genom att inte ha ett jämntjockt batteripack i golvet.
BMW i3 har också jättehöga hjul. Har 20" på min nu på sommarhjulen. Är ingen stor bil...
Lite samma sak med Model S. Hjulen är ganska mycket högre än på t ex en 5-serie. Men ändå så blir sitthöjden inte jättehög.
Re: Audi e-tron
Både och. Jag kör ganska exakt lika mycket som jag alltid gjort. Dock kör jag antagligen lite lugnare. Man får ett annat lugn i kroppen i en elbil. Man behöver inte jaga de där höga varven för att få ut effekten.taliz skrev:Det är väl precis tvärtom?Verdi skrev:Geni87 skrev:Och låga bilar minskar rent generellt i hela världen, tyvärr.taliz skrev:Tyvärr är väl kombi en försvinnande liten marknad globalt sett.MangeT skrev:Tänk om de kunde komma med en motsvarande eldriven A6 avant.
Mest poppis här i Nordeuropa väl? Bor inte sååå många här...
Volvo sålde ju inte ens sina herrgårdsvagnar i USA tidigare tex.
På senare år har de ju återintroducerat dem, men SUVarna säljer ju överlägset mest.
Kanske kommer öka igen nu om elbilar slår igenom. Är inte lika roligt att slösa med energin när man kör elbil som när man kör på andra bränslen.
Många kör betydligt mer och hårdare, ”soppan” är ju nästan gratis...
Nackdelen är såklart att räckvidden blir sämre än den hade kunnat vara annars om bilen är högbyggd.
Re: Audi e-tron
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Re: Audi e-tron
vigge50 skrev:Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat.
Re: Audi e-tron
Det som förvånar mig en del är att enligt artikeln så är den planerade produktion 300 i veckan, hade Audi verkligen inte tänkt producera fler än 15 000 om året?Verdi skrev:vigge50 skrev:Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat.
Re: Audi e-tron
Hm, detta rimmar dåligt med att bilarna faktiskt levereras i den takt som Audi har lovat. En del (inklusive jag själv) får sina bilar till och med betydligt tidigare än vad som sades från början. Vi kollade just i förrgår och ingen av bilarna vi kunde se i systemet har blivit framflyttad eller så. Den utlovade produktionsveckan var än så länge oförändrad. Om nu uppgifterna stämmer är det uppenbarligen ingenting som påverkar leveranserna i nuläget.
Nu kan man ju såklart hävda att hälften av kunderna har avbokat sina beställda bilar (kom ihåg att e-tron är långsam som en snigel, ineffektiv som en ångmaskin, tråkig som en Prius och liten som en Fiat 500) och det är därför leveranserna ändå sker i tid. Men det är föga sannolikt. Här hos oss har det tvärtom tillkommit någon eller några beställningar.
Nu kan man ju såklart hävda att hälften av kunderna har avbokat sina beställda bilar (kom ihåg att e-tron är långsam som en snigel, ineffektiv som en ångmaskin, tråkig som en Prius och liten som en Fiat 500) och det är därför leveranserna ändå sker i tid. Men det är föga sannolikt. Här hos oss har det tvärtom tillkommit någon eller några beställningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Mm, ska bli väldigt intressant att se försäljningsstatistik de kommande månaderna för eTron. I januari så levererades det 431 eTron i Europa och siffrorna för februari finns inte på den sidan jag följer, bör komma de kommande dagarna. Men som du säger, om flera fått sin leveranser framflyttade så låter det knappast som problem med produktion.mati skrev:Hm, detta rimmar dåligt med att bilarna faktiskt levereras i den takt som Audi har lovat. En del (inklusive jag själv) får sina bilar till och med betydligt tidigare än vad som sades från början. Vi kollade just i förrgår och ingen av bilarna vi kunde se i systemet har blivit framflyttad eller så. Den utlovade produktionsveckan var än så länge oförändrad. Om nu uppgifterna stämmer är det uppenbarligen ingenting som påverkar leveranserna i nuläget.
Nu kan man ju såklart hävda att hälften av kunderna har avbokat sina beställda bilar (kom ihåg att e-tron är långsam som en snigel, ineffektiv som en ångmaskin, tråkig som en Prius och liten som en Fiat 500) och det är därför leveranserna ändå sker i tid. Men det är föga sannolikt. Här hos oss har det tvärtom tillkommit någon eller några beställningar.
Re: Audi e-tron
Januari- och februari-leveranserna kan man nog anta att det handlar om demo-bilar för bilhandlarna och så. Kundleveranserna har precis börjat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Audi e-tron
Ånej, de kommer gå i konkurs!vigge50 skrev:Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Det är så folk sa om Tesla iaf när de hade produktionsproblem.
Tesla bygger förresten lika många Model 3 på två veckor som Audi planerar bygga per år.
Re: Audi e-tron
Det är iaf väldigt intressant vilken extremt dominerande ställning LG verkar ha på elbilsbatterier utanför Kina. Jag trodde åtminstone Polestar skulle köra CATL (iom samarbetet med Geely), men som jag fattat det så ska de precis som "alla" andra köra LG. LG bör ha ett extremt bra läge att styra leveranser till de tillverkare som är beredda att betala bäst kommande år fram tills konkurrenterna fått upp takten (samt i vissa fall de biltillverkare som bestämmer sig för att producera själva).TiborBlomhall skrev:Ånej, de kommer gå i konkurs!vigge50 skrev:Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Det är så folk sa om Tesla iaf när de hade produktionsproblem.
Tesla bygger förresten lika många Model 3 på två veckor som Audi planerar bygga per år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
etron har nog aldrig varit tänkt att bli nån volymbil.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Provkörde en etron igår. Hade ganska höga förhoppningar då jag har haft fler Audi-bilar genom åren och har varit nöjd med dom.
Ganska snygg utanpå men oj vad daterat det mesta inne i bilen kändes. Miljoner knappar att trycka på och man visste inte var man skulle titta/leta för olika funktioner. Duktigt trött kändes den också. Styrkänslan var lite bättre än min X men så fort man skulle korsa en streckad linje så började bilen bråka och ville styra tillbaka - läskigt.
Fick tyvärr ingen som helst feeling och blev bara mer övertygad om hur rätt model X är mig iaf.
Ganska snygg utanpå men oj vad daterat det mesta inne i bilen kändes. Miljoner knappar att trycka på och man visste inte var man skulle titta/leta för olika funktioner. Duktigt trött kändes den också. Styrkänslan var lite bättre än min X men så fort man skulle korsa en streckad linje så började bilen bråka och ville styra tillbaka - läskigt.
Fick tyvärr ingen som helst feeling och blev bara mer övertygad om hur rätt model X är mig iaf.
Model S P85DL+
Re: Audi e-tron
Jämför vi inte äpplen och flodhästar nu? En stor SUV för runt miljonen är aldrig tänkt att bli en volymbil, inte utanför sitt segment iaf. Audi har enligt uppgift kapacitet för att tillverka 400 elmaskiner per dag (med befintliga produktionslinor), så om man antar att de har dimensionerat den produktionen efter en tänkt produktionsvolym av bilar ger det ca 60 000 fyrhjulsdrivna elbilar årligen. Det är ungefär samma volym som Q7 säljer årligen, och strax över vad Tesla Model X sålde förra året.taliz skrev:etron har nog aldrig varit tänkt att bli nån volymbil.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
Sen om de lyckas sälja och leverera 60 000 e-tron med varianter årligen har ju absolut att göra med konkurrenskraften och kunders vilja att gå över till eldrivet.
Re: Audi e-tron
Som vanligt klarar inte mestmotor citera korrekt. De hänvisar till och med till en originalartikel och där står det:vigge50 skrev:Det som förvånar mig en del är att enligt artikeln så är den planerade produktion 300 i veckan, hade Audi verkligen inte tänkt producera fler än 15 000 om året?Verdi skrev:vigge50 skrev:Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat.
Audi is reportedly having problems with the battery supply from the supplier LG Chem for their electric e-tron. Audi is therefore currently only able to produce about half of the originally announced 300 e-tron units per day at its plant in Brussels.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning