Audi e-tron
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: Audi e-tron
Det hade väl varit smidigt med OTA för att fixa även software för avgasfusket också?
Re: Audi e-tron
Fast online-uppdatering av POI/infotainment är väl inget nytt. Det har ju till och med vår Golf inklusive många andra bilar. Osannolikt att de menar det.lobbin skrev:Sedan är ju frågan vad man menar med OTA-uppdateringar? Är det hela operativsystemet precis som Tesla, eller är det bara POI och infotainment?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Elektronisk?helix skrev:"Tyska biltillverkaren Audis nya elektroniska SUV blir fyra veckor försenad.
Jag som trodde den var elektrisk...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Audi e-tron
Det var nåt med det elektriska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Elbilsnördar är lika irriterade på dem som inte kan skilja på elektrisk och elektronisk som jag som musiker är irriterad på dem som inte kan skilja på elpiano och digitalpiano...
Re: Audi e-tron
En digitalpiano kan ju i alla fall emulera en elpiano. Min flygel kan det i alla fall.Jerker skrev:Elbilsnördar är lika irriterade på dem som inte kan skilja på elektrisk och elektronisk som jag som musiker är irriterad på dem som inte kan skilja på elpiano och digitalpiano...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Exakt! "Elpiano" är ett av många ljud ett digitalpiano kan frammana, medan ett elpiano bara låter som ett (eller flera) försök att efterlikna ett akustiskt piano!mati skrev:En digitalpiano kan ju i alla fall emulera en elpiano. Min flygel kan det i alla fall.Jerker skrev:Elbilsnördar är lika irriterade på dem som inte kan skilja på elektrisk och elektronisk som jag som musiker är irriterad på dem som inte kan skilja på elpiano och digitalpiano...
Eller för att bli lite mer teknisk: I ett elpiano framställs ljudet analogt medan det i ett digitalpiano framställs med hjälp av digitala samplingar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Jag vet inte ens om jag sett uttrycket digitalpiano förr, antar att synth (-esizer) är det som avses, eller?
Fast en synth kan ju också vara analog förstås... hrm... tar nog tillbaks mitt antagande ändå...
Det är nåt elektroniskt iaf
Fast en synth kan ju också vara analog förstås... hrm... tar nog tillbaks mitt antagande ändå...
Det är nåt elektroniskt iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Den där stora svarta grejen i vårt vardsrum är en digitalflygel. Ser ut som en vanlig flygel (lite kortare dock), låter som en vanlig flygel, men kan mycket mer än en vanlig flygel. En synth är nåt helt annat.Bjelke skrev:Jag vet inte ens om jag sett uttrycket digitalpiano förr, antar att synth (-esizer) är det som avses, eller?
Fast en synth kan ju också vara analog förstås... hrm... tar nog tillbaks mitt antagande ändå...
Det är nåt elektroniskt iaf
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ett digitalpiano är en synth, men en specialiserad sådan. Det behöver inte vara nån skillnad i det inre på en synth och ett digitalpiano, det ligger mer i det yttre. En digitalflygel är nog den variant av digitalpiano som mest efterliknar den akustiska motsvarigheten. Det finns digitalflyglar som bara har pianoljud och inte ens går att transponera på (höja eller sänka tonhöjden). Dessutom ska ett digitalpiano/flygel som gör anspråk på att fullt ut kunna ersätta det akustiska ("riktiga") instrumentet följa andra normer, som att ett fullstort piano har 88 tangenter (en synth har oftast c:a 45, dvs. 4 oktaver) och att känslan när man slår an en tangent ska vara som om det var en mekanik bakom som skickar iväg en klubba som träffar en sträng. Det kallas för "vägda tangenter".
Men sen kan det sitta samma dator, samma ljudkretsar, i synthen och digitalpianot, bara att man programmerar dem lite olika.
Sen finns det också digitala kyrkorglar, extremt specialanpassade synthar, som byggs på beställning och efter köparens önskemål och kostar väldigt mycket, men det är väääldigt Off Topic...
Men sen kan det sitta samma dator, samma ljudkretsar, i synthen och digitalpianot, bara att man programmerar dem lite olika.
Sen finns det också digitala kyrkorglar, extremt specialanpassade synthar, som byggs på beställning och efter köparens önskemål och kostar väldigt mycket, men det är väääldigt Off Topic...
Re: Audi e-tron
Kanske stämmer att det är off topic men samtidigt väääldigt mycket TCS Forum.Jerker skrev:Sen finns det också digitala kyrkorglar, extremt specialanpassade synthar, som byggs på beställning och efter köparens önskemål och kostar väldigt mycket, men det är väääldigt Off Topic...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Audi e-tron
Nej, menar du det??? Bara de lanserar Audi e-ton så tycker jag att vi ligger i synk... (eller borde jag skriva att det harmonierar kanske...)Jerker skrev:
Sen finns det också digitala kyrkorglar, extremt specialanpassade synthar, som byggs på beställning och efter köparens önskemål och kostar väldigt mycket, men det är väääldigt Off Topic...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Audi e-tron
Förvisso! Men jag drar mig ändå ödmjukt tillbaka...Svenssons skrev:Kanske stämmer att det är off topic men samtidigt väääldigt mycket TCS Forum.Jerker skrev:Sen finns det också digitala kyrkorglar, extremt specialanpassade synthar, som byggs på beställning och efter köparens önskemål och kostar väldigt mycket, men det är väääldigt Off Topic...
Re: Audi e-tron
Att vi ligger i synth, menar du väl?lator skrev:Nej, menar du det??? Bara de lanserar Audi e-ton så tycker jag att vi ligger i synk... (eller borde jag skriva att det harmonierar kanske...)Jerker skrev:
Sen finns det också digitala kyrkorglar, extremt specialanpassade synthar, som byggs på beställning och efter köparens önskemål och kostar väldigt mycket, men det är väääldigt Off Topic...
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Audi e-tron
Oavsett så blir det kanon... wait for it... kanon... (min pappa var också kantor...)Jerker skrev:Att vi ligger i synth, menar du väl?lator skrev:Nej, menar du det??? Bara de lanserar Audi e-ton så tycker jag att vi ligger i synk... (eller borde jag skriva att det harmonierar kanske...)Jerker skrev:
Sen finns det också digitala kyrkorglar, extremt specialanpassade synthar, som byggs på beställning och efter köparens önskemål och kostar väldigt mycket, men det är väääldigt Off Topic...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Audi e-tron
Jag orkar inte mer; du får ta det lite piano!lator skrev:Oavsett så blir det kanon... wait for it... kanon... (min pappa var också kantor...)Jerker skrev:Att vi ligger i synth, menar du väl?lator skrev:Nej, menar du det??? Bara de lanserar Audi e-ton så tycker jag att vi ligger i synk... (eller borde jag skriva att det harmonierar kanske...)Jerker skrev:
Sen finns det också digitala kyrkorglar, extremt specialanpassade synthar, som byggs på beställning och efter köparens önskemål och kostar väldigt mycket, men det är väääldigt Off Topic...
Re: Audi e-tron
Jag beklagar! Det kan inte ha varit lätt att ha vuxit upp med flera [orgel]pipor riktade mot sig hela dagarna!lator skrev:(min pappa var också kantor...)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Audi e-tron
Min barndom tillbringade jag inne i orgeln... Kanske därför jag har tinnitus nu.Jerker skrev:Jag beklagar! Det kan inte ha varit lätt att ha vuxit upp med flera [orgel]pipor riktade mot sig hela dagarna!lator skrev:(min pappa var också kantor...)
Vadå? Off Topic??? Nä, det är bara pausmusik i väntan på Audi...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Audi e-tron
Hittar inte nån info om e-tron bland alla ansträngda ordvitsar så det här kanske är postat redan?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... OWQ0d7RAMY
Ryktas om att förseningen kan vara på flera månader då LG sägs vilja ha bättre betalt för sina batterier.
Fan, Tesla är nåt på spåret ändå alltså.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... OWQ0d7RAMY
Ryktas om att förseningen kan vara på flera månader då LG sägs vilja ha bättre betalt för sina batterier.
Fan, Tesla är nåt på spåret ändå alltså.
Re: Audi e-tron
https://goo.gl/images/67v6RgVerdi skrev:Hittar inte nån info om e-tron bland alla ansträngda ordvitsar så det här kanske är postat redan?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... OWQ0d7RAMY
Ryktas om att förseningen kan vara på flera månader då LG sägs vilja ha bättre betalt för sina batterier.
Fan, Tesla är nåt på spåret ändå alltså.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Gick förbi Audi Forum på Norrmalmstorg på lunchen idag och spanade in E-Tron. Var helt ensam där inne tillsammans med personal i showroomet så det var bra då man fick tid att känna, klämma och inspektera bilen i detalj utan någon stress.
Hade höga förväntningar och har faktiskt också lagt in en förbokning sedan en tid tillbaka. Kan väl redan på förhand säga att jag inte blev helt såld även om det är en jättefin bil. Grillen i silver kan jag inte riktigt komma överens med, men den kanske går att får i svart som på andra modeller från Audi.
Designen i övrigt är det inget fel på och jag gillar Audis LED-lampor. Bilen känns välbyggd osv precis som man kan förvänta sig av en Audi. Hela kupén gav dock en något "rörig" känsla med alla kombinationer av materialval och knappar samt linjer kors och tvärs. Stolarna kändes vid första provsits ganska hårda, men det kanske kommer finnas olika typer av stolar att välja mellan. Skärmarna för navigation och hela systemet kändes vid en första test ganska sisådär. Det är samma system (med vissa modifieringar såklart) som VW-gruppen använder i andra bilar. Har kört en del Porsche Panamera och systemet är ungefär samma upplevelse.
Kikade en del i bagaget också och det var förvånansvärt litet för en så pass stor bil även om det på pappret ska vara 600l där bak och 60l fram (kanske är bortskämd med stora bagaget i Teslan). Där fram kan man för övrigt knappt få in laddkablarna så det utrymmet skulle jag säga är väldigt begränsat. Ganska knepigt att öppna fram också med att först behöva dra i en spak nedanför ratten, flippa upp en spärr och sen dessutom ett lock över själva förvaringsutrymmet. Samma sak i bagageutrymmet, när man lyfte på locket där bak så var utrymmet konstigt disponerat. Baksätet var däremot kanonbra och jag kunde sitta bekvämt med gott om benutrymme.
Bilen hade också de digitala backspeglarna med skärmar. Det kändes mest konstigt att titta på en skärm ner mot dörrhandtaget, men säkert något man vänjer sig vid så omöjligt att säga hur detta funkar ute i trafiken. Det är dessutom inte standard så man kan såklart välja de vanliga backspeglarna och spara cirka 15k. Apropå priset så hade säljaren fått uppgift att bilen i Showroomet (som jag tror hade det mesta i utrusning) skulle kosta cirka 1,2 miljoner i Sverige. Trots att den var fullmatad fanns det exempelvis inte Alcantara i taket.
Första intrycken efter den här första titten är att Teslan är mer spännande produkt på sin helhet. Audin kommer hitta många kunder där ute, men som gammal Audi-fantast (har kört flera Audi tidigare) så blev jag inte övertygad att gå tillbaka till märket även om det är en jättefin bil. Audi är ju nya på det här med elbilar och frågetecknen är många.
Vi får se helt enkelt vad man tycker efter provkörning och lite mer tid med bilen i början av nästa år.
För de som har vägarna förbi Norrmalmstorg så nämnde säljaren att bilen skulle vara kvar till fredag denna veckan innan den skulle vidare till Finland.
Knäppte av några snabba bilder. Den blå färgen var faktiskt riktigt läcker!
Hade höga förväntningar och har faktiskt också lagt in en förbokning sedan en tid tillbaka. Kan väl redan på förhand säga att jag inte blev helt såld även om det är en jättefin bil. Grillen i silver kan jag inte riktigt komma överens med, men den kanske går att får i svart som på andra modeller från Audi.
Designen i övrigt är det inget fel på och jag gillar Audis LED-lampor. Bilen känns välbyggd osv precis som man kan förvänta sig av en Audi. Hela kupén gav dock en något "rörig" känsla med alla kombinationer av materialval och knappar samt linjer kors och tvärs. Stolarna kändes vid första provsits ganska hårda, men det kanske kommer finnas olika typer av stolar att välja mellan. Skärmarna för navigation och hela systemet kändes vid en första test ganska sisådär. Det är samma system (med vissa modifieringar såklart) som VW-gruppen använder i andra bilar. Har kört en del Porsche Panamera och systemet är ungefär samma upplevelse.
Kikade en del i bagaget också och det var förvånansvärt litet för en så pass stor bil även om det på pappret ska vara 600l där bak och 60l fram (kanske är bortskämd med stora bagaget i Teslan). Där fram kan man för övrigt knappt få in laddkablarna så det utrymmet skulle jag säga är väldigt begränsat. Ganska knepigt att öppna fram också med att först behöva dra i en spak nedanför ratten, flippa upp en spärr och sen dessutom ett lock över själva förvaringsutrymmet. Samma sak i bagageutrymmet, när man lyfte på locket där bak så var utrymmet konstigt disponerat. Baksätet var däremot kanonbra och jag kunde sitta bekvämt med gott om benutrymme.
Bilen hade också de digitala backspeglarna med skärmar. Det kändes mest konstigt att titta på en skärm ner mot dörrhandtaget, men säkert något man vänjer sig vid så omöjligt att säga hur detta funkar ute i trafiken. Det är dessutom inte standard så man kan såklart välja de vanliga backspeglarna och spara cirka 15k. Apropå priset så hade säljaren fått uppgift att bilen i Showroomet (som jag tror hade det mesta i utrusning) skulle kosta cirka 1,2 miljoner i Sverige. Trots att den var fullmatad fanns det exempelvis inte Alcantara i taket.
Första intrycken efter den här första titten är att Teslan är mer spännande produkt på sin helhet. Audin kommer hitta många kunder där ute, men som gammal Audi-fantast (har kört flera Audi tidigare) så blev jag inte övertygad att gå tillbaka till märket även om det är en jättefin bil. Audi är ju nya på det här med elbilar och frågetecknen är många.
Vi får se helt enkelt vad man tycker efter provkörning och lite mer tid med bilen i början av nästa år.
För de som har vägarna förbi Norrmalmstorg så nämnde säljaren att bilen skulle vara kvar till fredag denna veckan innan den skulle vidare till Finland.
Knäppte av några snabba bilder. Den blå färgen var faktiskt riktigt läcker!
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Tack Helix för din recension. och bilderna.
Nu får gärna några fler Stockholmare (eller givetvis andra.) passera och sen delge sina intryck och bilder av bilen.
Nu får gärna några fler Stockholmare (eller givetvis andra.) passera och sen delge sina intryck och bilder av bilen.
Tesla Model Y
Re: Audi e-tron
1,2 miljoner lät mycket. Skulle den inte vara välutrustad från start (895')?
Trots att jag inte varit där och tittat så förstår jag på ett ungefär dina känslor. Tesla har sina sidor men märket har nåt nytt och fräscht över sig ändå. De vågar tänka nytt på riktigt. Att köpa nåt annat än Tesla känns helt enkelt lite tråkigt. Då får man inte vara med på resan.
Trots att jag inte varit där och tittat så förstår jag på ett ungefär dina känslor. Tesla har sina sidor men märket har nåt nytt och fräscht över sig ändå. De vågar tänka nytt på riktigt. Att köpa nåt annat än Tesla känns helt enkelt lite tråkigt. Då får man inte vara med på resan.
Re: Audi e-tron
Vad är det för dragkrok? En sån där häftig som kommer ut automatiskt när man trycker på en knapp?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Hmm, kanske får gå förbi där imorn. Jag gissar dock på att jag kommer känna ungefär samma sak.