Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag skiter i prestandan mer eller mindre fullständigt. Får jag den på köpet är det en rolig bonus, men jag skulle inte betala mer bara för att få mer prestanda. Jag tyckte att min gamla P85 var rolig, det får jag erkänna, men hade jag inte köpt den som begagnad hade det inte blivit en sådan.
E-tron är ju trots allt en mycket pigg bil. Framförallt med tanke på dess vikt och dess storlek.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av _TonyV »

Verdi skrev:
Ja? :lol:


Finns ju Nissan Leaf för miljöpartisterna. ;)
Ok så nu är man MP tydligen. :-)
Är ändå nöjd med hur den kommer iväg från rödlyset. som alltid snabbare än bilen brevid.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Ja? :lol:


Finns ju Nissan Leaf för miljöpartisterna. ;)
Jag trodde att det var fastställt att MP kör Ford Ranger diesel?!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Ja? :lol:


Finns ju Nissan Leaf för miljöpartisterna. ;)
Jag trodde att det var fastställt att MP kör Ford Ranger diesel?!
Jo, men så kör de ju också väldigt väldigt tunga stenar.... :lol:
stenar.jpg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

... och dessutom äger man tre bilsläp, som inte går att använda att frakta sten med. Eftersom de är trasiga och obesiktade...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag fick ett bud på Teslan nu som inbyte för en e-tron. 680-tusen. Ähm. Nej. Inte intresserad. Det är en värdeminskning på 54% efter 2 år.
I så fall får jag fortsätta köra den tills den rasar ihop. Tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
Jag fick ett bud på Teslan nu som inbyte för en e-tron. 680-tusen. Ähm. Nej. Inte intresserad. Det är en värdeminskning på 54% efter 2 år.
I så fall får jag fortsätta köra den tills den rasar ihop. Tyvärr.
Trist!

Efter all din otur unnar nog inte bara jag här inne att du ska kunna bli av med den. Du har inte funderat på försöka få iväg den via en bilförmedling? Eller du kanske liksom jag föredrar att lämna ifrån den gamla bilen när den nya ska hämtas ut?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag fick ett bud på Teslan nu som inbyte för en e-tron. 680-tusen. Ähm. Nej. Inte intresserad. Det är en värdeminskning på 54% efter 2 år.
I så fall får jag fortsätta köra den tills den rasar ihop. Tyvärr.
Restvärde på 54% menar du? Eller har den minskat 54%?

Ja, det låter ju inget roligt. Men samtidigt ingen överraskning. :(

Det här hade jag gjort: Hör med Tesla och fråga om de kan köpa in den? Antingen mot en begagnad eller mot en ny? Visst, du slipper inte Tesla men du slipper din bullriga läckande problemkärra. Min säljare sa att de bjöd bra i inbyte på just 90D av nån anledning. Om du inte vill prata med de i Göteborg så ring Stockholm eller Malmö. Jag vet precis hur du känner för Tesla, tro mig. :lol: Men det kostar faktiskt inget att ringa och fråga.

Om du väljer en demo eller CPO så kan du väl till och med provköra och testa den innan du bestämmer dig? Då vet du om den låter illa från främre drivenheten, om den inte är tät osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Jag fick ett bud på Teslan nu som inbyte för en e-tron. 680-tusen. Ähm. Nej. Inte intresserad. Det är en värdeminskning på 54% efter 2 år.
I så fall får jag fortsätta köra den tills den rasar ihop. Tyvärr.
Restvärde på 54% menar du? Eller har den minskat 54%?

Ja, det låter ju inget roligt. Men samtidigt ingen överraskning. :(

Det här hade jag gjort: Hör med Tesla och fråga om de kan köpa in den? Antingen mot en begagnad eller mot en ny? Visst, du slipper inte Tesla men du slipper din bullriga läckande problemkärra. Min säljare sa att de bjöd bra i inbyte på just 90D av nån anledning. Om du inte vill prata med de i Göteborg så ring Stockholm eller Malmö. Jag vet precis hur du känner för Tesla, tro mig. :lol: Men det kostar faktiskt inget att ringa och fråga.

Om du väljer en demo eller CPO så kan du väl till och med provköra och testa den innan du bestämmer dig? Då vet du om den låter illa från främre drivenheten, om den inte är tät osv.
Sorry, 44% värdeminskning ska det vara, dvs 56% restvärde. Jag var lite snurrig när jag skrev det. Men oavsett så är det dåligt för en knappt två år gammal Tesla med 4000 mil.

Nej, det blir ingen ny Tesla för mig. Det är kört. Dessutom måste jag ha dragkrok. Jag har levt utan dragkrok i snart 3 år, och det går inte att fortsätta så. I värsta fall blir det en fossilkärra.
Men jag får först försöka nåt annat. Säljaren ringde mig precis och föreslog att de kan försöker sälja Teslan åt mig istället för att ta den i inbyte. Det ska de ha 10-tusen för, men jag får nog mer för bilen om jag gör så. Det är kanske ett bra alternativ. Jag får fundera lite på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.

Eller 145:- per mil

Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Det här var en intressant review från Carfection med konkreta kommentarer på hur körkänslan upplevs.

Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.

Eller 145:- per mil

Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Det är nog inte kopplat specifikt till att det är en elbil utan snarare till att det är en riktigt dyr bil. Det blir snabbt väldigt många kronor värdeminskning om inköpspriset är en bra bit över miljonen.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.

Eller 145:- per mil

Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Jag är inne i exakt samma tankar nu. Jag har helt enkelt inte råd med en sådan brutal värdeminskning en tredje gång. Elbilar i all ära, men i slutändan är det ändå ekonomin som avgör. Antingen så kör man elbil eller så ska man hålla sig till ett vettigt prissatt färdmedel. Det gör inte så mycket om en fossilbil för 250k tappar 50% efter 2 år. Det blir ändå mycket billigare i slutändan. Tråkigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

MangeT skrev:
Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Gäller dock inte att Tesla kan man förlora mycket pengar på, eftersom de är överprissatta på begagnatmarknaden. :lol:
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.

Eller 145:- per mil

Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Jag är inne i exakt samma tankar nu. Jag har helt enkelt inte råd med en sådan brutal värdeminskning en tredje gång. Elbilar i all ära, men i slutändan är det ändå ekonomin som avgör. Antingen så kör man elbil eller så ska man hålla sig till ett vettigt prissatt färdmedel. Det gör inte så mycket om en fossilbil för 250k tappar 50% efter 2 år. Det blir ändå mycket billigare i slutändan. Tråkigt.
Min XC60 har tappat 75% på snart 8 år, i princip vad en Tesla (eller annan miljonbil) tappar på 3 år räknat i pengar :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
MangeT skrev:
Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Gäller dock inte Tesla, eftersom de är överprissatta på begagnatmarknaden. Så där är en hel del pengar till att förlora :lol:
De är inte överprissatta, de följer helt logiskt TCOn för motsvarande fossilbil efter några år, dvs håller ett högt andrahandsvärde precis som det ska vara...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
MangeT skrev:
Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.
Vad bygger du dessa procentsatser på? De är ju helt off jämfört med vad andra begagnade Model S säljs för. 40% skulle vara det lägsta en Model S gått för någonsin i Sverige med din mätarställning så varför skulle det hända?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Ett inbytespris från Audi är ju inte facit heller... Ta det lugnt Mati.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
MangeT skrev:
Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.
Har du inte garanterat restvärde på den?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Ett inbytespris från Audi är ju inte facit heller... Ta det lugnt Mati.
Nä, men jag måste ju bli av med den på ett eller annat sätt om jag vill byta bil. Det blir omedelbart betydligt mer komplicerat och jag hatar att hålla på med sånt. Jag har inte tid med hej-kompis och annat löst folk som ringer och har sig. Jag får hitta en bilförmedling då.
Men om det nu är så måste jag alltså försöka sälja den ungefär samtidigt som jag får den nya bilen. Helt utan bil klarar jag mig inte en längre tid eftersom Golfen används av sambon som pendlarbil. Och två bilar i den prisklassen har jag inte heller råd med, ifall jag inte kan sälja Teslan i tid. Anledningen varför jag överhuvudtaget har tittat på en e-tron var att jag trodde att det blir mycket enklare att lämna in Teslan som inbyte när jag köper en ungefär lika dyr bil. Annars hade jag lika gärna kunnat köpa en e-Niro eller så, om den nu får dragkrok då. Och det är kanske precis det jag kommer göra nu. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
Har du inte garanterat restvärde på den?
Nope. Det togs bort strax innan jag köpte den. Och strax därefter kom det tillbaka. Jag är bra på dåliga affärer. Eller så hatar Tesla mig helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Sätt ut den på blocket själv. Det är inte så mycket jobb. Det kommer komma en massa mail om förmånsvärde och månadskostnad. De kan du ignorera. Den som vill ha bilen kommer fråga om bilen, när ni kan ses osv.

När bilen väl är såld kan du långtidshyra en bil för 6-7 tusen i månaden under tiden du väntar på nya kärran. Köp alltså inte först och låt det stressa dig utan ta det i tur och ordning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Går ju att lägga ut i god tid via tex Shift Gear också. Då kan du behålla bilen medan de säljer och medan du inväntar Audin.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar