OK. Jag var nyfiken på dina argument men det enda argumentet verkar vara "för att jag tror Audi vill bygga en snabb bil"... Du har helt rätt i att vi inte får svaret förrän längre fram, men ganska mycket vet vi ju redan nu.zyax skrev:Ja, jag tror på fullaste allvar att en Audi E-tron vinner ett canonball mot P100D eller ett eller par varv runt Nürburgring. Du tror inte det och vi bråkar inte om det, jag kommer inte att försöka övertyga dig, vi får reda på svaret sen ändå.Legato skrev:Jag hade inte skrivit det om jag inte "trodde" på det. Vad är det du inte håller med om? Tror du på fullt allvar att E-tron kommer vara snabbare än en P100D på motorväg? I så fall, varför? På motorvägen blir ju inte batterier överhettade annat än om du verkligen håller maxfart under lång tid, vilket ju sällan sker ens på Autobahn. Audin har väldigt mycket sämre acceleration och man får väl anta att den även får avsevärt sämre toppfart, så hur tänker du att Audin ska kunna vara snabbare?zyax skrev:Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.Legato skrev:
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.
Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.
0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.
Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
För ringen kan jag ha lite förståelse för gissningen, där blir ju effektivare kylning av batterierna viktigt. Personligen tror jag dock inte ens det är nära att kompensera för:
* Väldigt mycket sämre acceleration.
* (Troligen) sämre eller mycket sämre toppfart.
* (Troligen) sämre väghållning pga avsevärt högre tyngdpunkt.
* (Troligen) något högre vikt.
För motorväg eller cannonball tycker jag det låter helt omöjligt. Utöver det ovan så har då Teslan följande fördelar:
* Lägre energiförbrukning.
* Större batteri.
* Mindre påverkan av batteriöverhettning.