Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Så nästa år kommer Audi 2x55 Quattro med 190kWh batteri och 60 mils räckvidd.hooked skrev:30 mil i 110km/h och torrt och fint väder
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Audi e-tron
Såg just Björns test. Lite förvånad faktiskt. Trodde den skulle vara betydligt snålare nu när det är varmt ute.
Över 300 wh/km på motorväg, då kommer man inte så långt med ett så begränsat batteri.
Över 300 wh/km på motorväg, då kommer man inte så långt med ett så begränsat batteri.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Ja, vi vet. Hoppas du blir nöjd med den bil som du väljer!hooked skrev:För mig går E-tron bort på grund av flera faktorer och den höga förbrukningen gör den ännu mer ointressant. Är många 120km/h-sträckor på de motorvägar jag ofta kör och där vill jag även fortsättningsvis hålla 130km/h minst.
Re: Audi e-tron
HelectriC skrev:Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
12.3 mil
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
är det bra eller bara acceptabelt? Man verkar kunna köra extremt hänsynslöst under lång tid, model3 överhettades enligt tidigare test. Det finns en mängd snabbladdare (ionity ?bla) så laddning bör kunna ske ganksa snabbt.
I jämförelse med andra elbilar( har bara sett ett fåtal tester på autobahn) och vanliga fossilbilar. Finns det något minimikrav som ställs för att ha behållning av bilarna på ab?
I jämförelse med andra elbilar( har bara sett ett fåtal tester på autobahn) och vanliga fossilbilar. Finns det något minimikrav som ställs för att ha behållning av bilarna på ab?
Audi e-tron
Var har du sett att Model 3 överhettats?Mickep skrev:är det bra eller bara acceptabelt? Man verkar kunna köra extremt hänsynslöst under lång tid, model3 överhettades enligt tidigare test. Det finns en mängd snabbladdare (ionity ?bla) så laddning bör kunna ske ganksa snabbt.
I jämförelse med andra elbilar( har bara sett ett fåtal tester på autobahn) och vanliga fossilbilar. Finns det något minimikrav som ställs för att ha behållning av bilarna på ab?
Snarare är det väl så att den INTE överhettas, till skillnad från Model X och S.
Sett klipp på Model 3 som kört full racedistans och slagit banpreppade avgasbilar. Såg nyligen ett klipp där de öste på runt hela nurburgring utan några somhelst problem.
etron verkar tyvärr vara för törstig för att funka i högre hastighet. Det blir för lite körning och för mycket tid för laddning helt enkelt.
630wh/km i 170 är helt vansinnigt högt. Man kan då bara köra i ca 30 minuter(!) innan man behöver stanna och ladda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
12,3mil oj då, det går ju inte!Laban skrev:HelectriC skrev:Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
12.3 mil
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Jag tror inte en Model S överhettas av konstant fart heller.
Btw så drog min Model S 218 Wh/km på E4:an mellan Uppsala och Ödeshög. Snittfarten var 113 km/h trots 10 minuters väntan på sprängningar och rätt mycket trafik genom Stockholm och ända ner till Nyköping som hindrade. Låg i 140km/h när trafiken tillät.
Btw så drog min Model S 218 Wh/km på E4:an mellan Uppsala och Ödeshög. Snittfarten var 113 km/h trots 10 minuters väntan på sprängningar och rätt mycket trafik genom Stockholm och ända ner till Nyköping som hindrade. Låg i 140km/h när trafiken tillät.
Re: Audi e-tron
mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Re: Audi e-tron
Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.Mickep skrev:mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.taliz skrev:Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.Mickep skrev:mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Audi e-tron
Well duh. Det gäller ju även i "normal" hastighet.dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Mata inte trollen.taliz skrev:Well duh. Det gäller ju även i "normal" hastighet.dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Re: Audi e-tron
dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.taliz skrev:Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.Mickep skrev:mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Re: Audi e-tron
Det som förvånar mig är att det kan vara så intressant att komma in i den här tråden om och om igen för att snacka ner bilen den handlar om, på snudd till maniskt.Verdi skrev:dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.taliz skrev:Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.Mickep skrev:mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Givetvis fattar jag att diesel är totalt ointressant för de flesta här (mig inkluderat), men skit ska skit ha.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Ja vissa gillar inte Audin.dd88 skrev:Det som förvånar mig är att det kan vara så intressant att komma in i den här tråden om och om igen för att snacka ner bilen den handlar om, på snudd till maniskt.Verdi skrev:dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.taliz skrev:Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.Mickep skrev:mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Givetvis fattar jag att diesel är totalt ointressant för de flesta här (mig inkluderat), men skit ska skit ha.
Det är väl mest skadeglädje. Efter att i åratal fått hör att när de "riktiga" tillverkarna bygger elbilar, ja då får Tesla allt passa sig. När sen Audi under pompa och ståt presenterar en bil som inte når ända fram så blir den här reaktionen rätt logisk.
Re: Audi e-tron
”Når ända fram”, just i detta fallet så är det väl ändå ganska uppenbart att ”bästa” inte ens är bra, ska man då klanka ner på något som är något sämre?Verdi skrev:Ja vissa gillar inte Audin.dd88 skrev:Det som förvånar mig är att det kan vara så intressant att komma in i den här tråden om och om igen för att snacka ner bilen den handlar om, på snudd till maniskt.Verdi skrev:dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.
Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Givetvis fattar jag att diesel är totalt ointressant för de flesta här (mig inkluderat), men skit ska skit ha.
Det är väl mest skadeglädje. Efter att i åratal fått hör att när de "riktiga" tillverkarna bygger elbilar, ja då får Tesla allt passa sig. När sen Audi under pompa och ståt presenterar en bil som inte når ända fram så blir den här reaktionen rätt logisk.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Förstår inte vad du vill. Trötta provokationer. Bättre kan du.dd88 skrev:”Når ända fram”, just i detta fallet så är det väl ändå ganska uppenbart att ”bästa” inte ens är bra, ska man då klanka ner på något som är något sämre?Verdi skrev:Ja vissa gillar inte Audin.dd88 skrev:Det som förvånar mig är att det kan vara så intressant att komma in i den här tråden om och om igen för att snacka ner bilen den handlar om, på snudd till maniskt.Verdi skrev:dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.
Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Givetvis fattar jag att diesel är totalt ointressant för de flesta här (mig inkluderat), men skit ska skit ha.
Det är väl mest skadeglädje. Efter att i åratal fått hör att när de "riktiga" tillverkarna bygger elbilar, ja då får Tesla allt passa sig. När sen Audi under pompa och ståt presenterar en bil som inte når ända fram så blir den här reaktionen rätt logisk.
Köp dig en Audi du. Passar dig bra.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Audi e-tron
Om vi bortser från den trötta frågan om förbrukning (vilket verkar var den enda nackdelen med bilen eller?) hur är resten av bilen? Håller den ”Audi-nivå” i kvalitet osv?
För mig, som skiter i om den drar 200 eller 400wh så är det mer intressant. Det som får mig att inte köpa tesla är deras brist på kvalitet, både upplevt och faktiskt, totala brist på service och support i norr samt oförmåga att leverera en genomtänkt produkt (Lex dörrhandtag på S tex) så mitt hopp ör att andra fabrikanter kan komma nära teslas tekniktänk (för de är jävligt bra på det) men få ett utförande som en ”vanlig bil” i funktion på allt övrigt ej elbilsspecifikt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
För mig, som skiter i om den drar 200 eller 400wh så är det mer intressant. Det som får mig att inte köpa tesla är deras brist på kvalitet, både upplevt och faktiskt, totala brist på service och support i norr samt oförmåga att leverera en genomtänkt produkt (Lex dörrhandtag på S tex) så mitt hopp ör att andra fabrikanter kan komma nära teslas tekniktänk (för de är jävligt bra på det) men få ett utförande som en ”vanlig bil” i funktion på allt övrigt ej elbilsspecifikt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Audi e-tron
”Skit ska skit ha”, sagt i en tråd om ”étron”, LOL!dd88 skrev:Det som förvånar mig är att det kan vara så intressant att komma in i den här tråden om och om igen för att snacka ner bilen den handlar om, på snudd till maniskt.Verdi skrev:dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.taliz skrev:Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.Mickep skrev:mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)
Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Givetvis fattar jag att diesel är totalt ointressant för de flesta här (mig inkluderat), men skit ska skit ha.
Du verkar ta etrons brister nästan personligt. Vad beror det på?
Är väl bra om de lyfts fram så folk vet vad de köper.
Eller du menar att vi alla skall hålla tyst om dem så folk i lugn och ro kan köpa en ”riktig bil”?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Audi e-tron
25-30 mil i 160-180 är jävligt bra.dd88 skrev:”Når ända fram”, just i detta fallet så är det väl ändå ganska uppenbart att ”bästa” inte ens är bra, ska man då klanka ner på något som är något sämre?Verdi skrev:Ja vissa gillar inte Audin.dd88 skrev:Det som förvånar mig är att det kan vara så intressant att komma in i den här tråden om och om igen för att snacka ner bilen den handlar om, på snudd till maniskt.Verdi skrev:dd88 skrev:Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.
Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Givetvis fattar jag att diesel är totalt ointressant för de flesta här (mig inkluderat), men skit ska skit ha.
Det är väl mest skadeglädje. Efter att i åratal fått hör att när de "riktiga" tillverkarna bygger elbilar, ja då får Tesla allt passa sig. När sen Audi under pompa och ståt presenterar en bil som inte når ända fram så blir den här reaktionen rätt logisk.
15 mil är katastrof, tveksamt om man ens klarar sig mellan laddstationerna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.benke_berguv skrev:Om vi bortser från den trötta frågan om förbrukning (vilket verkar var den enda nackdelen med bilen eller?) hur är resten av bilen? Håller den ”Audi-nivå” i kvalitet osv?
För mig, som skiter i om den drar 200 eller 400wh så är det mer intressant. Det som får mig att inte köpa tesla är deras brist på kvalitet, både upplevt och faktiskt, totala brist på service och support i norr samt oförmåga att leverera en genomtänkt produkt (Lex dörrhandtag på S tex) så mitt hopp ör att andra fabrikanter kan komma nära teslas tekniktänk (för de är jävligt bra på det) men få ett utförande som en ”vanlig bil” i funktion på allt övrigt ej elbilsspecifikt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Och alla som sagt att ”Bara de etablerad ebilbyggarna börjar bygga elbilar, då blir det ordning!”Zalman3 skrev:Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.benke_berguv skrev:Om vi bortser från den trötta frågan om förbrukning (vilket verkar var den enda nackdelen med bilen eller?) hur är resten av bilen? Håller den ”Audi-nivå” i kvalitet osv?
För mig, som skiter i om den drar 200 eller 400wh så är det mer intressant. Det som får mig att inte köpa tesla är deras brist på kvalitet, både upplevt och faktiskt, totala brist på service och support i norr samt oförmåga att leverera en genomtänkt produkt (Lex dörrhandtag på S tex) så mitt hopp ör att andra fabrikanter kan komma nära teslas tekniktänk (för de är jävligt bra på det) men få ett utförande som en ”vanlig bil” i funktion på allt övrigt ej elbilsspecifikt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Låter som om Audi misslyckats rejält om det där stämmer. För inte kan det vara vardagsmat med så pass mycket fel på en Audi? Eller har jag helt fel tanke om märket.
Model Y LR.
Model S70D