Ser ut som om model S börjar på 70k euro på Teslas tyska hemsida eller är jag ute å cyklar ?Verdi skrev:themax skrev:Bra, då kanske den blir billigare också.vigge50 skrev:Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
80k euro i Tyskland i grundpris. Vet inte hur prutmånen ser ut eller hur bra utrustad den är i det utförandet. Men lite billigare än Tesla Model S och mycket billigare än Model X. Alltid något.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Model X börjar dock på 92k euro. Att Model S är "billig" beror på att man har kvar versionen där navigation, parkeringssensorer, backkamera mm inte ingår. Vill man ha detta så kostar det 13k extra. Men vi pratar förstås om framtida produkter vs befintliga. Dessutom är väl Model S/X en storlek större än e-Tron.Gustafsson skrev:Ser ut som om model S börjar på 70k euro på Teslas tyska hemsida eller är jag ute å cyklar ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Audi släpper inga specifika siffror men på bilderna syns en Audi eTron dra släp med deras kommande modell e-tron Vision Gran Turismo vilket tyder på att den klara släpvikter i klass med Model X och inte som Jaguar I Pace.
https://electrek.co/2018/05/04/audi-all ... ssion=true
https://electrek.co/2018/05/04/audi-all ... ssion=true
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ser ju lovande ut iaf
Jag tar gärna bilen på släpet
Jag tar gärna bilen på släpet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Audi e-tron
I nyhetsmailet från Audi jag fick idag står det en hel del om deras del i Ionity-nätverket. De skriver bl.a.
De skriver också följande:För att välja ut rätt platser för laddstationerna har man valt att fokusera längs stora motorvägar, eftersom Audis mål är att erbjuda kunderna bästa möjliga färd längs sina resvägar.
I processen har man också tagit hänsyn till andra tjänster som är viktiga för bilisterna i samband med laddning. Ett café, en restaurang, toaletter, Wi-Fi för arbete, helst en lekplats för barnen - ju fler tjänster desto bättre.
Elektrifiering erbjuder oss en ny form av rörlighet. Laddning av batteriet har inget samband med konventionell tankning. Vid tankning av ett förbränningsfordon är kunden ansvarig för att fylla tanken och går sedan till kassan för att betala.
Nu kopplar kunden helt enkelt i laddningen och faktureringen utförs automatiskt i bakgrunden. Det innebär att föraren kan njuta av sin paus under laddningsprocessen, utan att behöva tänka på något annat.
Den 30 augusti är det officiell premiär för Audi e-tron i Bryssel. Den eldrivna suven är först ut av en rad eldrivna modeller från Audi. Fram till 2025 planeras för inte mindre än 20 laddbara modeller som då skall stå för en tredjedel av försäljning. 2019 lanseras den andra helt eldrivna modellen - Audi e-tron Sportback. 2020 följer både Audi e-tron GT från Audi Sport och en mindre elbil i kompaktsegmentet.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Synd bara att det inte verkar bli någon design i samma segment som Model S eller mindre. Får väl hoppas på att Porschen blir najs även om ingen av tillverkarna verkar vara intresserade av att som Tesla kör en stor skärm.
Re: Audi e-tron
Designen på e-tronen är väl lite typisk tysk. Inget upphetsande, men troligen en mycket välbyggd och bra bil. Jag ser bara ett problem med e-tron, och det är just att jag inte ser några verkliga brister. Det finns liksom inget att gnälla över. Den har snabb trefasladdning, ultrasnabb DC-laddning, dragkrok och plats för hundar. Kommer Ionity på plats är det tamigfan en het kandidat att bli min nästa bil. Trots den tråkiga designen. Hoppas den blir svindyr så att min ekonomi sätter stopp för ett eventuellt köp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
Re: Audi e-tron
Det är sant, en SUV är inte optimalt. Men e-tron ser ju ut att vara lite lägre än en klassisk SUV, mer som en XC70 eller så. Det lär dröja tills vanliga kombibilar dyker upp som elbil, om det någonsin kommer att ske ens. Alla konceptbilar man har sett hittills har ju antigen varit SUV:ar, småbilar eller sportbilar. Ingen bra utveckling enligt mig, men det verkar gå åt det håller just nu.OfarligTesla skrev:För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
E-tron är den enda av det som presenterats som ser ut som en riktig kombi och inte en SUV. Hade den inte kostat skjortan vilket den kommer att göra hade jag mycket hellre haft den än en Tesla. Snygg och praktisk är kombin men de flesta här verkar tycka den är ful...mati skrev:Det är sant, en SUV är inte optimalt. Men e-tron ser ju ut att vara lite lägre än en klassisk SUV, mer som en XC70 eller så. Det lär dröja tills vanliga kombibilar dyker upp som elbil, om det någonsin kommer att ske ens. Alla konceptbilar man har sett hittills har ju antigen varit SUV:ar, småbilar eller sportbilar. Ingen bra utveckling enligt mig, men det verkar gå åt det håller just nu.OfarligTesla skrev:För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Den faktiska bilen (inte konceptbilderna) ser ju mer eller mindre ut som en SQ5a i formen, ser inte hur det ser ut som en kombi.zyax skrev:E-tron är den enda av det som presenterats som ser ut som en riktig kombi och inte en SUV. Hade den inte kostat skjortan vilket den kommer att göra hade jag mycket hellre haft den än en Tesla. Snygg och praktisk är kombin men de flesta här verkar tycka den är ful...
Re: Audi e-tron
Jag tycker Audin verkar bli en riktigt lyckad elbil, personligen skulle jag valt den före i-Pace alla dagar i veckan (förutsatt att slutliga priset ej går bananas).
Det största praktiska problemet är ju dock laddning där den bli överlägsen i-Pace men också underlägsen Tesla. Det lär väl dröja minst 5 år innan Ionity är ikapp Teslas SUCs? Ambitionen de har är ju att ha lika många laddställen 2020 som Tesla hade i början av 2018... Även om man utgår ifrån att Tesla bromsar ner sin expansion av SUCs och att Ionity lyckas med sin ambition så kommer Tesla fortfarande ha mer än dubbelt så många laddställen som Ionity år 2020 i Europa.
För mig personligen finns det sedan två argument som väger väldigt tungt mot VAG oavsett hur bra bil de får fram:
* Dieselskandalen.
* Det urusla servicenätverket.
Det största praktiska problemet är ju dock laddning där den bli överlägsen i-Pace men också underlägsen Tesla. Det lär väl dröja minst 5 år innan Ionity är ikapp Teslas SUCs? Ambitionen de har är ju att ha lika många laddställen 2020 som Tesla hade i början av 2018... Även om man utgår ifrån att Tesla bromsar ner sin expansion av SUCs och att Ionity lyckas med sin ambition så kommer Tesla fortfarande ha mer än dubbelt så många laddställen som Ionity år 2020 i Europa.
För mig personligen finns det sedan två argument som väger väldigt tungt mot VAG oavsett hur bra bil de får fram:
* Dieselskandalen.
* Det urusla servicenätverket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Det är lite intressant med servicenätverk.Legato skrev:Jag tycker Audin verkar bli en riktigt lyckad elbil, personligen skulle jag valt den före i-Pace alla dagar i veckan (förutsatt att slutliga priset ej går bananas).
Det största praktiska problemet är ju dock laddning där den bli överlägsen i-Pace men också underlägsen Tesla. Det lär väl dröja minst 5 år innan Ionity är ikapp Teslas SUCs? Ambitionen de har är ju att ha lika många laddställen 2020 som Tesla hade i början av 2018... Även om man utgår ifrån att Tesla bromsar ner sin expansion av SUCs och att Ionity lyckas med sin ambition så kommer Tesla fortfarande ha mer än dubbelt så många laddställen som Ionity år 2020 i Europa.
För mig personligen finns det sedan två argument som väger väldigt tungt mot VAG oavsett hur bra bil de får fram:
* Dieselskandalen.
* Det urusla servicenätverket.
VAG har ett välutbyggt nätverk som enligt många fungerar värdelöst.
Tesla har ett utbyggt nätverk som i alla fall fungerar hyfsat, när reservdelar väl finns hemma. Det verkar vara den svåra punkten.
Vad gäller VAG och dess nätverk kan jag bara hålla med, uselt, speciellt i min stad.
Model Y LR.
Model S70D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Kul att vara early adopter och lite motgångar får man ju då vara beredd på. Dock tycker jag Teslan (MS ) har mognat betydligt under åren. Att köpa en helt ny oprövad elbil nu verkar lite som att gå tillbaks i tiden till Tesla 2014 typ. Det kan andra få göra...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja, VAG har många serviceverkstäder, men de är otrevliga, inkompententa och svindyra.mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Audi e-tron
mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Klart de har. De behövs ju sannerligen också.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Bäst utbyggda servicenätverket och bästa servicenätverket är helt olika saker. VAGs verkstäder och återförsäljare är överlag, med vissa undantag såklart, skit. Då hjälper det föga om det så finns hundra stycken runtomkring dig, ifall alla är lika pissdåliga.mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Audi e-tron
Lite som pest och kolera alltså. Jag kan inte uttala mig om hur bra eller dåliga de är. Jag har hittills inte gjort dåliga erfarenheter, och det beror visserligen delvis på att jag inte har haft några problem med e-Golfen. Men det jag har upplevt hittills var inte att de var otrevliga eller inkompetenta. Tvärtom får jag säga. De var väldigt seviceinriktade och tillmötesgående.danni skrev:Bäst utbyggda servicenätverket och bästa servicenätverket är helt olika saker. VAGs verkstäder och återförsäljare är överlag, med vissa undantag såklart, skit. Då hjälper det föga om det så finns hundra stycken runtomkring dig, ifall alla är lika pissdåliga.
Säg såhär. Om jag kan välja mellan en misstänkt skitverkstad i min närhet som jag förhoppningsvis inte behöver uppsöka mer än nån enstaka gång, och en verkstad flera tiotals mil bort, som jag behöver uppsöka en gång i månaden, är valet lite mindre svårt. Men det beror ju helt uppenbart på var man bor. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en I-Pace eller en Misson E till exempel. Då skulle jag nämligen riskera att få exakt samma problem som jag har med Teslan idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Alla är inte lika pissdåliga, men visst är det ett problem att man vill hitta en bra snubbe som servar ens bil. Jag har använt ett par olika VW-märkesverkstäder i stan där den största kan kategoriseras som dyr, men helt ok, de andra tillmötesgående och bra och inte lika dyra (att jag aldrig mer servar bilen på en av dessa verkstäder är för att trots deras goda service hade de ett par riktigt ruttna försäljare på säljavdelningen). Har inte hittat något guldkorn dock.danni skrev:Bäst utbyggda servicenätverket och bästa servicenätverket är helt olika saker. VAGs verkstäder och återförsäljare är överlag, med vissa undantag såklart, skit. Då hjälper det föga om det så finns hundra stycken runtomkring dig, ifall alla är lika pissdåliga.mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Att Teslas verkstad ligger massor med mil bort är för mig ganska kass och ett mycket större problem än att en verkstad tar lite för mycket betalt idag. Om E-tron kommer kunna servas i någon verkstad nära mig vet man ju inte, men att hitta en bra sådan för den bilen kan nog vara svårt spår jag. Men så ska jag inte ha en E-tron för jag gissar att den blir svindyr.
Imorgon kommer fossilbilsmärkesverkstäderna vara ett problem då de är för många för det arbete som ska utföras, men det är en helt annan fråga.
Hoppas för övrigt att andrabilen vi har, Leafen ska klara sig helt utan alla form av service hos Nissan då jag inte alls har för avsikt att serva något mer än bromsar och annat enkelt som vilken verkstad eller jag själv klarar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Audi e-tron
Blir väl samma problem för verkstäderna som för tillverkarna att de får lära in sig på elbilar istället.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Audi e-tron
Syftade som frippe, Haglund och Danni varit inne på på kvalitet och prisbild, inte antalet serviceställen.mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Antalet/utbredningen av serviceställen förstår jag är viktigt om man bor på landsbygden, bor man i Stockholm så krävs det såklart en väldigt exotisk bil för att det ska vara ett problem.
Jag har ägt tre VW och har nog testat nästan alla auktoriserade verkstäder i Stockholm. Alla har tyvärr varit usla, bara mer eller mindre usla. Inkompetenta, otrevliga och dyra, därav också testandet av så många olika...
För mig är det enda som kommit nära Teslas servicenivå Lexus. BMW och Jaguar/Land Rover som är de jag haft mest att göra med förutom Tesla, Lexus och VAG har fungerat acceptabelt.
VAG placerar sig ju oftast också i botten i kundundersökningar gällande verkstäderna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Jag har aldrig haft problem med Audiverkstäderna i Stockholm iaf, inte med försäljningsdelen heller. Man plockar upp telefonen och ringer dem så fixar de det mesta, de hör av sig med uppdateringar och det är snabba ryck. Annat var det hos BMW där de mest verkar gilla att lata sig för de lyckas sälja massa trista tjänstebilar oavsett.
Ska bli intressant hur Tesla står sig med detta, än så länge inte så imponerad då det tog dem en vecka att ge rätt svar angående huruvida telefondockan skulle finnas med i bilen eller beställas separat. De hävdade att det inte gick att beställa något sådant löst och att det bara kan ingå i bilen om man har rätt utrustning (vilket jag skulle ha), sen ändrade de sig och beställde in en. Nu har jag väntat 2 veckor sen de sa att de beställde utan att hört ett ljud.
Inte var bilen tvättat heller när jag fick den utan den var skitig i nederkant, nu är det inte hela världen och jag bryr mig inte så mycket men det visar på vilken servicenivå de försöker leverera. En annan sådan sak är hur säljaren inte har hört av sig och frågat hur allt fungerar och om jag är nöjd osv, inget jag är ledsen över att sluppit men det sätter tonen lite. Som kontrast hörde Audi av sig efter en vecka och undrade om jag var nöjd och allt fungerade bra, om jag hade hittat något som kändes fel jag ville de skulle kolla på och så vidare.
Sen blev jag lite förvånad över att Tesla inte ens kan erbjuda ett samarbete med något däckhotell, jag är helt van vid att jag inte behöver göra ett jota med vinterdäcken utan de läggs in i förvaring direkt när de köps. Tesla å andra sidan kunde inte ens ge mig rätt svar huruvida däcken skulle följa med bilen eller inte vilket resulterade i en eftermiddag av avbokade möten för att jag fick röja plats åt vinterdäck istället.
TL:DR. Min erfarenhet hittills är att Tesla varken erbjuder tillräckligt med servicealternativ eller visar upp någon hög nivå i det de erbjuder för att jämföras med t.ex. Audi som var förra bilen.
Ska bli intressant hur Tesla står sig med detta, än så länge inte så imponerad då det tog dem en vecka att ge rätt svar angående huruvida telefondockan skulle finnas med i bilen eller beställas separat. De hävdade att det inte gick att beställa något sådant löst och att det bara kan ingå i bilen om man har rätt utrustning (vilket jag skulle ha), sen ändrade de sig och beställde in en. Nu har jag väntat 2 veckor sen de sa att de beställde utan att hört ett ljud.
Inte var bilen tvättat heller när jag fick den utan den var skitig i nederkant, nu är det inte hela världen och jag bryr mig inte så mycket men det visar på vilken servicenivå de försöker leverera. En annan sådan sak är hur säljaren inte har hört av sig och frågat hur allt fungerar och om jag är nöjd osv, inget jag är ledsen över att sluppit men det sätter tonen lite. Som kontrast hörde Audi av sig efter en vecka och undrade om jag var nöjd och allt fungerade bra, om jag hade hittat något som kändes fel jag ville de skulle kolla på och så vidare.
Sen blev jag lite förvånad över att Tesla inte ens kan erbjuda ett samarbete med något däckhotell, jag är helt van vid att jag inte behöver göra ett jota med vinterdäcken utan de läggs in i förvaring direkt när de köps. Tesla å andra sidan kunde inte ens ge mig rätt svar huruvida däcken skulle följa med bilen eller inte vilket resulterade i en eftermiddag av avbokade möten för att jag fick röja plats åt vinterdäck istället.
TL:DR. Min erfarenhet hittills är att Tesla varken erbjuder tillräckligt med servicealternativ eller visar upp någon hög nivå i det de erbjuder för att jämföras med t.ex. Audi som var förra bilen.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Jag misslyckades faktiskt med att köpa en bil från Audi i Göteborg. Jag visste exakt vad jag ville ha, hade en färdig spec klar för en fabriksny A6:a, behövde bara få offert + inbytespris. Pratade med två olika säljare. Det gick flera veckor och trots påstötningar fick jag inga underlag. Till slut köpte jag bilen i Alingsås, flera mil bort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Audi e-tron
Teslas organisation blandar och ger. Höga toppar och djupa dalar. Men för det mesta så verkar de åtminstone ha viljan att lämna god service men ibland så räcker de helt enkelt inte till.OfarligTesla skrev:Jag har aldrig haft problem med Audiverkstäderna i Stockholm iaf, inte med försäljningsdelen heller. Man plockar upp telefonen och ringer dem så fixar de det mesta, de hör av sig med uppdateringar och det är snabba ryck. Annat var det hos BMW där de mest verkar gilla att lata sig för de lyckas sälja massa trista tjänstebilar oavsett.
Ska bli intressant hur Tesla står sig med detta, än så länge inte så imponerad då det tog dem en vecka att ge rätt svar angående huruvida telefondockan skulle finnas med i bilen eller beställas separat. De hävdade att det inte gick att beställa något sådant löst och att det bara kan ingå i bilen om man har rätt utrustning (vilket jag skulle ha), sen ändrade de sig och beställde in en. Nu har jag väntat 2 veckor sen de sa att de beställde utan att hört ett ljud.
Inte var bilen tvättat heller när jag fick den utan den var skitig i nederkant, nu är det inte hela världen och jag bryr mig inte så mycket men det visar på vilken servicenivå de försöker leverera. En annan sådan sak är hur säljaren inte har hört av sig och frågat hur allt fungerar och om jag är nöjd osv, inget jag är ledsen över att sluppit men det sätter tonen lite. Som kontrast hörde Audi av sig efter en vecka och undrade om jag var nöjd och allt fungerade bra, om jag hade hittat något som kändes fel jag ville de skulle kolla på och så vidare.
Sen blev jag lite förvånad över att Tesla inte ens kan erbjuda ett samarbete med något däckhotell, jag är helt van vid att jag inte behöver göra ett jota med vinterdäcken utan de läggs in i förvaring direkt när de köps. Tesla å andra sidan kunde inte ens ge mig rätt svar huruvida däcken skulle följa med bilen eller inte vilket resulterade i en eftermiddag av avbokade möten för att jag fick röja plats åt vinterdäck istället.
TL:DR. Min erfarenhet hittills är att Tesla varken erbjuder tillräckligt med servicealternativ eller visar upp någon hög nivå i det de erbjuder för att jämföras med t.ex. Audi som var förra bilen.