Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Jjonas skrev:
macky skrev:
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig. :cry:
Finns det någon elbil alls som levereras med 3-fas laddare nu när inte ens Tesla gör det?
Renault Zoe och BMW i3 kan ju ladda med 3-fas.
Vet dock inte om kabeln följer med som original.
Frågan gällde nog mer kabeln än själva ombordladdaren. Finns ju gott om elbilar som har trefasladdare.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

För mig är faktiskt 3-fas laddning en dealbreaker.
När det är -30 och batterivärmaren vill ha 6kW och kupévärmaren vill ha 6kW. Då finns det inte mycket kvar till att ladda batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Japp gällde adapterkabel till laddaren alltså. Ville testa om jag skulle få ut 11kw i laddning. Men det får bli skarpt test om ngn månad. Blir väl en laddbox ändå till slut. Eller hur skulle ni tänka. Box eller bara 3-fas? Samma effekt och det mesta går väl att styra via appen?
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Jag tänker laddbox. Har köpt en Garo som blir installerad 17/9, sen är det bilen också. Boxen får hänga där ensam några veckor.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det följer med en röd 3-fas adapter för 11 kW laddning.

Tesla kallar den UMC, medan Audi kallar den för
Charging System Compact.

Brukar ge runt 10 kW i ett trefasuttag.

Inget utom laddtimern går att styra från appen eller bilen, Audi har ett annat tänk än Tesla. Begränsningar i laddström ska styras från laddboxen, e-tron laddar alltid med all ström den kan få.

På Audi "UMC" går det att välja 50 eller 100% laddström. Med röda 3-fas adaptern är 50 % förvalt. Måste ändras till 100% varje gång den ska användas om det behövs. 5 kW laddning räcker långt som hemmaladdning.

Satsa på en riktig laddbox hemma.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Precis. Trefas 16A brukar resultera i 10kW effekt in i batteriet. Resten går till kråkorna eller nåt. Generellt verkar AC-laddaren ge ungefär 90% av inmatad effekt, oavsett strömstyrka. E-tron visar alltid den effekt som bilen faktiskt får efter förlusterna. inte den som laddboxen ger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Precis. Trefas 16A brukar resultera i 10kW effekt in i batteriet. Resten går till kråkorna eller nåt. Generellt verkar AC-laddaren ge ungefär 90% av inmatad effekt, oavsett strömstyrka. E-tron visar alltid den effekt som bilen faktiskt får efter förlusterna. inte den som laddboxen ger.
Låter rimligt. 95% verkningsgrad för själva ombordladdaren kanske (likriktning och anpassning till batteriets spänningsnivå). Sen har vi resistiva förluster i kablage och i batteriet, plus att lite effekt går åt till att hålla igång BMS, kylsystem och bilens dator.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Renault Zoe och BMW i3 kan ju ladda med 3-fas.
Vet dock inte om kabeln följer med som original.
Nej, inte till Zoe iaf. Det följer med nån slags 1-fasladdsladd som standard.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Går väll inte att räkna så ? Ex. M3 kostar ju 367 700 Nok och 531700 Sek.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Går väll inte att räkna så ? Ex. M3 kostar ju 367 700 Nok och 531700 Sek.
Fast där påverkar även tullarna skillnaden, det gör de inte med e-tron.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh

Den andra har ett mindre batteri men den fösta vad är skillnaden på den jämför med den E-tron som redan finns till salu?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Ursäkta om jag ställer konstig fråga men jag inte är helt med nu.. betyder de att Quattro 55 är en ny modell eller är de den som sålts ett tag? De spekulerades om pris några inlägg upp dvs jag uppfattar 55 modellen som ny.
Helt enkelt finns de 2 eller 3 modeller?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Ursäkta om jag ställer konstig fråga men jag inte är helt med nu.. betyder de att Quattro 55 är en ny modell eller är de den som sålts ett tag? De spekulerades om pris några inlägg upp dvs jag uppfattar 55 modellen som ny.
Helt enkelt finns de 2 eller 3 modeller?
55 Quattro är den varianten som har funnits sen start. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Audi e-tron

Inlägg av KnightRider »

Vad är fördelen med att ansluta sig till e-tron Charging Service egentligen?
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Audi e-tron

Inlägg av KnightRider »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

KnightRider skrev:
Vad är fördelen med att ansluta sig till e-tron Charging Service egentligen?
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Fördelen är väl att någon lurendrejare tjänar en massa pengar på det. Vilken fördel vi kunder har är däremot inte helt uppenbart för mig heller.
Själv har jag aldrig ens övervägt att aktivera e-tron charging service för min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

KnightRider skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Jaha, så Audi blåljuger?

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html

Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700

Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979

Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
KnightRider skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Jaha, så Audi blåljuger?

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html

Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700

Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979

Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176

Nej men de brukar ange förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt. Dvs du ska ta det som står där och dubbla det för att få förmånsvärde brutto.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Skriv svar