Frågan gällde nog mer kabeln än själva ombordladdaren. Finns ju gott om elbilar som har trefasladdare.Zalman3 skrev:Renault Zoe och BMW i3 kan ju ladda med 3-fas.Jjonas skrev:Finns det någon elbil alls som levereras med 3-fas laddare nu när inte ens Tesla gör det?macky skrev:Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig.
Vet dock inte om kabeln följer med som original.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
För mig är faktiskt 3-fas laddning en dealbreaker.
När det är -30 och batterivärmaren vill ha 6kW och kupévärmaren vill ha 6kW. Då finns det inte mycket kvar till att ladda batteriet.
När det är -30 och batterivärmaren vill ha 6kW och kupévärmaren vill ha 6kW. Då finns det inte mycket kvar till att ladda batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Japp gällde adapterkabel till laddaren alltså. Ville testa om jag skulle få ut 11kw i laddning. Men det får bli skarpt test om ngn månad. Blir väl en laddbox ändå till slut. Eller hur skulle ni tänka. Box eller bara 3-fas? Samma effekt och det mesta går väl att styra via appen?
Re: Audi e-tron
Jag tänker laddbox. Har köpt en Garo som blir installerad 17/9, sen är det bilen också. Boxen får hänga där ensam några veckor.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det följer med en röd 3-fas adapter för 11 kW laddning.
Tesla kallar den UMC, medan Audi kallar den för
Charging System Compact.
Brukar ge runt 10 kW i ett trefasuttag.
Inget utom laddtimern går att styra från appen eller bilen, Audi har ett annat tänk än Tesla. Begränsningar i laddström ska styras från laddboxen, e-tron laddar alltid med all ström den kan få.
På Audi "UMC" går det att välja 50 eller 100% laddström. Med röda 3-fas adaptern är 50 % förvalt. Måste ändras till 100% varje gång den ska användas om det behövs. 5 kW laddning räcker långt som hemmaladdning.
Satsa på en riktig laddbox hemma.
Tesla kallar den UMC, medan Audi kallar den för
Charging System Compact.
Brukar ge runt 10 kW i ett trefasuttag.
Inget utom laddtimern går att styra från appen eller bilen, Audi har ett annat tänk än Tesla. Begränsningar i laddström ska styras från laddboxen, e-tron laddar alltid med all ström den kan få.
På Audi "UMC" går det att välja 50 eller 100% laddström. Med röda 3-fas adaptern är 50 % förvalt. Måste ändras till 100% varje gång den ska användas om det behövs. 5 kW laddning räcker långt som hemmaladdning.
Satsa på en riktig laddbox hemma.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Precis. Trefas 16A brukar resultera i 10kW effekt in i batteriet. Resten går till kråkorna eller nåt. Generellt verkar AC-laddaren ge ungefär 90% av inmatad effekt, oavsett strömstyrka. E-tron visar alltid den effekt som bilen faktiskt får efter förlusterna. inte den som laddboxen ger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Låter rimligt. 95% verkningsgrad för själva ombordladdaren kanske (likriktning och anpassning till batteriets spänningsnivå). Sen har vi resistiva förluster i kablage och i batteriet, plus att lite effekt går åt till att hålla igång BMS, kylsystem och bilens dator.mati skrev:Precis. Trefas 16A brukar resultera i 10kW effekt in i batteriet. Resten går till kråkorna eller nåt. Generellt verkar AC-laddaren ge ungefär 90% av inmatad effekt, oavsett strömstyrka. E-tron visar alltid den effekt som bilen faktiskt får efter förlusterna. inte den som laddboxen ger.
Re: Audi e-tron
Nej, inte till Zoe iaf. Det följer med nån slags 1-fasladdsladd som standard.Zalman3 skrev:Renault Zoe och BMW i3 kan ju ladda med 3-fas.
Vet dock inte om kabeln följer med som original.
Re: Audi e-tron
Priser för Audi e-tron i Norge.
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.
https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.
https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i SverigeZalman3 skrev:Priser för Audi e-tron i Norge.
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.
https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Audi e-tron
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:Pontus skrev:Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i SverigeZalman3 skrev:Priser för Audi e-tron i Norge.
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.
https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Går väll inte att räkna så ? Ex. M3 kostar ju 367 700 Nok och 531700 Sek.Zalman3 skrev:Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:Pontus skrev:Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i SverigeZalman3 skrev:Priser för Audi e-tron i Norge.
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.
https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Re: Audi e-tron
Fast där påverkar även tullarna skillnaden, det gör de inte med e-tron.Stevvee skrev:Går väll inte att räkna så ? Ex. M3 kostar ju 367 700 Nok och 531700 Sek.Zalman3 skrev:Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:Pontus skrev:Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i SverigeZalman3 skrev:Priser för Audi e-tron i Norge.
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.
https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Re: Audi e-tron
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh
Den andra har ett mindre batteri men den fösta vad är skillnaden på den jämför med den E-tron som redan finns till salu?
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh
Den andra har ett mindre batteri men den fösta vad är skillnaden på den jämför med den E-tron som redan finns till salu?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
För övrigt är det nog samma bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ursäkta om jag ställer konstig fråga men jag inte är helt med nu.. betyder de att Quattro 55 är en ny modell eller är de den som sålts ett tag? De spekulerades om pris några inlägg upp dvs jag uppfattar 55 modellen som ny.mati skrev:Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Helt enkelt finns de 2 eller 3 modeller?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
55 Quattro är den varianten som har funnits sen start.chaffis75 skrev:Ursäkta om jag ställer konstig fråga men jag inte är helt med nu.. betyder de att Quattro 55 är en ny modell eller är de den som sålts ett tag? De spekulerades om pris några inlägg upp dvs jag uppfattar 55 modellen som ny.mati skrev:Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Helt enkelt finns de 2 eller 3 modeller?
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Audi e-tron
Vad är fördelen med att ansluta sig till e-tron Charging Service egentligen?
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?mati skrev:Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Audi e-tron
Ca 300hk för 50, 400 för 55.Off Grid Byggaren skrev:Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?mati skrev:Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.
Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Audi e-tron
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.taliz skrev:Ca 300hk för 50, 400 för 55.Off Grid Byggaren skrev:Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?mati skrev:Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.
Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Re: Audi e-tron
Fördelen är väl att någon lurendrejare tjänar en massa pengar på det. Vilken fördel vi kunder har är däremot inte helt uppenbart för mig heller.KnightRider skrev:Vad är fördelen med att ansluta sig till e-tron Charging Service egentligen?
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Själv har jag aldrig ens övervägt att aktivera e-tron charging service för min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jaha, så Audi blåljuger?KnightRider skrev:Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.taliz skrev:Ca 300hk för 50, 400 för 55.Off Grid Byggaren skrev:Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?mati skrev:Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.
Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html
Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700
Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979
Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
taliz skrev:Jaha, så Audi blåljuger?KnightRider skrev:Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.taliz skrev:Ca 300hk för 50, 400 för 55.Off Grid Byggaren skrev:Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?mati skrev:Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.
Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html
Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700
Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979
Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176
Nej men de brukar ange förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt. Dvs du ska ta det som står där och dubbla det för att få förmånsvärde brutto.
Re: Audi e-tron
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt