Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Bra! Älskar när andra av oss intresserade gör djupdykningar och skriver vettigt.
Det här gjorde mig ändå förvånad, men jag förstår ju vad du menar.
- Det jag har uppfattat, och det är väldigt färskt, är detta.
Satt på en konferens om Cirkulära affärer igår och hamnade 2 cm från Volvos plast-specialist! - Jag skojar inte.
Fick utav det klart för mig efter konferensen, och med hjälp av vad hon presenterade, - under konferensen förstod jag att det är oerhört tufft för (traditionella) tillverkare at ställa om till helt nya förhållanden. Det är relativt enkelt att använda återvunnen plast och använda samma verktyg.
Men det är en helt annan sak utveckla nya inredningar.
Faktiskt tycker jag personligen att nästan samtliga biltillverkare kopierar varandra.
- Färger
Svart, silver, alldeles för mycket (för föraren) störande krom-blänk. Och sabla massa onödiga instrument.
Digitalt är det ännu värre med displayer som skall likna någon sorts Playstation-spel.
Tjat-tjat ni fattar.
Det här gjorde mig ändå förvånad, men jag förstår ju vad du menar.
- Det jag har uppfattat, och det är väldigt färskt, är detta.
Satt på en konferens om Cirkulära affärer igår och hamnade 2 cm från Volvos plast-specialist! - Jag skojar inte.
Fick utav det klart för mig efter konferensen, och med hjälp av vad hon presenterade, - under konferensen förstod jag att det är oerhört tufft för (traditionella) tillverkare at ställa om till helt nya förhållanden. Det är relativt enkelt att använda återvunnen plast och använda samma verktyg.
Men det är en helt annan sak utveckla nya inredningar.
Faktiskt tycker jag personligen att nästan samtliga biltillverkare kopierar varandra.
- Färger
Svart, silver, alldeles för mycket (för föraren) störande krom-blänk. Och sabla massa onödiga instrument.
Digitalt är det ännu värre med displayer som skall likna någon sorts Playstation-spel.
Tjat-tjat ni fattar.
Re: Audi e-tron
När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Audi håller på att koka ihop hummersåsen. Så fort det är klart så kommer journalisterna att bjudas in på sedvanliga mutmiddagar.dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Audi e-tron
Det där jävla Namibia-reportaget retar mig så in i hvete. Så sjukt äckligt. Ren muta.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Hade helt missat detta mutevent.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Säger som Verdi...
Men helt i linje med vad jag förväntade mig av både Audi och Jan-Erik Berggren.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Audi e-tron
#motorjournalistgate?Nicke Nyfiken skrev:Hade helt missat detta mutevent.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Säger som Verdi...
Men helt i linje med vad jag förväntade mig av både Audi och Jan-Erik Berggren.
Re: Audi e-tron
Nope, #motorjournalistvardagevilirish skrev:#motorjournalistgate?Nicke Nyfiken skrev:Hade helt missat detta mutevent.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Säger som Verdi...
Men helt i linje med vad jag förväntade mig av både Audi och Jan-Erik Berggren.
Det verkar ju mer vara standard, Nissan hade ju bjudresa till Teneriffa dit t.ex. Bjørn Nyland var bjuden. Det är nog väldigt vanligt vid introduktion av nya bilmodeller hos de större tillverkarna. Kan förstå att journalisterna blir sura på Tesla då de inte bjuder på samma sak...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Det där är bara PR-jippon, tänker snarare Chris Harris, Randy Pobst eller någon av de andra som är mer än en kolumn i kvällsblaskan.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Och #dieselgate var ju inget speciellt, alla gjorde ju det. Standard..Svenssons skrev:Nope, #motorjournalistvardagevilirish skrev:#motorjournalistgate?Nicke Nyfiken skrev:Hade helt missat detta mutevent.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Säger som Verdi...
Men helt i linje med vad jag förväntade mig av både Audi och Jan-Erik Berggren.
Det verkar ju mer vara standard, Nissan hade ju bjudresa till Teneriffa dit t.ex. Bjørn Nyland var bjuden. Det är nog väldigt vanligt vid introduktion av nya bilmodeller hos de större tillverkarna. Kan förstå att journalisterna blir sura på Tesla då de inte bjuder på samma sak...
Re: Audi e-tron
Skillnaden är väl att i detta fall är det ingen som försöker dölja något, det står ju uttryckligen i annons.. artiklarna menar jag att det är resor, till vilka platser och att journalisten tas emot av tillverkaren på flygplatsen eller platsen där eventet är.evilirish skrev:Och #dieselgate var ju inget speciellt, alla gjorde ju det. Standard..
Jag är inte förvånad över dessa bjudresor och kan förstå varför biltillverkarna har dem. Jag är dock lite kritisk till att journalisterna säljer sig och ändå verkar vilja hävda att de är journalister.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Jag har tittat på Autogefühl, och det var ganska bra tycker jag. Han har en del synpunkter, såväl positiva som negativa. Speglarna tycker han inte om. Köregenskaperna gillar han. Annars är det ganska neutralt.dd88 skrev:Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Märkligt nog tyckte han att e-tron inte har så stark regenerering som en Tesla, som enligt honom har renodlad one-pedal-drive, medan e-tron kräver att man måste trampa på bromsen ibland. Det är ju rentav fel. Svårt att avgöra från en video, men för mig ser det ut som att e-tron beter sig ganska exakt likadant som en Tesla, så som han demonstrerar regenereringen.
Ska bli roligt att se ett test på tyska motorvägar. Ljudnivå, förbrukning osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Angående bjud/mutresorna tycker jag inte heller att det är särskilt upplyftande, speciellt inte när de resulterar i sådana artiklar som Berggrens.
Men det finns nåt positivt med det också. Att tillverkarna marknadsför numera även elbilarna på detta viset är ju ett tecken på att de faktiskt vill sälja dem.
Men det finns nåt positivt med det också. Att tillverkarna marknadsför numera även elbilarna på detta viset är ju ett tecken på att de faktiskt vill sälja dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja jag har sett genomgången. Det jag gillar med Autogefuhl är att han är så härligt tysk. Mycket siffror, teknik och noll känslouttryck (förutom de pålagda som känns sådär härligt framtvingade som bara tyskar kan).mati skrev:Jag har tittat på Autogefühl, och det var ganska bra tycker jag. Han har en del synpunkter, såväl positiva som negativa. Speglarna tycker han inte om. Köregenskaperna gillar han. Annars är det ganska neutralt.dd88 skrev:Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Märkligt nog tyckte han att e-tron inte har så stark regenerering som en Tesla, som enligt honom har renodlad one-pedal-drive, medan e-tron kräver att man måste trampa på bromsen ibland. Det är ju rentav fel. Svårt att avgöra från en video, men för mig ser det ut som att e-tron beter sig ganska exakt likadant som en Tesla, så som han demonstrerar regenereringen.
Ska bli roligt att se ett test på tyska motorvägar. Ljudnivå, förbrukning osv.
Så vill man veta hur förvaringsutrymmet under armstödet är utformat/belyst/byggt så är han perfekt då det är en närmast löjlig detaljnivå, däremot så är det ingen person som jag direkt har något förtroende för när det kommer till att köra bil, då han inte kan förmedla känslor.
Samtidigt därför jag är så förtjust i Randy Pobst, han är påläst (oftast) och han kan köra bil (sitter på en hel del varvrekord), men kan även förmedla andra mjuka värden, tycker tex hans Volvo V90cc-review är underbar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Känslor är ju nåt väldigt subjektivt. Jag kan till exempel inte få ut så mycket användbar information utav Tesla Björns tester heller eftersom han är alltid så entusiastisk. Det blir lite grann åt andra hållet då.
Jag håller med om att Autogefühl är väldigt tyskt (inte bara hans engelska). Ibland är det lite väl mycket på detaljnivå, nästan så att man inte orkar. Samtidigt är det ju det enda som verkligen går att förmedla på ett hyfsat objektivt sätt. Hur en testperson upplever bilen på vägen är ju i allra högsta grad subjektivt och ger mig egentligen inte så mycket. Det vill jag prova själv.
Samtidigt har jag personligen inte så mycket intresse av att veta hur en bil beter sig på en racerbana, hur lätt den är att sladda omkring med och om det går att köra i halvmeter tjock lera. Visserligen kul att titta på, men inget som är avgörande för ett eventuellt köp.
Jag håller med om att Autogefühl är väldigt tyskt (inte bara hans engelska). Ibland är det lite väl mycket på detaljnivå, nästan så att man inte orkar. Samtidigt är det ju det enda som verkligen går att förmedla på ett hyfsat objektivt sätt. Hur en testperson upplever bilen på vägen är ju i allra högsta grad subjektivt och ger mig egentligen inte så mycket. Det vill jag prova själv.
Samtidigt har jag personligen inte så mycket intresse av att veta hur en bil beter sig på en racerbana, hur lätt den är att sladda omkring med och om det går att köra i halvmeter tjock lera. Visserligen kul att titta på, men inget som är avgörande för ett eventuellt köp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja i elbilsträsket så är det fortfarande väldigt mycket sektkänsla, men det lär avta med tiden.mati skrev:Känslor är ju nåt väldigt subjektivt. Jag kan till exempel inte få ut så mycket användbar information utav Tesla Björns tester heller eftersom han är alltid så entusiastisk. Det blir lite grann åt andra hållet då.
Jag håller med om att Autogefühl är väldigt tyskt (inte bara hans engelska). Ibland är det lite väl mycket på detaljnivå, nästan så att man inte orkar. Samtidigt är det ju det enda som verkligen går att förmedla på ett hyfsat objektivt sätt. Hur en testperson upplever bilen på vägen är ju i allra högsta grad subjektivt och ger mig egentligen inte så mycket. Det vill jag prova själv.
Samtidigt har jag personligen inte så mycket intresse av att veta hur en bil beter sig på en racerbana, hur lätt den är att sladda omkring med och om det går att köra i halvmeter tjock lera. Visserligen kul att titta på, men inget som är avgörande för ett eventuellt köp.
Sen får du "läsa lite mellan raderna" (och se mer än de inledande minuterna), det han vill få fram är att man inte behöver en stor SUV för att ta sig fram i terrängen, vilket jag anser att han lyckas med att förmedla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
dd88 skrev:Det där är bara PR-jippon, tänker snarare Chris Harris, Randy Pobst eller någon av de andra som är mer än en kolumn i kvällsblaskan.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Chris Harris är ju inte seriös som testare av bruksbilar. Han åker bara runt på bana och driftar typ. Är väl inte en elbils huvudsakliga uppgift direkt.
I övrigt tycker jag att du ska släppa stoltheten och köpa en Model S.
Re: Audi e-tron
Va e en bal på slottet.....Verdi skrev:dd88 skrev:Det där är bara PR-jippon, tänker snarare Chris Harris, Randy Pobst eller någon av de andra som är mer än en kolumn i kvällsblaskan.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Chris Harris är ju inte seriös som testare av bruksbilar. Han åker bara runt på bana och driftar typ. Är väl inte en elbils huvudsakliga uppgift direkt.
I övrigt tycker jag att du ska släppa stoltheten och köpa en Model S.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Walker skrev:Va e en bal på slottet.....Verdi skrev:dd88 skrev:Det där är bara PR-jippon, tänker snarare Chris Harris, Randy Pobst eller någon av de andra som är mer än en kolumn i kvällsblaskan.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Chris Harris är ju inte seriös som testare av bruksbilar. Han åker bara runt på bana och driftar typ. Är väl inte en elbils huvudsakliga uppgift direkt.
I övrigt tycker jag att du ska släppa stoltheten och köpa en Model S.
Äh, dd88 är en petrol head som tror att hans mandom ska trilla av om han köper en Tesla.
Re: Audi e-tron
Tycker generellt att det är ovanligt många petrolheads som hänger här med tanke på vad forumet går ut påVerdi skrev:Walker skrev:Va e en bal på slottet.....Verdi skrev:dd88 skrev:Det där är bara PR-jippon, tänker snarare Chris Harris, Randy Pobst eller någon av de andra som är mer än en kolumn i kvällsblaskan.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Chris Harris är ju inte seriös som testare av bruksbilar. Han åker bara runt på bana och driftar typ. Är väl inte en elbils huvudsakliga uppgift direkt.
I övrigt tycker jag att du ska släppa stoltheten och köpa en Model S.
Äh, dd88 är en petrol head som tror att hans mandom ska trilla av om han köper en Tesla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Vad går det ut på då? Trodde det var ett bilforum.Walker skrev:Tycker generellt att det är ovanligt många petrolheads som hänger här med tanke på vad forumet går ut påVerdi skrev:Walker skrev:Va e en bal på slottet.....Verdi skrev:dd88 skrev:Det där är bara PR-jippon, tänker snarare Chris Harris, Randy Pobst eller någon av de andra som är mer än en kolumn i kvällsblaskan.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Chris Harris är ju inte seriös som testare av bruksbilar. Han åker bara runt på bana och driftar typ. Är väl inte en elbils huvudsakliga uppgift direkt.
I övrigt tycker jag att du ska släppa stoltheten och köpa en Model S.
Äh, dd88 är en petrol head som tror att hans mandom ska trilla av om han köper en Tesla.
Re: Audi e-tron
Jag skulle säga att det är Sveriges bästa elbilsforum, frågan är om det inte är ett av Sveriges bästa bilforum men där är inte konkurrensen så hård direkt.Verdi skrev:Vad går det ut på då? Trodde det var ett bilforum.Walker skrev:Tycker generellt att det är ovanligt många petrolheads som hänger här med tanke på vad forumet går ut påVerdi skrev:Walker skrev:Va e en bal på slottet.....Verdi skrev:
Chris Harris är ju inte seriös som testare av bruksbilar. Han åker bara runt på bana och driftar typ. Är väl inte en elbils huvudsakliga uppgift direkt.
I övrigt tycker jag att du ska släppa stoltheten och köpa en Model S.
Äh, dd88 är en petrol head som tror att hans mandom ska trilla av om han köper en Tesla.
För mig är det iaf ett elbilsforum, Tesla har ingen bil som tilltalar mig.
Edit: Du har inte sett när Chris Harris kör Model S antar jag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
dd88 skrev:Jag skulle säga att det är Sveriges bästa elbilsforum, frågan är om det inte är ett av Sveriges bästa bilforum men där är inte konkurrensen så hård direkt.Verdi skrev:
Vad går det ut på då? Trodde det var ett bilforum.
För mig är det iaf ett elbilsforum, Tesla har ingen bil som tilltalar mig.
Edit: Du har inte sett när Chris Harris kör Model S antar jag?
För mig är det här det enda bilforumet.
Förut så drömde jag om att komplettera i3:an med en fullstor elbil från BMW. Nu drömmer jag om att komplettera min Model S med en Model 3.
Vissa kanske ser mig som en fanatiker eller sektmedlem men jag är inte skyldig någon en förklaring. Jag har klagat mer på Tesla än de flesta och ser _trots det_ Tesla som det enda alternativet. I-Pace och e-tron har snarare gjort min övertygelse starkare. Jag vill inte ha en "törstig" SUV som är sämre på allt vad gäller prestanda, räckvidd, laddning... Och någon sedan/halvkombi förutom Taycan verkar inte heller vara på väg. Tyvärr blir nog Taycan för dyr för min del. Men man ska aldrig säga aldrig.
Chris Harris ska tydligen vara en gris off camera. Men visst, jag har nog sett hans provkörning. Alperna? Men det man ska komma ihåg är att han gör underhållning, inte biltester.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Vart uppringd av min säljare och fick lite nya tider.
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige.
Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige.
Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
Tesla Model Y
Re: Audi e-tron
gellerstam skrev:Vart uppringd av min säljare och fick lite nya tider.
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige.
Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
Har de löst förseningen?