Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Första leveranser redan 2018?? Det har väl i stort sett aldrig hänt att kunder med så kort varsel får bilen levererad. Då ska man ta med i beräkningen att det antagligen inte kommer att gå att skriva kontrakt på bil inkl utrustning och pris förrän bilen blivit lanserad och detta är alltså först i september. Efter september ska bilarna alltså produceras och levereras innnan årsskiftet? Det tror jag inte på! Ta Jaguar som exempel, de visade färdig bil, pris och utrustning i februari, då man också kunde skriva kontrakt. De första bilarna produceras nu och ska levereras i september, dvs ca 7 mån från kontrakt till leverans, vilket jag tror är ganska normalt när det gäller en helt ny modell. Men Audi ska alltså klara detta på mindre än halva tiden? Den som lever får se, men jag hade inte satsat alla mina pengar på det ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Swede1 skrev:
Tydligen jobbigt att ställa om till elbilar. 800 000 kr i grunderversion , knappast någon folkbil. Samtidigt som tesla kommer med Mosel 3 för kanske 450 000 kr. Bra ändå att nåt verkar komma till slut som konkurrerar direkt om Tesla kunder. Med ccs ladduttag. Ccs måste finnas på model 3 annars tveksamt köp för mig.
Personligen tycker jag det är jättetråkigt att både Jaguar och Audi väljer att positionera sig som Teslakonkurrent och väljer att försöka attrahera de som redan kör elbil. Det de borde göra IMO är ju att attrahera den 100 gånger större gruppen som överväger fossilbil från någon av deras konkurrenter... Tyvärr lär det väl dröja många år innan de helhjärtat marknadsför elbilar och vågar sig på att visa hur överlägsna de är jämfört med fossilbilar...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av Swede1 »

Marknaden för elbilar mångdubblas när etablerade märken kommer med sina ”tesla konkurrenter”, vänta bara när herr Svensson kommer in och provkör en ren elvolvo som går 30 mil. Oljebrännaren är Utdömd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Swede1 skrev:
Marknaden för elbilar mångdubblas när etablerade märken kommer med sina ”tesla konkurrenter”, vänta bara när herr Svensson kommer in och provkör en ren elvolvo som går 30 mil. Oljebrännaren är Utdömd.
Ja, men den hade växt mycket snabbare om de istället för att försöka sälja nya elbilar till existerande elbilsägare istället valde att konvertera fossilbilsägare... Men så länge fossilbilar medför högre marginaler så lär det väl inte hända tyvärr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Tydligen jobbigt att ställa om till elbilar. 800 000 kr i grunderversion , knappast någon folkbil. Samtidigt som tesla kommer med Mosel 3 för kanske 450 000 kr. Bra ändå att nåt verkar komma till slut som konkurrerar direkt om Tesla kunder. Med ccs ladduttag. Ccs måste finnas på model 3 annars tveksamt köp för mig.
800' är ju mycket men om Q5 börjar på 472' och Q7 på 612' så är det ju inte så farligt ändå kan jag tycka. Lite dyrare kommer ju elbilarna vara så här i början.

Att jämföra med en mellanklass-sedan är inte riktigt rättvist.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Fick detta på mejlen.

Vi vill informera dig som förbokat en Audi e-tron, om att premiärvisningen av Audis första elbil kommer att flyttas. Visningen skulle ursprungligen ha skett den 30:e augusti i Bryssel, men kommer istället att ske i USA, sannolikt i september.

Datum för premiären är i skrivande stund inte fastställd, men vi kommer att hålla dig uppdaterad löpande, allteftersom fler nyheter om Audi e-tron blir kända.

Har du några frågor så är du givetvis välkommen att kontakta din närmaste återförsäljare eller Audi Sveriges kundtjänst.

Vänliga hälsningar
Audi Sverige
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Swede1 skrev:
Tydligen jobbigt att ställa om till elbilar. 800 000 kr i grunderversion , knappast någon folkbil. Samtidigt som tesla kommer med Mosel 3 för kanske 450 000 kr. Bra ändå att nåt verkar komma till slut som konkurrerar direkt om Tesla kunder. Med ccs ladduttag. Ccs måste finnas på model 3 annars tveksamt köp för mig.
Personligen tycker jag det är jättetråkigt att både Jaguar och Audi väljer att positionera sig som Teslakonkurrent och väljer att försöka attrahera de som redan kör elbil. Det de borde göra IMO är ju att attrahera den 100 gånger större gruppen som överväger fossilbil från någon av deras konkurrenter... Tyvärr lär det väl dröja många år innan de helhjärtat marknadsför elbilar och vågar sig på att visa hur överlägsna de är jämfört med fossilbilar...
Precis, dom vill ju inte konkurrera med sig själva, iaf inte förrns dom har en megaproduktion redo för elbilar osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Hade rätt bil funnits för mig så hade jag nog nöjt mig med 50kW laddare för stunden då 150kW är på gång som Verdi säger. De finns ju gott om platser med 50kw laddare även om de finns nackdelar som tex att de oftast bara finns en på varje plats.
Men för stunden ser modell 3 ut att vara de bästa alternativet oavsett SUC nätverk eller om man ska lita på 50kw laddare, ja om de nu släpper sin $35000 bil någon gång :(
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av Swede1 »

Med ccs laddning klarar man sig med mindre batteriet på 50 kWh på model 3, Kör 25 mil, lunch , kör 25 mil till framme. 100 tkr mindre än 75 kWh batteri. Finns redan 100 kWh ccs i Rättvik/Leksand tex.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
SUC-liknande är en ganska stor stretch. De hoppas att ha lika många laddplatser 2020 som Tesla har idag. Likvärdigt undrar jag om det någonsin blir, lär ju åtminstone dröja till runt 2025.

Om de lyckas med sina planer så blir dessa bilar ett realistiskt alternativ för mig om 2-3 år. Med tanke på hur snabbt Teslas nät expanderar så får det dock vara en ruskigt bra och prisvärd bil för att konkurrera, särskilt då när Model 3 finns i alla utföranden.

Med Audin verkar man ju iaf få vettig hemmaladdning så den känns iaf som ett mindre dåligt alternativ än Jaguaren. Även prisbilden ser rimligare ut imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Hade rätt bil funnits för mig så hade jag nog nöjt mig med 50kW laddare för stunden då 150kW är på gång som Verdi säger. De finns ju gott om platser med 50kw laddare även om de finns nackdelar som tex att de oftast bara finns en på varje plats.
Men för stunden ser modell 3 ut att vara de bästa alternativet oavsett SUC nätverk eller om man ska lita på 50kw laddare, ja om de nu släpper sin $35000 bil någon gång :(
Håller med. Sett till "bang for the buck" så tror jag basmodellen av Model 3 blir vida överlägsen alla andra bilar (inklusive Teslas nuvarande alternativ).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
SUC-liknande är en ganska stor stretch. De hoppas att ha lika många laddplatser 2020 som Tesla har idag. Likvärdigt undrar jag om det någonsin blir, lär ju åtminstone dröja till runt 2025.

Om de lyckas med sina planer så blir dessa bilar ett realistiskt alternativ för mig om 2-3 år. Med tanke på hur snabbt Teslas nät expanderar så får det dock vara en ruskigt bra och prisvärd bil för att konkurrera, särskilt då när Model 3 finns i alla utföranden.

Med Audin verkar man ju iaf få vettig hemmaladdning så den känns iaf som ett mindre dåligt alternativ än Jaguaren. Även prisbilden ser rimligare ut imo.
Jag skrev liknande eftersom det ska vara samma upplägg med 6+ laddplatser per site. Att det inte är lika omfattande till en början är ju bara en tillfällig sak. Det finns pengar att bygga för och i teorin tar det lika lång tid att bygga 1000 st siter som en enda. Vilket de inte lär göra men det kan gå ruskigt fort om de bara vill.

Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Hade rätt bil funnits för mig så hade jag nog nöjt mig med 50kW laddare för stunden då 150kW är på gång som Verdi säger. De finns ju gott om platser med 50kw laddare även om de finns nackdelar som tex att de oftast bara finns en på varje plats.
Men för stunden ser modell 3 ut att vara de bästa alternativet oavsett SUC nätverk eller om man ska lita på 50kw laddare, ja om de nu släpper sin $35000 bil någon gång :(

$35k + moms, tull och transport väl? Grundmodellen ska starta på runt 450 000:- tydligen. Men sen vill man väl ha AP och lite annat. Ändå en prisvärd bil på många sätt men det blir ju ingen bil som går in under 7,5PBB eller var nu gränsen brukar gå för förmånsbilar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
SUC-liknande är en ganska stor stretch. De hoppas att ha lika många laddplatser 2020 som Tesla har idag. Likvärdigt undrar jag om det någonsin blir, lär ju åtminstone dröja till runt 2025.

Om de lyckas med sina planer så blir dessa bilar ett realistiskt alternativ för mig om 2-3 år. Med tanke på hur snabbt Teslas nät expanderar så får det dock vara en ruskigt bra och prisvärd bil för att konkurrera, särskilt då när Model 3 finns i alla utföranden.

Med Audin verkar man ju iaf få vettig hemmaladdning så den känns iaf som ett mindre dåligt alternativ än Jaguaren. Även prisbilden ser rimligare ut imo.
Jag skrev liknande eftersom det ska vara samma upplägg med 6+ laddplatser per site. Att det inte är lika omfattande till en början är ju bara en tillfällig sak. Det finns pengar att bygga för och i teorin tar det lika lång tid att bygga 1000 st siter som en enda. Vilket de inte lär göra men det kan gå ruskigt fort om de bara vill.

Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Att det blir många laddplatser per site är bra. Att det bara är en tillfällig sak med mindre omfattning vet dock varken du eller jag... Det vi vet med hyfsat stor säkerhet är att nätet kommer vara klart mindre än Teslas kommande 2-4 år, därefter kan det eventuellt växa ikapp, men det kan lika gärna aldrig göra det.

VAGs servicenät ser jag som en stor nackdel, inte en fördel. Hellre bra service på färre ställen än usel service på mängder av platser imo. Dock givetvis enklare när man bor i Stockholm och får både tätheten och kvaliteten med en Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Tornval89 skrev:
Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda... :shock:

150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
SUC-liknande är en ganska stor stretch. De hoppas att ha lika många laddplatser 2020 som Tesla har idag. Likvärdigt undrar jag om det någonsin blir, lär ju åtminstone dröja till runt 2025.

Om de lyckas med sina planer så blir dessa bilar ett realistiskt alternativ för mig om 2-3 år. Med tanke på hur snabbt Teslas nät expanderar så får det dock vara en ruskigt bra och prisvärd bil för att konkurrera, särskilt då när Model 3 finns i alla utföranden.

Med Audin verkar man ju iaf få vettig hemmaladdning så den känns iaf som ett mindre dåligt alternativ än Jaguaren. Även prisbilden ser rimligare ut imo.
Jag skrev liknande eftersom det ska vara samma upplägg med 6+ laddplatser per site. Att det inte är lika omfattande till en början är ju bara en tillfällig sak. Det finns pengar att bygga för och i teorin tar det lika lång tid att bygga 1000 st siter som en enda. Vilket de inte lär göra men det kan gå ruskigt fort om de bara vill.

Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Att det blir många laddplatser per site är bra. Att det bara är en tillfällig sak med mindre omfattning vet dock varken du eller jag... Det vi vet med hyfsat stor säkerhet är att nätet kommer vara klart mindre än Teslas kommande 2-4 år, därefter kan det eventuellt växa ikapp, men det kan lika gärna aldrig göra det.

VAGs servicenät ser jag som en stor nackdel, inte en fördel. Hellre bra service på färre ställen än usel service på mängder av platser imo. Dock givetvis enklare när man bor i Stockholm och får både tätheten och kvaliteten med en Tesla.
Jo, just för att det är en VAG kommer jag aldrig köpa en e-tron. :lol: För min del är det också lugnt som bara har 40 minuter till Bredden. Men om du läser tråden om den krockade Teslan här på forumet så finns det ju vissa inkörningsproblem. Hoppas de klarar av Model 3 när den börjar komma.

Förresten så gjorde jag en Model 3 reservation precis nu. :) Håller väl på att bli en fanboy! ;)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi visar för första gången upp interiören på Audi E-tron:

https://alltomelbil.se/elbilen-audi-e-t ... nterioren/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Hyfsat plottrig måste jag säga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Det är absolut inget som säger att Audi kommer ha en bättre service organisation, tvärtom min erfarenhet är att allt blir enormt mycket sämre. Jag har en i stort sett ny Mini Cooper laddhybrid (samma organisation som BMW) där frugan körde på en trottoar i början på april. Bilen bärgades till "Förenade Bil" Mini i Malmö för reparation. Reparationen startade först i början på juni och blev klar sista dagarna i juni. Jag hämtade bilen i måndags för att köra hem den 65 mil till Stockholm. Efter 5-10 mil började skärmen blinka med 6 olika felmeddelanden på drivlina och batteri. Vissa felmeddelanden sa att drivlinan är trasig och att jag skulle stanna omedelbart och andra meddelanden sa att batteriet höll på att ta slut och att jag skulle köra långt för att ladda batteriet. Efter 23 mil med olika hot från bilens sida, så stannade jag till slut i Värnamo och lämnade in bilen på en auktoriserad Mini verkstad "Holmgrens Bil" och åkte Tesla hem till Stockholm. Nästa dag ringde "Holmgrens Bil" Mini i Värnamo och sa att dom ej har EL behörighet för att skruva i hybridbilar. Jag ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som sa att dom lagat och testkört bilen och nu var det inte deras ansvar något mer. Ringde Mini i Stockholm som sa att jag skulle ringa "Förenade Bil" Mini i Malmö. Ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som gick med på att bärga den till Malmö igen, men sa att om felet ej kan härledas till deras reparation så åker jag på att betala både för bärgning och felsökning. Så 3 månader för att laga ett relativt enkelt fel, och därefter blir man hotad att betala för bärgning och felsökning när bilen som precis lagats och har 2,5 år garanti kvar inte fungerar på första turen från verkstaden. ALDRIG MER TYSKT!

Det känns HELT hopplöst att bli bollad mellan olika Mini handlare som skyller på varandra och har inga som helst samarbeten och där majoriteten dessutom inte kan/får skruva i elbilar. Mini's hemsida har ingen information om vilka verkstäder som har behörighet för EL. Både Holmgrens Bil och Förenade Bil har egentligen inget med Mini att göra och skiter helt i om jag är nöjd med reparationen av min bil. Då är Teslas organisation mycket bättre med bara ett varumärke och en organisation.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Det är absolut inget som säger att Audi kommer ha en bättre service organisation, tvärtom min erfarenhet är att allt blir enormt mycket sämre. Jag har en i stort sett ny Mini Cooper laddhybrid (samma organisation som BMW) där frugan körde på en trottoar i början på april. Bilen bärgades till "Förenade Bil" Mini i Malmö för reparation. Reparationen startade först i början på juni och blev klar sista dagarna i juni. Jag hämtade bilen i måndags för att köra hem den 65 mil till Stockholm. Efter 5-10 mil började skärmen blinka med 6 olika felmeddelanden på drivlina och batteri. Vissa felmeddelanden sa att drivlinan är trasig och att jag skulle stanna omedelbart och andra meddelanden sa att batteriet höll på att ta slut och att jag skulle köra långt för att ladda batteriet. Efter 23 mil med olika hot från bilens sida, så stannade jag till slut i Värnamo och lämnade in bilen på en auktoriserad Mini verkstad "Holmgrens Bil" och åkte Tesla hem till Stockholm. Nästa dag ringde "Holmgrens Bil" Mini i Värnamo och sa att dom ej har EL behörighet för att skruva i hybridbilar. Jag ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som sa att dom lagat och testkört bilen och nu var det inte deras ansvar något mer. Ringde Mini i Stockholm som sa att jag skulle ringa "Förenade Bil" Mini i Malmö. Ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som gick med på att bärga den till Malmö igen, men sa att om felet ej kan härledas till deras reparation så åker jag på att betala både för bärgning och felsökning. Så 3 månader för att laga ett relativt enkelt fel, och därefter blir man hotad att betala för bärgning och felsökning när bilen som precis lagats och har 2,5 år garanti kvar inte fungerar på första turen från verkstaden. ALDRIG MER TYSKT!

Det känns HELT hopplöst att bli bollad mellan olika Mini handlare som skyller på varandra och har inga som helst samarbeten och där majoriteten dessutom inte kan/får skruva i elbilar. Mini's hemsida har ingen information om vilka verkstäder som har behörighet för EL. Både Holmgrens Bil och Förenade Bil har egentligen inget med Mini att göra och skiter helt i om jag är nöjd med reparationen av min bil. Då är Teslas organisation mycket bättre med bara ett varumärke och en organisation.
De var ju ett intressant exempel även om jag tror alla verkstäder med tiden (så snart elbilar blir vanligt inom respektive märke) kommer klara reparationer på elbilar också.
Tesla är ju väldigt bra med att de alltid är Tesla medans återförsäljare lätt kan skjuta ansvaret mellan varandra och sitt märkes Sverige bolag. Men en sak är ju ändå ett faktum och de är att Tesla har en väldigt begränsad organisation i Sverige (3 platser att lämna bilen på) fortfarande men vi kan väl hoppas den utökas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Samma med Volvo/Renault-återförsäljaren Skobes som är verksam i Sörmland, Östergötland och norra Småland. De har väldigt få tekniker med behörighet att serva elbilarna. För mig som bor utanför Nyköping så har de en enda (1) tekniker med den rätta behörigheten och han är stationerad i Katrineholm.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Det är absolut inget som säger att Audi kommer ha en bättre service organisation, tvärtom min erfarenhet är att allt blir enormt mycket sämre. Jag har en i stort sett ny Mini Cooper laddhybrid (samma organisation som BMW) där frugan körde på en trottoar i början på april. Bilen bärgades till "Förenade Bil" Mini i Malmö för reparation. Reparationen startade först i början på juni och blev klar sista dagarna i juni. Jag hämtade bilen i måndags för att köra hem den 65 mil till Stockholm. Efter 5-10 mil började skärmen blinka med 6 olika felmeddelanden på drivlina och batteri. Vissa felmeddelanden sa att drivlinan är trasig och att jag skulle stanna omedelbart och andra meddelanden sa att batteriet höll på att ta slut och att jag skulle köra långt för att ladda batteriet. Efter 23 mil med olika hot från bilens sida, så stannade jag till slut i Värnamo och lämnade in bilen på en auktoriserad Mini verkstad "Holmgrens Bil" och åkte Tesla hem till Stockholm. Nästa dag ringde "Holmgrens Bil" Mini i Värnamo och sa att dom ej har EL behörighet för att skruva i hybridbilar. Jag ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som sa att dom lagat och testkört bilen och nu var det inte deras ansvar något mer. Ringde Mini i Stockholm som sa att jag skulle ringa "Förenade Bil" Mini i Malmö. Ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som gick med på att bärga den till Malmö igen, men sa att om felet ej kan härledas till deras reparation så åker jag på att betala både för bärgning och felsökning. Så 3 månader för att laga ett relativt enkelt fel, och därefter blir man hotad att betala för bärgning och felsökning när bilen som precis lagats och har 2,5 år garanti kvar inte fungerar på första turen från verkstaden. ALDRIG MER TYSKT!

Det känns HELT hopplöst att bli bollad mellan olika Mini handlare som skyller på varandra och har inga som helst samarbeten och där majoriteten dessutom inte kan/får skruva i elbilar. Mini's hemsida har ingen information om vilka verkstäder som har behörighet för EL. Både Holmgrens Bil och Förenade Bil har egentligen inget med Mini att göra och skiter helt i om jag är nöjd med reparationen av min bil. Då är Teslas organisation mycket bättre med bara ett varumärke och en organisation.
De var ju ett intressant exempel även om jag tror alla verkstäder med tiden (så snart elbilar blir vanligt inom respektive märke) kommer klara reparationer på elbilar också.
Tesla är ju väldigt bra med att de alltid är Tesla medans återförsäljare lätt kan skjuta ansvaret mellan varandra och sitt märkes Sverige bolag. Men en sak är ju ändå ett faktum och de är att Tesla har en väldigt begränsad organisation i Sverige (3 platser att lämna bilen på) fortfarande men vi kan väl hoppas den utökas.
Självklart kommer Audi bli bättre med tiden, precis som Tesla blir bättre med tiden. Jag menar bara att det automatiskt inte blir bättre för att det står Audi på skylten, utan vi pratar om en hel ny generation bilar och en otroligt förlegad företagskultur. Jag är helt övertygad om att första 2 åren kommer det vara ytterst få verkstäder som kan skruva i en E-tron. Tesla kommer ha ett försprång även här!

Jag är övertygad att bilhandlarna är så ointresserade av elbilar att första åren med E-tron kommer bara vara en plåga.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Det är absolut inget som säger att Audi kommer ha en bättre service organisation, tvärtom min erfarenhet är att allt blir enormt mycket sämre. Jag har en i stort sett ny Mini Cooper laddhybrid (samma organisation som BMW) där frugan körde på en trottoar i början på april. Bilen bärgades till "Förenade Bil" Mini i Malmö för reparation. Reparationen startade först i början på juni och blev klar sista dagarna i juni. Jag hämtade bilen i måndags för att köra hem den 65 mil till Stockholm. Efter 5-10 mil började skärmen blinka med 6 olika felmeddelanden på drivlina och batteri. Vissa felmeddelanden sa att drivlinan är trasig och att jag skulle stanna omedelbart och andra meddelanden sa att batteriet höll på att ta slut och att jag skulle köra långt för att ladda batteriet. Efter 23 mil med olika hot från bilens sida, så stannade jag till slut i Värnamo och lämnade in bilen på en auktoriserad Mini verkstad "Holmgrens Bil" och åkte Tesla hem till Stockholm. Nästa dag ringde "Holmgrens Bil" Mini i Värnamo och sa att dom ej har EL behörighet för att skruva i hybridbilar. Jag ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som sa att dom lagat och testkört bilen och nu var det inte deras ansvar något mer. Ringde Mini i Stockholm som sa att jag skulle ringa "Förenade Bil" Mini i Malmö. Ringde "Förenade Bil" Mini i Malmö som gick med på att bärga den till Malmö igen, men sa att om felet ej kan härledas till deras reparation så åker jag på att betala både för bärgning och felsökning. Så 3 månader för att laga ett relativt enkelt fel, och därefter blir man hotad att betala för bärgning och felsökning när bilen som precis lagats och har 2,5 år garanti kvar inte fungerar på första turen från verkstaden. ALDRIG MER TYSKT!

Det känns HELT hopplöst att bli bollad mellan olika Mini handlare som skyller på varandra och har inga som helst samarbeten och där majoriteten dessutom inte kan/får skruva i elbilar. Mini's hemsida har ingen information om vilka verkstäder som har behörighet för EL. Både Holmgrens Bil och Förenade Bil har egentligen inget med Mini att göra och skiter helt i om jag är nöjd med reparationen av min bil. Då är Teslas organisation mycket bättre med bara ett varumärke och en organisation.
De var ju ett intressant exempel även om jag tror alla verkstäder med tiden (så snart elbilar blir vanligt inom respektive märke) kommer klara reparationer på elbilar också.
Tesla är ju väldigt bra med att de alltid är Tesla medans återförsäljare lätt kan skjuta ansvaret mellan varandra och sitt märkes Sverige bolag. Men en sak är ju ändå ett faktum och de är att Tesla har en väldigt begränsad organisation i Sverige (3 platser att lämna bilen på) fortfarande men vi kan väl hoppas den utökas.
Självklart kommer Audi bli bättre med tiden, precis som Tesla blir bättre med tiden. Jag menar bara att det automatiskt inte blir bättre för att det står Audi på skylten, utan vi pratar om en hel ny generation bilar och en otroligt förlegad företagskultur. Jag är helt övertygad om att första 2 åren kommer det vara ytterst få verkstäder som kan skruva i en E-tron. Tesla kommer ha ett försprång även här!

Jag är övertygad att bilhandlarna är så ointresserade av elbilar att första åren med E-tron kommer bara vara en plåga.
Jo jag är helt med på vad du säger men faktum kvarstår att de har ett nät av verkstäder redan som dock måste få kunskap... Men visst har de inte viljan så kommer Tesla fortsätta att vara de bättre valet oavsett vad för bilar de andra säljer.

Jag undrar hur de ser ut med hybriderna. Vi har ju flera kända märken som ändå säljer hyfsat antal av dessa, te.x Volvo, VW och BMW. Jag undrar om man är hänvisat till bara vissa verkstäder om de blir någon fel på el drivlinan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:

Jo jag är helt med på vad du säger men faktum kvarstår att de har ett nät av verkstäder redan som dock måste få kunskap... Men visst har de inte viljan så kommer Tesla fortsätta att vara de bättre valet oavsett vad för bilar de andra säljer.

Jag undrar hur de ser ut med hybriderna. Vi har ju flera kända märken som ändå säljer hyfsat antal av dessa, te.x Volvo, VW och BMW. Jag undrar om man är hänvisat till bara vissa verkstäder om de blir någon fel på el drivlinan.
Är det så för Mini så är det väl rimligen så även för BMW iaf.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:

Jo jag är helt med på vad du säger men faktum kvarstår att de har ett nät av verkstäder redan som dock måste få kunskap... Men visst har de inte viljan så kommer Tesla fortsätta att vara de bättre valet oavsett vad för bilar de andra säljer.

Jag undrar hur de ser ut med hybriderna. Vi har ju flera kända märken som ändå säljer hyfsat antal av dessa, te.x Volvo, VW och BMW. Jag undrar om man är hänvisat till bara vissa verkstäder om de blir någon fel på el drivlinan.
Är det så för Mini så är det väl rimligen så även för BMW iaf.
Ja kanske dumt att ta upp BMW då vi troligen har svaret så frågan är kanske hur de är med andra märken... Någon mer erfarenhet kanske? Visst finns här lite hybrid ägare på forumet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar