Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Vad jag sett så har Dirk dessutom 21” fälgar. Vad har du för fälg Mati?
Standard 19". Jag valde bort de stora fälgarna som vanligtvis ingår i Proline-utrustningsnivån eftersom jag vet hur mycket de större fälgarna påverkar räckvidden i vår e-Golf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikM76 »

Är det bara jag som inte blir klok på Audis online-konfigurator? Försöker bygga ihop mig en e-tron som jag kan tänka mig den för att se hur det blir prismässigt men jag fastnar i den hela tiden, helt plötsligt trillar saker bort m.m. Audis gamla konfig var mycket smidigare.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

macky skrev:
Man kan ju tillägga att han verkar köra mycket autobahn och ha 130 som målhastighet vad jag förstått av hans videor.
Jag lägger inte så mycket vikt på denna typ av anekdotiska bevis. Tar man Björns samt Next Moves tester som nämnts här så har dessa gjorts under kontrollerade förhållanden där bilarna har körts samtidigt en viss sträcka med given hastighet på farthållare samt uppmätt genomsnittshastighet. Sen kanske det inte visar vad bilens förbrukning är för just dig men det ser jag som mindre relevant. Som exempel kan jag meddela att våran nuvarande färd på Autobahn har gett en medelförbrukning på 1.48 kWh/mil de senaste 16 milen. Men när vi körde från Luleå - Stockholm på vägen ner drog den 1.88 kWh/mil. Det är kallare i Sverige , ingen trafik ger hög medelhastighet, mer backar, sämre vägar/asfalt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

hooked skrev:
Det mati rapporterar ..., 26 grader samt...
Det var det inte förrän på eftermiddagen. Vi startade på morgonen vid ca 16 grader. Mestadels låg den runt 20 grader.
Glömde skriva det: På vägen upp var det bara 10 grader, kraftig motvind och regn hela vägen. Då hamnade förbrukningen runt 23kWh/100km och vi fick ladda lite i Noppikoski.
Jag är osäker hur mycket nytta eller skada höjdskillnaden egentligen gör. Den är 300m ungefär, men idag pendlade snittförbrukningen hela tiden omkring 19-20. Det riktigt stora höjdtappet sker mellan Filipstad och Kristinehamn. Jag märkte dock inte att det hade någon nämnvärd effekt på snittförbrukningen. Konstigt egentligen. Jag trodde att det skulle märkas tydligare.
hooked skrev:
Gissar att en Model X LR Raven under samma förhållanden hade rullat drygt 50 mil och en Model S drygt 60 mil.
Jag har ju kört denna sträckan tidigare med mina två Model S och då hammade förbrukningen omkring 1,7kWh/mil. Något lägre för gamla P85 och något högre för nya S90D. Med 75kWh användbar kapacitet som min S90D hade kvar skulle räckvidden hamnat omkring 44 mil eller strax därunder. Med ett 100-batteri (utan degradering) och något lägre förbrukning blir det ca 60 mil som du säger.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Jag lägger inte så mycket vikt på denna typ av anekdotiska bevis.
Jag har kört Model S i tre år och jag vet vilken förbrukning jag hade med respektive bil så som jag kör och som jag använder mina bilar. Båda bilarna var extremt olika i sin förbrukning. Inte så mycket i snitt, men P85:an gick att köra extremt snålt om man ansträngde sig. S90D:an å andra sidan var mer förlåtande när man gasade på lite mer. Men den kom aldrig ner till samma låga siffror som P85:an var kapabel till.
Så sett tycker jag att det är ytterst relevant att jämföra min e-trons förbrukning med mina Teslor. Jag kör den samma sätt, på samma vägar, samma förhållanden. Det går alltså att jämföra siffrorna, med förbehåll att jag inte har kört bilen pä vintern ännu.
Det jag kan säga är att den inte är lika förlåtande som min S90D var. Den går att köra hyfsat snålt, men den kräver omtanke. Kör man som en biltjuv så kostar det elektroner. Mer än i en Tesla.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att visa att den inte drar 3kWh/mil oavset vad man gör, så som vissa gärna vill påstå. Det gör den bevisligen inte, oavsett om det är anekdotiskt eller inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Laban skrev:
macky skrev:
Man kan ju tillägga att han verkar köra mycket autobahn och ha 130 som målhastighet vad jag förstått av hans videor.
Jag lägger inte så mycket vikt på denna typ av anekdotiska bevis. Tar man Björns samt Next Moves tester som nämnts här så har dessa gjorts under kontrollerade förhållanden där bilarna har körts samtidigt en viss sträcka med given hastighet på farthållare samt uppmätt genomsnittshastighet. Sen kanske det inte visar vad bilens förbrukning är för just dig men det ser jag som mindre relevant. Som exempel kan jag meddela att våran nuvarande färd på Autobahn har gett en medelförbrukning på 1.48 kWh/mil de senaste 16 milen. Men när vi körde från Luleå - Stockholm på vägen ner drog den 1.88 kWh/mil. Det är kallare i Sverige , ingen trafik ger hög medelhastighet, mer backar, sämre vägar/asfalt.
Jag pekar inte på det som ett bevis för någonting men en intressant källa för att se förbrukning i verkligheten för en bil som det ännu finns rätt lite praktisk erfarenhet av och som jag dessutom köpt. Har följt hans kanal och bedömer honom som seriös men han har aldrig angett att han genomför några tester av något. Lite på samma sätt ser jag på TB, ser inte det som att han gör oberoende tester men ofta intressant att se det han gör. Bara en sån sak som att köra i sportläget hela tiden tycker jag skickar vissa signaler. Gjorde för övrigt även next move i sitt test. Lite som att "BMW-kungens" kanal (om den fanns) testade Audi eller Mercedes ;). I verkligheten får man bilda sin egen samlade uppfattning från de källor man har. Det inbegriper även att bedöma trovärdigheten hos källorna. För mig är det väldigt intressant att se vilka olika typer av förbrukning som kommer från olika källor gällande e-tron i tråden om e-tron. Dvs jag är intresserad av att skaffa mig en uppfattning om vilken förbrukning som kommer gälla för mig även om jag förstås tids nog kommer få se på egen hand. För svenska förhållanden är ju matis inlägg guld värde för mig, tack för dem! Vad en M3 eller MX drar är mindre intressant eftersom de aldrig varit aktuella. Men kul att det rullar på snålt för dig :).
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

mati skrev:
Jag är osäker hur mycket nytta eller skada höjdskillnaden egentligen gör. Den är 300m ungefär, men idag pendlade snittförbrukningen hela tiden omkring 19-20. Det riktigt stora höjdtappet sker mellan Filipstad och Kristinehamn. Jag märkte dock inte att det hade någon nämnvärd effekt på snittförbrukningen.
Min erfarenhet är att höjdskillnad ger stort utslag, iaf på de elbilar jag kört (ej testat etron). Eftersom jag bor i Schweiz och dagligen kör +/- 300m och ofta andra sträckor med ordentliga höjdskillnader har jag haft gott om möjligheter att utvärdera.

Till jobbet, ungefär 6km utförsbacke, 6km platt och 1km uppför, så slutar jag oftast på 30-40 Wh/km och hem samma sträcka runt 350-400 Wh/km. Dvs en hyfsad skillnad.

På en längre sträcka, ca 6,5 mil, med mer platt motorväg slutar det ofta runt 160 Wh/km med utförsbacken och 240 Wh/km på returen.

Dessa siffror gäller en SP100D och inkl en sträcka kurvig alpväg...Bild

På en sträcka av 26 mil och -500m som jag kört flera gånger så är skillnaden fortfarande drygt 12% lägre än platt väg. Model X 100D i detta fall.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
Min erfarenhet är att höjdskillnad ger stort utslag, iaf på de elbilar jag kört (ej testat etron)...
Ja, den erfarenheten har jag också gjort hittills. När jag åker hemifrån ner till samhället 1 mil bort är det en höjdskillnad på 30m. Alltså rätt lite jämfört med alperna. ;) Ändå så är skillnaden i förbrukning enorm för e-tron. Ungefär 16 kWh/100km åt ena hållet och 22 åt andra hållet nu på sommarn. För Teslan var det likadant, för e-Golfen är det mycket mindre, troligen pga dess lägre vikt.
Men det är en 70-väg och det går inte mycket upp och ner. Det är i princip bara en enda backe som är ansvarig för höjdskillnaden. De sista 2 km kan man bara rulla fritt tills man kommer till en korsning där man ändå måste stanna.
Idag körde jag ju massor med backar upp och ner, med varierande hastighet. Jag startade vid 350m, som högst var det 600m, som lägst 50m. Det är jättesvårt att säga hur mycket jag har tjänat in på detta, möjligen två mil på 300m höjdskillnad. Men jag trodde att det skulle bli mer. Regenereringen är ju inte förlustfri. Om jag hade rullat istället för att använda farthållaren hade jag säkert fått ut betydligt mer, men det kom jag inte på förrän senare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Såg en norsk etron på norra Öland idag. Möter en handfull Tesla varje dag, men aldrig sett någon annan elbil. Förutom hemtjänstens Zoe då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Så sett tycker jag att det är ytterst relevant att jämföra min e-trons förbrukning med mina Teslor. Jag kör den samma sätt, på samma vägar, samma förhållanden. Det går alltså att jämföra siffrorna, med förbehåll att jag inte har kört bilen pä vintern ännu.
Det jag kan säga är att den inte är lika förlåtande som min S90D var. Den går att köra hyfsat snålt, men den kräver omtanke. Kör man som en biltjuv så kostar det elektroner. Mer än i en Tesla.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att visa att den inte drar 3kWh/mil oavset vad man gör, så som vissa gärna vill påstå. Det gör den bevisligen inte, oavsett om det är anekdotiskt eller inte.
Det har jag full förståelse för. Dina tester är mer relevanta för dig för det visar hur mycket bilarna drar med din körstil. Men ska man jämföra förbrukningen mellan olika modeller i en viss medelhastighet så bör man väl ändå använda tester som testar just det ? Som ex Next Move, Björn Nylands tester.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Så sett tycker jag att det är ytterst relevant att jämföra min e-trons förbrukning med mina Teslor. Jag kör den samma sätt, på samma vägar, samma förhållanden. Det går alltså att jämföra siffrorna, med förbehåll att jag inte har kört bilen pä vintern ännu.
Det jag kan säga är att den inte är lika förlåtande som min S90D var. Den går att köra hyfsat snålt, men den kräver omtanke. Kör man som en biltjuv så kostar det elektroner. Mer än i en Tesla.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att visa att den inte drar 3kWh/mil oavset vad man gör, så som vissa gärna vill påstå. Det gör den bevisligen inte, oavsett om det är anekdotiskt eller inte.
Det har jag full förståelse för. Dina tester är mer relevanta för dig för det visar hur mycket bilarna drar med din körstil. Men ska man jämföra förbrukningen mellan olika modeller i en viss medelhastighet så bör man väl ändå använda tester som testar just det ? Som ex Next Move, Björn Nylands tester.
Nja, jag är tveksam till dessa tester. Varför envisas de till exempel med att köra i sportläge hela tiden? Det gör både Next Move och Tesla Björn. Trots att bilen bevisligen drar mer då. Andra tester visar helt andra förbrukningssiffror, även om de kanske inte är "vetenskapligt" gjorda, men då har det valts en lämpligare inställning. Bilen har en mängd olika körlägen, och jag skulle vilja påstå att sportläget är i princip lika olämpligt för räckviddstester som offroad-läget. Varför kör de inte i Auo-läge till exempel? Då väljer bilen den inställningen som är bäst. Det borde ju vara det rimligaste valet. Sportläget kan de använda när de jämför accelerationssiffror eller liknande, men inte för att testa förbrukningen.
Sen kan man naturligtvis hävda att bilen är jättedålig eftersom den har så många inställningsmöjligheter som gör att man kan välja fel körläge och därmed inte får den utlovade räckvidden, men det är en annan fråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Nja, jag är tveksam till dessa tester. Varför envisas de till exempel med att köra i sportläge hela tiden? Det gör både Next Move och Tesla Björn. Trots att bilen bevisligen drar mer då. Andra tester visar helt andra förbrukningssiffror, även om de kanske inte är "vetenskapligt" gjorda, men då har det valts en lämpligare inställning. Bilen har en mängd olika körlägen, och jag skulle vilja påstå att sportläget är i princip lika olämpligt för räckviddstester som offroad-läget. Varför kör de inte i Auo-läge till exempel? Då väljer bilen den inställningen som är bäst. Det borde ju vara det rimligaste valet. Sportläget kan de använda när de jämför accelerationssiffror eller liknande, men inte för att testa förbrukningen.
Sen kan man naturligtvis hävda att bilen är jättedålig eftersom den har så många inställningsmöjligheter som gör att man kan välja fel körläge och därmed inte får den utlovade räckvidden, men det är en annan fråga.
Det är ju så att som vanligt för Audi är bilen sirapsseg i allt annat än Sport, man hade ju hoppats på att när de nu gjorde en elbil kunde de ändrat på sig men icke. Nu är det ju inte lika illa som för bensinbilarna som är rent av farliga i ecoläget men ändå. Man skall inte behöva fippla med lägen fram och tillbaka, ”oj nu vill jag klämma mig in i luckan där framme, bäst att sätta på sport”.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Det är ju så att som vanligt för Audi är bilen sirapsseg i allt annat än Sport, man hade ju hoppats på att när de nu gjorde en elbil kunde de ändrat på sig men icke. Nu är det ju inte lika illa som för bensinbilarna som är rent av farliga i ecoläget men ändå. Man skall inte behöva fippla med lägen fram och tillbaka, ”oj nu vill jag klämma mig in i luckan där framme, bäst att sätta på sport”.
Håller med. Man ska inte behöva fippla med lägen och jag betvivlar att gemene man gör det. Läget som ger bilens utlovade acceleration bör vara grundvalet i ett test. Sen upplevde jag e-Tron som relativt seg även i sportläge men det är kanske en annan femma.

@mati: Dessutom så undrar jag om det verkligen kan göra så står skillnad när man kör mer konstant hastighet på motorväg som i Next Moves testet ?

Enligt ett av Next Move's tester drog e-Tron 2.84 kWh/mil i 115 km/h genomsnittshastighet. Valde man varianten med digitala backspeglar kom man ner i 2.75 kWh/mil. Model X förbrukade i samma test 2.41 kWh/mil. Baserat på bilarnas olika Cd känns detta ganska rimligt. Om du tycker att det är orimligt högt för e-Tron, vad borde ett rimligt resultat ha varit ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Det är ju så att som vanligt för Audi är bilen sirapsseg i allt annat än Sport, man hade ju hoppats på att när de nu gjorde en elbil kunde de ändrat på sig men icke. Nu är det ju inte lika illa som för bensinbilarna som är rent av farliga i ecoläget men ändå. Man skall inte behöva fippla med lägen fram och tillbaka, ”oj nu vill jag klämma mig in i luckan där framme, bäst att sätta på sport”.
Håller med. Man ska inte behöva fippla med lägen och jag betvivlar att gemene man gör det. Läget som ger bilens utlovade acceleration bör vara grundvalet i ett test.

@mati: Dessutom så undrar jag om det verkligen kan göra så står skillnad när man kör mer konstant hastighet på motorväg som i Next Moves testet ?

Enligt ett av Next Move's tester drog e-Tron 2.84 kWh/mil i 115 km/h genomsnittshastighet. Valde man varianten med digitala backspeglar kom man ner i 2.75 kWh/mil. Model X förbrukade i samma test 2.41 kWh/mil. Baserat på bilarnas olika Cd känns detta ganska rimligt. Om du tycker att det är orimligt högt för e-Tron, vad borde ett rimligt resultat ha varit ?
Det är svårt att säga, eftersom genomsnitthastigheten är som sagt oftast mycket lägre. I ABRP har jag knappat in 220Wh/km för referenshastigheten 110km/h. Det verkar stämma rätt bra överens med verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

Hej,
Jag är ny användare på forumet men har följt många trådar med stort intresse under en längre tid. Tänkte bidra med mina tankar och erfarenheter så långt.

När det kommer till diskussionen kring e-tron verkar det vara väldigt polariserat. På ena sidan de som argumenterar att bilen är en big fail, alldeles för kort räckvidd, för törstig och ett laddnätverk som suger och som alltid kommer suga. Till råga på allt från en tillverkare som alla vet innerst inne bara vill ont. På andra sidan de som äger bilen och som överlag verkar väldigt nöjda med sitt köp.

Egentligen är ju detta utmärkt, det innebär att alla har gjort rätt i sina val av bil! Men känns ibland onödigt att det ska behöva bli så polariserat och hårda ord när det viktiga (för mig i alla fall) är att vi får till en övergång från fossila bränslen, oavsett vilket bilmärke man fastnat för.

Jag har haft elbil sedan i höstas då vi skaffade en i3 -15 som andrabil. I våras var det dags att byta ut personalbilen, en Passat GTE, och kände då att det var dags för en elbil även där.

Har länge varit väldigt sugen på en Tesla, de gör väldigt fina bilar och jag är 100% ”committed to the cause” att vi behöver ställa om till fossilfritt. Med uteslutningsmetoden föll dock valet på en e-tron. Har hund och cyklar mycket (dragkrok var ett krav, för meckigt att ha hojarna på taket) så Model 3 och Model S föll bort. Återstod X men förmånsvärdet gjorde den för dyr för mig. iPace är fin men långsam snabbladdning och något för liten. Ensam kvar stod då e-tron så bokade mig på en sån och fick den i april. Utesluter verkligen inte att nästa bil blir en Tesla.

Efter 800 mil är jag väldigt nöjd. Oerhört komfortabel och ombonad. Löjligt tyst oavsett hastighet.

När det kommer till förbrukning. Bor utanför Malmö och har kört upp och ner till Göteborg ett par gånger. Brukar ställa farthållaren på 125 kmh när det är 110 och 130 kmh när det är 120. Snitt på sådana resor ligger på 2,7-2,8 kWh per mil. Kortare etapper på någon mil innan bilen är ”varm” låg betydligt högre när det var kallt ute.

Är just nu på resa till Italien och Frankrike. Lade en plan med ABRP och planerade för att köra i 150 kmh, lite för att vara på den säkra sidan med laddningen. Som många nämnt redan dock är snitthastigheten på Autobahn smärtsamt låg, med ändlösa vägarbeten.

Blev istället att jag körde så fort det gick och som kändes säkert, ca 160. Kanske onödigt men inget i bilen skvallrar om att det går fort förutom hastighetsmätaren, det känns väldigt odramatiskt. Snitt genom Tyskland landade på 2,8 med en snittfart under 100 men med massvis kraftiga inbromsningar och accelerationer. Hade alltid mer laddning kvar än beräknat vid varje stopp eftersom det gick långsammare än beräknat.

En höjdpunkt var att köra över San Bernardinopasset och fixa nervägen (1300 m höjdskillnad) utan att bromsskivorna fick jobba medan det luktade bränt från lastbilar och bilar framför.

Körde igår genom Italien, Lugano-Loano. Låg i vänsterfilen tillsammans med fossilbilarna, ca 140-150 kmh på slätten och 120 kmh närmare kusten när det är kuperat. 26 mil, 33 grader varmt och -300 höjdmeter. Mycket trafik runt Milano men sedan fritt blås. Enligt ABRP skulle det landa på 2,74 men kom in på förvånande 2,3. Jag upplever ABRP som relativt korrekt i Sverige men pessimistisk söderöver, förmodligen en kombination av lägre snitthastighet och slätare underlag.

Vad är dåligt? Laddplanering i bilen är bedrövlig och försöker inte ens använda den. Största irritationsmomentet är dock att bilen nästan aldrig svarar på anrop från appen, man får bara en oförståelig felkod. Gör att man inte kan se laddstatus eller klimatisera. Störigt minst sagt.

Hur är e-tron som långfärdsbil? Kanske mycket superlativ men kan inte tänka mig en bättre bil att köra ner till Rivieran med. Utöver bilens icke-elektriska kvaliteter som redan nämnts; med dagsetapper på max 75 mil har vi haft upp till 3 laddstopp per dag, ca var 2-3:e timme. Gjorde lite research innan och har laddat på de flesta hotell där vi bott. I övrigt 150 kW laddare hela vägen, en blandning av Ionity, Fastned (utanför Hannover) och SwissCharge (Lugano). Har tecknat upp mig på allsjöns laddkort i förväg men i praktiken bara använt Audis eftersom det haft bäst pris hittills. Med allas behov av toapauser, kaffe och lunch så har vi aldrig behövt vänta på bilen. Den har väntat på oss :).
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Tycker att Audin låter solid. Önskar det kommer en motsvarande A6 avant eldriven men förstår varför de vill vänta. Skulle ta mycket marknadsandelar på vanlig A6.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Här nere i Europa är även Model S löjligt tyst. Otrolig skillnad på underlag. Har nästan inget vindbrus heller. Hör elmotorn vina lite svagt även i 150+ km/h och nästan inget annat trots 21 " fälgar.

Kan dock absolut tänka mig en tysk elbil nästa gång. Mycket hänger på laddnätverken. SuC är verkligen grymt bra.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

MangeT skrev:
Tycker att Audin låter solid. Önskar det kommer en motsvarande A6 avant eldriven men förstår varför de vill vänta. Skulle ta mycket marknadsandelar på vanlig A6.
Är väl 2021 som ordinarie sortiment ska elektrifieras, sen lär det synkas med nya generationer. A6 är ju ny så 2021 känns optimistiskt, vore väl i samband med facelift då.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Här nere i Europa är även Model S löjligt tyst. Otrolig skillnad på underlag. Har nästan inget vindbrus heller. Hör elmotorn vina lite svagt även i 150+ km/h och nästan inget annat trots 21 " fälgar.
Tycker samma om 3:an. Nästan så att e-Tron är mer byggd för Sverige än Tyskland :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Tack för trevlig läsning @Bengil.

Har beställt en E-tron och även här föll valet på just Audin då förmånsvärdet var bättre än X. Inte bara därför men kände att den fyllde våra behov bäst.

Kul att höra att höra att det också fungerar bra som långfärdsbil söderut. Med tanke på att laddinfrastuktur utbyggnaden går framåt så kommer det bara bli bättre. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

@Bengil, kul läsning. Men det du skriver om appen förstår jag inte. Den brukar funka jättebra för mig. Det är extremt sällan att den inte får kontakt med bilen, och när det händer är det i princip alltid orsakat av dålig mobiltäckning hemma i garaget. Hade samma problem med Teslan, likaså med Golfen. Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Kanske är det nåt fel på din bil. Du ska nog kolla upp det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikM76 »

mati skrev:
Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Självklart går det göra nåt åt det, bara upp med en signalförstärkare. Samma som de som bor långt ut på landet ibland får göra för att ha bra mobilsignal inomhus.....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Kul att läsa om positiva erfarenheter från långresa. Hade i början problem med appen på min nuvarande bil av samma märke men det blev bra när den nuvarande appen lanserades för typ 2 år sen. Då funkar den så länge man har täckning. Krävs inte särskilt bra täckning däremot, funkar på landet där det inte går att ringa.
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

@nilp, tackar. Håller med om laddinfrastrukturen. För ett år sedan fanns inte Ionity mer eller mindre, nu finns det 125 färdiga ställen med 50 till under uppbyggnad. Jag hänger på Rivieran och körde dit i en icke Tesla utan mankemang som ett resultat, gick inte för bara några månader sen :) . Extrapolerar man den kurvan och lägger till alla andra aktörer som bygger också behöver man inte vara en superoptimist för att tro att det här kommer se väldigt bra ut ganska snart.
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

mati skrev:
@Bengil, kul läsning. Men det du skriver om appen förstår jag inte. Den brukar funka jättebra för mig. Det är extremt sällan att den inte får kontakt med bilen, och när det händer är det i princip alltid orsakat av dålig mobiltäckning hemma i garaget. Hade samma problem med Teslan, likaså med Golfen. Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Kanske är det nåt fel på din bil. Du ska nog kolla upp det.
Tackar, tack själv @mati för många läsvärda poster. Lovande att det funkar mycket bättre för dig med appen, ska se till att kolla upp det!
Skriv svar