Jo jag tror också det. Hamnar ju mellan i-Pace och Model X i storlek, dessutom något större batteri än i-Pace. Audi och Jaguar har ju i övrigt ungefär samma prispolicy och åtminstone på sikt så kommer såklart VWs aktieägare förvänta sig lika bra marginaler på elbilarna som övriga bilar... Så summa summarum tror jag priset hamnar i nivå med i-Pace eller tom lite högre, dvs runt miljonen. Ska dock tillägga att jag inte läst så mkt om e-tron, finns såklart en möjlighet att Audi vill "slå sig in" och initialt inte tar lika mycket betalt.Toja skrev:Garanterat minst 1 milj. Audi är inte prisdrivande. Då skulle WV o Skoda inte överleva
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Dessutom brukar Audi vara duktiga på att ta betalt för tillbehör? När jag kollade på Audi som tjänstebil så har jag för mig att de hade typ kryssrutor för _allt_. Grymt jobbigt att få en överblick.
Kanske har hänt något på 5 år dock
Kanske har hänt något på 5 år dock
Re: Audi e-tron
Kryssrutorna har om möjligt blivit fler...lobbin skrev:Dessutom brukar Audi vara duktiga på att ta betalt för tillbehör? När jag kollade på Audi som tjänstebil så har jag för mig att de hade typ kryssrutor för _allt_. Grymt jobbigt att få en överblick.
Kanske har hänt något på 5 år dock
Re: Audi e-tron
Pris och leveranstid kommer säkert att dra iväg. Man kan nog glömma att få den tills leasingperioden går ut om nåt halvår. Speciellt som de flesta bilarna går till Kina. Och det inte finns någon batteritillverkning värt namnet i Europa. Laddinfrastrukturen behöver också mångdublas. Det är lite att göra innan det står en Audi Bajskorv på uppfarten
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
För min del som aldrig ägt (men kört) Audi tycker jag dessutom att koncernen gör skäl för det franska namnet. Fusket med utsläppen är ett slag i ansiktet som jag inte glömmer i första taget. Det är ju lika illa som i gamla tider när man gav hästarna arsenik för att pigga upp dem inför försäljning, men satt i system på global nivå. Riktigt fult gjort. De har en del att bevisa innan förtroendet återkommer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Agree. För mig gör detta det "nästan" omöjligt för mig att köpa en bil från VW-koncernen igen. Som "lök på laxen" har jag redan lovat mig själv det vid tidigare tillfälle efter upprepad otroligt stor frustration över deras servicenätverk.Gustafsson skrev:För min del som aldrig ägt (men kört) Audi tycker jag dessutom att koncernen gör skäl för det franska namnet. Fusket med utsläppen är ett slag i ansiktet som jag inte glömmer i första taget. Det är ju lika illa som i gamla tider när man gav hästarna arsenik för att pigga upp dem inför försäljning, men satt i system på global nivå. Riktigt fult gjort. De har en del att bevisa innan förtroendet återkommer.
Tror dock inte detta kommer bli någon begränsning för mig i praktiken annat än möjligtvis om 5-10 år när de kanske lärt sig bygga elbilar OCH fått bra laddnätverk på plats.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
nu har Audi gått ut med "officiellt" pris att e-tron ska ha ett startpris på 80 000€. Med tanke på Audis tillbehörspriser och långa listor, så antar jag att det inte blir allt för många bilar som säljs för mindre än 100 000€.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Intressant. Var ändå klart lägre än jag trodde. i-Pace startar väl på €82.000 för den enklaste S-modellen?HelectriC skrev:nu har Audi gått ut med "officiellt" pris att e-tron ska ha ett startpris på 80 000€. Med tanke på Audis tillbehörspriser och långa listor, så antar jag att det inte blir allt för många bilar som säljs för mindre än 100 000€.
Håller med om att Audi har en stor och "dyr" utrustningslista, men samma sak gäller ju för Jaguar.
Audin är ju något snabbare, något större, något större batteri, något mer kraftfull motor än i-Pacen. Gissningsvis ännu lite högre interiörkvalitet... i-Pacen är dock snyggare IMO. Är väl hyfsat stor chans att Audin kan ladda trefas också samt att man antagligen får fördelar jämfört med Jaguar-ägare i Ionity-nätverket.
Personligen föredrar jag Tesla, men om Tesla inte fanns hade jag vid första anblick varit betydligt mer intresserad av Audin än av Jaguaren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Kan bara hålla med, det ska enormt mycket till för att jag ska köpa något från VW koncernen. Och att de fortsätter att tala om diesel efter dieselgate, testerna på apor osv gör inte direkt saken bättre.Legato skrev:Agree. För mig gör detta det "nästan" omöjligt för mig att köpa en bil från VW-koncernen igen.Gustafsson skrev:För min del som aldrig ägt (men kört) Audi tycker jag dessutom att koncernen gör skäl för det franska namnet. Fusket med utsläppen är ett slag i ansiktet som jag inte glömmer i första taget. Det är ju lika illa som i gamla tider när man gav hästarna arsenik för att pigga upp dem inför försäljning, men satt i system på global nivå. Riktigt fult gjort. De har en del att bevisa innan förtroendet återkommer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Du kan säkert få den med en doftgran med lukten "diesel" om du vill.bullen skrev:Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilar
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Undrar vad det blir för förmånsvärde på e-tron. Det är en stor SUV och risken är att förmånsvärdet sticker iväg, i alla fall jämfört med tex Model S.
Eftersom det är en Audi så kommer det säkert krävas en hel del extrautrustning också vilket gör att förmånsvärdet kommer bli högt, trots att det är en elbil.
Eftersom det är en Audi så kommer det säkert krävas en hel del extrautrustning också vilket gör att förmånsvärdet kommer bli högt, trots att det är en elbil.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Audi e-tron
Fick detta mejl från Audi Norge.
Audi e-tronen närmar sig
Electric Audi e-tronen blir en fullblods SUV med gott om plats för fem, mycket bagage och bra back clearance. Dessutom kommer bilen att ha möjlighet att hänga snabbt.
Audi-koncernen i Tyskland meddelade idag ett tyskt pris på 80 000 euro för Audi e-tron. Det här är en tysk prisindikering som inkluderar 19 procent moms, som nu är en elbil undantag på den norska marknaden. Observera att detta endast är en indikation. Därför kan ändringar inträffa innan vi öppnar för beställning. Samtidigt är vi övertygade om att numren som delades idag ger en god indikation på prisnivån för Audi etron. Vi förväntar oss mycket god tillgång till bilar på den norska marknaden, vilket innebär att vi kommer att kunna hantera fler kunder än de som har reserverat plats i Audi e-tronkön.
Audi presenterade en speciellt främjad prototyp av e-tron vid Genèves bilutställning förra veckan. Totalt kommer 250 prototyper av bilen att flytta över fem miljoner kilometer, delvis till extrema förhållanden i fyra olika kontinenter, inklusive noggrann testning på skandinaviska vintervägar.
"Det är en garanti för alla våra kunder att bilen går igenom omfattande tester under alla förhållanden. I vår del av världen är kalla, snö och stora avstånd gemensamma villkor. Det kommer också att vara för Audi etron. Vi talar om en stor SUV med gott om plats för fem personer, med ett brett utbud av möjligheter och 150 kW snabblastning, säger Elin Sinervo, chef för Audi i Norge, om bilen som lanserades i slutet av året.
Totalt testar du bilen 85 000 timmar på ett avstånd som motsvarar 125 rundor runt om i världen. Nu testar du Audi-e-tronen under temperaturer från -20 grader till +50 grader. Syftet är att se till att de elektriska SUV: s allsidiga kvaliteter inte utmanas av extrema förhållanden.
Audi e-tronen närmar sig
Electric Audi e-tronen blir en fullblods SUV med gott om plats för fem, mycket bagage och bra back clearance. Dessutom kommer bilen att ha möjlighet att hänga snabbt.
Audi-koncernen i Tyskland meddelade idag ett tyskt pris på 80 000 euro för Audi e-tron. Det här är en tysk prisindikering som inkluderar 19 procent moms, som nu är en elbil undantag på den norska marknaden. Observera att detta endast är en indikation. Därför kan ändringar inträffa innan vi öppnar för beställning. Samtidigt är vi övertygade om att numren som delades idag ger en god indikation på prisnivån för Audi etron. Vi förväntar oss mycket god tillgång till bilar på den norska marknaden, vilket innebär att vi kommer att kunna hantera fler kunder än de som har reserverat plats i Audi e-tronkön.
Audi presenterade en speciellt främjad prototyp av e-tron vid Genèves bilutställning förra veckan. Totalt kommer 250 prototyper av bilen att flytta över fem miljoner kilometer, delvis till extrema förhållanden i fyra olika kontinenter, inklusive noggrann testning på skandinaviska vintervägar.
"Det är en garanti för alla våra kunder att bilen går igenom omfattande tester under alla förhållanden. I vår del av världen är kalla, snö och stora avstånd gemensamma villkor. Det kommer också att vara för Audi etron. Vi talar om en stor SUV med gott om plats för fem personer, med ett brett utbud av möjligheter och 150 kW snabblastning, säger Elin Sinervo, chef för Audi i Norge, om bilen som lanserades i slutet av året.
Totalt testar du bilen 85 000 timmar på ett avstånd som motsvarar 125 rundor runt om i världen. Nu testar du Audi-e-tronen under temperaturer från -20 grader till +50 grader. Syftet är att se till att de elektriska SUV: s allsidiga kvaliteter inte utmanas av extrema förhållanden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Räknas man om €80000 från Audis prislista skulle det ge ett pris från ca 830 000:-.få se vad det blir för standardutrustning på den.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Audi e-tron
Hörde att de kommer att erbjuda följande extrautrustning :chaffis75 skrev:Du kan säkert få den med en doftgran med lukten "diesel" om du vill.bullen skrev:Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilar
Högtalare med motorljud knuten till accelleration.
Allt från 2.0tdi till den dyrare W12 för de som vill ha lite mullrigare sound utanför korvmojjen.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Audi e-tron
Det kommer i paket tillsammans med fake avgasrör och en liten ångmaskin som ryker ur de.Hedman skrev:Hörde att de kommer att erbjuda följande extrautrustning :chaffis75 skrev:Du kan säkert få den med en doftgran med lukten "diesel" om du vill.bullen skrev:Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilar
Högtalare med motorljud knuten till accelleration.
Allt från 2.0tdi till den dyrare W12 för de som vill ha lite mullrigare sound utanför korvmojjen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
HelectriC skrev:Det kommer i paket tillsammans med fake avgasrör och en liten ångmaskin som ryker ur de.Hedman skrev:Hörde att de kommer att erbjuda följande extrautrustning :chaffis75 skrev:Du kan säkert få den med en doftgran med lukten "diesel" om du vill.bullen skrev:Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilar
Högtalare med motorljud knuten till accelleration.
Allt från 2.0tdi till den dyrare W12 för de som vill ha lite mullrigare sound utanför korvmojjen.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Audi e-tron
Utseendemässigt tycker jag det är lustigt att både e-tron och I-pace har grillar som om det satt en gigantisk förbränningsmotor som behöver få in luft.
En designtrend som för övrigt smittat även andra märken och icke elbilar det senaste året. Jag gissar att designen kommer att kännas gammalmodig väldigt snabbt.
En designtrend som för övrigt smittat även andra märken och icke elbilar det senaste året. Jag gissar att designen kommer att kännas gammalmodig väldigt snabbt.
Re: Audi e-tron
Det är ju dödslöjligt, se bara på Audis övriga modeller tex nya A8:an, den ser ju fullständigt barock ut. Hela fronten är ju en enda stor grill. Eller Lexus monster ser ut som en tonåring har lekt i PhotoshopBeigler skrev:Utseendemässigt tycker jag det är lustigt att både e-tron och I-pace har grillar som om det satt en gigantisk förbränningsmotor som behöver få in luft.
En designtrend som för övrigt smittat även andra märken och icke elbilar det senaste året. Jag gissar att designen kommer att kännas gammalmodig väldigt snabbt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Utseendet på grillen (och för den delen hela bilen eg) lär inte ändras allt för mycket oavsett motortyper när det kommer till dom stora märkena,
det ligger så oerhört mycket i designen på varje märkes bilar att dom knappast bara i en handvändning byter stil (formspråk),
varumärket och identiteten betyder sjukt mycket och det är knappt så att en helt "ny" modell får göra några större avsteg från grund-designen inom ett märke,
sånt sker i små steg över tid och följer allmänna trender lite halvdant (eller som vissa som snarare skapar trenderna).
Så fronten som på många sätt är ett bilmärkes signum vågar dom knappast ändra iom eldrift, men vi får ibland se vissa avsteg från den här principen såklart
Om en helt ny aktör på marknaden sätter nya spelregler så kan det kanske slå igenom men det kan också bli precis det motsatta, så i det här fallet
skulle jag inte bli förvånad om dom stora drakarna snarare arbetar för att få Teslas grillösa front att framstå som något helt felaktigt och direkt korkat,
"självklart måste även en elbil ha en grill, det fattar ju alla..." osv
När dom själva senare har flera rena eldrivna modeller kan dom kanske ändra sig om dom kommer fram till att en grillös front är fördelaktigt rent tekniskt eller
om formspråket går åt det hållet (generellt eller lokalt).
det ligger så oerhört mycket i designen på varje märkes bilar att dom knappast bara i en handvändning byter stil (formspråk),
varumärket och identiteten betyder sjukt mycket och det är knappt så att en helt "ny" modell får göra några större avsteg från grund-designen inom ett märke,
sånt sker i små steg över tid och följer allmänna trender lite halvdant (eller som vissa som snarare skapar trenderna).
Så fronten som på många sätt är ett bilmärkes signum vågar dom knappast ändra iom eldrift, men vi får ibland se vissa avsteg från den här principen såklart
Om en helt ny aktör på marknaden sätter nya spelregler så kan det kanske slå igenom men det kan också bli precis det motsatta, så i det här fallet
skulle jag inte bli förvånad om dom stora drakarna snarare arbetar för att få Teslas grillösa front att framstå som något helt felaktigt och direkt korkat,
"självklart måste även en elbil ha en grill, det fattar ju alla..." osv
När dom själva senare har flera rena eldrivna modeller kan dom kanske ändra sig om dom kommer fram till att en grillös front är fördelaktigt rent tekniskt eller
om formspråket går åt det hållet (generellt eller lokalt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Rent funktionellt är det väl inte heller solklart.
Grillen försämrar CW:t men förenklar kylning av batterier.
Det är ganska intressant vad stor del av ett märkes identitet är just grillen. BMWs njurar kanske är det tydligaste exemplet, men även Lexus "nya" formspråk är ju extremt fokuserat kring just grillen.
Grillen försämrar CW:t men förenklar kylning av batterier.
Det är ganska intressant vad stor del av ett märkes identitet är just grillen. BMWs njurar kanske är det tydligaste exemplet, men även Lexus "nya" formspråk är ju extremt fokuserat kring just grillen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
På i3:an finns det njurar men de är helt täckta och alltså ingen riktig grill.Legato skrev:Rent funktionellt är det väl inte heller solklart.
Grillen försämrar CW:t men förenklar kylning av batterier.
Det är ganska intressant vad stor del av ett märkes identitet är just grillen. BMWs njurar kanske är det tydligaste exemplet, men även Lexus "nya" formspråk är ju extremt fokuserat kring just grillen.
Re: Audi e-tron
Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade12man skrev:Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
det är ju konstigt att Tesla inte behöver en sån stor grill för att kyla sina ändå större batterier då?Legato skrev:Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade12man skrev:Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14