Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av rasssta »

jpetters skrev:
rasssta skrev:
Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu :?
Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.
Det var så jag tänkte från början. Sedan insåg jag att mängden kWh som man har tillgängligt ökar i takt med att man regen'ar. Så om förbrukningen sänkts med säg 10Wh/km (~5%) pga regen så har därmed de tillgängliga 95kWh'arna blivit 100kWh (+5%) helt plötsligt.

Om man inte hade haft regen så hade förbrukningen blivit högre, ja, men då hade man bara haft 95kWh att tillgå.

Eller är jag ute och snurrar igen? :D
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Audi e-tron

Inlägg av ellerstrom »

Jeppe_E skrev:
ellerstrom skrev:
jpetters skrev:
rasssta skrev:
Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu :?
Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.
Kan det vara så att man tar förbrukningen för en kort teststräcka och enbart gör en teoretisk beräkning utifrån bilens totala batterikapacitet?
Nej, WLTP körs från fullt batteri till tomt. Testcyklen körs flera gånger

https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Har lite att göra idag på jobbet, så jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela länken just nu (men den var mycket intressant).

Hittade inget om att man kör från fullt till tomt batteri när jag skummade infon. Däremot hittade jag följande paragraf:
"The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing."
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

ellerstrom skrev:
Jeppe_E skrev:
ellerstrom skrev:
jpetters skrev:
rasssta skrev:
Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu :?
Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.
Kan det vara så att man tar förbrukningen för en kort teststräcka och enbart gör en teoretisk beräkning utifrån bilens totala batterikapacitet?
Nej, WLTP körs från fullt batteri till tomt. Testcyklen körs flera gånger

https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Har lite att göra idag på jobbet, så jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela länken just nu (men den var mycket intressant).

Hittade inget om att man kör från fullt till tomt batteri när jag skummade infon. Däremot hittade jag följande paragraf:
"The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing."
Lite längre ner, men jag läste nog lite snabbt, eftersom det gäller laddhybrider :? Detsamma borde ju gälla för rena BEV också, men.... de kanske inte har tid att köra 50 mil :lol:
Roll-out of the WLTP signifies a major change for plug-in hybrid vehicles, which have both an electric drive and a combustion engine and can be externally recharged. These vehicles complete the test several times. They start up with a full battery. The cycle is repeated until the battery is empty.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Feddan »

rasssta skrev:
jpetters skrev:
rasssta skrev:
Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu :?
Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.
Det var så jag tänkte från början. Sedan insåg jag att mängden kWh som man har tillgängligt ökar i takt med att man regen'ar. Så om förbrukningen sänkts med säg 10Wh/km (~5%) pga regen så har därmed de tillgängliga 95kWh'arna blivit 100kWh (+5%) helt plötsligt.

Om man inte hade haft regen så hade förbrukningen blivit högre, ja, men då hade man bara haft 95kWh att tillgå.

Eller är jag ute och snurrar igen? :D
Blandar du inte ihop Wh och kWh?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

ellerstrom skrev:
Jeppe_E skrev:
ellerstrom skrev:
jpetters skrev:
rasssta skrev:
Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu :?
Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.
Kan det vara så att man tar förbrukningen för en kort teststräcka och enbart gör en teoretisk beräkning utifrån bilens totala batterikapacitet?
Nej, WLTP körs från fullt batteri till tomt. Testcyklen körs flera gånger

https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Har lite att göra idag på jobbet, så jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela länken just nu (men den var mycket intressant).

Hittade inget om att man kör från fullt till tomt batteri när jag skummade infon. Däremot hittade jag följande paragraf:
"The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing."
Så laddförlusterna i bilen är alltså inkluderade i förbrukningen? Undrar om de laddar med AC eller DC, är det AC ingår alltså även förlusterna i bilens laddare.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av TeslaTissel »

O Yes - Audi e-Tron test!

Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av Oykkh47 »

Hej. Ngn vet vad E-tron ligger på för pris på privatleasing om man tar den på ca 5 år? Hur lång är leveranstiden?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Oykkh47 skrev:
Hej. Ngn vet vad E-tron ligger på för pris på privatleasing om man tar den på ca 5 år? Hur lång är leveranstiden?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tycker man Audi e-tron 55 Quattro är dyr kommer tydligen
Audi e-tron 45 Quattro till sommaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Oykkh47 skrev:
Hej. Ngn vet vad E-tron ligger på för pris på privatleasing om man tar den på ca 5 år? Hur lång är leveranstiden?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tycker man Audi e-tron 55 Quattro är dyr kommer tydligen
Audi e-tron 45 Quattro till sommaren.
Som då är ändå långsammare än de 6-ish sekunder 55 behöver till 100. Aj aj aj, tydligen vill inte Audi dra nyttta av möjligheten till snabba elbilar. Jag är övertygad om att allt är begränsat av mjukvara, för så dåliga är inte audis ingenjörer att de inte klarar acceleration som Jaguar och tesla levererar på löpande band.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
O Yes - Audi e-Tron test!
Vad är Audi rädda för? Att folk som beställt "blint" ska dra sig ur?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippan »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
O Yes - Audi e-Tron test!
Vad är Audi rädda för? Att folk som beställt "blint" ska dra sig ur?
Jag blir lite rädd, känns som det är något som inte fungerar som det skall i bilen än.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

frippan skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
O Yes - Audi e-Tron test!
Vad är Audi rädda för? Att folk som beställt "blint" ska dra sig ur?
Jag blir lite rädd, känns som det är något som inte fungerar som det skall i bilen än.
Fast då skulle de väl inte låta honom göra tester som han kan publicera senare? Det rimmar inte.
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av rasssta »

Han hintar i ett FB-inlägg om att testresultaten inte är något som skulle få någon att avbeställa sin bil. Så det hela är bara jättekonstigt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Min killgissning är att Audi vill vara rättvisa mot andra journalister som fått låna bilar. De får inte heller publicera sina resultat fören sagda datum.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Oykkh47 skrev:
Hej. Ngn vet vad E-tron ligger på för pris på privatleasing om man tar den på ca 5 år? Hur lång är leveranstiden?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tycker man Audi e-tron 55 Quattro är dyr kommer tydligen
Audi e-tron 45 Quattro till sommaren.
Som då är ändå långsammare än de 6-ish sekunder 55 behöver till 100. Aj aj aj, tydligen vill inte Audi dra nyttta av möjligheten till snabba elbilar. Jag är övertygad om att allt är begränsat av mjukvara, för så dåliga är inte audis ingenjörer att de inte klarar acceleration som Jaguar och tesla levererar på löpande band.
Varför måste elbilar ha denna våldsamma acceleration? Är inte 8 sekunder eller snabbare tillräckligt?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Oykkh47 skrev:
Hej. Ngn vet vad E-tron ligger på för pris på privatleasing om man tar den på ca 5 år? Hur lång är leveranstiden?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tycker man Audi e-tron 55 Quattro är dyr kommer tydligen
Audi e-tron 45 Quattro till sommaren.
Som då är ändå långsammare än de 6-ish sekunder 55 behöver till 100. Aj aj aj, tydligen vill inte Audi dra nyttta av möjligheten till snabba elbilar. Jag är övertygad om att allt är begränsat av mjukvara, för så dåliga är inte audis ingenjörer att de inte klarar acceleration som Jaguar och tesla levererar på löpande band.
Varför måste elbilar ha denna våldsamma acceleration? Är inte 8 sekunder eller snabbare tillräckligt?
För att dom kan..... Why not?
Det kostar inte mycket extra att utnyttja det (stora) batteri man faktiskt har stoppat in i bilen.
8 sekunder är uselt för elbilar i den övre prisklassen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Oykkh47 skrev:
Hej. Ngn vet vad E-tron ligger på för pris på privatleasing om man tar den på ca 5 år? Hur lång är leveranstiden?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tycker man Audi e-tron 55 Quattro är dyr kommer tydligen
Audi e-tron 45 Quattro till sommaren.
Som då är ändå långsammare än de 6-ish sekunder 55 behöver till 100. Aj aj aj, tydligen vill inte Audi dra nyttta av möjligheten till snabba elbilar. Jag är övertygad om att allt är begränsat av mjukvara, för så dåliga är inte audis ingenjörer att de inte klarar acceleration som Jaguar och tesla levererar på löpande band.
Varför måste elbilar ha denna våldsamma acceleration? Är inte 8 sekunder eller snabbare tillräckligt?
För att dom kan..... Why not?
Det kostar inte mycket extra att utnyttja det (stora) batteri man faktiskt har stoppat in i bilen.
8 sekunder är uselt för elbilar i den övre prisklassen.
6 sekunder menar du? :) Och självklart kostar det mycket att erbjuda snabb acceleration, dimensioneras inte grejerna rätt kan man åka på drivaxelvibrationer och annat trist. Det är våldsamma drivmoment som krävs för att skjuta iväg en sån klump till 100 på några sekunder.

Sen har det ju pratats om både en prestandaversion och en instegsversion. Så snabbare acceleration kommer nog för de som vill ha det i sin SUV.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
självklart kostar det mycket att erbjuda snabb acceleration, dimensioneras inte grejerna rätt kan man åka på drivaxelvibrationer och annat trist. Det är våldsamma drivmoment som krävs för att skjuta iväg en sån klump till 100 på några sekunder.
Precis, och den effekt som krävs av motorerna driver upp försäkringskostnaden, så bilen blir dyrare att äga.

Jag skulle vilja se en trend mot normalare effekter->accelerationer->maxhastigheter som ger billigare bilar även i det större segmentet. Storleken på bil ska inte behöva vara sammankopplad med prestanda.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Mr S skrev:
Min killgissning är att Audi vill vara rättvisa mot andra journalister som fått låna bilar. De får inte heller publicera sina resultat fören sagda datum.
Min killgissning är att Audi vill få en signifikant push av reviews samtidigt och då har embargo för alla till detta datum. Det gör att om 80% är positiva pga hummersås så kommer dem att dränka de 20% kritiska (som inte har fått nog med hummersås).

Sen kan ju alltid Audi läsa telemetri på bilarna och lista ut om någon har haft signifikanta problem och sen även skräddarsy en "sw-update inom snar framtid" (eller kanske redan hävda att problemen är lösta) som löser dessa problem och indikera eller släppa det innan embargodatumet och därmed desarmera de sakerna.

Jag tror att e-tron är en bra bil och att det kommer vara överlag positiva reviews men jag gissar att det kommer finnas en eller annan mindre (eller större) sak som folk som Björn kan hitta när man vet hur man skall nagelfara en elbil.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:

6 sekunder menar du? :) Och självklart kostar det mycket att erbjuda snabb acceleration, dimensioneras inte grejerna rätt kan man åka på drivaxelvibrationer och annat trist. Det är våldsamma drivmoment som krävs för att skjuta iväg en sån klump till 100 på några sekunder.

Sen har det ju pratats om både en prestandaversion och en instegsversion. Så snabbare acceleration kommer nog för de som vill ha det i sin SUV.

Ja, jag tog bara en siffra ur luften. e-Niron gör väl det på 7,8 sekunder. Min undran var mer vad man ska med snabbare acceleration till? (förutom det mest uppenbara). Den kostar ju som sagt energi och onödig belastning på delarna i bilen. Någon har tidigare skrivit, säkrare omkörningar och det kan väl till viss del vara sant, men då säger jag tvärtom. Med en snabbare acceleration kanske man även ökar sitt risktagande eftersom man får en övertro och gör omkörningar där det egentligen inte är lämpligt. Men det är förstås en helt annan diskussion. Jag börjar nog bli gammal, för jag ser verkligen inte nyttan med att ha en bil som gör 0-100 på under 5 sekunder. Tyvärr verkar detta vara en ett nytt standardkrav och allt som är långsammare är skräp? (enligt en del) :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:

6 sekunder menar du? :) Och självklart kostar det mycket att erbjuda snabb acceleration, dimensioneras inte grejerna rätt kan man åka på drivaxelvibrationer och annat trist. Det är våldsamma drivmoment som krävs för att skjuta iväg en sån klump till 100 på några sekunder.

Sen har det ju pratats om både en prestandaversion och en instegsversion. Så snabbare acceleration kommer nog för de som vill ha det i sin SUV.

Ja, jag tog bara en siffra ur luften. e-Niron gör väl det på 7,8 sekunder. Min undran var mer vad man ska med snabbare acceleration till? (förutom det mest uppenbara). Den kostar ju som sagt energi och onödig belastning på delarna i bilen. Någon har tidigare skrivit, säkrare omkörningar och det kan väl till viss del vara sant, men då säger jag tvärtom. Med en snabbare acceleration kanske man även ökar sitt risktagande eftersom man får en övertro och gör omkörningar där det egentligen inte är lämpligt. Men det är förstås en helt annan diskussion. Jag börjar nog bli gammal, för jag ser verkligen inte nyttan med att ha en bil som gör 0-100 på under 5 sekunder. Tyvärr verkar detta vara en ett nytt standardkrav och allt som är långsammare är skräp? (enligt en del) :)
Tummen upp på den. På det här forumet ska man tycka att ju bättre acc och högre toppfart desto bättre annars är det nåt fel på en. Nej, runt 8 sek räcker för en vanlig bilist på allmänna vägar.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:

6 sekunder menar du? :) Och självklart kostar det mycket att erbjuda snabb acceleration, dimensioneras inte grejerna rätt kan man åka på drivaxelvibrationer och annat trist. Det är våldsamma drivmoment som krävs för att skjuta iväg en sån klump till 100 på några sekunder.

Sen har det ju pratats om både en prestandaversion och en instegsversion. Så snabbare acceleration kommer nog för de som vill ha det i sin SUV.

Ja, jag tog bara en siffra ur luften. e-Niron gör väl det på 7,8 sekunder. Min undran var mer vad man ska med snabbare acceleration till? (förutom det mest uppenbara). Den kostar ju som sagt energi och onödig belastning på delarna i bilen. Någon har tidigare skrivit, säkrare omkörningar och det kan väl till viss del vara sant, men då säger jag tvärtom. Med en snabbare acceleration kanske man även ökar sitt risktagande eftersom man får en övertro och gör omkörningar där det egentligen inte är lämpligt. Men det är förstås en helt annan diskussion. Jag börjar nog bli gammal, för jag ser verkligen inte nyttan med att ha en bil som gör 0-100 på under 5 sekunder. Tyvärr verkar detta vara en ett nytt standardkrav och allt som är långsammare är skräp? (enligt en del) :)
Ja jag håller med. Det är lite märkligt att ett stort batteri per automatik verkar betyda att bilen då också måste kunna utnyttja all den effekt som finns tillgänglig från batteriet, med allt det för med sig. Om nu Audi kommer erbjuda versioner med olika effektuttag av e-tron så är väl det bra, då kan folk köpa efter vad de har för krav. Jag tycker iofs att snabb acceleration är roligt, men då ska det vara i kombination med en bil som är rolig att svänga runt på krokiga småvägar också, och då är inte biltypen "stor SUV" optimal ändå.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:

6 sekunder menar du? :) Och självklart kostar det mycket att erbjuda snabb acceleration, dimensioneras inte grejerna rätt kan man åka på drivaxelvibrationer och annat trist. Det är våldsamma drivmoment som krävs för att skjuta iväg en sån klump till 100 på några sekunder.

Sen har det ju pratats om både en prestandaversion och en instegsversion. Så snabbare acceleration kommer nog för de som vill ha det i sin SUV.

Ja, jag tog bara en siffra ur luften. e-Niron gör väl det på 7,8 sekunder. Min undran var mer vad man ska med snabbare acceleration till? (förutom det mest uppenbara). Den kostar ju som sagt energi och onödig belastning på delarna i bilen. Någon har tidigare skrivit, säkrare omkörningar och det kan väl till viss del vara sant, men då säger jag tvärtom. Med en snabbare acceleration kanske man även ökar sitt risktagande eftersom man får en övertro och gör omkörningar där det egentligen inte är lämpligt. Men det är förstås en helt annan diskussion. Jag börjar nog bli gammal, för jag ser verkligen inte nyttan med att ha en bil som gör 0-100 på under 5 sekunder. Tyvärr verkar detta vara en ett nytt standardkrav och allt som är långsammare är skräp? (enligt en del) :)
Tummen upp på den. På det här forumet ska man tycka att ju bättre acc och högre toppfart desto bättre annars är det nåt fel på en. Nej, runt 8 sek räcker för en vanlig bilist på allmänna vägar.
Vi är några stycken här trots allt som är nöjda med runt 8 sekunder som du säger. Ja de är säkert kopplat till ålder också, om jag bara får gissa så är säkert alla vi över 40 :D
Som du jerker också nämnde så är nackdelen med väldigt snabb acceleration också att försäkrings kosta den ofta stiger, detta är en faktor som gör att jag knappt vill ha de där riktigt snabba bilarna även om bilen hade kostat precis samma som en 8 sekunders.

Ibland har jag varit inne på en begagnad modell s men sen kommer verkligheten ifatt när man ser vad den kostar att försäkra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Ibland har jag varit inne på en begagnad modell s men sen kommer verkligheten ifatt när man ser vad den kostar att försäkra.
Köp en lite äldre S så är den reggad med en lägre effekt, typ 60-70 kW, och därmed är försäkringen billig.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Oykkh47 skrev:
Hej. Ngn vet vad E-tron ligger på för pris på privatleasing om man tar den på ca 5 år? Hur lång är leveranstiden?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tycker man Audi e-tron 55 Quattro är dyr kommer tydligen
Audi e-tron 45 Quattro till sommaren.
Som då är ändå långsammare än de 6-ish sekunder 55 behöver till 100. Aj aj aj, tydligen vill inte Audi dra nyttta av möjligheten till snabba elbilar. Jag är övertygad om att allt är begränsat av mjukvara, för så dåliga är inte audis ingenjörer att de inte klarar acceleration som Jaguar och tesla levererar på löpande band.
Varför måste elbilar ha denna våldsamma acceleration? Är inte 8 sekunder eller snabbare tillräckligt?
Det är säkrare vid omkörningar, roligare, möjligheten finns där iom drivlinan. Jag förstår verkligen inte varför man inte utnyttjar potentialen. Tror folk hade börjat skruva på sig om Porsche lanserade en ny 911 som gör 0-100 på 6sek. Den har motorn, väggreppet och allt annat som behövs för snabb acceleration, men vi väljer ändå att begränsa till 6sek :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar