Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag håller på med ett projekt där vi har UPS:er och energilagring i batterier.
Den allra bästa likriktaren jag lyckats hitta, Delta DPR 3000 EnergE, har en verkningsgrad på 98 % för att göra om växelströmmen till likström. De vanliga ligger på 94-96 % verkningsgrad.
http://www.deltaww.com/siteSearch.aspx? ... 0%20EnergE
Sedan ska energin in i batteriet och även ur batteriet längre fram. Tesla Powerwall tappar 11% på i och urladdning, om det fördelas lika blir det 5,5 % vid laddning.
Så att 10-11 % försvinner (eller snarare blir värme) måste räknas som en normal förlust innan kW-timmarna finns inuti batteriet.
Round Trip Efficiency: 89% for AC Powerwall, 91.8% for DC Powerwall
https://electrek.co/2016/10/28/tesla-po ... rter-5500/
Den allra bästa likriktaren jag lyckats hitta, Delta DPR 3000 EnergE, har en verkningsgrad på 98 % för att göra om växelströmmen till likström. De vanliga ligger på 94-96 % verkningsgrad.
http://www.deltaww.com/siteSearch.aspx? ... 0%20EnergE
Sedan ska energin in i batteriet och även ur batteriet längre fram. Tesla Powerwall tappar 11% på i och urladdning, om det fördelas lika blir det 5,5 % vid laddning.
Så att 10-11 % försvinner (eller snarare blir värme) måste räknas som en normal förlust innan kW-timmarna finns inuti batteriet.
Round Trip Efficiency: 89% for AC Powerwall, 91.8% for DC Powerwall
https://electrek.co/2016/10/28/tesla-po ... rter-5500/
Re: Audi e-tron
Japp du har rätt, precis som mati skrev bör ca 10% vara en högst rimlig förlust i bilen vid AC-laddning.Off Grid Byggaren skrev:Jag håller på med ett projekt där vi har UPS:er och energilagring i batterier.
Den allra bästa likriktaren jag lyckats hitta, Delta DPR 3000 EnergE, har en verkningsgrad på 98 % för att göra om växelströmmen till likström. De vanliga ligger på 94-96 % verkningsgrad.
http://www.deltaww.com/siteSearch.aspx? ... 0%20EnergE
Sedan ska energin in i batteriet och även ur batteriet längre fram. Tesla Powerwall tappar 11% på i och urladdning, om det fördelas lika blir det 5,5 % vid laddning.
Så att 10-11 % försvinner (eller snarare blir värme) måste räknas som en normal förlust innan kW-timmarna finns inuti batteriet.
Round Trip Efficiency: 89% for AC Powerwall, 91.8% for DC Powerwall
https://electrek.co/2016/10/28/tesla-po ... rter-5500/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
I Nordisk klimat, utom de varmaste dagarna, verkar ju en bra planering av laddningen kunna utnyttjas till att förvärma batteriet.
Då minskar förlusterna och energiförbrukningen per km en hel del.
Då minskar förlusterna och energiförbrukningen per km en hel del.
Re: Audi e-tron
Är ganska säker på att jag sett siffror på 93% verkningsgrad på AC-laddaren i e-Golf. Skulle tro att e-Tron ligger där också.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Idag har även jag fått provköra e-tron (tack Mati!) och måste säga att det var en rakt igenom positiv upplevelse! En gedigen bil med goda köregenskaper och stor kraft vid behov. Om jag hade haft råd hade jag inte tvekat utan beställt en genast (eftersom den också har dragkrok).
Det lovar gott inför kommande lite billigare modeller från Audi!
Det lovar gott inför kommande lite billigare modeller från Audi!
Re: Audi e-tron
Man ser jättetydligt att Zoen skrattar. Det är klart att en fransk bil förstår vad etron betyder egentligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Eller hur! Det är klart att den vet!mati skrev:Man ser jättetydligt att Zoen skrattar. Det är klart att en fransk bil förstår vad etron betyder egentligen.
Re: Audi e-tron
I senaste Avengers kör tydligen Tony Stark (Iron Man) en e-tron: https://www.motor1.com/news/346561/aven ... tark-audi/
Re: Audi e-tron
Med enorma motorljud.evilirish skrev:I senaste Avengers kör tydligen Tony Stark (Iron Man) en e-tron: https://www.motor1.com/news/346561/aven ... tark-audi/
Författare och bloggare. Model S 2023
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Audi e-tron
larsw skrev:Med enorma motorljud.evilirish skrev:I senaste Avengers kör tydligen Tony Stark (Iron Man) en e-tron: https://www.motor1.com/news/346561/aven ... tark-audi/
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Audi e-tron
På riktigt? (Har inte sett den själv än) Isåfall är det ju ganska patetiskt :/larsw skrev:Med enorma motorljud.evilirish skrev:I senaste Avengers kör tydligen Tony Stark (Iron Man) en e-tron: https://www.motor1.com/news/346561/aven ... tark-audi/
Re: Audi e-tron
Inget ovanligt. För ett par år sedan skrev jag i tråden om elbilar på film om en svensk film som utspelade sig i Stockholms innerstad och det var en person som förflyttade sig i tiden mellan 70-talet och nutid. Och jag är övertygad om att de för att markera att han var tillbaka till nutid vid ett tillfälle lät en Tesla S glida förbi på gatan bakom honom, fast den hade dock fått pålagt motorljud...larsw skrev:På riktigt. Är väl pålagt antar jag?
Re: Audi e-tron
Jag har idag gjort en trevlig upptäckt igen. Vi var på väg hem på E20 från Skara-hållet. För att komma hem måste vi ta av från E20 och svänga till vänster, in på en mindre väg. Det är en ganska dum avfart och omedelbart därefter börjar motorvägen. Jag körde med farthållare och filassistent, gjorde alltså inte så mycket själv. En bra bit innan avfarten började bilen sänka hastigheten, och jag utgick ifrån att det var pga att det är en kort 70-sträcka där. Den är nitisk som attan. Men till min stora förvåning visade bilen en korsningssymbol i displayen och började sakta ner ännu mera, nästan till stillestånd. Det är ju ingen korsning, bara en avfart. Av någon anledning visste den alltså att jag skulle ta avfarten. Hade navigatorn varit aktiv så hade jag såklart förväntat mig detta beteende. Men navigatorn var inte aktiv. Bilen gissade uppenbarligen att vi var på väg hem. Och det var enda vägen att ta. Lite coolt faktiskt.
Det finns en inställning som jag slog på igår, som tydligen gör exakt detta, alltså att bilen lär sig och anpassar sig med sin körning efter vägarna man brukar köra. Grejen är bara att jag inte har kört just den sträckan en enda gång hittills. Åtminstone inte åt det hållet. Mycket spännande. Om det verkligen fungerar så är det ju en skithäftig feature. Få se om jag råkar ut för det fler gånger.
Det finns en inställning som jag slog på igår, som tydligen gör exakt detta, alltså att bilen lär sig och anpassar sig med sin körning efter vägarna man brukar köra. Grejen är bara att jag inte har kört just den sträckan en enda gång hittills. Åtminstone inte åt det hållet. Mycket spännande. Om det verkligen fungerar så är det ju en skithäftig feature. Få se om jag råkar ut för det fler gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ny som medlem men har läst här under många år.
Tycker verkligen om Tesla som företag, innovatör och bilarna förstås. Också mycket spännande med skiftet från fossila bränslen till eldrift (jag vet inte nytt men tycker det är coolt).
Jag och familjen har idag en Volvo XC90 som personalbil som snart är 3 år och ska snart säljas av leasingbolaget. Har varit lite ångest på senare tid vad vi ska ha istället (2 vuxna och 3 barn består familjen av). Att forsätta åka diesel eller bensin känns inte direkt som framtiden och laddhybrid känns dyrt och komplicerat. komplicerat som i att det är mycket gammal och ny teknik som ska funka ihop och man måste ju fortsätta tanka och serva med oljebyte etc. El känns rätt men måste också funka i vardagen och kunna åka på semestrar med, allt ifrån weekend turer, bilresa i Europa eller skidsemester till fjällen.
Mina tankar:
- Model S, jättefin och rymlig men jag gillar SUV och sitta lite högre
- Model X, ja gärna men som personalbil som ska vara kostnadsneutral mot företaget kostar den mycket pengar med tanke på ofördelaktigt förmånsvärde
- Model 3, för liten och ingen SUV.
Som ni kanske redan har gissat:
- Audi E-tron, är nu den hetaste kandidaten. välbyggd, funkar för hela familjen, skidsemester: ja (har mockpackat för att testa) inga skidor men i övrigt funkar det bra, SUV.
- Bra förmånsvärde. Jag kommer gå med basmodellen och inte tokmycket extra utrustning då det drar iväg (är ju reda uppe på rätt höga summor).
@Mati: Hjälp mig här, tänker jag rätt?!
Har varit och provkört 2 gånger och konfat upp en bil som känns bra. Kul att köra är den också. Jag vet Tesla är mycket roligare men nu jämför jag med en XC90 D4...
Frun och barnen vill gärna ha panorama glastaket men lägger ju på en del extra på kostnaden och sen tänker jag på vikten (nej, inte min egen), bilen är ju redan ganska tung och gissar att den stora glasytan är rejält tung att ha på taket. Vad säger ni? De flesta Tesla har ju glastak med eller utan lucka.
El är framtiden det är vi överens om!
Tycker verkligen om Tesla som företag, innovatör och bilarna förstås. Också mycket spännande med skiftet från fossila bränslen till eldrift (jag vet inte nytt men tycker det är coolt).
Jag och familjen har idag en Volvo XC90 som personalbil som snart är 3 år och ska snart säljas av leasingbolaget. Har varit lite ångest på senare tid vad vi ska ha istället (2 vuxna och 3 barn består familjen av). Att forsätta åka diesel eller bensin känns inte direkt som framtiden och laddhybrid känns dyrt och komplicerat. komplicerat som i att det är mycket gammal och ny teknik som ska funka ihop och man måste ju fortsätta tanka och serva med oljebyte etc. El känns rätt men måste också funka i vardagen och kunna åka på semestrar med, allt ifrån weekend turer, bilresa i Europa eller skidsemester till fjällen.
Mina tankar:
- Model S, jättefin och rymlig men jag gillar SUV och sitta lite högre
- Model X, ja gärna men som personalbil som ska vara kostnadsneutral mot företaget kostar den mycket pengar med tanke på ofördelaktigt förmånsvärde
- Model 3, för liten och ingen SUV.
Som ni kanske redan har gissat:
- Audi E-tron, är nu den hetaste kandidaten. välbyggd, funkar för hela familjen, skidsemester: ja (har mockpackat för att testa) inga skidor men i övrigt funkar det bra, SUV.
- Bra förmånsvärde. Jag kommer gå med basmodellen och inte tokmycket extra utrustning då det drar iväg (är ju reda uppe på rätt höga summor).
@Mati: Hjälp mig här, tänker jag rätt?!
Har varit och provkört 2 gånger och konfat upp en bil som känns bra. Kul att köra är den också. Jag vet Tesla är mycket roligare men nu jämför jag med en XC90 D4...
Frun och barnen vill gärna ha panorama glastaket men lägger ju på en del extra på kostnaden och sen tänker jag på vikten (nej, inte min egen), bilen är ju redan ganska tung och gissar att den stora glasytan är rejält tung att ha på taket. Vad säger ni? De flesta Tesla har ju glastak med eller utan lucka.
El är framtiden det är vi överens om!
Audi e-tron
Klart du ska ha elbil.
Basversionen av etron har väl dock inte ens adaptiv farthållare? Skulle aldrig köpa ny bil utan det.
Model 3 har glastak, och det är nog ingen som hävdat att det verkar tungt. Etron väger ju dessutom ett ton mer, så det finns inte en chans att du skulle märka det.
Kolla förresten så du kan köra dit du tänkt dig. Ionity bygger ut i skaplig takt, men de är fortfarande långt efter Teslas Superchargers.
Basversionen av etron har väl dock inte ens adaptiv farthållare? Skulle aldrig köpa ny bil utan det.
Model 3 har glastak, och det är nog ingen som hävdat att det verkar tungt. Etron väger ju dessutom ett ton mer, så det finns inte en chans att du skulle märka det.
Kolla förresten så du kan köra dit du tänkt dig. Ionity bygger ut i skaplig takt, men de är fortfarande långt efter Teslas Superchargers.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Håller med supercharger nätverket är helt överlägset, där ligger t.ex. Ionity långt efter för att inte tala om alla andra där alla tydligen måste ha sitt eget betalsystem vilket i sig är bedrövligt...
Ja adaptiv farthållare saknas på basmodellen tyvärr. Måste upp på proline inså fall men kostar 70k mer samt med annan utrustning jag inte är intresserad av att betala för. Som jag uppfattat det kan man inte köpa till adaptiv farthållare separat, men kanske har fel?
Ja adaptiv farthållare saknas på basmodellen tyvärr. Måste upp på proline inså fall men kostar 70k mer samt med annan utrustning jag inte är intresserad av att betala för. Som jag uppfattat det kan man inte köpa till adaptiv farthållare separat, men kanske har fel?
Re: Audi e-tron
Menar du angående förmånsvärdet? Ja, e-tron ligger i basvarianten runt 5400 kr. En betydligt bättre utrustad proline är bara 500 kr dyrare. Det är rätt okej tycker jag. Proline borde vara ett bättre köp. Tyvärr kostar varje skruv extra, och man får avväga noga vad man vill ha och vad man kan vara utan. För mig, som kommer från en ganska välutrustad Model S 2016, känns e-tron som ett klipp, både i nypris och förmån. Och då har jag ändå smockat in utrustning för långt över 100k. Men för dig är det såklart ett annat utgångsläge.Nilp skrev:@Mati: Hjälp mig här, tänker jag rätt?!
Du kan köpa till i princip allt, oavsett vilken variant du väljer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag tänkte främst på att övertyga mig om att E-tron är rätt spår generellt
Har du glas panoramataket? Om ja, blir det betydligt ljusare i kupén?
Den är så tyst när man åker i den. Reflekterade inte så mycket över det när jag körde första gången men när jag kom tillbaka till Volvon så blev jag nästan chockad av allt oväsen från dieselmotorn. Har läst likande reflektioner här på forumet innan och tyckt det varit lite fånigt men nu upplevde jag det själv.
Vi har tidigare haft tankar på att ta en ny XC90 nu när leasingen går ut men bara tanken på att ha en ny bil med förbränningsmotor som måste tankas med fossilt bränsle känns inte jättespännande. Hade också blivit betydligt dyrare med ny XC90 som personalbil även om E-tron är mycket dyrare i anskaffningsvärde.
Har du glas panoramataket? Om ja, blir det betydligt ljusare i kupén?
Den är så tyst när man åker i den. Reflekterade inte så mycket över det när jag körde första gången men när jag kom tillbaka till Volvon så blev jag nästan chockad av allt oväsen från dieselmotorn. Har läst likande reflektioner här på forumet innan och tyckt det varit lite fånigt men nu upplevde jag det själv.
Vi har tidigare haft tankar på att ta en ny XC90 nu när leasingen går ut men bara tanken på att ha en ny bil med förbränningsmotor som måste tankas med fossilt bränsle känns inte jättespännande. Hade också blivit betydligt dyrare med ny XC90 som personalbil även om E-tron är mycket dyrare i anskaffningsvärde.
Re: Audi e-tron
Ja, vi har panoramatak. Det blir naturligtvis ljusare och ger en fantastisk rymdkänsla. Men det är inget måste om man vill hålla nere priset.
Det är ett par saker jag absolut inte skulle vilja vara utan:
* Adaptiva farthållaren. Den är helt magisk. Man kan slå på den även på riktigt små vägar eftersom den anpassar hastigheten efter vägens beskaffenhet. Om det inte går att köra fortare än 40 så gör den inte det. Den går efter skyltad hastighet, bromsar i tid, kör sansat genom rondeller, blir långsammare inför korsningar, blir aldrig nervös eller ryckig. Spökbromsningar som man kan få i en Tesla känns helt avlägset i e-tron.
Den redan mjuka körupplevelsen blir fullkomligt silkeslen när man låter farthållaren sköta allt.
* Backkamera. Du behöver kanske inte drämma till med 3D-vy som jag gjorde, även om det är asballt. Men själva backkameran måste man ha. Jag reflekterade aldrig över det, trodde faktiskt att den alltid ingick. Men nu hörde jag av en kund som hade missat att lägga till backkameran, och det blev så problematiskt att de nu försöker få till en eftermontering. Småbarn och djur kan gömma sig bakom bilen och eftersom den är så tyst märker de inte när man backar. Och man ser verkligen ingenting bakåt utan kamera.
Rent allmänt är det svårt att jämföra en Tesla med e-tron. De riktar sig mot helt olika kundkategorier. Tesla är prestandaorienterad, har superacceleration med rejäl ball-faktor och till viss del leksakskänsla, då tänker jag på prutt-kuddar och atari-spel. Inget fel med det, men det passar inte alla. Sånt kan och vill e-tron inte konkurrera med. Den är helt inriktad på att ge högsta komfort i världsklass utan att sticka ut för mycket. En granne som också har köpt en e-tron uttryckte sig i stil med att den här bilen känns som att den är betydligt dyrare än vad vi fick betala för den, trots att den kostar en mille. Jag håller med honom.
Det är ett par saker jag absolut inte skulle vilja vara utan:
* Adaptiva farthållaren. Den är helt magisk. Man kan slå på den även på riktigt små vägar eftersom den anpassar hastigheten efter vägens beskaffenhet. Om det inte går att köra fortare än 40 så gör den inte det. Den går efter skyltad hastighet, bromsar i tid, kör sansat genom rondeller, blir långsammare inför korsningar, blir aldrig nervös eller ryckig. Spökbromsningar som man kan få i en Tesla känns helt avlägset i e-tron.
Den redan mjuka körupplevelsen blir fullkomligt silkeslen när man låter farthållaren sköta allt.
* Backkamera. Du behöver kanske inte drämma till med 3D-vy som jag gjorde, även om det är asballt. Men själva backkameran måste man ha. Jag reflekterade aldrig över det, trodde faktiskt att den alltid ingick. Men nu hörde jag av en kund som hade missat att lägga till backkameran, och det blev så problematiskt att de nu försöker få till en eftermontering. Småbarn och djur kan gömma sig bakom bilen och eftersom den är så tyst märker de inte när man backar. Och man ser verkligen ingenting bakåt utan kamera.
Rent allmänt är det svårt att jämföra en Tesla med e-tron. De riktar sig mot helt olika kundkategorier. Tesla är prestandaorienterad, har superacceleration med rejäl ball-faktor och till viss del leksakskänsla, då tänker jag på prutt-kuddar och atari-spel. Inget fel med det, men det passar inte alla. Sånt kan och vill e-tron inte konkurrera med. Den är helt inriktad på att ge högsta komfort i världsklass utan att sticka ut för mycket. En granne som också har köpt en e-tron uttryckte sig i stil med att den här bilen känns som att den är betydligt dyrare än vad vi fick betala för den, trots att den kostar en mille. Jag håller med honom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Mina tankar/tillägg:Nilp skrev:El känns rätt men måste också funka i vardagen och kunna åka på semestrar med, allt ifrån weekend turer, bilresa i Europa eller skidsemester till fjällen.
Mina tankar:
- Model S, jättefin och rymlig men jag gillar SUV och sitta lite högre
- Model X, ja gärna men som personalbil som ska vara kostnadsneutral mot företaget kostar den mycket pengar med tanke på ofördelaktigt förmånsvärde
- Model 3, för liten och ingen SUV.
- Model S - Fantastisk räckvidd, 61 vs 41 mil WLTP är ganska stor skillnad. Supercharger nätverket förstås samt att man snart även kan ladda på Ionity, andra CCS nätverk. Enorm skillnad vid potentiella bilresor i Europa och förstås även inom Sverige.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Tror dock att de där siffrorna är lättare att uppnå med Audin än med Model S om man ska vara ärlig. Dock så stämmer det nog att en Model S kommer ca 50% längre på varje laddning på motorväg och det är ju då man oftast behöver lång räckvidd. Så helt fel är det samtidigt inte heller.Laban skrev:Mina tankar/tillägg:Nilp skrev:El känns rätt men måste också funka i vardagen och kunna åka på semestrar med, allt ifrån weekend turer, bilresa i Europa eller skidsemester till fjällen.
Mina tankar:
- Model S, jättefin och rymlig men jag gillar SUV och sitta lite högre
- Model X, ja gärna men som personalbil som ska vara kostnadsneutral mot företaget kostar den mycket pengar med tanke på ofördelaktigt förmånsvärde
- Model 3, för liten och ingen SUV.
- Model S - Fantastisk räckvidd, 61 vs 41 mil WLTP är ganska stor skillnad. Supercharger nätverket förstås samt att man snart även kan ladda på Ionity, andra CCS nätverk. Enorm skillnad vid potentiella bilresor i Europa och förstås även inom Sverige.
Vi åker rätt ofta Uppsala-Åhus. En sträcka på drygt 60 mil och jag tycker det här säger det mesta. Det är verkligen jätteskillnad så fort man ska åka längre än runt hemmet.
Audi E-Tron: Tesla Model S 100D:
Re: Audi e-tron
Och så en klassiker - "Stockholm - Åre" med -5 grader och snö/slask.
Audi E-Tron: Tesla Model S 100D: Tesla Model X 100D: Jag förstår verkligen de som gillar att åka SUV och sitta högt. Det har sin charm helt klart. Jag förstår även de som tycker det känns tryggare med Audi än med Tesla.
Dock. För mig står det utom minsta tvivel att den enda elbil jag kan tänka mig som förstabil heter Tesla Model S. Möjligen Model X också men den är dyrare och betydligt "törstigare" som ni kan se på Åre-resan ovan.
Att ladda 30-45 minuter på en dag jämfört med att ladda 2,5-3 timmar gör _verkligen_ stor skillnad i upplevelse. Lägg till att det finns inga garantier för att laddarna på Audi-rutten är lediga eller fungerar. Tesla SuC kan du lita på till 100%. För att inte tala om hur "kul" det är att sitta på Max i Hemlingby i 1,5 timme när man startade från Stockholm 1,5 timme tidigare... Det är liksom inte dags för paus än. Bättre att glida upp till Sundsvall och kasta i sig maten innan bilen är färdig och sen åka direkt till Åre.
Audi E-Tron: Tesla Model S 100D: Tesla Model X 100D: Jag förstår verkligen de som gillar att åka SUV och sitta högt. Det har sin charm helt klart. Jag förstår även de som tycker det känns tryggare med Audi än med Tesla.
Dock. För mig står det utom minsta tvivel att den enda elbil jag kan tänka mig som förstabil heter Tesla Model S. Möjligen Model X också men den är dyrare och betydligt "törstigare" som ni kan se på Åre-resan ovan.
Att ladda 30-45 minuter på en dag jämfört med att ladda 2,5-3 timmar gör _verkligen_ stor skillnad i upplevelse. Lägg till att det finns inga garantier för att laddarna på Audi-rutten är lediga eller fungerar. Tesla SuC kan du lita på till 100%. För att inte tala om hur "kul" det är att sitta på Max i Hemlingby i 1,5 timme när man startade från Stockholm 1,5 timme tidigare... Det är liksom inte dags för paus än. Bättre att glida upp till Sundsvall och kasta i sig maten innan bilen är färdig och sen åka direkt till Åre.
Re: Audi e-tron
Jag har blivit avsuvifierad efter byte från Outlander PHEV till Model 3. Nu hoppas jag att Model Y ska kännas så nära Model 3 som möjligt körmässigtVerdi skrev:Jag förstår verkligen de som gillar att åka SUV och sitta högt. Det har sin charm helt klart. Jag förstår även de som tycker det känns tryggare med Audi än med Tesla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd