I Proline för 954k ingår (utöver basversion):
Elstolar fram inkl memoryfunktion för förarstol
Assistanspaket (adaptiv farthållare och lane assist)
Vad för man för stolar annars? Manuella stolar för en bil som kostar närmare 900k låter onödigt snålt.
Intressant att även Audi väljer att ta extra betalt för adaptiv farthållare.
Kolla vanliga fossila Audi på blocket så ser du att även rätt dyra och fina bilar saknar adaptiv farthållare och stolar med minne. Varför Skoda och VW verkar skicka med det nästan gratis förstår jag inte då det är samma koncern.
På Audi är det också ganska sällsynt med stolar helt i skinn. Ofta är det halvskinn och alcantara.
De har plockat några tillval som inte ingår i någon version. Det är bara tillval helt enkelt.
I 885k basversionen ingår:
..
Stämmer det (885k och det som ingår) så skulle jag säga att de tar väldigt bra betalt för e-Tron i Sverige jämfört med ex USA.
Ja, det är inte direkt prisvärt. Frågan är vad som ingår utöver detta. Det står ju iofs att det är ett urval. Jag saknar till exempel backkameran. Det står att parkeringssensorer är standard, men backkamera står det inget om nånstans. Och det är ju lite konstigt. Den borde väl åtminstone finnas med i det dyrare paketet. Eller så tycker de att det är självklart, men jag tycker att parkeringssensorer är också en självklarhet, och de nämns ju.
Vi får avvakta och se vad som händer. Det här är ju en intern lista som inte ska gå ut till kund. Ooops, nu läckte den visst ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De har plockat några tillval som inte ingår i någon version. Det är bara tillval helt enkelt.
I 885k basversionen ingår:
..
Stämmer det (885k och det som ingår) så skulle jag säga att de tar väldigt bra betalt för e-Tron i Sverige jämfört med ex USA.
Ja, det är inte direkt prisvärt. Frågan är vad som ingår utöver detta. Det står ju iofs att det är ett urval. Jag saknar till exempel backkameran. Det står att parkeringssensorer är standard, men backkamera står det inget om nånstans. Och det är ju lite konstigt. Den borde väl åtminstone finnas med i det dyrare paketet. Eller så tycker de att det är självklart, men jag tycker att parkeringssensorer är också en självklarhet, och de nämns ju.
Vi får avvakta och se vad som händer. Det här är ju en intern lista som inte ska gå ut till kund. Ooops, nu läckte den visst ut.
var inte 360 kamera standard? i 360 måste nästan backkamera ingå
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
De har plockat några tillval som inte ingår i någon version. Det är bara tillval helt enkelt.
I 885k basversionen ingår:
..
Stämmer det (885k och det som ingår) så skulle jag säga att de tar väldigt bra betalt för e-Tron i Sverige jämfört med ex USA.
Ja, det är inte direkt prisvärt. Frågan är vad som ingår utöver detta. Det står ju iofs att det är ett urval. Jag saknar till exempel backkameran. Det står att parkeringssensorer är standard, men backkamera står det inget om nånstans. Och det är ju lite konstigt. Den borde väl åtminstone finnas med i det dyrare paketet. Eller så tycker de att det är självklart, men jag tycker att parkeringssensorer är också en självklarhet, och de nämns ju.
Vi får avvakta och se vad som händer. Det här är ju en intern lista som inte ska gå ut till kund. Ooops, nu läckte den visst ut.
var inte 360 kamera standard? i 360 måste nästan backkamera ingå
Ja, i USA. Här i Sverige står det inte nånstans att det ska vara standard. Men det kanske det är. Säljaren påstod också att kamera-speglarna är standard, men var han fick den infon ifrån vet jag inte. Det står ju ingenstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De har plockat några tillval som inte ingår i någon version. Det är bara tillval helt enkelt.
I 885k basversionen ingår:
..
Stämmer det (885k och det som ingår) så skulle jag säga att de tar väldigt bra betalt för e-Tron i Sverige jämfört med ex USA.
Ja, det är inte direkt prisvärt. Frågan är vad som ingår utöver detta. Det står ju iofs att det är ett urval. Jag saknar till exempel backkameran. Det står att parkeringssensorer är standard, men backkamera står det inget om nånstans. Och det är ju lite konstigt. Den borde väl åtminstone finnas med i det dyrare paketet. Eller så tycker de att det är självklart, men jag tycker att parkeringssensorer är också en självklarhet, och de nämns ju.
Vi får avvakta och se vad som händer. Det här är ju en intern lista som inte ska gå ut till kund. Ooops, nu läckte den visst ut.
var inte 360 kamera standard? i 360 måste nästan backkamera ingå
Ja, i USA. Här i Sverige står det inte nånstans att det ska vara standard. Men det kanske det är. Säljaren påstod också att kamera-speglarna är standard, men var han fick den infon ifrån vet jag inte. Det står ju ingenstans.
Jag har för mig back kamera är ett lag krav i USA på nya bilar så de kan förklara skillnaden.
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Jag räknade alltså med Audis modeller, pris i Sverige vs USA. Ta ex Audi A8 55 TFSI, kostar 884 000 i Sverige, $83 800 i USA. Det ger en omräkningsfaktor på 10.54. 74 900 * 10.54 = 790 000 :-
I så fall betalar vi 100k mer för en bil som på det saknar utrustning för 100k. Eller har jag missat något ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
jag kan inte hitta nån info om panoramatak, men när jag ser denna bild, så verkar det ju som det iaf borde komma. Ser onekligen ut som en färdig öppning i taket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
En skillnad är ju vilket håll bilen skickas över Atlanten. En bil som produceras i Europa bör vara billigare innan moms här i Europa jämfört med i USA och tvärt om ifall bilen produceras i USA. Varför en Audi är billigare i USA än i Europa innan moms är en bra fråga ifall den produceras här i Europa.
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
En skillnad är ju vilket håll bilen skickas över Atlanten. En bil som produceras i Europa bör vara billigare innan moms här i Europa jämfört med i USA och tvärt om ifall bilen produceras i USA. Varför en Audi är billigare i USA än i Europa innan moms är en bra fråga ifall den produceras här i Europa.
Inte alls. Priset har ingen koppling till kostnader utan till vad de kan få. Konkurrensen är helt enkelt hårdare i USA. Allt är billigare. Kläder, hemelektronik...
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Jag räknade alltså med Audis modeller, pris i Sverige vs USA. Ta ex Audi A8 55 TFSI, kostar 884 000 i Sverige, $83 800 i USA. Det ger en omräkningsfaktor på 10.54. 74 900 * 10.54 = 790 000 :-
I så fall betalar vi 100k mer för en bil som på det saknar utrustning för 100k. Eller har jag missat något ?
Det är billigare i England också. När jag kollade på privatimport av nya bilar där för en 4-5 år sen när kronan var starkare så skiljde det galet mycket på t ex Mercedes C 63 AMG, Audi RS4 osv. Men lite, eller ingenting, på vanliga bilar som BMW 520d och liknande. Ju motorstarkare och exklusivare bil desto billigare var den relativt svenska priser. Samma med extrautrustning. På sånt som t ex panoramatak kunde det skilja 50% i pris. Kostade 10 tkr där och 15 tkr här...
". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det är billigare i England också. När jag kollade på privatimport av nya bilar där för en 4-5 år sen när kronan var starkare så skiljde det galet mycket på t ex Mercedes C 63 AMG, Audi RS4 osv. Men lite, eller ingenting, på vanliga bilar som BMW 520d och liknande. Ju motorstarkare och exklusivare bil desto billigare var den relativt svenska priser. Samma med extrautrustning. På sånt som t ex panoramatak kunde det skilja 50% i pris. Kostade 10 tkr där och 15 tkr här...
A8 som jag jämförde med är väl då inte direkt en billig bil utan i samma prisklass som e-tron, lite dyrare i grundpris. Så det här är märkligt tycker jag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
jag kan inte hitta nån info om panoramatak, men när jag ser denna bild, så verkar det ju som det iaf borde komma. Ser onekligen ut som en färdig öppning i taket.
Ja, panoramatak finns som tillval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?
Jag såg en Mirai iförrgår. Den tillhörde Mariestads kommun och stod parkerad utanför leksaksaffären i Götene. Det är väl ungefär där den hör hemma. Fast den är nog för ful för att gå som leksaksbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?
Jag såg en Mirai iförrgår. Den tillhörde Mariestads kommun och stod parkerad utanför leksaksaffären i Götene. Det är väl ungefär där den hör hemma. Fast den är nog för ful för att gå som leksaksbil.