Jag betalar ca 3.700kr per år för min Tesla S hos LF.mati skrev:För Teslan betalade jag knappt 10.000kr/år för halvförsäkring. Audin kostar lite drygt 7000kr/år, men då ingår stor bilextra med självriskeliminering för djurkollision samt minskad självrisk för skadegörelse. Det kostar 600kr/år. Det hade jag inte för Teslan.chaffis75 skrev:Jag vet inte om frågan varit upp här tidigare men hur ser försäkrings kostnaden ut? Matti du har ju haft en modell s, vad betalade du för den i försäkring vs din nya etron?
För Teslan var den vanliga självrisken 15% pbb vad jag minns. Eller t.o.m 20% kanske? För Audin är det 10% pbb. Vid förlust ersätts bilen med en helt ny de första två åren eller 4000 mil. Därefter får man 20% över marknadsvärdet. Ganska bra villkor alltså.
IF i båda fallen.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Det är ju olika. Lf försäkrar inte Tesla här hos oss fick jag veta. Min privatägda P85 kostade runt 8000kr/år i helförsäkring hos IF. Den var alltså vansinnigt mycket billigare än ovannämnda företagsleasade S90D. Det verkar som att försäkringsbolagen vill ha mer betalt när det är en leasingbil.Zalman3 skrev:Jag betalar ca 3.700kr per år för min Tesla S hos LF.mati skrev:För Teslan betalade jag knappt 10.000kr/år för halvförsäkring. Audin kostar lite drygt 7000kr/år, men då ingår stor bilextra med självriskeliminering för djurkollision samt minskad självrisk för skadegörelse. Det kostar 600kr/år. Det hade jag inte för Teslan.chaffis75 skrev:Jag vet inte om frågan varit upp här tidigare men hur ser försäkrings kostnaden ut? Matti du har ju haft en modell s, vad betalade du för den i försäkring vs din nya etron?
För Teslan var den vanliga självrisken 15% pbb vad jag minns. Eller t.o.m 20% kanske? För Audin är det 10% pbb. Vid förlust ersätts bilen med en helt ny de första två åren eller 4000 mil. Därefter får man 20% över marknadsvärdet. Ganska bra villkor alltså.
IF i båda fallen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Privatägda pärlor kanske överlag körs bättre än företagsbilar? Även om det i detta fallet, och ofta med just Tesla, bara är en fråga om ägandeform, så kan ju företagsbilar i allmänhet ha sämre skadestatisrik.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audi e-tron
Det är nog snarare pga företagsägd bil. Vid byte från enskild firma till AB så gick försäkringen på vår VW Passat upp från 6000 till 10 000 kr. Samma bil, samma brukare. Annan ägare.mati skrev:Det är ju olika. Lf försäkrar inte Tesla här hos oss fick jag veta. Min privatägda P85 kostade runt 8000kr/år i helförsäkring hos IF. Den var alltså vansinnigt mycket billigare än ovannämnda företagsleasade S90D. Det verkar som att försäkringsbolagen vill ha mer betalt när det är en leasingbil.
Re: Audi e-tron
Det är ju ockerpriser på många företagsförsäkringar. Jag betalade 14676kr för en halvförsäkring på min Model 3 hos TH. Då är det 25% rabatt på årspremien. Så det betyder att deras listpris för halvförsäkring är 19568kr per år.dhogborg skrev:Det är nog snarare pga företagsägd bil. Vid byte från enskild firma till AB så gick försäkringen på vår VW Passat upp från 6000 till 10 000 kr. Samma bil, samma brukare. Annan ägare.mati skrev:Det är ju olika. Lf försäkrar inte Tesla här hos oss fick jag veta. Min privatägda P85 kostade runt 8000kr/år i helförsäkring hos IF. Den var alltså vansinnigt mycket billigare än ovannämnda företagsleasade S90D. Det verkar som att försäkringsbolagen vill ha mer betalt när det är en leasingbil.
Re: Audi e-tron
Ok.. Tack Matti för svaret, kanske inte är helt lätt att jämföra för mig eftersom jag äger bilen privat.
Att jag frågar beror på att jag fått känslan av att de är billigare att försäkra de traditonella märkena jämför med tesla.
Zalman, vilkel LF bolag är de? Jag har själv LF Skåne på våra bilar till riktigt bra priser men är nu inne på en modell 3 sr+ men skulle vilja veta vad den kan tänkas kosta att försäkra. Finns väl inge sådana bilar i Sverige än dvs inga reg nummer jag kan använda.. Men visst skulle kunna ta en LR och sedan räknar man att de blir ett liknande pris.
Att jag frågar beror på att jag fått känslan av att de är billigare att försäkra de traditonella märkena jämför med tesla.
Zalman, vilkel LF bolag är de? Jag har själv LF Skåne på våra bilar till riktigt bra priser men är nu inne på en modell 3 sr+ men skulle vilja veta vad den kan tänkas kosta att försäkra. Finns väl inge sådana bilar i Sverige än dvs inga reg nummer jag kan använda.. Men visst skulle kunna ta en LR och sedan räknar man att de blir ett liknande pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
LF Umeå.chaffis75 skrev:Ok.. Tack Matti för svaret, kanske inte är helt lätt att jämföra för mig eftersom jag äger bilen privat.
Att jag frågar beror på att jag fått känslan av att de är billigare att försäkra de traditonella märkena jämför med tesla.
Zalman, vilkel LF bolag är de? Jag har själv LF Skåne på våra bilar till riktigt bra priser men är nu inne på en modell 3 sr+ men skulle vilja veta vad den kan tänkas kosta att försäkra. Finns väl inge sådana bilar i Sverige än dvs inga reg nummer jag kan använda.. Men visst skulle kunna ta en LR och sedan räknar man att de blir ett liknande pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Ok.. Tack.. Jag får kanske ringa LF Skåne och kolla helt enkelt.Zalman3 skrev:LF Umeå.chaffis75 skrev:Ok.. Tack Matti för svaret, kanske inte är helt lätt att jämföra för mig eftersom jag äger bilen privat.
Att jag frågar beror på att jag fått känslan av att de är billigare att försäkra de traditonella märkena jämför med tesla.
Zalman, vilkel LF bolag är de? Jag har själv LF Skåne på våra bilar till riktigt bra priser men är nu inne på en modell 3 sr+ men skulle vilja veta vad den kan tänkas kosta att försäkra. Finns väl inge sådana bilar i Sverige än dvs inga reg nummer jag kan använda.. Men visst skulle kunna ta en LR och sedan räknar man att de blir ett liknande pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Märkligt att prissättningen är så olika. Fick 12 000 kr från LF och endast 5800 kr per år och halvförsäkring på en 2018 Model S P100DL inkl hyrbil, 2500 mil mm vilket är den billigaste försäkring jag haft på någon av mina Teslor. Bor i Västerås. Misstänker att det även skiljer mycket på Audi också. Någon mer som fått förslag på en e-tron?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Enligt en servicetekniker på Tesla som jag pratade med så är det STOOOR skillnad i skick mellan privatägda och leasade Tesla rent generellt. Obegripligt många leasingbilar ser ut som skit enligt honom. Så antagandet kring skick beroende på ägandeform gäller även Tesla, vilket avspeglas i försäkringspremierna.bylund skrev:Privatägda pärlor kanske överlag körs bättre än företagsbilar? Även om det i detta fallet, och ofta med just Tesla, bara är en fråga om ägandeform, så kan ju företagsbilar i allmänhet ha sämre skadestatisrik.
För övrigt betalade jag ca 7.800:- för helförsäkring i LF-Skåne när jag köpte min Model S för drygt 3 år sedan. Men på dessa 3 åren har de höjt premien med 43 % till ca 11.200:- samtidigt som bilen nu bara är värd runt hälften.
Model Y P
Model S P
Model S P
Audi e-tron
Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Det tror jag inte alls. En stor majoritet av dyrare nya bilar börjar sina liv som leasingbilar.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Att de tar mer av företag beror väl på att det är mindre priskänsligt. Mobilabonnemang, bredband osv är också dyrare för företag än för privatpersoner.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Nä Teslas servicetekniker står säkert och hittar på alltihop.Verdi skrev:Det tror jag inte alls. En stor majoritet av dyrare nya bilar börjar sina liv som leasingbilar.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Att de tar mer av företag beror väl på att det är mindre priskänsligt. Mobilabonnemang, bredband osv är också dyrare för företag än för privatpersoner.
Model Y P
Model S P
Model S P
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
För mig är det precis tvärtom, jag har aldrig pysslat så mycket med en bil som med min leasade Tesla, och då har alla mina tidigare varit privatägda.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda.
I mitt fall är det definitivt bilen som avgör, inte finansieringsformen
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Audi e-tron
Det är ju detta som är begagnathandlares bread and butter i Sverige typ.Verdi skrev:Det tror jag inte alls. En stor majoritet av dyrare nya bilar börjar sina liv som leasingbilar.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Att de tar mer av företag beror väl på att det är mindre priskänsligt. Mobilabonnemang, bredband osv är också dyrare för företag än för privatpersoner.
De köper bilarna från leasingbolagen till ett bra pris och gör rekond samt ev service och småfix. Sen ut i hallen för betydligt högre pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Nicke Nyfiken skrev:Nä Teslas servicetekniker står säkert och hittar på alltihop.Verdi skrev:Det tror jag inte alls. En stor majoritet av dyrare nya bilar börjar sina liv som leasingbilar.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Att de tar mer av företag beror väl på att det är mindre priskänsligt. Mobilabonnemang, bredband osv är också dyrare för företag än för privatpersoner.
Ja, såna generaliserande "vittnesmål" sorterar jag under avdelningen skitsnack faktiskt.
Audi e-tron
Än är det säkert betydligt fler som tar hand om sina Teslor än de som inte gör det.fth skrev:För mig är det precis tvärtom, jag har aldrig pysslat så mycket med en bil som med min leasade Tesla, och då har alla mina tidigare varit privatägda.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda.
I mitt fall är det definitivt bilen som avgör, inte finansieringsformen
/fth
För de flesta ser den som något betydligt mer än en hyrbil för transport från a till b. Man är helt enkelt intresserad av just Tesla.
En basutrustad Volvo V60 D3 däremot, som förmåns/tjänste/personalbil under X prisbasbelopp, är för många ”slit och släng”. Tids nog kommer troligen åtminstone Teslas billigare bilar hanteras likadant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag gjorde en liten snabbkoll vad min e-tron skulle kosta mig privat i halvförsäkring hos de större bolagen. Jag hamnade runt minst 700kr/mån. Men så fort man bockar i att bilen kommer att användas i tjänsten - Folksam har den frågan - så hoppar priset till 900kr/mån. Allt annat lika. Även om den är privatägd alltså. Lite konstigt kan jag tycka.Verdi skrev:Det tror jag inte alls. En stor majoritet av dyrare nya bilar börjar sina liv som leasingbilar.taliz skrev:Det är väl så generellt att leasingbilar behandlas sämre än privatägda. Det är ju så att säga en hyrbil..
Jag köpte en tre år gammal Volvo från Nordea Finans. Den var nog aldrig städad i inuti och utsidan hade diverse bucklor och skav, servicen hade också dragit över några ggr och vinterdäcken saknades.
Att de tar mer av företag beror väl på att det är mindre priskänsligt. Mobilabonnemang, bredband osv är också dyrare för företag än för privatpersoner.
Då känns de ~600kr/mån som jag betalar nu plötsligt prisvärt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Åkte från Uppsala innerstad till Kistamässan idag via E4:an.
Det var varmt så AC:n fick jobba på rejält ett tag i början, satte farthållaren på 90 km/h och det var lite köer på slutet.
Landade på 2,09 kWh per mil
Det var varmt så AC:n fick jobba på rejält ett tag i början, satte farthållaren på 90 km/h och det var lite köer på slutet.
Landade på 2,09 kWh per mil
Re: Audi e-tron
90 på 110 väg?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ja, det var mycket trafik och en perfekt fart i högerfilen för att testa om det går att snålköra med e-tron.taliz skrev:90 på 110 väg?
Det var 50 i Uppsala, 60 & 90 på vägen fram till E4, 110 på E4:an fram till Väsby, 100 till Rotebro, 80 samt 70 till Kista.
Re: Audi e-tron
Jag ligger också runt 19-20kWh/100km just nu. Främst 90-vägar och runt 20 grader varmt. Det går att komma ännu lägre. Igår var jag nere i 16,5 efter 3 mil, men det var lite fusk, eftersom det var en höjdskillnad på 30 meter involverad. Det kan alltså inte räknas som representativt. När jag åkte tillbaka samma sträcka var förbrukningen 19 komma nånting.
A/C:n har mycket liten effekt på förbrukningen. Den verkar vara rätt effektiv. Igår hade jag bilen parkerad med ACn på LOW i 30 minuter men SOC var fortfarande samma som innan. Men det var svinkallt i bilen.
Det känns som sagt som att det är mest batterivärmaren som drar ström. Och nu när det är varmt och behagligt ute används den ju inte.
A/C:n har mycket liten effekt på förbrukningen. Den verkar vara rätt effektiv. Igår hade jag bilen parkerad med ACn på LOW i 30 minuter men SOC var fortfarande samma som innan. Men det var svinkallt i bilen.
Det känns som sagt som att det är mest batterivärmaren som drar ström. Och nu när det är varmt och behagligt ute används den ju inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja problemet med etron är väl främst när det är kallt, då drar den galet mkt för att hålla batteriet varmt så det ska gå att ladda i 150kw.
Samt om man kör motorväg/högre hastigheter då aerodynamiken inte är optimal.
Dvs på landsväg sommartid funkar den nog fint.
Samt om man kör motorväg/högre hastigheter då aerodynamiken inte är optimal.
Dvs på landsväg sommartid funkar den nog fint.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Haha, klassisk kommentar, feta SUVar är inget för snåljåpar, även om de går på el!mati skrev:Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.