Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
bakluckan (jag glömde fota "källaren" tyvärr)
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?
Audi S6 4.0TFSI
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Nej tyvärr, jag tog inga bilder där, jag hittade dock en på nätet som visar lite av problemet.frank skrev:Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?
På bilden ser det ut som konsolen tar typ 1/3 av benutrymmet, det kändes dock som typ 1/2 i verkligheten. Mittsätet är dessutom smalare, lite högre, och hårdare än de två på sidorna, så sammantaget känns det knappt användbart.
Jag skulle kalla bilen för 4.5-sitsig...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Här syns det bättre, Audi hade verkligen möjligheten att få till en bra mittenplats, men de har tagit väldigt mycket av benutrymmet för mittkonsolen.
I bilar med taklucka har innerbelysningen ovan baksätet flyttats bakåt och inuti en takkonsol, det gör takhöjden väldigt begränsad i mittenplatsen.
Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
https://www.motorauthority.com/news/111 ... =100657066
I bilar med taklucka har innerbelysningen ovan baksätet flyttats bakåt och inuti en takkonsol, det gör takhöjden väldigt begränsad i mittenplatsen.
Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
https://www.motorauthority.com/news/111 ... =100657066
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Ja, bilen jag klämde på hade taklucka.Off Grid Byggaren skrev:Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Q7?12man skrev:Finns det någon Audi efter som har anständig mittsits??
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Audi e-tron
Kiabjørn har gjort en first impressions-video:
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
fth skrev:Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:
Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.
Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.
Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.
Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.
De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...
Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.
/fth
Det jag inte kopplar är varför de envisas med en ”kardantunnel” framtill. När man sedan tittar på motorutrymme så är det väldigt traditionell placering vilket gör hela karossen instabil. Det gör att man kompenserar i hjulupphängningar och annan elektronik för att den skall dansa bra på vägarna misstänker jag?
Har inte satt mig så mycket in i hur de gör det men det kan i sig ge högre ägarkostnader över tid.
Vad vi förstått kommer AUDI heller inte att leverera så många enheter med påföljd att det kan vara besvärligt få tag i vissa delar?
Min enkla uppfattning nu i varje fall.
Re: Audi e-tron
Hur menar du där? Och vad grundar du ditt påstående på? Som alla moderna elbilar har e-tron sitt batteri i bottenplattan, det utgör till och med en del av chassiet, vilket ger mycket hög stabilitet. Viktfördelningen borde ligga ganska nära 50:50. Tesla gör ju likadant. De komponenter som sitter under huven är viktmässigt en skvätt i havet jämförelsevis. Jag kan hålla med om att en större frunk hade varit trevlig, men kom ihåg att det har minskat även på Teslas bilar. De första hade en stoooor frunk med fantastiskt mycket plats för allt möjligt. Numera är det bara ett litet förvaringsfack som inte duger till mycket mer än några laddkablar och Chademo-adaptern.TeslaTissel skrev:.. När man sedan tittar på motorutrymme så är det väldigt traditionell placering vilket gör hela karossen instabil. Det gör att man kompenserar i hjulupphängningar och annan elektronik för att den skall dansa bra på vägarna misstänker jag?...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Då kom lite mer info om svenska priser samt utrustningspaket från Audi Sverige
Audi e-tron erbjuder en hög utrustningsnivå redan i standardutförandet som kallas Base. Utöver det kommer två utrustningsnivåer att erbjudas: Proline samt Vorsprung.
Som tillval finns dessutom alla de utrustningsmöjligheter som gör din Audi e-tron unik, oavsett om det innebär läderpaket, ett stort utbud av fälgar eller praktiska tillval som dragkrok.
Utrustningsnivå BASE: Cirka pris 885.000kr
Innehåller en rad funktioner som är väsentliga för en komfortabel & effektiv körupplevelse.
Utrustning i urval:
- MMI Navigation plus, fullt uppkopplad
- Två digitala touch-skärmar samt Audi virtual cockpit
- Audi sound system
- Stöldlarm
- Parkeringssensorer fram & bak
- Adaptiv luftfjädring, höj & sänkbar
- Elektrisk baklucka
- Farthållare, autobroms samt filhållningsvarnare
- Automatisk klimatanläggning 2-zons
- Ramlös automatiskt avbländande innerbackspegel
- Laddenhet Comfort: inkluderar två utbytbara kablar för
hushållsuttag & industriuttag. Kabel mellan laddenhet & bil
4,5m. Laddningskapacitet upp till 11kW. (Vikt: 2.2kg)
- Elektrisk öppning/stängning av laddlucka placerad på förarsidan med ladduttag för AC&DC laddning. Som tillval finns ladduttag även på passagerarsidan.
Utrustningsnivå PROLINE. Cirka pris 954.000kr
Vår Sverigeanpassande utrustningsnivå med utökad komfort och kraftfull design genom exteriörpaketet Advanced och större fälgar.
Utrustning i urval utöver Base:
- Helelektriska förarsäten med svankstöd i delläderklädsel
- Adaptiv förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings-assistent, köassistent och nödfallsassistent
- Utökat innerbelysningspaket, mittarmstöd samt justerbara nackstöd
- Advanced exteriör inkl. Manhattangrå konstrastlackering
- 20” aluminiumfälgar
- Takbågar i aluminiumoptik eller i svart
- Utökad fjärrstyrning av värmeelement i bilen via myAudi-appen. Utöver möjlighet att styra klimatanläggning tillkommer möjlighet att aktivera alla värmeelement sätesvärme, defroster eller rattvärme (tillval)
Utrustningsnivå VORSPRUNG. Cirka pris 1.100.000kr
Vår högsta utrustningsnivå som innehåller det där lilla extra. Utöver den högsta utrustningsmöjligheterna inom infotainment, assistans & design inkluderas även de virtuella backspeglarna och Matrix LED-strålkastare.
Utrustning i urval utöver Proline:
- Metallic, hellackering & tonade rutor
- 20”-fälgar Audi Sport
- Matrix-LED-strålkastare
- Virtuella backspeglar
- Panoramaglastak
- Helläderklädsel Milano (Svart/Beige/Brunt)
- Omgivningskameror med 3D-vy
- Side assist & pre sense rear
- 4-zons klimatanläggning
- Interiört ljuspaket med flerfärgval
- Audi virtual cockpit plus (utökat innehåll & anpassning)
- Bang & Olufsen premium sound system, 16 högtalare med 3D-ljud fram och 705 watt effekt
Audi e-tron erbjuder en hög utrustningsnivå redan i standardutförandet som kallas Base. Utöver det kommer två utrustningsnivåer att erbjudas: Proline samt Vorsprung.
Som tillval finns dessutom alla de utrustningsmöjligheter som gör din Audi e-tron unik, oavsett om det innebär läderpaket, ett stort utbud av fälgar eller praktiska tillval som dragkrok.
Utrustningsnivå BASE: Cirka pris 885.000kr
Innehåller en rad funktioner som är väsentliga för en komfortabel & effektiv körupplevelse.
Utrustning i urval:
- MMI Navigation plus, fullt uppkopplad
- Två digitala touch-skärmar samt Audi virtual cockpit
- Audi sound system
- Stöldlarm
- Parkeringssensorer fram & bak
- Adaptiv luftfjädring, höj & sänkbar
- Elektrisk baklucka
- Farthållare, autobroms samt filhållningsvarnare
- Automatisk klimatanläggning 2-zons
- Ramlös automatiskt avbländande innerbackspegel
- Laddenhet Comfort: inkluderar två utbytbara kablar för
hushållsuttag & industriuttag. Kabel mellan laddenhet & bil
4,5m. Laddningskapacitet upp till 11kW. (Vikt: 2.2kg)
- Elektrisk öppning/stängning av laddlucka placerad på förarsidan med ladduttag för AC&DC laddning. Som tillval finns ladduttag även på passagerarsidan.
Utrustningsnivå PROLINE. Cirka pris 954.000kr
Vår Sverigeanpassande utrustningsnivå med utökad komfort och kraftfull design genom exteriörpaketet Advanced och större fälgar.
Utrustning i urval utöver Base:
- Helelektriska förarsäten med svankstöd i delläderklädsel
- Adaptiv förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings-assistent, köassistent och nödfallsassistent
- Utökat innerbelysningspaket, mittarmstöd samt justerbara nackstöd
- Advanced exteriör inkl. Manhattangrå konstrastlackering
- 20” aluminiumfälgar
- Takbågar i aluminiumoptik eller i svart
- Utökad fjärrstyrning av värmeelement i bilen via myAudi-appen. Utöver möjlighet att styra klimatanläggning tillkommer möjlighet att aktivera alla värmeelement sätesvärme, defroster eller rattvärme (tillval)
Utrustningsnivå VORSPRUNG. Cirka pris 1.100.000kr
Vår högsta utrustningsnivå som innehåller det där lilla extra. Utöver den högsta utrustningsmöjligheterna inom infotainment, assistans & design inkluderas även de virtuella backspeglarna och Matrix LED-strålkastare.
Utrustning i urval utöver Proline:
- Metallic, hellackering & tonade rutor
- 20”-fälgar Audi Sport
- Matrix-LED-strålkastare
- Virtuella backspeglar
- Panoramaglastak
- Helläderklädsel Milano (Svart/Beige/Brunt)
- Omgivningskameror med 3D-vy
- Side assist & pre sense rear
- 4-zons klimatanläggning
- Interiört ljuspaket med flerfärgval
- Audi virtual cockpit plus (utökat innehåll & anpassning)
- Bang & Olufsen premium sound system, 16 högtalare med 3D-ljud fram och 705 watt effekt
Re: Audi e-tron
Så appen kostar 70 tusen?
Nej men nästan. Ja jag vet inte. Hur är det med prutmån?
Jag är ju lite partisk men den attraherar inte mig riktigt. Ska bli spännande att se förbrukningen. Är rädd att det blir som med I-Pace.
Nej men nästan. Ja jag vet inte. Hur är det med prutmån?
Jag är ju lite partisk men den attraherar inte mig riktigt. Ska bli spännande att se förbrukningen. Är rädd att det blir som med I-Pace.
Re: Audi e-tron
Ingen billig bil med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5178
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Du tog orden ur min mun. Det var det första jag reagerade på när jag läste specen.Verdi skrev:Så appen kostar 70 tusen?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Audi e-tron
Man kan väl i vanlig ordning plocka delar ur paketen... För det är väl inte så att om man vill ha panoramatak, så måste man även välja paketet med virtuella backspeglar och allt annat lull?
Teslapris, men jag är inte förvånad. Audi är ingen billig bil.
Teslapris, men jag är inte förvånad. Audi är ingen billig bil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Det har du såklart rätt i. Tänkte inte på det. Så är det ju inte riktigt hos Tesla.Jeppe_E skrev:Man kan väl i vanlig ordning plocka delar ur paketen....
App-grejen vill man ju naturligtvis ha, 3D vy och panoramatak likaså, men virtuella speglar, B&O sound och döda kor att sitta på kan jag vara utan.
Vi får se var drömkonfigurationen hamnar i pris. Troligen trots allt för dyrt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
BASE är ändå relativt välutrustad, inte så illa som vissa befarade.
Re: Audi e-tron
Audi E-tron 55 Quattro kostar från 885.000kr.
Med 10% i rabatt och 60.000kr i stöd är man nere på
736.500kr.
Audi E-tron 45 Quattro kommer sommaren 2019
Och kostar från 650.000kr.
Enligt spekulationer på forum.
Med 10% i rabatt och 60.000kr i stöd är man nere på
736.500kr.
Audi E-tron 45 Quattro kommer sommaren 2019
Och kostar från 650.000kr.
Enligt spekulationer på forum.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
fast "alla" vill väl ha styrhjälp och inte bara filbytesvarning? Gissar att de flesta kommer att välja Proline, ja eller då plocka ut de tillbehören man vill ha, men gissar att priset ändå hamnar runt 950.000, som en S75D, fast då utan AP. Så sett utifrån det så är väl bilen ändå rimligt prissatt? Det är mycket lull, mer än Tesla.Geni87 skrev:BASE är ändå relativt välutrustad, inte så illa som vissa befarade.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Tror inte du ska räkna med rabatt på eTron på några år, de kommer sälja den lilla tilldelning de får till Sverige även utan rabatter.Zalman3 skrev:Audi E-tron 55 Quattro kostar från 885.000kr.
Med 10% i rabatt och 60.000kr i stöd är man nere på
736.500kr.
Audi E-tron 45 Quattro kommer sommaren 2019
Och kostar från 650.000kr.
Enligt spekulationer på forum.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Tror inte jag heller. Jag fick inte heller någon rabatt på e-Golfen. Hög efterfrågan är inte bra när man vill handla billigt.HelectriC skrev:Tror inte du ska räkna med rabatt på eTron på några år, de kommer sälja den lilla tilldelning de får till Sverige även utan rabatter.Zalman3 skrev:Audi E-tron 55 Quattro kostar från 885.000kr.
Med 10% i rabatt och 60.000kr i stöd är man nere på
736.500kr.
Audi E-tron 45 Quattro kommer sommaren 2019
Och kostar från 650.000kr.
Enligt spekulationer på forum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nästan lite ironiskt att utrustningsnivån heter "Vorsprung" Yeah right, inte alls några år efter...
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Re: Audi e-tron
Och att de blandar engelska och tyska på namnen av de olika utrustningsnivåerna...Engen skrev:Nästan lite ironiskt att utrustningsnivån heter "Vorsprung" Yeah right, inte alls några år efter...
Re: Audi e-tron
Jeppe_E skrev:fast "alla" vill väl ha styrhjälp och inte bara filbytesvarning? Gissar att de flesta kommer att välja Proline, ja eller då plocka ut de tillbehören man vill ha, men gissar att priset ändå hamnar runt 950.000, som en S75D, fast då utan AP. Så sett utifrån det så är väl bilen ändå rimligt prissatt? Det är mycket lull, mer än Tesla.Geni87 skrev:BASE är ändå relativt välutrustad, inte så illa som vissa befarade.
Vad är det för "lull" du tänker på? Jag skulle säga att PROLINE motsvarar en Tesla vad gäller utrustning. Det är först då du får elstolar med minne t ex. Men fortfarande bara med delläder vilket inte är så bra med småbarn.
Det enda som inte finns till Teslan är väl Matrix LED, virtuella backspeglar, 4 zons klima och B&O-ljud. (som antagligen är vassare än Ultra hifi)
Usch, jag känner mig hopplöst "sektifierad" men jag får väl skylla på att jag precis plockat ut en ny Model S vilket jag helt säkert är färgad av. Så jag vill inte tycka för mycket här egentligen. Min dominerande känsla när jag ser på de här nya el-suvarna är att de är lite tråkiga och inte når ända fram på nåt sätt. Det är ju inte någon knockout på Teslas modeller på nåt sätt. Vare sig vad gäller pris, räckvidd eller egentligen nåt annat.
Det är väl sånt här som matrix led, HUD, 4-zons klima, svindyra ljudsystem osv som de har som fördel. Teknik. Men man får ju betala dyrt för det å andra sidan så antagligen hade jag ändå inte specat med de grejerna. Och så har de såklart ett bättre nätverk av verkstäder/återförsäljare samt förmodat bättre kvalitet. Fast å andra sidan har de betydligt sämre snabbladdning än så länge (även om Ionity jobbar på riktigt bra nu).
Hade jag bott i t ex Örebro hade valet varit betydligt svårare. Nu körde jag kontoret->SC Bredden på 28 minuter senast (TeslaFi är så kul!). Så jag kan ta lite besök där utan att det känns alltför tungt.
Re: Audi e-tron
Jerker skrev:Och att de blandar engelska och tyska på namnen av de olika utrustningsnivåerna...Engen skrev:Nästan lite ironiskt att utrustningsnivån heter "Vorsprung" Yeah right, inte alls några år efter...
Är man det minsta insatt i Audi så vet man att Vorsprung är nåt mer än ett tyskt random ord.