Vad har den tyska mannen för teorier, jag kan för lite tyska?macky skrev:.......Senast idag la en tysk herre upp ngt helt annat efter att ha testat sin bil på autobahn med farthållare på 140 där det gick samt vid lägre reglerad hastighet på +10. 20 mil körda med snittfart på 111 och 25,9kWh/100 km som resultat. Han frågar sig verkligen hur Tesla Björn kunde få så mycket högre siffror.
Finns liknande siffror på tyska e-tron forum, där farthållare på 125 km/h mellan München och Berlin gett 23,7kWh på första sträckan och 24,1 på den andra. Beskriver det som en del kö i början men sen mer fritt. De siffrorna avskräcker inte mig på ngt vis utan verkar helt ok.
En sista grej som jag inte tycker lyfts fram tillräckligt här är laddningskapaciteten. Om man bemödar sig med att leta rätt på TB laddning av e-tron i hans lååååånga sändning ser man att han laddar den från 3% till 100% på 45 min vilket är riktigt bra. Såg nu att han lagt upp en video på det jmf en MX 100D. Ni Teslafans får som vanligt en hel del "men Tesla är också bra" när det är ngt som han tycker Audi gör bra så ni behöver inte vara oroliga .
Hursom, det underliga här tycker jag verkar vara att det kommer så olika resultat från olika källor. När jag själv testkörde i våras kom jag inte i närheten av några 30kWh på motorväg, snarare 22-23, så jag är inte orolig för det.
Intressant resultat.
Kommer väl fler tester framöver.
För vår model X använder vi 25 kWh/100 km vid 110 km/h på sommaren, torr väg utan vind.
e-tron snabba laddning upp till 80% är även intressant och så småning om kommer det nog bli tätare med laddare som kan utnyttja detta.
Vi har DC laddat vår model X så mycket att vi inte längre får mer än 90 kW.
Skulle vi samköra vår model X genom Europa med en e-tron är jag osäker på vem som når Italien först.
För nya elbilsägare är det inte lätt att hänga med när 100% i en Tesla inte är 100% i bland annat e-tron. Själv så föredrar vi att kunna utnyttja hela batteriet när så behövs men i praktiken laddar man sällan fullt i en Tesla för att nå nästa snabbladdare.
En samkörning mellan Tesla model X, Audi e-tron och Mercedes elbil genom Europa som testen Happaranda Ystad men med lite mer CCS laddare för tyskarna vore intressant. (Kanske även Jaguaren skulle plats i gruppen).
Ja, skulle vi ta vår model 3 skulle vi vinna men det är ju en annan bil som inte har några intressanda jämförelser än.
Intressant att läsa om e-tron och jämföra med den model X som finns i dag.
Att model X nu får nya motorer och nytt batteri kanske delvis beror på den trevliga konkurensen som finns och kommer.