Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Monark1954 »

macky skrev:
.......Senast idag la en tysk herre upp ngt helt annat efter att ha testat sin bil på autobahn med farthållare på 140 där det gick samt vid lägre reglerad hastighet på +10. 20 mil körda med snittfart på 111 och 25,9kWh/100 km som resultat. Han frågar sig verkligen hur Tesla Björn kunde få så mycket högre siffror.

Finns liknande siffror på tyska e-tron forum, där farthållare på 125 km/h mellan München och Berlin gett 23,7kWh på första sträckan och 24,1 på den andra. Beskriver det som en del kö i början men sen mer fritt. De siffrorna avskräcker inte mig på ngt vis utan verkar helt ok.

En sista grej som jag inte tycker lyfts fram tillräckligt här är laddningskapaciteten. Om man bemödar sig med att leta rätt på TB laddning av e-tron i hans lååååånga sändning ser man att han laddar den från 3% till 100% på 45 min vilket är riktigt bra. Såg nu att han lagt upp en video på det jmf en MX 100D. Ni Teslafans får som vanligt en hel del "men Tesla är också bra" när det är ngt som han tycker Audi gör bra så ni behöver inte vara oroliga ;) .

Hursom, det underliga här tycker jag verkar vara att det kommer så olika resultat från olika källor. När jag själv testkörde i våras kom jag inte i närheten av några 30kWh på motorväg, snarare 22-23, så jag är inte orolig för det.
Vad har den tyska mannen för teorier, jag kan för lite tyska?
Intressant resultat.
Kommer väl fler tester framöver.
För vår model X använder vi 25 kWh/100 km vid 110 km/h på sommaren, torr väg utan vind.
e-tron snabba laddning upp till 80% är även intressant och så småning om kommer det nog bli tätare med laddare som kan utnyttja detta.

Vi har DC laddat vår model X så mycket att vi inte längre får mer än 90 kW.
Skulle vi samköra vår model X genom Europa med en e-tron är jag osäker på vem som når Italien först.

För nya elbilsägare är det inte lätt att hänga med när 100% i en Tesla inte är 100% i bland annat e-tron. Själv så föredrar vi att kunna utnyttja hela batteriet när så behövs men i praktiken laddar man sällan fullt i en Tesla för att nå nästa snabbladdare.
En samkörning mellan Tesla model X, Audi e-tron och Mercedes elbil genom Europa som testen Happaranda Ystad men med lite mer CCS laddare för tyskarna vore intressant. (Kanske även Jaguaren skulle plats i gruppen).

Ja, skulle vi ta vår model 3 skulle vi vinna men det är ju en annan bil som inte har några intressanda jämförelser än.

Intressant att läsa om e-tron och jämföra med den model X som finns i dag.
Att model X nu får nya motorer och nytt batteri kanske delvis beror på den trevliga konkurensen som finns och kommer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Okej, eftersom jag är en av få här på forumet som faktiskt har en e-tron och dessutom haft två Teslor kan jag nog bidra lite här tror jag.
Nej, e-tron är inte felfri.
Överlag känner jag att den upplevda kvalitén i e-tron slår Tesla i samtliga punkter. Allt känns rejält ihopskruvat, det är bra passform såklart, det känns att det är en dyr bil. (Fel ordval kanske, jag vet, men iag kan inte komma på nåt annat nu).
Mittkonsolen känns dock aningen plastig och är lite konstigt utformad. Jag vet inte riktigt hur de tänkte där.
Jag som har hundar upplever att mattorna som klär bagaget i e-tron är mindre benägna att dra åt sig hundhår än i andra bilar. I Teslan fastande alla hår överallt och det var snudd på omöjligt att få bort dem. Och om man höll på för mycket med dammsugaren kunde man lätt förstöra mattorna. Då blev de "fransiga". I e-tron räcker det att dra med handen över ytan och alla hår följer bara med.
Motorerna viner lite framförallt vid gaspådrag, men det gjorde de i min Model S också. Same shit but different.
Bilen är för övrigt fantastiskt tyst och extremt komfortabel. Audi har tydligen lagt extremt mycket fokus på komfort.
Navigatorn är bättre än Teslas när det gäller själva navgeringen. Man kan på samma sätt googla efter adresser, men man blir inte ombedd att göra en massa märkliga omvägar. Det den är klart sämre på är att föreslå var man ska ladda. Idén är bra, men implementeringen hittills är kass. Till exempel så ignorerar den konsekvent alla Ionity-laddare och visar hellre AC-stolpar istället. Man undrar ju alltså... Tur att det finns ABRP.
Infotainment-systemet är lite rörigt, det finns massor med inställningar för precis allt. Lite onödigt mycket kanske, men man lär sig. Man kan skapa favorit-knappar så man slipper leta hela tiden. Men den funktionen verkar ha en bugg, min bil brukar "glömma" en av knapparna ibland. Jag gillar f ö den haptiska touch-responsen som gör att pekskärmen känns som riktiga knappar. Det är förvisso en smaksak och går att stänga av.
Den adaptiva farthållaren är underbar. Silkeslen och trevlig. Den bromsar inför korsningar, kör lungt genom rondeller och kurvor, och den följer navigatorns rutt, dvs bromsar inför avfarter osv. Skyltavläsningen funkar riktigt bra, jag har inte upplevt att den hittar på saker. Däremot så läser den inga tilläggsskyltar och visar inte heller omkörningsförbud och liknande. Lite märkligt, för det gör vår e-Golf.
Laddkontakten är lite stram, man måste trycka in den hårdare än i Teslas bilar, annars låser den inte och laddningen startar inte. Jag tror att det är det folk inte begriper när de provladdar. Det var likadant för mig första gången.
Om man ska vara lite positiv över Audi e-tron så är väghållningen mycket bra.
I ett älgtest så känns fossila suvar direkt farliga, de känns väldigt vingliga.
Audi säljaren sa att Audi e-tron slog Audi TT bensinversion i en slalombana.
Vilket är mycket bra.
Konsekvensen är att Audi TT fossilversion läggs ner och kommer i en ren elversion i stället.
Fossila bilar är döda.

Vilket VAG folket verkar ha förstått efter dieselskandalerna.
Nu verkar det som VAG beställer ett stort antal batterifabriker av Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Zalman - Har du mer information om att de skulle behöva designa om laddkontakten? Vad var problemet?
Det jag har läst i kommentarerna till tyska videon som jag tror du hänvisar till, är att laddsladdens tyngd gör att kommunikationspinnarna, som ju sitter i övre delen av laddhandsken, inte får kontakt ordentligt. Det påstås att de är lite för korta. Oklart dock om de är för korta i bilens laddkontakt eller i laddarens handske, eller både och. Man får tydligen lyfta upp laddkabeln lite grann och trycka in handsken ordenligt. Jag har inte laddat hos Ionity än, så jag vet inte. Men jag har testat 175kW ABB-laddaren i Kristinehamn och den funkade klanderfritt med e-tron, däremot så vägrar den konsekvent att fungera ihop med e-Golfen. Det kan alltså lika väl vara ett mjukvaruproblem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
De har fått för sig att VW/Audi är ett tryggt val, trots att de har en historik av att föra allmänheten bakom ljuset.
Jag lite långsint och har inte tänkt köpa någon VW bil de närmsta åren men jag tror att man måste acceptera att gemene man inte bryr sig om dieselgate. Jag ser det som att VW koncernen åtminstone verkar ha styrt om skutan åt rätt håll. Mer än man kan säga om ex Toyota.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14489
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
taliz skrev:
De har fått för sig att VW/Audi är ett tryggt val, trots att de har en historik av att föra allmänheten bakom ljuset.
Jag lite långsint och har inte tänkt köpa någon VW bil de närmsta åren men jag tror att man måste acceptera att gemene man inte bryr sig om dieselgate. Jag ser det som att VW koncernen åtminstone verkar ha styrt om skutan åt rätt håll. Mer än man kan säga om ex Toyota.
Toyota har inte fuskat och samtidigt marknadsfört som ”Clean Diesel” vad jag kan minnas.
Tycker det är hemskt att så många inte bryr sig. Men det verkar ju gälla det mesta miljörelaterat tyvärr.
Det underliga är också att många verkar fortsätta lita på VW, man tror att de ”styrt om”. Det är ju bara att titta på vad de levererar, eller snarare inte levererar, för att inse att det handlar om marknadsföring. De har varit väldigt duktiga på att marknadsföra sina planer, men mindre duktiga på att exekvera dem.

https://cleantechnica.com/2019/05/26/se ... y-players/

VW ligger i botten.
De har också en betydligt större skuta att styra om. Mindre spelare har betydligt mindre legacy att hantera, och kan i teorin få det lättare att ställa om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Den tyska mannen säger att han har mycket svårt att förstå resultaten, han har flera teorier men inte ngn som kan förklara en så stor skillnad. Han nämner tex användandet av förarassistans eller inte, olika hjul/däck men det verkar vara samma (20 tum), han nämner även att höjdskillnaden för hans del (ca 200km) var 40 meter (nedför). Han funderar på om det kan ha att göra med att TB:s e-tron bara gått några mil medan han redan kört 300 eller om det var en förseriebil TB hade (vilket det inte var säger han). Han är dock inte nöjd med teorierna och undrar därför om det finns e-trons som inte levererar som de ska. De flesta av hans följare verkar rapportera liknande förbrukning som i klippet från Autobahn med farthållare på 130-140 (snittfart så klart en del lägre) men han nämner även att en del ser det som omöjligt att komma under 30 på Autobahn. Kanske en e-tron range-gate på g?

Hittade även ett annat klipp från honom där han kört runt 23kWh/100km med snittfart 100 och sträcka på 29,4 mil. Beräknad räckvidd då på 370 km ungefär. Vad jag förstår så är han tidigare teslaförare så han vet ju hur elbil funkar.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Om inte jag minns fel, efter mina år här på forumet, så är det inga problem att skriva en liknande lista på fel gällande Tesla.

Det är klart det inte är. Men alla som är för fina i kanten för Tesla och väntar på "premium-tillverkarna" kanske får ett och annat att tänka på?
De som är intresserade av etron verkar ofta vara lite äldre personer som inte riktigt vågar prova något nytt. De vill ha en ”vanlig bil”, fast eldriven. Vissa har säkert skrämts upp av allt negativt som skrivs om Tesla, kanske har de inte ens testat en själv.
De har fått för sig att VW/Audi är ett tryggt val, trots att de har en historik av att föra allmänheten bakom ljuset.

Audi borde ha bättre leveransgenomgångar för e-tron och förklara allt tydligt.

Det är inget fel på dörren när den beter sig så, det är en säkerhetsfunktion om dörren öppnas medan bilen är i körläget och rör sig lite. Antagligen för att folk inte ska öppna dörren i låg fart och kliva ut.

För att folk inte ska bli inlåsta kan dörren ändå nödöppnas, då får du dra två gånger i handtaget och trycka hårt. Det är lätt att vilja öppna dörren för tidigt då den går så tyst, stanna och lägg i P-läget innan dörren öppnas är tricket.

Finns lite mer tips om olika funktioner i min släpvagnstråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=16245

De vanliga backspeglarna till e-tron funkar väldigt bra tycker jag.

Korttidsminnet Björn använder är inte tillförlitligt har jag märkt, bör köras 10 mil för att visa exakt. Pumpade däcken lite extra nu i helgen, 3,0 bar och körde med farthållaren i 90 under 8 mil temp +14,5 grader och då blev min förbrukning 1,97 kWh/ mil.

Audi borde ha varit lika tuffa som Volvo och satt fartspärr till 180 och smalare däck på bilen, tror att de breda 255 däcken drar en hel del i onödan.

Det stämmer att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, att den säger 110 på Essingeleden beror nog på om du kommer från Södra länken läser den av motorvägsskylten som betyder 110 och missar 70-skylten intill.

Men det måste vara någon kombination av GPS och skyltavläsning, kommer du i närheten av en 50 väg kan autopiloten plötsligt bromsa. Fast i morse kom en OTA på GPS-en och nu funkade det bra just på den plats jag haft problem.

Laddkontakten är väldigt tight, även medföljande laddkabel för typ 2 i båda ändor. Måste verkligen tryckas i rejält både i bilen och laddboxen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är inget fel på dörren när den beter sig så, det är en säkerhetsfunktion om dörren öppnas medan bilen är i körläget och rör sig lite. Antagligen för att folk inte ska öppna dörren i låg fart och kliva ut....
Inte bara det. Bilen spärrar dörren när den upptäcker trafik som kommer bakifrån. Man släpps inte ut förrän bilen eller cykeln har passerat och körbanan är fri så man kan kliva ur bilen utan att löpa risk att bli ihjälkörd. Jag skulle verkligen inte vilja kalla det för ett fel utan snarare än funktion som kan rädda liv eller åtminstone förhindra dyra plåtskador.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Någon här efterfrågade ett test mellan fler modeller. Här testar man e-Tron, Model S, X, 3 samt Kona i 130 samt 150 km/h. Genomsnittshastighet under testerna 115 respektive 130 km/h.

Finns även en artikel på electrec om testet:

https://electrek.co/2019/05/28/tesla-ev ... di-e-tron/



Förbrukning i 130 km/h:
Screen Shot 2019-05-29 at 05.39.31.png
Räckvidd i 130 km/h:
Screen Shot 2019-05-29 at 05.35.24.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Runt 27kWh/100km i 130km/h låter realistiskt för e-tron. Jag är lite förvånad dock att Model S inte ska förbruka mer än 20,4. Det känns väldigt lite imo. Jag hade räknat med 23-24. Men det kanske är så på nyare bilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Runt 27kWh/100km i 130km/h låter realistiskt för e-tron. Jag är lite förvånad dock att Model S inte ska förbruka mer än 20,4. Det känns väldigt lite imo. Jag hade räknat med 23-24. Men det kanske är så på nyare bilar?
Jag har en körning från Uppsala till Ödeshög (122 m uppför har jag för mig) där jag snittar 113 km/h men försöker köra i 140 km/h där det går. Då var förbrukningen 218 Wh/km. Deras körning var i 115 km/h i snitt och maxade 130 km/h och det är lite snällare än min. Jag hade många kraftiga accelerationer upp till 140. Och hade de dessutom inga höjdmeter så låter det inte helt otroligt. Brukar väl gå lite snålare på den slätare asfalt de har också? Jag hade även ca 10 minuter stillestånd väntande på sprängningar vid Häggviksavfarten norr om Sthlm som drog ner snitthastigheten.

Detta dock med 19" slipstream. Ska byta till 21" inom kort. Ska bli spännande att se hur mycket mer den drar då.
Screenshot_20190526-130517.jpg
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 3 gång.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Några saker som är intressant i testet:

E-tron (båda 2) har 21 tums hjul. MX på 20 tum och som jag uppfattade även smalare däck. MS 19 tum hjul. Det borde ge Tesla en fördel.

M3 har imponerande låg förbrukning

En E-tron hade normala backspeglar och en hade kamerorna. Var väldigt liten skillnad på förbrukning mellan dom.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Runt 27kWh/100km i 130km/h låter realistiskt för e-tron. Jag är lite förvånad dock att Model S inte ska förbruka mer än 20,4. Det känns väldigt lite imo. Jag hade räknat med 23-24. Men det kanske är så på nyare bilar?
Min S70 hade 200 Wh/ km i snitt på 3 år och ca 8000 mil. Min 100D ligger nu på 206 på 3400 mil, men med mer vinterkörning. Nu när det är varmare kör jag kring 160 Wh/km. Men då jag kör långa sträckor hinner bilen bli varm ordentligt. De nya lär ju dra nästan 10% mindre, så det är riktigt bra.inga problem med 60 mil i praktiken. Intressant med den stora påverkan av däcktrycket på Audin.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Nilp skrev:
M3 har imponerande låg förbrukning
Jag är faktiskt mer imponerad av S som ligger väldigt nära 3:an. Men båda gör bra ifrån sig. Bra med låga strömlinjeformade bilar när man ska köra lite snabbare, vem kunde tro't..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
Runt 27kWh/100km i 130km/h låter realistiskt för e-tron. Jag är lite förvånad dock att Model S inte ska förbruka mer än 20,4. Det känns väldigt lite imo. Jag hade räknat med 23-24. Men det kanske är så på nyare bilar?
Min S70 hade 200 Wh/ km i snitt på 3 år och ca 8000 mil. Min 100D ligger nu på 206 på 3400 mil, men med mer vinterkörning. Nu när det är varmare kör jag kring 160 Wh/km. Men då jag kör långa sträckor hinner bilen bli varm ordentligt. De nya lär ju dra nästan 10% mindre, så det är riktigt bra.inga problem med 60 mil i praktiken. Intressant med den stora påverkan av däcktrycket på Audin.
Det är lite det jag menar. Min S90D med 19" låg på ganska så exakt 200Wh/km efter 4000 mil. Huvudsakligen sommarkörning på svensk landsväg. Jag har mao ytterst sällan kört fortare än 110 med min bil. Oftast 80-90. Och jag brukar försöka köra så snålt som möjligt. Min gamla P85 snittade på 191Wh/km.

E-tron kommer förresten som standard med 19"-hjul. Enligt Audis konfigurator påverkas förbrukningen av uppgraderingen till 20". Man får säkert räkna med 5-10% skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
mati skrev:
Runt 27kWh/100km i 130km/h låter realistiskt för e-tron. Jag är lite förvånad dock att Model S inte ska förbruka mer än 20,4. Det känns väldigt lite imo. Jag hade räknat med 23-24. Men det kanske är så på nyare bilar?
Min S70 hade 200 Wh/ km i snitt på 3 år och ca 8000 mil. Min 100D ligger nu på 206 på 3400 mil, men med mer vinterkörning. Nu när det är varmare kör jag kring 160 Wh/km. Men då jag kör långa sträckor hinner bilen bli varm ordentligt. De nya lär ju dra nästan 10% mindre, så det är riktigt bra.inga problem med 60 mil i praktiken. Intressant med den stora påverkan av däcktrycket på Audin.
Det är lite det jag menar. Min S90D med 19" låg på ganska så exakt 200Wh/km efter 4000 mil. Huvudsakligen sommarkörning på svensk landsväg. Jag har mao ytterst sällan kört fortare än 110 med min bil. Oftast 80-90. Och jag brukar försöka köra så snålt som möjligt. Min gamla P85 snittade på 191Wh/km.

E-tron kommer förresten som standard med 19"-hjul. Enligt Audis konfigurator påverkas förbrukningen av uppgraderingen till 20". Man får säkert räkna med 5-10% skulle jag tro.
En sak som är lite intressant med testet är att e-tron var den bil som ökade relativt sett minst mellan 130 och 150-körningen. Kan det ha att gör med att batterierna var kalla vid första körningen och batterivärmaren jobbade lite extra då? Om bilen står på laddning hemma, förvärmer den batteriet då eller kräver det att man aktiverar förvärmning av kupén?
Gällande hjul till e-tron så är det 255or på både 19" och 20", bara olika profil. 21" har däremot 265 breda däck och det ska göra ca 1 mil i WLTP. Får se om jag ångrar mig med 21". Tänker att mina långkörningar på sommaren är semesterresor och då spelar det troligen inte ngn större roll. I vardagen absolut ingen betydelse och på vintern blir det inga 21". Säljaren var ju så snäll att han bjöd på 21" när jag sa att jag funderade på det ;-). Testet är ju gjort med 21" och ngn längre sträcka i 130 blir det sällan så motorvägsräckvidden verkar helt tillräcklig om man mappar in mot befintliga och kommande ionity-laddare.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

macky skrev:
En sak som är lite intressant med testet är att e-tron var den bil som ökade relativt sett minst mellan 130 och 150-körningen. Kan det ha att gör med att batterierna var kalla vid första körningen och batterivärmaren jobbade lite extra då?
Kan väl finnas en viss osäkerhetsfaktor i testerna också.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
mati skrev:
Runt 27kWh/100km i 130km/h låter realistiskt för e-tron. Jag är lite förvånad dock att Model S inte ska förbruka mer än 20,4. Det känns väldigt lite imo. Jag hade räknat med 23-24. Men det kanske är så på nyare bilar?
Min S70 hade 200 Wh/ km i snitt på 3 år och ca 8000 mil. Min 100D ligger nu på 206 på 3400 mil, men med mer vinterkörning. Nu när det är varmare kör jag kring 160 Wh/km. Men då jag kör långa sträckor hinner bilen bli varm ordentligt. De nya lär ju dra nästan 10% mindre, så det är riktigt bra.inga problem med 60 mil i praktiken. Intressant med den stora påverkan av däcktrycket på Audin.
Det är lite det jag menar. Min S90D med 19" låg på ganska så exakt 200Wh/km efter 4000 mil. Huvudsakligen sommarkörning på svensk landsväg. Jag har mao ytterst sällan kört fortare än 110 med min bil. Oftast 80-90. Och jag brukar försöka köra så snålt som möjligt. Min gamla P85 snittade på 191Wh/km.

E-tron kommer förresten som standard med 19"-hjul. Enligt Audis konfigurator påverkas förbrukningen av uppgraderingen till 20". Man får säkert räkna med 5-10% skulle jag tro.
Snitt är inte intressant i den här kontexten. Så mycket som går till uppvärmning på korta körningar vintertid. Det går inte att översätta till motorvägsräckvidd.

Jag tycker min körning till Ödeshög pekar på att 204 Wh/km inte alls är orimligt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

macky skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
mati skrev:
Runt 27kWh/100km i 130km/h låter realistiskt för e-tron. Jag är lite förvånad dock att Model S inte ska förbruka mer än 20,4. Det känns väldigt lite imo. Jag hade räknat med 23-24. Men det kanske är så på nyare bilar?
Min S70 hade 200 Wh/ km i snitt på 3 år och ca 8000 mil. Min 100D ligger nu på 206 på 3400 mil, men med mer vinterkörning. Nu när det är varmare kör jag kring 160 Wh/km. Men då jag kör långa sträckor hinner bilen bli varm ordentligt. De nya lär ju dra nästan 10% mindre, så det är riktigt bra.inga problem med 60 mil i praktiken. Intressant med den stora påverkan av däcktrycket på Audin.
Det är lite det jag menar. Min S90D med 19" låg på ganska så exakt 200Wh/km efter 4000 mil. Huvudsakligen sommarkörning på svensk landsväg. Jag har mao ytterst sällan kört fortare än 110 med min bil. Oftast 80-90. Och jag brukar försöka köra så snålt som möjligt. Min gamla P85 snittade på 191Wh/km.

E-tron kommer förresten som standard med 19"-hjul. Enligt Audis konfigurator påverkas förbrukningen av uppgraderingen till 20". Man får säkert räkna med 5-10% skulle jag tro.
En sak som är lite intressant med testet är att e-tron var den bil som ökade relativt sett minst mellan 130 och 150-körningen. Kan det ha att gör med att batterierna var kalla vid första körningen och batterivärmaren jobbade lite extra då? Om bilen står på laddning hemma, förvärmer den batteriet då eller kräver det att man aktiverar förvärmning av kupén?
Gällande hjul till e-tron så är det 255or på både 19" och 20", bara olika profil. 21" har däremot 265 breda däck och det ska göra ca 1 mil i WLTP. Får se om jag ångrar mig med 21". Tänker att mina långkörningar på sommaren är semesterresor och då spelar det troligen inte ngn större roll. I vardagen absolut ingen betydelse och på vintern blir det inga 21". Säljaren var ju så snäll att han bjöd på 21" när jag sa att jag funderade på det ;-). Testet är ju gjort med 21" och ngn längre sträcka i 130 blir det sällan så motorvägsräckvidden verkar helt tillräcklig om man mappar in mot befintliga och kommande ionity-laddare.
Det är inte bredden som är den största boven. Det är främst ökad turbulens runt fälgen som orsakar den ökade förbrukningen. I andra hand är det vikten. I tredje möjligen däckmodellen. I fjärde kommer kanske bredden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14489
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
Någon här efterfrågade ett test mellan fler modeller. Här testar man e-Tron, Model S, X, 3 samt Kona i 130 samt 150 km/h. Genomsnittshastighet under testerna 115 respektive 130 km/h.

Finns även en artikel på electrec om testet:

https://electrek.co/2019/05/28/tesla-ev ... di-e-tron/



Förbrukning i 130 km/h:
Screen Shot 2019-05-29 at 05.39.31.png
Räckvidd i 130 km/h:
Screen Shot 2019-05-29 at 05.35.24.png
Rätt imponerande att Model X kan hålla jämt med Model 3 även i 150kmh.
Visserligen har då X minsta fälgarna, medan Model 3 har både dual motor och 19". Dvs RWD och 18" borde nog öka räckvidd och minska förbrukning med åtminstone 10%.
Rimligen borde mindre fälgar på etron också göra åtminstone 10%, men sist lär den vara oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Intressant att de kör e-tron i sportläge när de säger att inställning för maximal effektivitet gäller. Lite sorgligt att man inte tar reda på mer. Kanske påverkar eller kanske inte, det är inte det tillverkaren ser som det mest effektiva läget iallafall. @mati, har du märkt ngn skillnad mellan körlägen? Klimatanläggningen var ju avstängd vilket också var synd tycker jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tycker att det är stor skillnad i förbrukning mellan de olika körlägena. I sportläge är bilen betydligt rappare och drar helt klart mer ström. Det går säkert att köra snålt även då, men det är svårt eftersom gasresponsen är mycket aggressiv jämfört med det snålaste läget då bilen är relativt sävlig.
Farthållaren är också lugnare, den accelererar försiktigare och saktar in tidigare när man kör i eko-läget.
Jag kan tänka mig att skillnaden är mindre påtaglig i konstant motorvägsfart. Fast samtidigt förstår jag ärligt talat inte varför man ska köra i sportläge hela tiden. Det gör man i mina ögon bara när man har för avsikt att köra aggressivt, och garanterat inte när man ska testa förbrukningen.
Jag kör alltid i eko-läget. De få gångarna man behöver komma över 400 hk kan man ju tillfälligt aktivera boosten i alla fall. Fast det känns väldigt onödigt för min del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av iAkita »

Nilp skrev:
M3 har imponerande låg förbrukning
Jag är snarare förvånad över att den inte är snålare. Den drar ju nästan lika mycket som Model S och i princip samma som Kona (som i sin tur är likvärdig med e-Niro). Hur kan det komma sig? Jag hade fått intrycket av att den skulle vara nere på Ionic-nivå.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14489
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Nilp skrev:
M3 har imponerande låg förbrukning
Jag är snarare förvånad över att den inte är snålare. Den drar ju nästan lika, mycket som Model S och i princip samma som Kona (som i sin tur är likvärdig med e-Niro). Hur kan det komma sig? Jag hade fått intrycket av att den skulle vara nere på Ionic-nivå.
Det är ju dual motor med 19" dom testat. RWD med 18" gör nog en hel del skillnad. Kona har ju bara en motor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Nilp skrev:
M3 har imponerande låg förbrukning
Jag är snarare förvånad över att den inte är snålare. Den drar ju nästan lika, mycket som Model S och i princip samma som Kona (som i sin tur är likvärdig med e-Niro). Hur kan det komma sig? Jag hade fått intrycket av att den skulle vara nere på Ionic-nivå.
Det är ju dual motor med 19" dom testat. RWD med 18" gör nog en hel del skillnad. Kona har ju bara en motor.
För EPA:

LR RWD: 16 kWh/100 km
LR AWD 18 kWh/100 km

Så visst är det en märkbar skillnad iaf i en standardiserad körcykel, men det lär märkas även i verkligheten.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar