Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

MSO skrev:
HelectriC skrev:
5 november ska jag på sneak-preview av e-Tron
Vad är det för typ av event?
lokala ÅF som har en bil de som reserverat får komma och klämma och känna på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron

Inlägg av TiborBlomhall »

Audi e-Tron kommer inte kunna köpas från Audis handlare i USA. Det kommer inte finnas lagerbilar hos handlarna utan bilarna måste beställas och betalas handpenning för, sedan tillverkas bilen och skeppas till kund - efter många månader eller tom över ett år.

https://evannex.com/blogs/news/audi-s-t ... tands-down

Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

TiborBlomhall skrev:
Audi e-Tron kommer inte kunna köpas från Audis handlare i USA. Det kommer inte finnas lagerbilar hos handlarna utan bilarna måste beställas och betalas handpenning för, sedan tillverkas bilen och skeppas till kund - efter många månader eller tom över ett år.

https://evannex.com/blogs/news/audi-s-t ... tands-down

Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
Audi kanske försöker få Amerikanarna att köpa bilar på samma sätt som vi i Europa har gjort länge, långt innan Tesla fanns. :) Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

”Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?”
Hmmm... :roll:
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont. :cry:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
”Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?”
Hmmm... :roll:
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont. :cry:
Haha jo allt är ju relativt. Men med "normala" leveranstider på 2-3 månader från order till leverans föredrar jag alla dagar i veckan att få konfigurera och beställa min egen bil. Finns det en underliggande kapacitetsbrist så hjälper ju inte "lagerbilar" något ändå.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren :)

Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
danielalmestal
Inlägg: 38
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av danielalmestal »

Tycker det är bra att det finns bilar på lager om man är i den sitsen att nuvarande bilen havererar och man behöver en bil NU. Var i den situationen för 2 år sedan. Då var det när arr det blev en Subaru pga tillgång till lånebil men situationen löstes genom lån av bil av en granne tills en annan bilhandlare fått hem den bil med den utrustningen jag ville ha.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren :)

Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Jo, om man förutsätter att kunderna vill ha bilarna så som handlaren har specat dem. Absolut, med en större mängd varianter blir "lagerbilar" än mer ineffektivt. Även om man kör paket brukar det ju finnas några sådana och sen tillkommer exteriört färgval och fälgar, klädseln på säten med mera. Det blir snabbt en mycket stor mängd möjliga varianter. Känslan att konfigurera sin bil exakt som man vill ha den är också svårslagen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren :)

Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Jo, om man förutsätter att kunderna vill ha bilarna så som handlaren har specat dem. Absolut, med en större mängd varianter blir "lagerbilar" än mer ineffektivt. Även om man kör paket brukar det ju finnas några sådana och sen tillkommer exteriört färgval och fälgar, klädseln på säten med mera. Det blir snabbt en mycket stor mängd möjliga varianter. Känslan att konfigurera sin bil exakt som man vill ha den är också svårslagen. :)
Japp, men när du har paket så kommer det vara ett antal kombinationer som är väldigt gångbara och många som hellre offrar något i sin "idealspec" (tex en utrustningsdetalj, eller annan färg på klädsel) och föredrar att få en bil levererad direkt istället för att vänta.

Att ha massor av "options" är ju dock en ordentlig marginalhöjare, det finns ju en anledning att Porsche kan upprätthålla magiska marginaler ;)

Generellt tror jag den magiska balansen är att ha lager på ett fåtal bilar med väldigt populär spec, men fortfarande lämna möjligheten för folk att konfigurera helt utan att det innebär en extremt lång leveranstid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo fast USA har en annan tradition där, med folk som ofta köper lagerbilar som redan finns hos säljaren.

Att då börja med just en elbil som ny säljmodell är som gjord för disaster.

Vilket, om jag tar på mig foliehatten, är kanske just det Audi vill...
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

TiborBlomhall skrev:
Jo fast USA har en annan tradition där, med folk som ofta köper lagerbilar som redan finns hos säljaren.

Att då börja med just en elbil som ny säljmodell är som gjord för disaster.

Vilket, om jag tar på mig foliehatten, är kanske just det Audi vill...
Varför skulle det bli en disaster för att det är en elbil? Tvärt om skulle jag nog vilja påstå. Amerikaner är ofta konservativa men Amerikaner som är sugna på en elbil är nog mer villiga att prova något nytt än Amerikaner som köper F-150 med V8.

Med tanke på de stora kostnaderna för VW-gruppen pga dieselgate och WLTP har jag svårt att tro att de investerar i utveckling av nya plattformar och modeller, bygger om fabriker, startar elmotortillverkning och packmontering in-house - och sen med flit låter allt stå och blöda pengar. Men visst, med foliehatt är allt möjligt. ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Med tanke på de stora kostnaderna för VW-gruppen pga dieselgate och WLTP har jag svårt att tro att de investerar i utveckling av nya plattformar och modeller, bygger om fabriker, startar elmotortillverkning och packmontering in-house - och sen med flit låter allt stå och blöda pengar. Men visst, med foliehatt är allt möjligt. ^^
Det man kan fundera på här är väl att återförsäljarna (i USA) och det utrymme för bilar som Audi pratar om som kostar en massa pengar redan existerar. Samtidigt så nämndes återförsäljarna som en viktig punkt och en fördel för Audi vid presentationen av e-Tron. Lite underförstått jämfört med ex Tesla då kan man tänka.

Känns som att minskat ansvar med allt det innebär, mindre personal, lägre vinster..., knappast är något som de befintliga återförsäljarna ser fram emot.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.

Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.

Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av oscfor »

dd88 skrev:
Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.

Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.

Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Nej, lagerbil är överlägset vanligast i USA. Jag har inte några uppdaterade siffror men för bara ett par år sedan var det drygt 75%. Av europeiska bilar var det mycket högre andel. ”Euro delivery” är bara en liten, liten del som använder.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

oscfor skrev:
dd88 skrev:
Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.

Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.

Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Nej, lagerbil är överlägset vanligast i USA. Jag har inte några uppdaterade siffror men för bara ett par år sedan var det drygt 75%. Av europeiska bilar var det mycket högre andel. ”Euro delivery” är bara en liten, liten del som använder.
Tänker du bilköp generellt eller finns det någon undersökning som visar att bilar i samma prisklass som E-Tron brukar köpas i hallen?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

"Tyska biltillverkaren Audis nya elektroniska SUV blir fyra veckor försenad. Orsaken är att bolaget måste fixa problem i mjukvara, rapporterar Reuters.

Tidigare har Bild am Sonntag skrivit att bilen, som formellt heter e-tron, skulle kunna bli flera månader försenad på grund av problemen.

Audi skall också förhandla med LG Chem rörande leveranserna av batterier. Det sydkoreanska bolaget vill höja priserna med 10 procent på grund av en stor efterfrågan på just batterier. "


https://www.di.se/bil/biljattens-nya-el ... -forsenad/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron

Inlägg av TiborBlomhall »

Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.

Och när man inte har egen batterifabrik.

Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!" :evil:
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.

Och när man inte har egen batterifabrik.

Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!" :evil:
Eller så väljer de att inte leverera en bil med halvfärdig programvara.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron

Inlägg av TiborBlomhall »

Som van programutvecklare med mångårig erfarenhet kan jag lugnt säga att jag aldrig någonsin sett ett helt färdigt programvara. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.

Och när man inte har egen batterifabrik.

Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!" :evil:
E-tron kan uppdateras trådlöst, precis som Tesla. Och man kan köpa till funktioner som kan aktiveras OTA, precis som Tesla.
Skillnaden är nog att Audi väljer att lösa uppenbara och kända buggar innan de säljer bilarna. Inte tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.

Och när man inte har egen batterifabrik.

Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!" :evil:
E-tron kan uppdateras trådlöst, precis som Tesla. Och man kan köpa till funktioner som kan aktiveras OTA, precis som Tesla.
Skillnaden är nog att Audi väljer att lösa uppenbara och kända buggar innan de säljer bilarna. Inte tvärtom.
:lol: vi får väl se....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.

Och när man inte har egen batterifabrik.

Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!" :evil:
E-tron kan uppdateras trådlöst, precis som Tesla. Och man kan köpa till funktioner som kan aktiveras OTA, precis som Tesla.
Skillnaden är nog att Audi väljer att lösa uppenbara och kända buggar innan de säljer bilarna. Inte tvärtom.
:lol: vi får väl se....
Ambitionen verkar finnas i alla fall. De är ju ändå vana vid att inte kunna skicka ut buggfix efter buggfix OTA. Det är kanske en fördel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

helix skrev:
"Tyska biltillverkaren Audis nya elektroniska SUV blir fyra veckor försenad. Orsaken är att bolaget måste fixa problem i mjukvara, rapporterar Reuters.

Tidigare har Bild am Sonntag skrivit att bilen, som formellt heter e-tron, skulle kunna bli flera månader försenad på grund av problemen.

Audi skall också förhandla med LG Chem rörande leveranserna av batterier. Det sydkoreanska bolaget vill höja priserna med 10 procent på grund av en stor efterfrågan på just batterier. "


https://www.di.se/bil/biljattens-nya-el ... -forsenad/
Intressant om det stämmer att batteripriserna ej redan förhandlats. Det känns som LG har ett extremt bra läge att höja priserna rejält, det är ju hur många som helst som är beroende av deras batterier.

Hoppas det inte slår igenom i form av högre priser på e-Tron, Niro, Kona mfl bilar som har potential att sälja bra under 2019.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Om så vore minskar ju prispressen på Tesla i någon mån. Vore verkligen kul att se Tesla lyckas rejält med M3
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Om så vore minskar ju prispressen på Tesla i någon mån. Vore verkligen kul att se Tesla lyckas rejält med M3
Det är jag övertygad om att Tesla kommer göra oavsett. M3 verkar i mitt tycke vara överlägset allt annat sett till "bang for the buck".

För transformationens skull krävs att konkurrenterna får fram bra bilar till rätt pris, och där tycker jag Niro, Kona och e-Tron lyckats på pappret. Hoppas bara inte att batteribristen gör att priserna pressas upp och därmed gör dem mindre attraktiva jämfört med hybrider och fossiler.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar