Om man med mycket lägre energidensitet menar bättre så ja. Fungerar i en buss som har massa plats och bara behöver kort räckvidd, mindre lämpligt i en bil som skall kunna åka längre.Zalman3 skrev:Hybricons bussar laddar fullt på 3 minuter
med 650kW, 22 gånger per dygn.
Går utmärkt!
Lite bättre batterier bara.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Batteriet byttes vid 12000 mil. Va inte fel på cellerna, utan något annat.mati skrev:Hur ser batteriet ut då? Det lär vara ganska slitet i det läget. Klarar du 5 mil på en laddning?Tars skrev:Och sen så köper jag tillbaka min P85d som vid det här laget har gått 231.344 mil.
Nu är det 355 vid 90%
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Audi e-tron
Man får helt enkelt köra med effektoptimerade celler istället för energioptimerade celler, precis som Porsche gör. Visst blir energidensiteten lägre men man kan också ladda i- och ur batteriet med en högre kontinuerlig effekt.OfarligTesla skrev:Om man med mycket lägre energidensitet menar bättre så ja. Fungerar i en buss som har massa plats och bara behöver kort räckvidd, mindre lämpligt i en bil som skall kunna åka längre.Zalman3 skrev:Hybricons bussar laddar fullt på 3 minuter
med 650kW, 22 gånger per dygn.
Går utmärkt!
Lite bättre batterier bara.
Re: Audi e-tron
De måste väl mena förbokningar? Beställa kan man inte än.Swede1 skrev:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag tror inte att det är Tesla folket som byter till Audi i någon större utsträckning, utan att det är de som kört fossilbil som byter till en elbil.Swede1 skrev:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Här är originalartikeln. Naturligtvis är det 15000 reserverade bilar, inte beställda. Di får nog lära sig läsa tyska lite bättre.mati skrev:De måste väl mena förbokningar? Beställa kan man inte än.Swede1 skrev:
https://www.stimme.de/deutschland-welt/ ... 70,4091572
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det är ju rätt stor skillnad på "Reservierungen" och "reserveringar". "Reservierungen" liknar ju mer "beställt"mati skrev:Här är originalartikeln. Naturligtvis är det 15000 reserverade bilar, inte beställda. Di får nog lära sig läsa tyska lite bättre.mati skrev:De måste väl mena förbokningar? Beställa kan man inte än.Swede1 skrev:
https://www.stimme.de/deutschland-welt/ ... 70,4091572
Visserligen är det även många som reserverat en Model 3 som sagt att de beställt en.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
https://online.audi.se/e-tron-payment/reservations
Det är väl som för model 3, lägg 20` i deposition, som kan fås tillbaka. Audi härmar Tesla mycket. Finns många som vill ha elbil som utmanar Tesla på riktigt.
Det är väl som för model 3, lägg 20` i deposition, som kan fås tillbaka. Audi härmar Tesla mycket. Finns många som vill ha elbil som utmanar Tesla på riktigt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Imponerande för ett batteri som gått över 219.000 mil.Tars skrev:Batteriet byttes vid 12000 mil. Va inte fel på cellerna, utan något annat.mati skrev:Hur ser batteriet ut då? Det lär vara ganska slitet i det läget. Klarar du 5 mil på en laddning?Tars skrev:Och sen så köper jag tillbaka min P85d som vid det här laget har gått 231.344 mil.
Nu är det 355 vid 90%
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Audi e-tron
Eller hur? Det går nästan inte att begripa om man inte har tyska som modersmål. Så sett är det förståeligt att DI fattar lite fel här.Svenssons skrev:Det är ju rätt stor skillnad på "Reservierungen" och "reserveringar". "Reservierungen" liknar ju mer "beställt" :
Jo, visst, man brukar säga att man har beställt en Model 3 eftersom man som sugen Tesla-kund brukar likställa reservationen med en faktisk beställning.
Jag har reserverat en e-tron. Men jag skulle aldrig hävda att jag har beställt en. Chansen att det blir så är kanske 50%. Om det är likadant för alla som har lagt en reservation så blir det bara hälften så många beställningar. Det är en jäkla skilnnad.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Enligt denna artikeln så verkar det som den tänkta produktionen av eTron är 20 000 per år vilket känns alldeles för lite. Vi kan väll bara hoppas att Audis ambitioner är högre än så.
https://insideevs.com/audi-max-producti ... d-of-year/
https://insideevs.com/audi-max-producti ... d-of-year/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Fick detta nyhetsbrev idag:
Du varmt välkommen till Audi Forum.
Den 22-30 oktober gästspelar Audi e-tron i vårt showroom på Hamngatan 17 i Stockholm.
Håll utkik efter mer information!
Du varmt välkommen till Audi Forum.
Den 22-30 oktober gästspelar Audi e-tron i vårt showroom på Hamngatan 17 i Stockholm.
Håll utkik efter mer information!
Re: Audi e-tron
För lite och för sent.vigge50 skrev:Enligt denna artikeln så verkar det som den tänkta produktionen av eTron är 20 000 per år vilket känns alldeles för lite. Vi kan väll bara hoppas att Audis ambitioner är högre än så.
https://insideevs.com/audi-max-producti ... d-of-year/
Som vanligt.
Undrar hur många Neo koncernen funderar på att bygga....
40000/år? Det är ju faktiskt dubbelt upp mot Audin.
Lycka till, ni som hoppas på leverans Q1 2020....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
För lite eller inte, ja de vet vi inte.. De viktiga är väl att de kan möte efterfrågan så de inte blir som modell 3 där man bara väntar och väntar... I mina ögon är min M3 mer än 1 år försenad men de var väl lite när jag inte fattade hur Elons tidplaner fungerar... Om Audi och VW klarar detta vet vi inte än, låt oss se vad som händer.Walker skrev:För lite och för sent.vigge50 skrev:Enligt denna artikeln så verkar det som den tänkta produktionen av eTron är 20 000 per år vilket känns alldeles för lite. Vi kan väll bara hoppas att Audis ambitioner är högre än så.
https://insideevs.com/audi-max-producti ... d-of-year/
Som vanligt.
Undrar hur många Neo koncernen funderar på att bygga....
40000/år? Det är ju faktiskt dubbelt upp mot Audin.
Lycka till, ni som hoppas på leverans Q1 2020....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Jag vet inte om jag skulle dra några tyngre slutsatser efter en källa som hänvisar till "it’s expected to be 20,000 annually, according to French analyst firm Inovev"
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Nej det är nog dumt. Kikar man på verkligheten så har fabriken i Bryssel tidigare producerat över 200 000 bilar årligen och nu byggs den om för att enbart tillverka elbilar och montera tillhörande batteripack. Dessutom har Audi investerat i egen elmotortillverkning in-house. Man kan nog med ganska hög säkerhet säga att ambitionen är högre än 20 000 bilar årligen.dd88 skrev:Jag vet inte om jag skulle dra några tyngre slutsatser efter en källa som hänvisar till "it’s expected to be 20,000 annually, according to French analyst firm Inovev"
Re: Audi e-tron
De kanske menar 20 000 bilar i år, med tanke på att de redan har kommit igång med produktionen.Geni87 skrev:Nej det är nog dumt. Kikar man på verkligheten så har fabriken i Bryssel tidigare producerat över 200 000 bilar årligen och nu byggs den om för att enbart tillverka elbilar och montera tillhörande batteripack. Dessutom har Audi investerat i egen elmotortillverkning in-house. Man kan nog med ganska hög säkerhet säga att ambitionen är högre än 20 000 bilar årligen.dd88 skrev:Jag vet inte om jag skulle dra några tyngre slutsatser efter en källa som hänvisar till "it’s expected to be 20,000 annually, according to French analyst firm Inovev"
Inte att jag tror det, men men...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Vi får hoppas på det.mati skrev:De kanske menar 20 000 bilar i år, med tanke på att de redan har kommit igång med produktionen.Geni87 skrev:Nej det är nog dumt. Kikar man på verkligheten så har fabriken i Bryssel tidigare producerat över 200 000 bilar årligen och nu byggs den om för att enbart tillverka elbilar och montera tillhörande batteripack. Dessutom har Audi investerat i egen elmotortillverkning in-house. Man kan nog med ganska hög säkerhet säga att ambitionen är högre än 20 000 bilar årligen.dd88 skrev:Jag vet inte om jag skulle dra några tyngre slutsatser efter en källa som hänvisar till "it’s expected to be 20,000 annually, according to French analyst firm Inovev"
Inte att jag tror det, men men...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Re: Audi e-tron
TeslaTissel skrev:
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Helvete vad han hatar Tesla...
Re: Audi e-tron
Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriverVerdi skrev:TeslaTissel skrev:
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Helvete vad han hatar Tesla...
Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Intressant. Vad jag förstår så vet inte ens Audi själva vilken standard de satt på bilen.Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Re: Audi e-tron
Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriverVerdi skrev:TeslaTissel skrev:
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Helvete vad han hatar Tesla...Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Antagligen. Han verkar även antyda att han blir illamående i Teslor och att de känns tunga... (iofs kan han väl mena andra elbilar, typ Nissan Leaf eller Renault Zoe men det är ju knappast troligt) Han kan aldrig ha kört XC70. Eller någon annan stor fossilkombi. Alla känns tunga.
För övrigt är Model S 75D ca 300 kg lättare än e-tron.Audi har trollat bort den lite tunga känslan som många elbilar dras med och även det lite svävande intrycket som gör mig lite lätt åksjuk i flera elbilar. Jo, vissa elbilar känns faktiskt som radiobilar.
e-tron:
https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Weight Empty * 2400 kg
Model S 75D
https://ev-database.uk/car/1070/Tesla-Model-S-75D
Weight Empty 2108 kg
100D väger 92 kg mer. Men fortfarande 200 kg lättare än Audin.
Lustigt även att han tycker att det är BRA att den inte känns som en elbil. Så sjukt att han vill åt nackdelarna från en fossilare bara för att det ska kännas hemtamt. Det ser man ju även på I-Pace som verkar ha nån konstlad fördröjning på gasen och även "motorljud" i högtalarna. Allt för att härma fossilbilar och slippa en del av fördelarna med elbil.