Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Yxel skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.

Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. ;) Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?
Har för mig Verdi behöll sin Tesla istället för att byta bort den?
Exakt, vi sålde bil samtidigt via Shiftgear faktiskt. Jag "slumpade" bort min fossilbil medan Verdi valde att dra tillbaka sin försäljning. Men då fanns det ju inga andra stora elbilar. Nu kommer det ju en (relativt) stor elbil som dessutom är tysk. Antar att det passar honom perfekt.

Väldigt tråkigt att ha en miljonbil man inte är nöjd med, bra att det kommer alternativ så att de som är kritiska till Tesla kan byta till ett märke de gillar.

Jag ska försvinna från din lilla religiösa Tesla-bubbla. Inte ska du behöva stå ut med gnäll på självaste Tesla!!

Jag köpte en mer än dubbelt så dyr bil än jag brukar och tycker att jag kan kräva ett chassi som inte är gjort av modell lera. Jag har inte en massa pokermiljoner i ryggen och har inte råd med fler miljonbilar.

[borttaget av moderatorn]

Jag kan säkert köra en muskelbil med V8 resten av livet innan jag är på din nivå vad gäller mitt miljöavtryck.

Och ja jag inser att jag är rejält jävla otrevlig just nu. Men det är ok. Jag ska skicka pm till Tibor. Här hör jag tydligen inte hemma. Herregud. Jag tycker till och med att Elon verkar vara en narcissistisk skitstövel.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Walker skrev:
Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge. ;)
Japp, tycker det gällt för varenda "Tesladödare" som presenterats. Media som alltid tycks hata Tesla anger ett lågt pris som aldrig ens är nära sanningen. Senast i raden var väl Volvo XC40 och Polestar 2.

När de pratar pris i artikeln så menar de nog utan tillval och de syftade på pris i USA. Där säljs ju en ännu mer sparsmakad i-pace ("S") och då är hoppet till Model X75d lite större.

Tänkte faktiskt inte på det när jag skrev, är ju möjligt att Audin i Sverige blir något billigare än billigaste Jaguaren här, då den Jaguaren är den något mer utrustade varianten "SE".
Blev nyfiken, vet vi "sanningen" om priserna för Polestar 2 och XC40 BEV? Eller vad syftar du på?

Angående priset på E-tron så känns det väl inte helt orimligt. SQ5 som har jämförbar prestanda börjar på 660kkr, men E-tron är ju större då den snarare hamnar mellan Q5 och Q7 i storlek.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lofet2 »

TiborBlomhall skrev:
Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Har inte hängt med i tråden tidigare men bra att du agerar! Saklig debatt är alltid rätt, personpåhopp är alltid fel! Att det ska vara svårt för vissa :roll:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Tråkigt att höra, jag har inte läst vad som hänt men att hoppa andra medlemmar låter inte som något man bör göra bara för att man har en annan åsikt. Hoppa på mig i stället om ni blir lite purkna, jag tar inte illa upp så länge det handlar om min svaga sida (kör lite för fort ibland).
Önskar att alla inblandade kunde förlåta varandra eller titta åt ett annat håll så vi inte behöver förlora medlemmar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Tråkigt att höra, jag har inte läst vad som hänt men att hoppa andra medlemmar låter inte som något man bör göra bara för att man har en annan åsikt. Hoppa på mig i stället om ni blir lite purkna, jag tar inte illa upp så länge det handlar om min svaga sida (kör lite för fort ibland).
Önskar att alla inblandade kunde förlåta varandra eller titta åt ett annat håll så vi inte behöver förlora medlemmar.
+1
Har du missat tråden jag skapade för de som behöver avreagera sig lite ?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Var nere hos Audi Göteborg idag för att försöka få lite klarhet. Ligger just nu cirka 40st i kö hos Audi i Göteborg (med 20.000kr i insats), tilldelning har de ingen (officiell) info om men ställer man sig i kö idag så har man troligtvis ingen bil innan nästa sommar. Min säljare hintade om att det ligger cirka 200 förbokningar totalt i Sverige. Provkörning tidigast i början av nästa år men bilen ska på turné innan dess.

Är väldigt "lokal" information som ska tas med en nypa salt men börjar tröttna lite på radiotystnaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Foluke »

dd88 skrev:
Var nere hos Audi Göteborg idag för att försöka få lite klarhet. Ligger just nu cirka 40st i kö hos Audi i Göteborg (med 20.000kr i insats), tilldelning har de ingen (officiell) info om men ställer man sig i kö idag så har man troligtvis ingen bil innan nästa sommar. Min säljare hintade om att det ligger cirka 200 förbokningar totalt i Sverige. Provkörning tidigast i början av nästa år men bilen ska på turné innan dess.

Är väldigt "lokal" information som ska tas med en nypa salt men börjar tröttna lite på radiotystnaden.
Välkommen i "klubben"!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Tirsdag 18. september kl 05.30 har Audi e-tron sin etterlengtet verdenspremiere. Den nye, helelektriske SUV-en er ideell som familiebil med stort bagasjerom, firehjulstrekk, høy bakkeklaring, hengerfeste og lang rekkevidde – med andre ord, helt suveren for aktive barnefamilier!

Elbil med full pakke
Tidligere har elbiler ofte vært benyttet som familiens «ekstrabil», med begrenset bruk innenfor bygrensene. Familier som jevnlig reiser på hytta, til Sverige eller bedriver sportsaktiviteter, har lenge sett seg nødt til å eie en bensin- eller dieselbil i tillegg – frem til nå.

SUV-en som har i pose og sekk
Nye Audi e-tron er både økonomisk og eksklusiv, miljøvennlig som den er kraftig og sportslig samtidig som den er folkelig. Nye e-tron representerer neste generasjons elbiler og her er nøkkelordet kompromissløs. Både deler av teknologien og flere av funksjonene er banebrytende på bilmarkedet, og lanseres først i verden gjennom e-tron, slik som virtuelle sidespeil, unikt regenererings- og bremsesystem, ny lysteknologi og høyhastighetslading gjennom det nye lynladenettverket Ionity.

Praktisk og behagelig
Med romslige, komfortable seter til 5 personer, et stort bagasjerom som rommer hele 600 liter og et ekstra 60-liters oppbevaringsrom foran, er det lite å si på plassen. Og enten du foretrekker ro og stillhet eller konsertopplevelser bak rattet, vil ikke e-tron skuffe. Karosseriet har en høyteknologisk lydisolering som sørger for å stenge ute lyd og vindstøy - selv i høye hastigheter, men e-tron fås også med et enestående musikkanlegg fra anerkjente Bang & Olufsen. Med deres 3D Premium Sound System, bestående av 16 høyttalere og en forsterker på over 700 watt, er turkomforten komplett.

Imponerer på norsk vinterføre
Det har hersket mye usikkerhet rundt elbilers egnethet og batterienes holdbarhet i vinterkulden, og dette har Audi tatt på høyeste alvor i utviklingen av nye e-tron. Prototypene har gjenomgått omfattende testing i temperaturer ned mot 27-, og her ble både kjøreegenskapene og ladekapasiteten satt på prøve – en prøve nye e-tron besto med glans.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... elbil.html

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... erior.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Spännande att den snart ska visas upp... bara detaljen att den har en frunk gör att man får känslan av att den är mer seriös elbil än EQC från Mercedes eller så lurar jag bara mig själv.
Hoppas de släpper alla detaljer men framförallt prislappen och att de första bilarna börja rulla på vägarna så snart som möjligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort ...
Nu börjar det likna något, det är exakt den här typen av lösningar som behövs för att utmana Tesla.

Om/när detta kommer utan bindning till tillverkare så kommer även jag att skaffa kortet, som ett komplement till SuC, jag misstänker att det gäller i stort sett alla elbilsägare.

Lysande!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/
Fantastiskt bra initiativ! Exakt sådant som behövs för att de övriga premiummärkena ska kunna konkurrera med Tesla på riktigt!

Förstår dock inte påståendet med att "ha gott om Tesla", Tesla kan ju ladda på merparten av dessa laddare plus SUCs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Detta med automatisk betalning är inkluderat i CCS-standarden som jag har förstått det. Audi är första tillverkaren som implementerar att bilen via CCS-kontakten kan ta automatiskt betalt. Laddkort behövs alltså inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limbster »

Räcker det inte bara med en enkel terminal för betalkort, som DC laddare har i exempelvis Korea. Och Som funkat bra många år för bensinmackar???
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Limbster skrev:
Räcker det inte bara med en enkel terminal för betalkort, som DC laddare har i exempelvis Korea. Och Som funkat bra många år för bensinmackar???
Det kommer laddarna att ha ändå. Alla bilar har inte stöd för automatisk debitering och då måste betalning ske på konventionellt sätt. Ionity kommer att erbjuda betalning med vanligt betalkort. Tyskland betalar bara ut det statliga bidraget för snabbladdare när det finns stöd för kortbetalning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

En smula OT: NewMotion funkar väll på samma sätt? Dom har redan idag 76000 laddplatser enligt deras hemsida. Har en tagg men bara använt någon enstaka gång.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
JvD
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2018 09:22
Ort: Tyresö

Audi e-tron världspremiär

Inlägg av JvD »

Saxat från mailkorgen då jag är fd Audi-ägare;
Tisdag den 18 september kl. 05:30 har Audi e-tron sin efterlängtade världspremiär. Du kan följa den live via etron.audi. Vi ser fram emot den 18 september då vi får veta mer om bilen. Gör du också det? I väntan på premiären kan du läsa mer om vår nya Charging service och att de första serieproducerade bilarna har börjat rulla av bandet från fabriken i Bryssel.
Sen kommer det intressanta...72.000 laddpunkter, kan det verkligen stämma? I så fall är det väl inte tal om enbart Ionity's laddpunkter? Har man även ingått partnerskap med andra befintliga leverantörer?
Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa. Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Enkel access med ett enda kontrakt

Med den nya laddtjänsten får Audis elbils- och laddhybridsägare tillgång till ca 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Redan vid lanseringen finns över 72000 laddpunkter tillgängliga i 16 EU-länder. Inom några få månader tillkommer ytterligare åtta marknader i Östeuropa. Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning.

Tjänsten är väldigt enkel att använda: Vare sig det gäller AC eller DC, 11 kW eller 150 kW. Ett enda kort, e-tron Charging Service Card, är det enda som kunden behöver för att börja ladda. Många laddstationer kan också aktiveras genom att skanna en QR-kod med en smartphone. Kunderna behöver bara registrera sig en gång för tjänsten i myAudi-portalen och teckna ett individuellt kontrakt. All laddning faktureras sedan automatiskt i en samlingsfaktura i slutet av månaden. I myAudi-portalen samlas all laddningshistorik och fakturor med möjligheten att administrera kontraktet.
Det talas även om reseplanering via app...det vore väl inte helt fel om det kunde göras via en native Tesla-app;
Längre resor med laddning går lika enkelt som laddningen i sig. De kan antingen planeras i förväg i myAudi appen eller direkt i bilen. I båda fallen visas vägen med de laddpunkterna som behövs. Navigationssystemet tar inte bara hänsyn till bilens batteristatus utan även trafiksituationen. Den beräknade ankomsttiden har även tagit med tiden för laddning. I systemet finns både snabbladdningsstationer med likström och de flesta stationer med växelström i Europa. Vägvisningen uppdateras dessutom kontinuerligt. Om en snabbladdningsstation inte längre kan nås ger systemet alternativa förslag. Planeringen är dessutom sömlöst synkroniserad mellan bilens display och myAudi-appen. Under en laddning visas laddtiden som återstår och bilens laddningsstatus. Kunder kan även välja att få pushnotiser så snart bilen är färdigladdad så att de kan fortsätta sin resa. Likaså kan bilens klimatanläggning styras via appen.
Svart Model X 75D -18
Svart/blå BMW i3s -18 (facelift)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

JvD skrev:
Saxat från mailkorgen då jag är fd Audi-ägare;
Tisdag den 18 september kl. 05:30 har Audi e-tron sin efterlängtade världspremiär. Du kan följa den live via etron.audi. Vi ser fram emot den 18 september då vi får veta mer om bilen. Gör du också det? I väntan på premiären kan du läsa mer om vår nya Charging service och att de första serieproducerade bilarna har börjat rulla av bandet från fabriken i Bryssel.
Sen kommer det intressanta...72.000 laddpunkter, kan det verkligen stämma? I så fall är det väl inte tal om enbart Ionity's laddpunkter? Har man även ingått partnerskap med andra befintliga leverantörer?
Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa. Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Enkel access med ett enda kontrakt

Med den nya laddtjänsten får Audis elbils- och laddhybridsägare tillgång till ca 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Redan vid lanseringen finns över 72000 laddpunkter tillgängliga i 16 EU-länder. Inom några få månader tillkommer ytterligare åtta marknader i Östeuropa. Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning.

Tjänsten är väldigt enkel att använda: Vare sig det gäller AC eller DC, 11 kW eller 150 kW. Ett enda kort, e-tron Charging Service Card, är det enda som kunden behöver för att börja ladda. Många laddstationer kan också aktiveras genom att skanna en QR-kod med en smartphone. Kunderna behöver bara registrera sig en gång för tjänsten i myAudi-portalen och teckna ett individuellt kontrakt. All laddning faktureras sedan automatiskt i en samlingsfaktura i slutet av månaden. I myAudi-portalen samlas all laddningshistorik och fakturor med möjligheten att administrera kontraktet.
Det talas även om reseplanering via app...det vore väl inte helt fel om det kunde göras via en native Tesla-app;
Längre resor med laddning går lika enkelt som laddningen i sig. De kan antingen planeras i förväg i myAudi appen eller direkt i bilen. I båda fallen visas vägen med de laddpunkterna som behövs. Navigationssystemet tar inte bara hänsyn till bilens batteristatus utan även trafiksituationen. Den beräknade ankomsttiden har även tagit med tiden för laddning. I systemet finns både snabbladdningsstationer med likström och de flesta stationer med växelström i Europa. Vägvisningen uppdateras dessutom kontinuerligt. Om en snabbladdningsstation inte längre kan nås ger systemet alternativa förslag. Planeringen är dessutom sömlöst synkroniserad mellan bilens display och myAudi-appen. Under en laddning visas laddtiden som återstår och bilens laddningsstatus. Kunder kan även välja att få pushnotiser så snart bilen är färdigladdad så att de kan fortsätta sin resa. Likaså kan bilens klimatanläggning styras via appen.

Intressant förstås.
Som vanligt (numera) så ställer man sig frågan om Audi verkligen kan leverera en värdig elbil namnet?
Den har ju testats rejält och Audi har gjort mycket väsen av det hela.

Blir det en produkt liknande Mercedes ECQ så blir det fler besvikna i branschen?

Hepp!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/

Electrek sammanfattar så här:
Skärmavbild 2018-09-13 kl. 15.35.23.png
Användarvisningsbild
JvD
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2018 09:22
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av JvD »

Skall bli intressant att se vilken/vilka leverantörer man väljer att hoppa i säng med i Sverige.
Det ställer ju helt klart en del tekniska krav då leverantören skall ha stöd för att känna igen vilket fordon som ansluter. Finns det någon förutom Tesla som kan tänkas ha stöd för det redan idag? (Vill påpeka att Tesla så klart inte är en möjlig partner)
Svart Model X 75D -18
Svart/blå BMW i3s -18 (facelift)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

JvD skrev:
Skall bli intressant att se vilken/vilka leverantörer man väljer att hoppa i säng med i Sverige.
Det ställer ju helt klart en del tekniska krav då leverantören skall ha stöd för att känna igen vilket fordon som ansluter. Finns det någon förutom Tesla som kan tänkas ha stöd för det redan idag? (Vill påpeka att Tesla så klart inte är en möjlig partner)
Ja Porsche säger sig redan ha utarbetat ett sådant program som de faktiskt gjort lite Youtube-klipp kring.
Vilket inte är så konstigt då de ju ingår i VW-koncernen.


Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

Går det inte att koppla ihop trådarna ??

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=11296

Moderator?? Som kan ordna det?
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av Jilldris »

Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skriv svar