Ingen aning, tänkte på de som beställt Model 3 och fick AP som tröst varken de ville eller ej.jpetters skrev:Menar du att det fanns Tesla köpare som inte fått leverans innan prissänkningen och blev tvungna att betala priset som gällde innan sänkningen i Q1?dd88 skrev:Är nog även bara Tesla som inte har ”Sänkning av priset ska komma köparen till godo genom ett prisavdrag med motsvarande belopp.”
Var ett gäng som troligtvis saknade det i vintras.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Jag fick välja mellan att avboka (utan avgift) och skapa en ny order eller AP. Valde AP.dd88 skrev:Ingen aning, tänkte på de som beställt Model 3 och fick AP som tröst varken de ville eller ej.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
När jag beställde min e-tron skrev jag aldrig på någonting. Jag ringde bara och bad säljaren att beställa bilen. Jag fick inget leveransdatum heller förrän mycket senare, och det var ju fel med flera månader. Fast åt rätt håll i mitt fall. Det enda jag visste var att bilen förmodligen levereras utan dragkrok monterad.
Något avtal eller liknande skrev jag inte på förrän jag hade tagit emot bilen och godkänt leveransen.
Vet inte om det brukar gå till så, men jag hade aldrig kunnat hävda att bilen levererades för sent, eftersom de aldrig lovade nånting. Tvärtom så har jag svårt att tro att jag inte hade kunnat hoppa av affären med tanke på att jag aldrig har fått ett enda papper eller orderbekräftelse eller dylikt.
Det var ju ganska nära när Tesla chocksänkte priserna samtidigt som jag försökte sälja min Model S. Hade jag inte blivit av med den så hade jag inte haft råd med en e-tron, och det visste säljaren. Det var aldrig tal om att det skulle kosta mig pengar om jag hoppade av affären.
Något avtal eller liknande skrev jag inte på förrän jag hade tagit emot bilen och godkänt leveransen.
Vet inte om det brukar gå till så, men jag hade aldrig kunnat hävda att bilen levererades för sent, eftersom de aldrig lovade nånting. Tvärtom så har jag svårt att tro att jag inte hade kunnat hoppa av affären med tanke på att jag aldrig har fått ett enda papper eller orderbekräftelse eller dylikt.
Det var ju ganska nära när Tesla chocksänkte priserna samtidigt som jag försökte sälja min Model S. Hade jag inte blivit av med den så hade jag inte haft råd med en e-tron, och det visste säljaren. Det var aldrig tal om att det skulle kosta mig pengar om jag hoppade av affären.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
det är nog ganska ovanligt ja. Beror kanske på att du har en "relation" till lokala ÅF eller nåt? Jag har alltid fått kontrakt mailat till mig och blivit ombedd att signera och skicka i retur för alla bilar jag beställt (av många olika märken) och i alla avtal har det stått nåt om att man måste betala en viss %/summa vid avbeställning.mati skrev:När jag beställde min e-tron skrev jag aldrig på någonting. Jag ringde bara och bad säljaren att beställa bilen. Jag fick inget leveransdatum heller förrän mycket senare, och det var ju fel med flera månader. Fast åt rätt håll i mitt fall. Det enda jag visste var att bilen förmodligen levereras utan dragkrok monterad.
Något avtal eller liknande skrev jag inte på förrän jag hade tagit emot bilen och godkänt leveransen.
Vet inte om det brukar gå till så, men jag hade aldrig kunnat hävda att bilen levererades för sent, eftersom de aldrig lovade nånting. Tvärtom så har jag svårt att tro att jag inte hade kunnat hoppa av affären med tanke på att jag aldrig har fått ett enda papper eller orderbekräftelse eller dylikt.
Det var ju ganska nära när Tesla chocksänkte priserna samtidigt som jag försökte sälja min Model S. Hade jag inte blivit av med den så hade jag inte haft råd med en e-tron, och det visste säljaren. Det var aldrig tal om att det skulle kosta mig pengar om jag hoppade av affären.
Hade kanske varit annorlunda om du beställt en dyr specialutrustad fossilbil, som dom inte hade fått såld till samma pris. E-tron kränger ÅF säkert enkelt även till nån annan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Nja, någon relation har jag egentligen inte haft till dem, förutom att vi köpte e-Golfen där. Men det var hos en annan säljare. Men det kanske är så "på landet". Mycket bygger på ömsesidigt förtroende och servicen är generellt bättre än i storstäderna. Det är min erfarenhet.
Jag vet att en kund har ångrat sig och hoppat av affären. Men hans e-tron har de ju utan större problem kunnat sälja till någon annan. Jag anser det som tämligen uteslutet att avhopparen behövde betala nånting för det.
Jag vet att en kund har ångrat sig och hoppat av affären. Men hans e-tron har de ju utan större problem kunnat sälja till någon annan. Jag anser det som tämligen uteslutet att avhopparen behövde betala nånting för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag har full förståelse att man får betala en summa om man bryter kontraktet utan någon speciell anledning. Men här har ju Audi redan brutit kontraktet genom att inte kunna leverera bilen i närheten av utsatt tid. Eller skulle de fortfarande vara rimligt att kunden ska betala även om bilen blir över ett år försenad?
Re: Audi e-tron
Beställde en E-Tron i måndags (grymt taggad!)
Har fått slot tid i fabriken v37. Känns väldigt avlägset just nu...
Har fått slot tid i fabriken v37. Känns väldigt avlägset just nu...
Re: Audi e-tron
Som sagt, jag fick min flera månader tidigare än beräknat. Det hänger tydligen mycket på vilken utrustning man har beställt eller snarare inte beställt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag vet inte om frågan varit upp här tidigare men hur ser försäkrings kostnaden ut? Matti du har ju haft en modell s, vad betalade du för den i försäkring vs din nya etron?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
För Teslan betalade jag knappt 10.000kr/år för halvförsäkring. Audin kostar lite drygt 7000kr/år, men då ingår stor bilextra med självriskeliminering för djurkollision samt minskad självrisk för skadegörelse. Det kostar 600kr/år. Det hade jag inte för Teslan.chaffis75 skrev:Jag vet inte om frågan varit upp här tidigare men hur ser försäkrings kostnaden ut? Matti du har ju haft en modell s, vad betalade du för den i försäkring vs din nya etron?
För Teslan var den vanliga självrisken 15% pbb vad jag minns. Eller t.o.m 20% kanske? För Audin är det 10% pbb. Vid förlust ersätts bilen med en helt ny de första två åren eller 4000 mil. Därefter får man 20% över marknadsvärdet. Ganska bra villkor alltså.
IF i båda fallen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag betalar ca 3.700kr per år för min Tesla S hos LF.mati skrev:För Teslan betalade jag knappt 10.000kr/år för halvförsäkring. Audin kostar lite drygt 7000kr/år, men då ingår stor bilextra med självriskeliminering för djurkollision samt minskad självrisk för skadegörelse. Det kostar 600kr/år. Det hade jag inte för Teslan.chaffis75 skrev:Jag vet inte om frågan varit upp här tidigare men hur ser försäkrings kostnaden ut? Matti du har ju haft en modell s, vad betalade du för den i försäkring vs din nya etron?
För Teslan var den vanliga självrisken 15% pbb vad jag minns. Eller t.o.m 20% kanske? För Audin är det 10% pbb. Vid förlust ersätts bilen med en helt ny de första två åren eller 4000 mil. Därefter får man 20% över marknadsvärdet. Ganska bra villkor alltså.
IF i båda fallen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Det är ju olika. Lf försäkrar inte Tesla här hos oss fick jag veta. Min privatägda P85 kostade runt 8000kr/år i helförsäkring hos IF. Den var alltså vansinnigt mycket billigare än ovannämnda företagsleasade S90D. Det verkar som att försäkringsbolagen vill ha mer betalt när det är en leasingbil.Zalman3 skrev:Jag betalar ca 3.700kr per år för min Tesla S hos LF.mati skrev:För Teslan betalade jag knappt 10.000kr/år för halvförsäkring. Audin kostar lite drygt 7000kr/år, men då ingår stor bilextra med självriskeliminering för djurkollision samt minskad självrisk för skadegörelse. Det kostar 600kr/år. Det hade jag inte för Teslan.chaffis75 skrev:Jag vet inte om frågan varit upp här tidigare men hur ser försäkrings kostnaden ut? Matti du har ju haft en modell s, vad betalade du för den i försäkring vs din nya etron?
För Teslan var den vanliga självrisken 15% pbb vad jag minns. Eller t.o.m 20% kanske? För Audin är det 10% pbb. Vid förlust ersätts bilen med en helt ny de första två åren eller 4000 mil. Därefter får man 20% över marknadsvärdet. Ganska bra villkor alltså.
IF i båda fallen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Privatägda pärlor kanske överlag körs bättre än företagsbilar? Även om det i detta fallet, och ofta med just Tesla, bara är en fråga om ägandeform, så kan ju företagsbilar i allmänhet ha sämre skadestatisrik.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audi e-tron
Det är nog snarare pga företagsägd bil. Vid byte från enskild firma till AB så gick försäkringen på vår VW Passat upp från 6000 till 10 000 kr. Samma bil, samma brukare. Annan ägare.mati skrev:Det är ju olika. Lf försäkrar inte Tesla här hos oss fick jag veta. Min privatägda P85 kostade runt 8000kr/år i helförsäkring hos IF. Den var alltså vansinnigt mycket billigare än ovannämnda företagsleasade S90D. Det verkar som att försäkringsbolagen vill ha mer betalt när det är en leasingbil.
Re: Audi e-tron
Det är ju ockerpriser på många företagsförsäkringar. Jag betalade 14676kr för en halvförsäkring på min Model 3 hos TH. Då är det 25% rabatt på årspremien. Så det betyder att deras listpris för halvförsäkring är 19568kr per år.dhogborg skrev:Det är nog snarare pga företagsägd bil. Vid byte från enskild firma till AB så gick försäkringen på vår VW Passat upp från 6000 till 10 000 kr. Samma bil, samma brukare. Annan ägare.mati skrev:Det är ju olika. Lf försäkrar inte Tesla här hos oss fick jag veta. Min privatägda P85 kostade runt 8000kr/år i helförsäkring hos IF. Den var alltså vansinnigt mycket billigare än ovannämnda företagsleasade S90D. Det verkar som att försäkringsbolagen vill ha mer betalt när det är en leasingbil.
Re: Audi e-tron
Ok.. Tack Matti för svaret, kanske inte är helt lätt att jämföra för mig eftersom jag äger bilen privat.
Att jag frågar beror på att jag fått känslan av att de är billigare att försäkra de traditonella märkena jämför med tesla.
Zalman, vilkel LF bolag är de? Jag har själv LF Skåne på våra bilar till riktigt bra priser men är nu inne på en modell 3 sr+ men skulle vilja veta vad den kan tänkas kosta att försäkra. Finns väl inge sådana bilar i Sverige än dvs inga reg nummer jag kan använda.. Men visst skulle kunna ta en LR och sedan räknar man att de blir ett liknande pris.
Att jag frågar beror på att jag fått känslan av att de är billigare att försäkra de traditonella märkena jämför med tesla.
Zalman, vilkel LF bolag är de? Jag har själv LF Skåne på våra bilar till riktigt bra priser men är nu inne på en modell 3 sr+ men skulle vilja veta vad den kan tänkas kosta att försäkra. Finns väl inge sådana bilar i Sverige än dvs inga reg nummer jag kan använda.. Men visst skulle kunna ta en LR och sedan räknar man att de blir ett liknande pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
LF Umeå.chaffis75 skrev:Ok.. Tack Matti för svaret, kanske inte är helt lätt att jämföra för mig eftersom jag äger bilen privat.
Att jag frågar beror på att jag fått känslan av att de är billigare att försäkra de traditonella märkena jämför med tesla.
Zalman, vilkel LF bolag är de? Jag har själv LF Skåne på våra bilar till riktigt bra priser men är nu inne på en modell 3 sr+ men skulle vilja veta vad den kan tänkas kosta att försäkra. Finns väl inge sådana bilar i Sverige än dvs inga reg nummer jag kan använda.. Men visst skulle kunna ta en LR och sedan räknar man att de blir ett liknande pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Ok.. Tack.. Jag får kanske ringa LF Skåne och kolla helt enkelt.Zalman3 skrev:LF Umeå.chaffis75 skrev:Ok.. Tack Matti för svaret, kanske inte är helt lätt att jämföra för mig eftersom jag äger bilen privat.
Att jag frågar beror på att jag fått känslan av att de är billigare att försäkra de traditonella märkena jämför med tesla.
Zalman, vilkel LF bolag är de? Jag har själv LF Skåne på våra bilar till riktigt bra priser men är nu inne på en modell 3 sr+ men skulle vilja veta vad den kan tänkas kosta att försäkra. Finns väl inge sådana bilar i Sverige än dvs inga reg nummer jag kan använda.. Men visst skulle kunna ta en LR och sedan räknar man att de blir ett liknande pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Märkligt att prissättningen är så olika. Fick 12 000 kr från LF och endast 5800 kr per år och halvförsäkring på en 2018 Model S P100DL inkl hyrbil, 2500 mil mm vilket är den billigaste försäkring jag haft på någon av mina Teslor. Bor i Västerås. Misstänker att det även skiljer mycket på Audi också. Någon mer som fått förslag på en e-tron?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5180
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Enligt en servicetekniker på Tesla som jag pratade med så är det STOOOR skillnad i skick mellan privatägda och leasade Tesla rent generellt. Obegripligt många leasingbilar ser ut som skit enligt honom. Så antagandet kring skick beroende på ägandeform gäller även Tesla, vilket avspeglas i försäkringspremierna.bylund skrev:Privatägda pärlor kanske överlag körs bättre än företagsbilar? Även om det i detta fallet, och ofta med just Tesla, bara är en fråga om ägandeform, så kan ju företagsbilar i allmänhet ha sämre skadestatisrik.
För övrigt betalade jag ca 7.800:- för helförsäkring i LF-Skåne när jag köpte min Model S för drygt 3 år sedan. Men på dessa 3 åren har de höjt premien med 43 % till ca 11.200:- samtidigt som bilen nu bara är värd runt hälften.
Model Y P
Model S P
Model S P
Audi e-tron
Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Det tror jag inte alls. En stor majoritet av dyrare nya bilar börjar sina liv som leasingbilar.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Att de tar mer av företag beror väl på att det är mindre priskänsligt. Mobilabonnemang, bredband osv är också dyrare för företag än för privatpersoner.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5180
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Nä Teslas servicetekniker står säkert och hittar på alltihop.Verdi skrev:Det tror jag inte alls. En stor majoritet av dyrare nya bilar börjar sina liv som leasingbilar.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Att de tar mer av företag beror väl på att det är mindre priskänsligt. Mobilabonnemang, bredband osv är också dyrare för företag än för privatpersoner.
Model Y P
Model S P
Model S P
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
För mig är det precis tvärtom, jag har aldrig pysslat så mycket med en bil som med min leasade Tesla, och då har alla mina tidigare varit privatägda.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda.
I mitt fall är det definitivt bilen som avgör, inte finansieringsformen
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Audi e-tron
Det är ju detta som är begagnathandlares bread and butter i Sverige typ.Verdi skrev:Det tror jag inte alls. En stor majoritet av dyrare nya bilar börjar sina liv som leasingbilar.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Att de tar mer av företag beror väl på att det är mindre priskänsligt. Mobilabonnemang, bredband osv är också dyrare för företag än för privatpersoner.
De köper bilarna från leasingbolagen till ett bra pris och gör rekond samt ev service och småfix. Sen ut i hallen för betydligt högre pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.