Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
E-tron laddkurva. Imponerande.
Den visar inte rätt. Eller i vart fall inte batteriet SoC.

Vid 100% är det per definition en laddström som planar ut mot oändligheten. 50kW vid 100% innebär en rejäl buffert.

Har man sagt 95kWh? På 95kWh total kapacitet och 100% laddat när bilen kan ta emot 50kW kommer ju ge minst 10% kanske 15% marginal på toppen. Marginal i botten vet vi inte men säg 5%. Då försvinner 20% av 95 och det blir 75kWh användbart. På en bil som enligt electrek dear 32kWh/100km så lär det villa till att man kan ladda fort istället och en kylning som heter duga.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Off Grid Byggaren skrev:
Hittade dessa bilder, någon nedväxling är det ivarjefall. Elmotorerna sitter inte direkt på utgående axel, och så måste det väl finnas någon differential också?

Svårt att se någon backväxel på bilderna, men tydligen driver den normalt på bakhjulen och vid högt effektuttag eller halka driver alla fyra.

Finns ju några videor där de kör i terräng och får ett hjul i luften, då bromsas det hjulet ned. Antar att ABS-systemet arbetar, eller har de någon finurlig lösning i differentialen med Quattro systemet?

Är den endast 2-hjulsdriven när man backar kan jag undra, om det inte är så att motorn reverserar?
Självklart har den både utväxling och en differential, annars hade det inte blivit något trevlig bil att köra. Men någon backväxel har den inte, motorn körs åt andra hållet vid backning. Har aldrig sett en elbil eller PHEV med backväxel på elmaskinen, det finns inget poäng med att ha det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Geni87 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Hittade dessa bilder, någon nedväxling är det ivarjefall. Elmotorerna sitter inte direkt på utgående axel, och så måste det väl finnas någon differential också?

Svårt att se någon backväxel på bilderna, men tydligen driver den normalt på bakhjulen och vid högt effektuttag eller halka driver alla fyra.

Finns ju några videor där de kör i terräng och får ett hjul i luften, då bromsas det hjulet ned. Antar att ABS-systemet arbetar, eller har de någon finurlig lösning i differentialen med Quattro systemet?

Är den endast 2-hjulsdriven när man backar kan jag undra, om det inte är så att motorn reverserar?
Självklart har den både utväxling och en differential, annars hade det inte blivit något trevlig bil att köra. Men någon backväxel har den inte, motorn körs åt andra hållet vid backning. Har aldrig sett en elbil eller PHEV med backväxel på elmaskinen, det finns inget poäng med att ha det.
Troligen har säljarna missförstått, teknisk Tyska är ju inte så enkelt att förstå.

När det är så enkelt att låta elmotorn gå åt andra hållet, så finns ju ingen som helst anledning till en mekanisk backväxel.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Passat GTE har ju elmotorn mellan fossilmotor och växellåda. Tror faktiskt den använder den mekaniska ”backväxeln” även när man backar med elmotorn.

Mitsubishi och Volvo mfl har ju elmotor i bakaxeln så där byter man nog bara strömriktning när man backar precis som på en BEV.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Leo skrev:
Passat GTE har ju elmotorn mellan fossilmotor och växellåda. Tror faktiskt den använder den mekaniska ”backväxeln” även när man backar med elmotorn.

Mitsubishi och Volvo mfl har ju elmotor i bakaxeln så där byter man nog bara strömriktning när man backar precis som på en BEV.
Jo precis. Om elmaskinens kraft tar samma väg som förbränningsmotorns genom den befintliga växellådan är det nog smartast att använda den backväxel som redan finns, blir enklare reglering så. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 03 jan 2016 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av sanderik »

mati skrev:
Okej, nu har vi varit och konfigurerat två bilar. En Proline och en Proline Advanced. Om det inte är troll i systemet gäller samma förmånsvärde för båda i grundutförande, vilket innebär att den dyrare Proline Advanced totalt sett blir billigare i förmånsvärde (6982kr), eftersom nästan all utrustning redan ingår som standard, medan man måste lägga till allting i Proline. Jag hoppas att det verkligen stämmer. I så fall är nämligen den dyrare bilen i slutändan billigare. Spontant känns det ju fel. Men det kanske är så.

Enligt Dannis fantastiska kalkyl hamnar månadskostnaden ungefär en tusenlapp lägre än för min Tesla, oavsett vilken bil jag väljer. Och då har jag med en massa extra lull-lull.

Angående rabatt så är det sant att det inte ges någon rabatt officiellt. Men jag fick en ränta på 2.9% istället för 3.9% vilket är något mer än för Teslan (den har 2,25% tror jag), men eftersom både priset och förmånsvärdet är lägre för Audin så gör inte det så mycket. Vinterhjul på originalfälg för knappt 50000 kr kommer ligga i bilen när vi får den, som han uttryckte sig. Det är alltså också en trevlig form av rabatt kan man säga.
Ytterligare en trevlig överraskning var försäkringen som blir bara drygt hälften mot Teslan. Serviceavtal ingår också.
Eftersom jag är nojig valde jag samma restvärde som för Teslan, 55% efter tre år. Annars är det 58% som gäller.
Ja, nu återstår att se vad de vill ge för Teslan. Inget snack om saken att de var jätteintresserade att ta den i inbyte. Och jag var tydlig med att skambud undanbedes.

På skvs hemsida finns inte modellen proline advanced med. Vart ifrån får du infon att den har samma förmånsvärden som proline?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

sanderik skrev:
mati skrev:
Okej, nu har vi varit och konfigurerat två bilar. En Proline och en Proline Advanced. Om det inte är troll i systemet gäller samma förmånsvärde för båda i grundutförande, vilket innebär att den dyrare Proline Advanced totalt sett blir billigare i förmånsvärde (6982kr), eftersom nästan all utrustning redan ingår som standard, medan man måste lägga till allting i Proline. Jag hoppas att det verkligen stämmer. I så fall är nämligen den dyrare bilen i slutändan billigare. Spontant känns det ju fel. Men det kanske är så.

Enligt Dannis fantastiska kalkyl hamnar månadskostnaden ungefär en tusenlapp lägre än för min Tesla, oavsett vilken bil jag väljer. Och då har jag med en massa extra lull-lull.

Angående rabatt så är det sant att det inte ges någon rabatt officiellt. Men jag fick en ränta på 2.9% istället för 3.9% vilket är något mer än för Teslan (den har 2,25% tror jag), men eftersom både priset och förmånsvärdet är lägre för Audin så gör inte det så mycket. Vinterhjul på originalfälg för knappt 50000 kr kommer ligga i bilen när vi får den, som han uttryckte sig. Det är alltså också en trevlig form av rabatt kan man säga.
Ytterligare en trevlig överraskning var försäkringen som blir bara drygt hälften mot Teslan. Serviceavtal ingår också.
Eftersom jag är nojig valde jag samma restvärde som för Teslan, 55% efter tre år. Annars är det 58% som gäller.
Ja, nu återstår att se vad de vill ge för Teslan. Inget snack om saken att de var jätteintresserade att ta den i inbyte. Och jag var tydlig med att skambud undanbedes.

På skvs hemsida finns inte modellen proline advanced med. Vart ifrån får du infon att den har samma förmånsvärden som proline?
Precis det är det som är konstigt. Audi har ett eget system för förmånsvärdesberäkning. Och där finns Proline Advanced med, fast med samma grundpris som Proline. Sen ignoreras den extra kostnaden som Advanced-paketet innebär. Jag har konfigurerat en Proline Advanced och lagt till utrustng för ca 66000kr. Då räknar Audis system som om det vore en vanlig Proline och "glömmer" alltså extrautrustning för 141000 kr. Mycket konstigt. Det känns onekligen som att det är fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

sanderik skrev:
mati skrev:
Okej, nu har vi varit och konfigurerat två bilar. En Proline och en Proline Advanced. Om det inte är troll i systemet gäller samma förmånsvärde för båda i grundutförande, vilket innebär att den dyrare Proline Advanced totalt sett blir billigare i förmånsvärde (6982kr), eftersom nästan all utrustning redan ingår som standard, medan man måste lägga till allting i Proline. Jag hoppas att det verkligen stämmer. I så fall är nämligen den dyrare bilen i slutändan billigare. Spontant känns det ju fel. Men det kanske är så.

Enligt Dannis fantastiska kalkyl hamnar månadskostnaden ungefär en tusenlapp lägre än för min Tesla, oavsett vilken bil jag väljer. Och då har jag med en massa extra lull-lull.

Angående rabatt så är det sant att det inte ges någon rabatt officiellt. Men jag fick en ränta på 2.9% istället för 3.9% vilket är något mer än för Teslan (den har 2,25% tror jag), men eftersom både priset och förmånsvärdet är lägre för Audin så gör inte det så mycket. Vinterhjul på originalfälg för knappt 50000 kr kommer ligga i bilen när vi får den, som han uttryckte sig. Det är alltså också en trevlig form av rabatt kan man säga.
Ytterligare en trevlig överraskning var försäkringen som blir bara drygt hälften mot Teslan. Serviceavtal ingår också.
Eftersom jag är nojig valde jag samma restvärde som för Teslan, 55% efter tre år. Annars är det 58% som gäller.
Ja, nu återstår att se vad de vill ge för Teslan. Inget snack om saken att de var jätteintresserade att ta den i inbyte. Och jag var tydlig med att skambud undanbedes.

På skvs hemsida finns inte modellen proline advanced med. Vart ifrån får du infon att den har samma förmånsvärden som proline?
Jag skrev det här i en annan tråd tidigare idag, men flyttar det hit istället där det passar bättre :)

Vad gäller förmånsvärdet för E-tron så är det fel att Proline och Proline advanced har samma förmånsvärde. Jag har också fått offert från Audi och min säljare informerade mig om att det var fel i systemet gällande Proline Advanced. Det kommer som bekant inte att gå att ta en E-tron i bruk under 2018 så det som ligger nu hos SKV är alltså att tolka som "temporärt" och detta kommer justeras i listorna för 2019. Kikar man på SKV så har de bara lagt upp Proline och bas i sin lista. Hade att göra med att det inte var färdigställt med utrustningspaketen när SKV fick info från Audi och därför togs inte Advanced med för 2018. Varianten bytte också namn från "Vorsprung" till Proline Advanced. Om man ska få ett rättvist förmånsvärde ska man utgå från 954k och lägga allt därutöver som extrautrustning i förmånsberäkningen.

Detta enligt min säljare och såklart ska man ta allt med en nypa salt som kommer från säljare ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det är ett mycket rimligt antagande och därmed hamnar Proline Advanced på ett förmånsvärde som ligger över Teslan för min del. Inte så konstigt och helt i linje med vad jag hade räknat med. En vanlig proline blir nog bra. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

mati skrev:
Det är ett mycket rimligt antagande och därmed hamnar Proline Advanced på ett förmånsvärde som ligger över Teslan för min del. Inte så konstigt och helt i linje med vad jag hade räknat med. En vanlig proline blir nog bra. :)
Det som däremot är mycket märkligt är att "bas" och "Proline" som kostar 885.000kr respektive 954.000kr har exakt samma förmånsvärde enligt SKV om man använder deras beräkningsprogram :? Uppenbarligen har de alltså likställt dessa versioner för 2018. Med detta resonemanget så bordet det isåfall innebära att Proline Advanced också skulle kosta samma.

Klart stora frågetecken här. Vore samtidigt riktigt synd om du beställer en Proline (när du vill ha advanced) och sen visar det sig ändå att SKV lägger upp dem med samma förmånsvärde trots olika grundpris.

Du borde nog luska vidare lite mer i detalj kring det här. Kanske kolla med Skatteverket och dubbelkolla med Audi centralt? Nu ska jag inte beställa bilen, men hade jag gjort det hade jag nog försökt få så mycket klarhet i detta som möjligt. Ta alltså det jag skrev tidigare som kom från min säljare som högst tveksam info och inte som någon sanning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Men riktigt samma förmånsvärde har de inte. En naken Proline ligger lite över bas, men inte alls mycket. Däremot så blir Proline billigare när man lägger till all utrustning i bas som merkostnaden för Proline innebär. Hur konstigt som helst.
Jag har bett min säljare att forska lite vidare. Att förmånsberäkningen för Proline Advanced är fel är jag säker på. Men med lite tur blir den i slutändan inte så mycket dyrare ändå, och då skulle det ju vara superkorkat att ta en mycket sämre utrustad bil. Jag hade ändå lagt till mycket av det som är standard i Proline Advanced. Det jag inte vill ha är de där icke-speglarna, men jag kan lära mig att leva med dem om jag måste. ;)
Samtidigt vill jag inte ha 20" hjul egentligen. De är snyggare, men jag föredrar effektivitet och komfort framför häftigt utseende. I Proline går de att att välja bort, men inte i Advanced.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

mati skrev:
Men riktigt samma förmånsvärde har de inte. En naken Proline ligger lite över bas, men inte alls mycket. Däremot så blir Proline billigare när man lägger till all utrustning i bas som merkostnaden för Proline innebär. Hur konstigt som helst.
Jag har bett min säljare att forska lite vidare. Att förmånsberäkningen för Proline Advanced är fel är jag säker på. Men med lite tur blir den i slutändan inte så mycket dyrare ändå, och då skulle det ju vara superkorkat att ta en mycket sämre utrustad bil. Jag hade ändå lagt till mycket av det som är standard i Proline Advanced. Det jag inte vill ha är de där icke-speglarna, men jag kan lära mig att leva med dem om jag måste. ;)
Samtidigt vill jag inte ha 20" hjul egentligen. De är snyggare, men jag föredrar effektivitet och komfort framför häftigt utseende. I Proline går de att att välja bort, men inte i Advanced.
Såg det nu när jag testade. Bas utan extra hamnade på 5391/mån och Proline 5950/mån. Måste varit att jag inte gjorde "refresh" i browsern första gången jag gjorde kalkylen. Hur som helst blir man minst sagt lite snurrig av hur förmånsvärden beräknas. Gäller ju även Teslorna.

Lurigt det med kombinationer. Vissa saker man vill ha i paketen och andra man kan välja bort. Du vänjer dig nog vid speglarna, känns som ett signum för bilen så klart du ska ha dem :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audi e-tron 55 Quattro följs upp med en billigare
Audi e-tron 45 Quattro nästa år. Men det kommer fler modeller.

"Audi Says E-Tron SUV Will Get Performance & Entry-Level Variants"
https://insideevs.com/audi-e-tron-elect ... rformance/
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Men riktigt samma förmånsvärde har de inte. En naken Proline ligger lite över bas, men inte alls mycket. Däremot så blir Proline billigare när man lägger till all utrustning i bas som merkostnaden för Proline innebär. Hur konstigt som helst.
Jag har bett min säljare att forska lite vidare. Att förmånsberäkningen för Proline Advanced är fel är jag säker på. Men med lite tur blir den i slutändan inte så mycket dyrare ändå, och då skulle det ju vara superkorkat att ta en mycket sämre utrustad bil. Jag hade ändå lagt till mycket av det som är standard i Proline Advanced. Det jag inte vill ha är de där icke-speglarna, men jag kan lära mig att leva med dem om jag måste. ;)
Samtidigt vill jag inte ha 20" hjul egentligen. De är snyggare, men jag föredrar effektivitet och komfort framför häftigt utseende. I Proline går de att att välja bort, men inte i Advanced.
Proline Advanced är ju prissatt som ett paket till Proline med 141 000:- i extra inköpskostnad, så vad jag kan räkna i SKV snurra blir det då cirka 8341:- i förmånsvärde. Om man inte plockar på lite mer prylar, som dragkrok till exempel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jo, precis, och det har jag ju gjort såklart. :)
Sen är det nog inte att rekommendera att ta med frugan när man konfigurerar en bil. Jag vill att bilen är praktisk, hon vill att den är snygg, och oftast innebär det helt olika (dyra) tillbehör. Orangea bromsok till exempel. Kostar lika mycket som en extra laddlucka. För mig är det givet vilket man ska välja.
Jag sitter oftast i bilen och vill ha det tyst när jag kör. Hon vill ha en Bang & Olufsen anläggning. Onödigt enligt mig. Såna saker driver upp förmånsvärdet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippan »

En rätt dåligt filmad film från testkörningar i München, men kul att se ändå.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Audi e-tron 55 Quattro följs upp med en billigare
Audi e-tron 45 Quattro nästa år. Men det kommer fler modeller.

"Audi Says E-Tron SUV Will Get Performance & Entry-Level Variants"
https://insideevs.com/audi-e-tron-elect ... rformance/
åhh, en ändå långsammare elbil från Audi :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Audi e-tron 55 Quattro följs upp med en billigare
Audi e-tron 45 Quattro nästa år. Men det kommer fler modeller.

"Audi Says E-Tron SUV Will Get Performance & Entry-Level Variants"
https://insideevs.com/audi-e-tron-elect ... rformance/
åhh, en ändå långsammare elbil från Audi :?
Men även en snabbare. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Audi e-tron 55 Quattro följs upp med en billigare
Audi e-tron 45 Quattro nästa år. Men det kommer fler modeller.

"Audi Says E-Tron SUV Will Get Performance & Entry-Level Variants"
https://insideevs.com/audi-e-tron-elect ... rformance/
åhh, en ändå långsammare elbil från Audi :?
Fast jag förstår ändå inte hetsen med det här med snabbheten? En elbil är ju normalt alltid snabbare än motsvarande fossilbil?

Så, ska vi bestämma då att den typiske elbilsköparen:
Medelålders man med ett hyfsat välbetalt jobb
Tjänstebil
Egentligen handlar det inte alls om miljöskäl, utan att ha en bil som går snabbt så in i hvete till 100 för att man ska vara tuff och vinna över porchen i filen brevid.

:lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Audi e-tron 55 Quattro följs upp med en billigare
Audi e-tron 45 Quattro nästa år. Men det kommer fler modeller.

"Audi Says E-Tron SUV Will Get Performance & Entry-Level Variants"
https://insideevs.com/audi-e-tron-elect ... rformance/
åhh, en ändå långsammare elbil från Audi :?
Fast jag förstår ändå inte hetsen med det här med snabbheten? En elbil är ju normalt alltid snabbare än motsvarande fossilbil?

Så, ska vi bestämma då att den typiske elbilsköparen:
Medelålders man med ett hyfsat välbetalt jobb
Tjänstebil
Egentligen handlar det inte alls om miljöskäl, utan att ha en bil som går snabbt så in i hvete till 100 för att man ska vara tuff och vinna över porchen i filen brevid.

:lol: :lol: :lol:

Ja? :lol:


Finns ju Nissan Leaf för miljöpartisterna. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag skiter i prestandan mer eller mindre fullständigt. Får jag den på köpet är det en rolig bonus, men jag skulle inte betala mer bara för att få mer prestanda. Jag tyckte att min gamla P85 var rolig, det får jag erkänna, men hade jag inte köpt den som begagnad hade det inte blivit en sådan.
E-tron är ju trots allt en mycket pigg bil. Framförallt med tanke på dess vikt och dess storlek.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av _TonyV »

Verdi skrev:
Ja? :lol:


Finns ju Nissan Leaf för miljöpartisterna. ;)
Ok så nu är man MP tydligen. :-)
Är ändå nöjd med hur den kommer iväg från rödlyset. som alltid snabbare än bilen brevid.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Ja? :lol:


Finns ju Nissan Leaf för miljöpartisterna. ;)
Jag trodde att det var fastställt att MP kör Ford Ranger diesel?!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Ja? :lol:


Finns ju Nissan Leaf för miljöpartisterna. ;)
Jag trodde att det var fastställt att MP kör Ford Ranger diesel?!
Jo, men så kör de ju också väldigt väldigt tunga stenar.... :lol:
stenar.jpg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

... och dessutom äger man tre bilsläp, som inte går att använda att frakta sten med. Eftersom de är trasiga och obesiktade...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar