Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Du har betalat den men ska få den gratis? Får du pengar tillbaka?
Säljaren visste faktiskt inte att jag har betalat den när han lovade att jag skulle få den gratis. Han har bara tittat på bilens spec och där har Audi lite smått egenmäktigt plockat bort kroken. Men slutpriset har de inte ändrat, och på fakturan fanns den också kvar. Det hade säljaren missat, och jag trodde ju att det handlade om max några dagar att få den eftermonterad. Därför reagerade jag inte heller när jag fick fakturan.
Jag antar att det är svårt att få pengarna tillbaka. Men det går ju att lösa på många sätt genom att ge mig nåt valfritt annat användbart som motsvarar krokens pris. 500 liter spolarvätska till exempel. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Intressant film som visar e-tron på autobahn i svenska hastigheter, dvs 110 km/h. Förbrukning på knappt 21 kwh/100km. Ger en räckvidd på knappa 40 mil. Verkar ha varit en del motvind och väldigt varmt. Han kör totalt 184 km på 2 timmar och laddar tillbaka förbrukad räckvidd på 18 min (40-88% SoC). Ytterligare 10 min till 100% SoC. Tycker det ser väldigt bra ut.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.
Coolt. Tyst och fint och utan en massa svart rök.
Bara man har en bil med dragkrok så... :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.

Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Stevvee skrev:
Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.

Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Enligt FB-sidan där det är publicerat så är det ett TP-event. Audin drar en "tom" släde som ändå genererar motsvarande en vikt på 16 ton. Sträckan den drar är 60 meter.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
Stevvee skrev:
Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.

Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Enligt FB-sidan där det är publicerat så är det ett TP-event. Audin drar en "tom" släde som ändå genererar motsvarande en vikt på 16 ton. Sträckan den drar är 60 meter.
Att den drar 16 ton säger jag inte emot. Den drar som sagt bara ett släp som rullar extremt lätt som väger 16 ton. Dom där släpen är gjorda för att rulla lätt för att sedan bromsas ner när vikterna åker framåt och det är därför man oftast ser traktorerna stegra i slutändan.

Finns mängder av bilar och människor som drar ett stort pax flygplan också men vet man hur lätt ett flygplan på ca 30 k ton tomvikt ja då är det bara människan jag blir impad över.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mickep »

eftersom tracktor pulling är vad skall vi kalla en sport, med tävling där man drar tills det inte går längre borde man kunna få ett resultat. att säga att man drar ett lass som rullar extremt lätt är därmed felaktigt. det är bara att försöka nedvärdera.
vad blev resultatet och har en model x ställt upp (eller andra elbilar?)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Mickep skrev:
eftersom tracktor pulling är vad skall vi kalla en sport, med tävling där man drar tills det inte går längre borde man kunna få ett resultat. att säga att man drar ett lass som rullar extremt lätt är därmed felaktigt. det är bara att försöka nedvärdera.
vad blev resultatet och har en model x ställt upp (eller andra elbilar?)
Läs på lite om sporten och ex hur släpet fungerar. Det släp är satt ”ur funktion” och är bara tungt. Jorden är skrapad och allt är perfekt. Klart som fan den kan dra 16 ton. Släpen rullar jättelätt på underlaget.


Traktorpulling körs 60-100 meter (beroende på klass) där du skall komma över den sträckan för att gå vidare och på så sätt få mer tyngder som skjuts fram och bromsar släpet.
Släpet väger alltså säg 16 ton från början för att sedan bromsas så man får en vikt närmare 18-20 ton mot slutet.

Åter till E-tron
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Oavsett så är det väl en passande målgrupp på plats som får se en elbil dra ett släp på 16 ton, är ju garanterat en snackis ute i byarna.

Att den inte har samma krav och förutsättningar som en tävlingsmaskin med 5000hp är nog underförstått för de flesta.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Trevlig läsning. Siktar på bilsemester till veckan, eventuellt med start imorgon, bra med inspiration. Tyvärr då från Luleå så det går någon dag bara för att ta sig ner till Stockholm.

Fortfarande lite knöligt med laddning, stationer med en laddare som kan vara upptagen osv vad det verkar. Räknar iofs med att det blir lite bättre med 3:an då vi har både Teslas och Ionitys nätverk tillgängliga. Men det blir spännande att se hur det fungerar. Siktar på Danmark, Holland. Sen får vi se hur vägen tillbaka tas. Eller om vi kommer så långt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Kan någon med eTron förklara hur man ställer in laddeffekt på den medföljande laddaren? Jag laddar via trefas och den står på 50%. I instruktionerna står det att man ska kunna växla mellan 50 och 100 men jag hittar inget sätt att göra det. Är det någon dold knapp som jag missar?
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Kul att se att det funkade så bra!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

För att ställa om mellan 50% och 100% laddning så håller du knappen mellan 50 och 100 intryckt tills den växlar läge. Tar 5-10 sekunder.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Kul läsning, det är kul att se att det äntligen börjar bli möjligt att göra bekymmersfria långresor med andra bilar än Tesla!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
En bra motvikt dessutom till tomtarna i Aftonbladet som knappt tog sig från Stockholm till Höllviken, ni kanske skulle skicka er reseberättelse till Aftonbladet och se om dom vill publicera den?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

fth skrev:
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
En bra motvikt dessutom till tomtarna i Aftonbladet som knappt tog sig från Stockholm till Höllviken, ni kanske skulle skicka er reseberättelse till Aftonbladet och se om dom vill publicera den?

/fth
Låter som en bra idé. Vet du vad artikeln heter i Aftonbladet som du pratar om? Den när de försökte ta sig till Höllviken?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

fth skrev:
En bra motvikt dessutom till tomtarna i Aftonbladet som knappt tog sig från Stockholm till Höllviken, ni kanske skulle skicka er reseberättelse till Aftonbladet och se om dom vill publicera den?

/fth
Det minsta man gör är väl att lägga in rutten i navigatorn när man sätter sig i bilen och där få fram laddstationer mm. Eller i telefonen/google, kolla bensinstationer om man kör fossilbil. Det gjorde då vi när vi körde Luleå-Oslo-Göteborg och tillbaka för några somrar sen med Outlandern vi hade då. Känns extremt krystat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Audi e-tron

Inlägg av bonath »

Mr S skrev:
fth skrev:
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
En bra motvikt dessutom till tomtarna i Aftonbladet som knappt tog sig från Stockholm till Höllviken, ni kanske skulle skicka er reseberättelse till Aftonbladet och se om dom vill publicera den?

/fth
Låter som en bra idé. Vet du vad artikeln heter i Aftonbladet som du pratar om? Den när de försökte ta sig till Höllviken?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p347564
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Audi e-tron

Inlägg av hed »

Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Intressant läsning. Tack!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Berättelsen påminner mycket om reseberättelser tidigare om Tesla i detta forum. En del improvisationer och fånga tillfället till laddning när det bjuds. Det var bilder på sladdar av alla möjliga sorter och en hel del pionjäranda för early adopters.
Man blir nästan lite nostalgisk :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Berättelsen påminner mycket om reseberättelser tidigare om Tesla i detta forum. En del improvisationer och fånga tillfället till laddning när det bjuds. Det var bilder på sladdar av alla möjliga sorter och en hel del pionjäranda för early adopters.
Man blir nästan lite nostalgisk :-)
Ja det verkar inte direkt bekymmerslöst.
Men om några år får man hoppas det blivit bättre.
Förövrigt kan man ju tycka dom omgående borde stoppa in ionity i navigatorn på etron. Förstår inte varför dom inte lyckats med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

HelectriC skrev:
Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
800 kr
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Skriv svar