Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.
Gissar på att vi hade ganska hög snittfart genom Tyskland trots att vi nog inte körde över 150. Och den ganska ryckiga körningen gjorde att förbrukningen var relativt hög, om än aldrig över 2 kWh/mil över en längre period. Som du säger, snittfarten säger inte nödvändigtvis hela sanningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Tycker det är än mer förbluffande att utbyggnaden av IONITY inte sker längs vanliga rutter, med jämna avstånd mellan stationer, likt Tesla gjort med Superchargers. Istället byggs de i kluster runt om städer, vilket lämnar långa sträckor mellan städer utan täckning. Det tillsammans med etrons begränsade räckvidd känns som en riktigt dålig kombo när man ska ut på road trip.
Ja det stora problemet är laddinfrastrukturen. Jag träffade på en svensk med en Model S 60 när vi laddade i Holland. Hade kört runt i Europa många gånger, Italien mm. E-Tron laddar betydligt snabbare än S 60 och bör ha längre räckvidd även i 120-130 km/h. Så nog hade det fungerat bra även med e-Tron om laddarna bara fanns på plats. Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
Vi åkte Flensburg och ut via Trier till Luxemburg. Var stört omöjligt att ha ett rullsnitt över 100 km/h trots att det var söndag. Tror vi snittade 90 trots sträckor där jag körde 170 km/h. På franska sidan kan man ha ett rullsnitt på 120 km/h utan att köra för fort. Otroligt skönt. Dessutom slipper man de där missilerna som kommer i 200+ km/h. Autobahn är sjukt överskattat. Mycket trafik och otroligt många vägarbeten.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Audi e-tron

Inlägg av hed »

Ja autobahn är helt otroligt dålig. Blir lite bättre söder om Hannover, men fortfarande "vägarbeten". Fattar inte vad de gör egentligen. De har typ bara smalnat av vägen, ser inte ut som det görs något arbete..
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
..Otroligt skönt. Dessutom slipper man de där missilerna som kommer i 200+ km/h. Autobahn är sjukt överskattat. Mycket trafik och otroligt många vägarbeten.
Ja speciellt angenämt är det inte. Blev en helt annan rytm direkt vi kom över till Holland. Hade precis samma känsla som du nämner, inga missiler..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
Sant för gamla Västtyskland, inte sant för gamla Östtyskland skulle jag säga om man generaliserar... I gamla öst kan man ofta blåsa på i hög hastighet långa sträckor även dagtid.

Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.

Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.
Det stämmer såklart att låg snittfart inte automatiskt betyder låg förbrukning. (Ironiskt nog påstås dock just detta alltför ofta när diskussionen om en generell hastighetsgräns på tyska autobahn hettar till. Det sägs att eftersom snitthastigheten redan är så låg skulle en hastighetsbegränsning inte sänka snitthastigheten och därmed skulle förbrukningen och utsläppen inte minska heller. Fullkomligt idiotiskt. Men detta bara som en kuriosa.)
Det jag menade var egentligen att man kan hålla en lägre maxhastighet i en elbil som e-tron utan att förlora nämndvärt med tid. Man behöver inte blåsa på i 200 knyck bara för att det går, det ger liksom oftast ingen större tidsvinst. Och i 130-140 verkar förbrukningen inte vara särskilt hög. 130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
... Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.
Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.
Kanske är så jävligt, även om jag inte är helt säker på att viljan är så stor som man kunde hoppas på. I så fall har det betydligt större betydelse att vara först ut än vi kanske har trott.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Själv tycker jag det är rätt galet vad mycket de hunnit med på så kort tid, visst är det inte heltäckande ännu men det går snabbt. Trodde inte de skulle hinna med så många stationer så snabbt faktiskt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.
Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet. Visst finns det några som kör betydligt snabbare än så men gissningvis kör 95+% sällan mer än 130. Men Q7, Porsche Cayenne förarna verkar tillhöra de sista 5%'en och e-Tron befinner sig väl i den klassen modellmässigt samt prismässigt.

Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h. Sen finns det andra tester som visar lägre siffror men Björn kör så vitt jag vet alltid en tur och retur sträcka vilket bör eliminera vind/höjdskillnader. Hittade även ett exempel där den drog 3.4 kWh/mil i 130 km/h men personen ifråga körde i Sport Mode vilket tydligen kan påverka förbrukningen en hel del.

Next Move testade i 120 km/h genomsnittshastighet på Autobahn under totalt 10 mil. 3.01 kWh/mil



Model X förbrukade 2.48 kWh/mil på samma sträcka.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

OfarligTesla skrev:
Själv tycker jag det är rätt galet vad mycket de hunnit med på så kort tid, visst är det inte heltäckande ännu men det går snabbt. Trodde inte de skulle hinna med så många stationer så snabbt faktiskt.
Håller med, om man kollar var de stod för 6 månader sen så är det imponerande. Svårt att dra slutsatser om placeringarna av laddstationer innan nätverket är ”färdigt”. Ionitys ambition har ju iaf varit att ha stationer med ca 10-15 mils mellanrum på de stora vägarna. Vad som styr vilken station som öppnar när kan man bara spekulera om. Ibland tar det 6-8 veckor att bygga medan tex Örebro tagit 7+ månader. Jag tror att det kommer bli mycket bra och självklart finns det affärsmässiga överväganden gällande expansionstakten. Ser ju ut som att det kommer vara ett bra nätverk i tid till VW:s volymmodeller kommer ut.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Laban skrev:
mati skrev:
130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.
Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet. Visst finns det några som kör betydligt snabbare än så men gissningvis kör 95+% sällan mer än 130. Men Q7, Porsche Cayenne förarna verkar tillhöra de sista 5%'en och e-Tron befinner sig väl i den klassen modellmässigt samt prismässigt.

Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h. Sen finns det andra tester som visar lägre siffror men Björn kör så vitt jag vet alltid en tur och retur sträcka vilket bör eliminera vind/höjdskillnader. Hittade även ett exempel där den drog 3.4 kWh/mil i 130 km/h men personen ifråga körde i Sport Mode vilket tydligen kan påverka förbrukningen en hel del.

Next Move testade i 120 km/h genomsnittshastighet på Autobahn under totalt 10 mil. 3.01 kWh/mil





Model X förbrukade 2.48 kWh/mil på samma sträcka.
Du borde kolla in ex den film jag lagt upp tidigare i tråden från folk som faktiskt kör bilen i praktiken och pendlar på autobahn. Vår, sommar verkar det röra sig om ca 2.3-2.5 snarare än 3.0 i 130. Möjligt att den drar så mycket mer på vintern med kallt batteri. Blir intressant att se för egen del.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet.
Du missförstod mig. Rikthastighet betyder att det är den hastigheten man bör hålla. Det är dock inte förbjudet att köra fortare, dvs man blir inte bötfälld. Rikthastighet kännetecknas av en blå fyrkantig skylt med vita siffror. Man skiter dock i att sätta upp dessa, eftersom alla vet att det är så. Men vid gränsövergångar osv står de.
Den som för fortare än rikthastighet (dvs 130) får dock räkna med att t.ex. försäkringsskyddet inte gäller när en skada, t.ex. vid olycka, kan härledas till att föraren körde fortare än rikthastighet.
Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h.
Jag vet inte hur människan kör, eller om han hade ett osynligt släp efter sin bil, men den siffran är totalt orealistisk som jag ser det. Det är en gåta för mig hur man kan komma upp i dessa siffror. Kanske när det är smällkallt, ingen aning. Jag körde genom hela Danmark med farthållaren inställd på 130-140. Omkörningar gick fortare. Jag hade dessutom motvind. Bilen drog nånstans runt 23kWh/100km, vilket jag anser är helt okej. Höjskillnader kan vi rimligen utesluta med tanke på Danmarks tämligen tråkiga geografi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
. Det är en gåta för mig hur man kan komma upp i dessa siffror. Kanske när det är smällkallt, ingen aning. Jag körde genom hela Danmark med farthållaren inställd på 130-140. Omkörningar gick fortare. Jag hade dessutom motvind. Bilen drog nånstans runt 23kWh/100km, vilket jag anser är helt okej. Höjskillnader kan vi rimligen utesluta med tanke på Danmarks tämligen tråkiga geografi.
Det är inte bara han som har nått de siffrorna. Jag gav flera exempel med förbrukningar i den trakten, ex Next Move som hade 120 km/h i genomsnittshastighet.. Deras test var visserligen vintertid men det var knappast -20C.

Sen kanske det har skett förbättringar i mjukvaran som förbättrat dessa siffror. Om de exempelvis har haft extremt överbeskyddande batterikylning, värmning initialt som förbrukade mycket energi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

En genomsnittlig hastighet på 120 innebär ju inte nödvändigtvis att de har kört 120 hela tiden. De kan lika väl ha kört 180 vissa perioder och rullat i snigelfart (dvs bilkö) däremellan. Det är ju så det brukar se ut i vanliga fall. Och då förstår jag hur de kan komma upp i dessa förbrukningssiffror. Att komma upp i 120 i snitt är inte helt lätt alla gånger, såvida man inte kompenserar med att köra rejält fort där det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikC »

Jag tror att ni jämför äpplen och päron. 120 km/h i snitt mätt med GPS eller beräknat utifrån avstånd är något helt annat än 120 km/h på hastighetsmätaren. Jag tror faktiskt att alla Mati, Björn och Nextmove talar sanning. Hastighetsmätaren är förmodligen är lite optimistisk på bilen så 130 km/h på adaptiv farthållare (vilken jag antar är baserad på hastighetsmätaren) är förmodligen lägre än 120 km/h i snitt beräknat utifrån körd sträcka.

Det kan också vara så att sommarvärmen bidragit eller att Mati har höjt däcktrycket. Plus att Audi kan ha fixat buggar/energitjuvar i mjukvaran och optimerat sedan bilarna började levereras. Man kan också ha kalibrerat energimätaren eller BMS'en. Det är lätt att mäta fel i en elmätare som inte kalibrerats. Ström gånger spänning är lätt i teorin, men i verkligheten är strömshuntar temperaturberoende, halleffektgivare oprecisa och att integrera data från t.ex. rogowskispolar är ett matematisk äventyr.

Min slutsats är i alla fall att eTron är minst så bra som de första testerna visade och kan vara betydligt bättre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Laban skrev:
... Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.
Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.
Borde ju rimligen varit samma problem för Tesla i så fall. Men de lyckades konstigt nog få till laddare längs vanliga rutter med jämna avstånd.

Min personliga uppfattning är att ionity och dess ägare uppriktigt skiter i kunderna. Projektet är greenwashing så det står härliga till.

PS. 230wh/km i 130-140kmh?! Det klarar jag nog knappt i min M3P. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

HenrikC skrev:
Jag tror att ni jämför äpplen och päron. 120 km/h i snitt mätt med GPS eller beräknat utifrån avstånd är något helt annat än 120 km/h på hastighetsmätaren. Jag tror faktiskt att alla Mati, Björn och Nextmove talar sanning. Hastighetsmätaren är förmodligen är lite optimistisk på bilen så 130 km/h på adaptiv farthållare (vilken jag antar är baserad på hastighetsmätaren) är förmodligen lägre än 120 km/h i snitt beräknat utifrån körd sträcka.
Ja detta är inte helt lätt. Jag kan ex kolla på energimätaren (kurvan) och få ett genomsnitt för de senaste 5 milen och sedan kolla trippmätaren och få en annan siffra, oftast en del högre. Björn N var väldigt noga med det, "man måste kolla på trippmätaren".

Next Move gjorde ett annat test med fler bilar, sommartid (släpptes 29:e Maj):

https://nextmove.de/autobahn-test-audi- ... -ev-world/

+8C, ingen AC på. Däcktryck enligt rekommendation. Farthållare på 130 km/h gav en genomsnittshastighet på 115 km/h.

Bild

Räckvidd:

Bild

30 mil i den genomsnittshastigheten får man ändå säga är helt ok. Med laddhastigheten som e-Tron har hade det fungerat utan problem om laddinfrastrukturen finns på plats. Gäller bara att bo på rätt plats i Tyskland, inte i Frankrike eller Italien, Spanien,..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Borde ju rimligen varit samma problem för Tesla i så fall. Men de lyckades konstigt nog få till laddare längs vanliga rutter med jämna avstånd.

Min personliga uppfattning är att ionity och dess ägare uppriktigt skiter i kunderna. Projektet är greenwashing så det står härliga till.
Greenwashing eller skiter i kunderna skulle jag nog inte säga. Men jag tror inte att detta beror på bygglov eller nätproblem utan att man helt enkelt ännu inte går in för detta 100%. Ionity består heller inte bara av VW utan BMW, Mercedes , Ford också. Kan tänka mig att det skiljer en del mellan dessa vad gäller viljan att göra något i dagsläget. Ford har väl noll elbilar på marknaden, BMW pratar om laddhybrider. Har Mercedes EQC ens börjat säljas ännu ?

Men jag tror mycket på ID.3 och vad den innebär för VW koncernen. Och vad det i sin tur borde innebära för utbyggnaden av laddintrastrukturen. Jag har också ändrat lite uppfattning om hur den typen av bilar används efter våran körning i Tyskland. Kanske inte att man ser extremt många Golfar på Autobahn men det finns en och annan. Och jag blev omkörd två gånger av Smart bilar när vi körde 100 km/h. Så ska ID.3 bli folkelbilen VW pratar om så måste det finnas laddare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Jag har gjort en hel del mätningar med min Zoe och kommit fram till att det enda pålitliga är att mäta sträckan med Google Maps/Eniros karta och att ställa det mot återladdade kWh.

Vad gäller snitthastighet så har jag tidigare i såna här diskussioner här på forumet påpekat att 10-20 km/h högre eftersträvad hastigheten snabbt äts upp av små incidenter på vägen som tvingar en att tillfälligt sänka hastigheten. Det är alltså lätt att lura sig själv att man ska komma så mycket snabbare fram genom att "momsa" på hastighetsbegränsningen. Det enda sättet som jag har lyckats få en genomsnittshastighet att stämma med vad farthållaren är inställd på är när jag har mätt på flygande start och stopp och när jag inte tvingats sänka hastigheten nån gång under mätsträckan. Bara det att börja mäta tiden när man lämnar en laddstation och ska köra ut på motorvägen och gör samma i slutet sänker genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket.

Att försöka kompensera "småstopp" under färd för att upprätthålla en viss snitthastighet kan kosta mycket i förbrukad energi. Man ska då accelerera upp igen och till en högre hastighet under en stund för att "köra ikapp" och sånt kan slå väldigt hårt på förbrukningen, särskilt i högre hastigheter.

Tillsammans med andra påpekanden om brister i mättekniken i bilen så är det nog oerhört svårt att göra vetenskapligt jämförbara mätningar av förbrukning. Det som i slutänden trots allt är det verkligt intressanta vad det tar i tid att ta sig från A till B inkl. laddtid och ställtid etc. Och eftersom jag kör en Zoe med max 22 kW laddeffekt så kan jag säga att den viktigaste faktorn i den ekvationen är hur lång tid det tar att ladda.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Jag har gjort en hel del mätningar med min Zoe och kommit fram till att det enda pålitliga är att mäta sträckan med Google Maps/Eniros karta och att ställa det mot återladdade kWh.

Vad gäller snitthastighet så har jag tidigare i såna här diskussioner här på forumet påpekat att 10-20 km/h högre eftersträvad hastigheten snabbt äts upp av små incidenter på vägen som tvingar en att tillfälligt sänka hastigheten. Det är alltså lätt att lura sig själv att man ska komma så mycket snabbare fram genom att "momsa" på hastighetsbegränsningen. Det enda sättet som jag har lyckats få en genomsnittshastighet att stämma med vad farthållaren är inställd på är när jag har mätt på flygande start och stopp och när jag inte tvingats sänka hastigheten nån gång under mätsträckan. Bara det att börja mäta tiden när man lämnar en laddstation och ska köra ut på motorvägen och gör samma i slutet sänker genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket.

Att försöka kompensera "småstopp" under färd för att upprätthålla en viss snitthastighet kan kosta mycket i förbrukad energi. Man ska då accelerera upp igen och till en högre hastighet under en stund för att "köra ikapp" och sånt kan slå väldigt hårt på förbrukningen, särskilt i högre hastigheter.

Tillsammans med andra påpekanden om brister i mättekniken i bilen så är det nog oerhört svårt att göra vetenskapligt jämförbara mätningar av förbrukning. Det som i slutänden trots allt är det verkligt intressanta vad det tar i tid att ta sig från A till B inkl. laddtid och ställtid etc. Och eftersom jag kör en Zoe med max 22 kW laddeffekt så kan jag säga att den viktigaste faktorn i den ekvationen är hur lång tid det tar att ladda.
Att laddhastigheten är viktig förstår man av att batteristorlek spelar ingen roll( i teorin) bara laddhastighet, för den som vill komma snabbast från A till B.
Om båda startar med tomma batterier.

I praktiken är givetvis ett stort batteri bra, men på långresa, så är oftast den som kan ladda snabbast, en vinnare, nu när i princip alla elbilar går +30 mil i verkligheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
I praktiken är givetvis ett stort batteri bra, men på långresa, så är oftast den som kan ladda snabbast, en vinnare, nu när i princip alla elbilar går +30 mil i verkligheten.
Med nuvarande täthet på nätverket (100+ kW laddare) så är ändå räckvidd trevligt att ha. Man kör inte alltid raka vägen. I Danmark åkte vi exempelvis till vårat boende i Rödby, sedan tillbaka några mil till Knuthenborgs safaripark. Runt där i 4-5 timmar vilket tog en hel del energi. Sedan ned mot Rödby-Puttgarden -> Hamburg. Hade ~3 mil räckvidd kvar när vi nådde Braak Supercharger.

Sen är man, eller åtminstone vi, bekväma. Vi har endast laddat vid SuC på hela resan från Luleå till Amsterdam. Tror inte att vi kommer att göra något annat på tillbakavägen. Möjligtvis försöker jag leta reda på en Ionity laddare en gång för att testa 200 kW laddningen.

Förresten intressant att notera hur det ser ut i Holland som ju är rätt tätbefolkat. Borde vara större problem med bygglov, markägare där kan man tycka:

Fastned, verkar ha två-tre CCS laddare/station, en del på 175 kW men vanligast 50 kW:
Screen Shot 2019-07-18 at 08.20.05.png
Tesla
Screen Shot 2019-07-18 at 08.21.06.png
Systemfel i Tyskland ??
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
... Jag har också ändrat lite uppfattning om hur den typen av bilar används efter våran körning i Tyskland. Kanske inte att man ser extremt många Golfar på Autobahn men det finns en och annan. Och jag blev omkörd två gånger av Smart bilar när vi körde 100 km/h. Så ska ID.3 bli folkelbilen VW pratar om så måste det finnas laddare.
Ja. När man går genom ett vanligt bostads- eller villaområde i Tyskland ser man sanningen. Golf, Golf, Skoda Octavia, Golf, Opel Astra, Golf, Passat, Golf, Golf, Audi A4, BMW 3 serie, Golf, Golf...
Det är så det ser ut. De som blåser förbi i vänsterfilen på autobahn är inte representativa för den tyska fordonsparken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Systemfel i Tyskland ??
Ja, det tror jag. Fastned bygger ju laddare även i Tyskland, men det går trögt även för dem. Brist på ambition från Fastneds sida kan det knappast handla om. Det är massor med byråkratiska hinder som bromsar utbyggnaden. I Sverige gnälls alltid över att det finns för mycket byråkrati och för många regler här. Det är ingenting mot vad tyskarna håller på med. Där är byråkrati och komplicerade regler en avancerad kulturform.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.

Kommer vara intressant om något år när det är dags för mig att välja nästa bil, då finns nog laddnätet på plats för att välja något annat än Tesla för mig. Audi E-Tron GT och Porsche Taycan kommer vara intressanta eftersom båda verkar ju komma med 800v, om de då har samma laddkurva som E-tron kommer det gå riktigt fort vid laddstolpen.
Skriv svar