Vilket friktionsdäck rekommenderar du?
Hur menar du att elbilar har en överlägsen väghållning och om så är fallet hur skulle det påverka bromssträckan eller väggreppet såpass att dubb inte är att föredra?
Hakka R2/R3 har jag haft på Teslorna och e-Golfen och jag är helnöjd med dem. För e-tron vet jag faktiskt inte vad jag har. Däcken ligger kvar hos bilhandlaren.
Det är klart att dubb är bättre på blankis, så är det. Och för bromssträckan har det naturligtvis ingen betydelse vad bilen har för drivlina.
Det jag menar är att en elbil har t.ex. så mycket bättre antispinnsystem, och du kan i princip flytta bilen millimetervis. Den perfekta viktdistributionen mellan fram och bakaxel minskar desutom risken för sladd. Anledningen till att jag oftast har valt dubbdäck var att jag inte sällan hat stått och inte kommit iväg, antingen i djup snö eller på isiga uppfarter. Det händer inte med en elbil.
Det är helt enkelt så att man får avväga om man står ut med smattret från däcken i flera månader. I en fossilbil stör inte detta så hemskt mycket eftersom det är så mycket annat som låter. I en elbil är dubben det enda man hör. Jag upplever det ibland till och med som störande att höra de andra bilarnas dubbdäck.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Även Audi säljer inte särskilt många bilar med night vision. Det verkar vara ett ganska udda tillval som jag har uppfattat det. Och värmekameran är ju inte direkt billig heller, inget som man bara slänger in i alla bilar och som sedan kan aktiveras om kunden vill ha funktionen, så som Tesla brukar göra. Tesla kanske hittar ett sätt att inkludera värmekameran i en av de befintliga kamerorna. Omöjligt är det ju säkert inte, fastän kanske inte med dagens hårdvara. Och det skulle kunna tilllföra en hel del till autopiloten att kunna uppfatta människor och djur även i mörker och på långt håll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Och det skulle kunna tilllföra en hel del till autopiloten att kunna uppfatta människor och djur även i mörker och på långt håll.
Är väl det man har radar till.
Night vision är helt överlägsen radar för att upptäcka levande föremål. Radarn har ganska kass upplösning dessutom. Visst kan den ge avstånd till föremål, men den klarar inte att särskilja levande objekt från stenar o annat bråte. När man sett NV in action blir man imponerad av hur mycket mer och bättre info man får.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Radar går i princip rakt igenom levande föremål. Alla moderna bilar har ju radar, men ingen använder det för detektering av människor och djur. Då är det laser/Lidar eller kamera som gäller. Dessutom kan kameran uppfatta rörelsemönster och på det viset identifiera djuret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.
Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Var hamnar förbrukningen i en Model 3 när den drar en husvagn på 1,3 ton?
Nog lite vanligare att köra motorväg i regn, än med husvagn? Eller menar du att étron drar lika mkt som en M3 med husvagn?
Jag tog mig hursomhelst inte mkt mer än sisådär 25 mil med min M3.
Gör man det med étron? Eller hur mkt måste man sakta ner?
Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?
Det var inte tänkt som nån jämförelse. Jag bara noterade att min M3 drog rejält mkt mer i regn på motorväg.
Blev då fundersam över hur det påverkar en etron.
Helt enkelt nyfiken på vad den drar i snabbare takt på motorväg i regn.
Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?
Ioniq är snålare än Model 3. e-Golf är det inte...
Det är på gränsen om man jämför med M3 Performance, men då har vi en bil på 16" hjul och en på 20" hjul. En bil som är hopplöst långsam och en som är ruskigt snabb.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021