Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Snälla taliz, lär dig att använda citat-funktionen. Brutna quote-taggar är sjukt störande.
Eh va? Jag trycker på quote i Tapatalk. Ser bra ut i min klient.

Edit: ser på web view att det ser dåligt ut. Forumet som inte klarar lika många nestade quotes som tapatalk? Eller tvärtom?
Blir fel i Tapatalk också, iaf i min Tapatalk. Det ser inte uppenbart fel ut på samma sätt som i webbläsaren men kika noga så ser du att den har blandat citaten. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Oavsett anser jag att man bara tar med citerad text när det behövs och troligen ska man då ta bort alla äldre citeringar. Även ifall det i te skulle blanda ihop citaten så är det ju hopplöst att skrika förbi 4-5 inlägg som man precis läst minst en gång innan eller i vart fall börjat läsa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Jag testade att mata in 1 miljon kronor i månadslön för Stockholm och den rapporterar då att man får behålla 45% "av din nästa löneökning", dvs 55% marginalskatt.

32,2% är genomsnittlig kommunalskatt, så 57,2% blir då genomsnittlig maximal marginalskatt.

Enligt Wikipedia:
" År 2019 är gränsen för värnskatt 689 300 kr/år[2]. Den högsta marginalskatten i Sverige blir med värnskatten i genomsnitt 56,6 procent, beroende på kommunalskatt (från 53,9 procent i Vellinge till 59,2 i Ragunda)."

Dock har tex Dorotea 35,15% kommunalskatt så där borde man komma över 60%, men det är bara Dorotea och Munkedal som har 35% eller högre.
Det är just månadslön man matar in, inte årslön. Ditt exempel bevisar förövrigt just min poäng, tjänar man mer än mig så får man betala mindre skatt....
Nej inte mindre skatt, men lägre marginalskatt. Skatten är högre oavsett. Ledsen för besserwisser-kommentaren.


Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Jag testade att mata in 1 miljon kronor i månadslön för Stockholm och den rapporterar då att man får behålla 45% "av din nästa löneökning", dvs 55% marginalskatt.

32,2% är genomsnittlig kommunalskatt, så 57,2% blir då genomsnittlig maximal marginalskatt.

Enligt Wikipedia:
" År 2019 är gränsen för värnskatt 689 300 kr/år[2]. Den högsta marginalskatten i Sverige blir med värnskatten i genomsnitt 56,6 procent, beroende på kommunalskatt (från 53,9 procent i Vellinge till 59,2 i Ragunda)."

Dock har tex Dorotea 35,15% kommunalskatt så där borde man komma över 60%, men det är bara Dorotea och Munkedal som har 35% eller högre.
Det är just månadslön man matar in, inte årslön. Ditt exempel bevisar förövrigt just min poäng, tjänar man mer än mig så får man betala mindre skatt....
Nej inte mindre skatt, men lägre marginalskatt. Skatten är högre oavsett. Ledsen för besserwisser-kommentaren.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ja, jag skrev fel. Menade just lägre marginalskatt. No worries. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ser ut som e-tron s (60) dyker upp till sommaren. 435 hk med 500 i boostläge ser det ut som. E-tron GT i slutet av året också.
88063452-4A06-46CF-8872-4A959440D223.png
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

macky skrev:
Ser ut som e-tron s (60) dyker upp till sommaren. 435 hk med 500 i boostläge ser det ut som. E-tron GT i slutet av året också.
...och jultomten kommer i dec.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nu går man i väntans tider men inget besked ännu om leverans tyvärr. Hur lång tid tig det för er andra att få er e-tron efter att den var producerad? Det rör sig om 6 veckor för mig redan och enligt säljaren kan han inte se var den befinner sig. Bara att den var färdigbyggd i augusti. Låter som en rätt konstig logistikkedja får jag säga. Han skulle maila och fråga så får vi se imorgon. Hade ju kallt räknat med att den skulle vara hemma till månadsskiftet iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min byggdes i två omgångar med en dryg månads väntetid mellan byggstart och färdigställande. Sen gick det fort och det tog ungefär 3 veckor tills jag fick bilen levererad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Min byggdes i två omgångar med en dryg månads väntetid mellan byggstart och färdigställande. Sen gick det fort och det tog ungefär 3 veckor tills jag fick bilen levererad.
Ok, den långa produktionstiden borde väl haft ngt med att det var så tidigt. Jag har sedan ngn månad fått besked om att den hade status 7 av 7 vilket betydde att den var klar och hade gått igenom kvalitetskontroll. Fick även chassinummer då så jag har bilen i appen. Synd att man inte spåra den ännu då den inte är parkopplad. Den kanske står ngnstans och väntar på en dragkrok..., :?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok. :)
Ja och det är ju därför han får vänta ju :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok. :)
Ja och det är ju därför han får vänta ju :lol:
Ska man måla fan på väggen så var det min teori. Dvs nu släpper de inte bilarna som inte fått kroken i produktion förrän det justerats efteråt. Men jag är inte där ännu och om det är så att krokbristen är avhjälpt så är det ett riktigt långskott. Tidigare audiköp har jag fått info om produktion, hamn i Tyskland, hamn i Sverige osv. Enligt säljaren går inte det att se annat än produktionsstatus på e-tron utan att maila centralt vilket jag hoppas att han gjort nu. Jaja, får se vad jag får för besked närmsta dagarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.

Är klart. De har ju redan fått dina pengar. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.

Är klart. De har ju redan fått dina pengar. ;)
Just det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »



Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Är det någon som har bra koll på batteri management och laddstrategi så är det väl Björn. Han har ju kört tusentals mil i en mängd olika elbilar de senaste fem åren.

Det är ju ingen Eco-körning direkt utan han kör så fort han kan (inom rimlig hastighet). Han körde Etron dessutom i S läget vilket jag förstått inte direkt är energi optimalt. Hans mål är att köra 100 mil så fort som möjligt med bilens givna förutsättningar.

Sen är Etron lite väl energislukande. Hade dom öppnat upp 5 kWh till i batteriet samt optimerat effektiviteten 5-6% hade det varit riktigt bra!
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nilp skrev:
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Det är inte marginalskatten som är 60% utan det dras ner på jobbskatteavdraget efter typ 57 tkr i månaden och det motsvarar 3% så totalt blir du av med 60% trots att skatten bara är 57%. Sedan efter 140 eller så är jobbskatteavdraget borta så då blir det 3% extra kvar i plånkan på allt över det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Dessutom valdes ju Ionity vid iaf ett av tillfällena för att SuC var över 50% full vilket ju ger riktigt låga hastigheter. Samt att han dessutom tog upp den långsamma stegringen och förklarade att han sett den tidigare när han testat på SuC. Så gissningsvis hade det varit ännu långsammare på SuC iom trängseln.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Har inte laddarna uppgraderats så att det är i stort sett samma hastighet på ett par även om ena laddaren är upptagen?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Audi e-tron

Inlägg av Alfred »

Nej, det ska komma med V3 av SuC. Dvs, kräver ombyggnad av befintliga laddare.
Senast redigerad av Alfred, redigerad totalt 1 gånger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar