I princip alla e-Golfar som byggs går väl till Norge antar jag. Det är ju ingen bil som tillverkas i stora volymer. Det var från början aldrig meningen att den skulle säljas överhuvudtaget.
Det blir spännande när ID3 kommer. Jag gissar att den blir som e-Golf, fast utan Golfens begränsningar i räckvidd och snabbladdning, samt att det förhoppningsvis byggs tillräckligt många av dem. Dessutom får den dragkrok (säger de).
Nja, E-golf säljer fortfarande hyfsat bra i Tyskland (men inte lika bra som i Norge såklart). I juli var det till och med den bäst säljande elbilen. Även e-Tron går bra jämfört med konkurrenterna, så jag tycker det verkar lovande för försäljningen av ID3 och andra kommande bilar från VW koncernen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
I princip alla e-Golfar som byggs går väl till Norge antar jag. Det är ju ingen bil som tillverkas i stora volymer. Det var från början aldrig meningen att den skulle säljas överhuvudtaget.
Det blir spännande när ID3 kommer. Jag gissar att den blir som e-Golf, fast utan Golfens begränsningar i räckvidd och snabbladdning, samt att det förhoppningsvis byggs tillräckligt många av dem. Dessutom får den dragkrok (säger de).
nix, det är bekräftat att den INTE får det och inte heller möjlighet till takräcke.
Jaha? Okej, jag har hört nåt annat, men det var bara hörsägen. Det var synd. Då föll den också bort från intresselistan.
Alla som har reserverat i Norge fick mail om det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I princip alla e-Golfar som byggs går väl till Norge antar jag. Det är ju ingen bil som tillverkas i stora volymer. Det var från början aldrig meningen att den skulle säljas överhuvudtaget.
Det blir spännande när ID3 kommer. Jag gissar att den blir som e-Golf, fast utan Golfens begränsningar i räckvidd och snabbladdning, samt att det förhoppningsvis byggs tillräckligt många av dem. Dessutom får den dragkrok (säger de).
nix, det är bekräftat att den INTE får det och inte heller möjlighet till takräcke.
Jaha? Okej, jag har hört nåt annat, men det var bara hörsägen. Det var synd. Då föll den också bort från intresselistan.
Alla som har reserverat i Norge fick mail om det.
Verkligen synd. Det betyder att de ändå inte menar allvar med sin elbilssatsning. Man kan ju hoppas att det bara gäller den allra första versionen av ID.3 som kommer nästa sommar. Men okej, jag håller på med avancerat önsketänkande nu, men hoppet är ju som bekant det sista som överger oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig.
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig.
Finns det någon elbil alls som levereras med 3-fas laddare nu när inte ens Tesla gör det?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
E-tron kommer med 3 fas laddare som laddar upp till 11kW. Laddaren har utbytbara pluggar och i min följde det med en röd 5-pin industriplugg och en vanlig 230v schuko.
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig.
Det är några bilar som har av misstag levererats med den blåa enfas-adaptern, men det är fel. Det ska vara en röd trefas-adapter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig.
Det är några bilar som har av misstag levererats med den blåa enfas-adaptern, men det är fel. Det ska vara en röd trefas-adapter.
Var tillbaka och hämtade en. Fick med hela klumpen också. Visade sig att det var klumpen till A3 eller Q7 e-tron för den ger bara 3.3 kW vilket torde vara enfas endast. Jaja fick chansen och testa bilen lite mer och den går ju fantastiskt fint. Lite avslappnande att köra tycker jag. Inte van vid elbil men gillar det redan skarpt.
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig.
Det är några bilar som har av misstag levererats med den blåa enfas-adaptern, men det är fel. Det ska vara en röd trefas-adapter.
Var tillbaka och hämtade en. Fick med hela klumpen också. Visade sig att det var klumpen till A3 eller Q7 e-tron för den ger bara 3.3 kW vilket torde vara enfas endast. Jaja fick chansen och testa bilen lite mer och den går ju fantastiskt fint. Lite avslappnande att köra tycker jag. Inte van vid elbil men gillar det redan skarpt.
Det är lätt att bli förälskad i en elbil
Nästan vilken modell som helst faktiskt...
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig.
Finns det någon elbil alls som levereras med 3-fas laddare nu när inte ens Tesla gör det?
Renault Zoe och BMW i3 kan ju ladda med 3-fas.
Vet dock inte om kabeln följer med som original.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig.
Finns det någon elbil alls som levereras med 3-fas laddare nu när inte ens Tesla gör det?
Renault Zoe och BMW i3 kan ju ladda med 3-fas.
Vet dock inte om kabeln följer med som original.
Frågan gällde nog mer kabeln än själva ombordladdaren. Finns ju gott om elbilar som har trefasladdare.
För mig är faktiskt 3-fas laddning en dealbreaker.
När det är -30 och batterivärmaren vill ha 6kW och kupévärmaren vill ha 6kW. Då finns det inte mycket kvar till att ladda batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Japp gällde adapterkabel till laddaren alltså. Ville testa om jag skulle få ut 11kw i laddning. Men det får bli skarpt test om ngn månad. Blir väl en laddbox ändå till slut. Eller hur skulle ni tänka. Box eller bara 3-fas? Samma effekt och det mesta går väl att styra via appen?
Det följer med en röd 3-fas adapter för 11 kW laddning.
Tesla kallar den UMC, medan Audi kallar den för
Charging System Compact.
Brukar ge runt 10 kW i ett trefasuttag.
Inget utom laddtimern går att styra från appen eller bilen, Audi har ett annat tänk än Tesla. Begränsningar i laddström ska styras från laddboxen, e-tron laddar alltid med all ström den kan få.
På Audi "UMC" går det att välja 50 eller 100% laddström. Med röda 3-fas adaptern är 50 % förvalt. Måste ändras till 100% varje gång den ska användas om det behövs. 5 kW laddning räcker långt som hemmaladdning.
Precis. Trefas 16A brukar resultera i 10kW effekt in i batteriet. Resten går till kråkorna eller nåt. Generellt verkar AC-laddaren ge ungefär 90% av inmatad effekt, oavsett strömstyrka. E-tron visar alltid den effekt som bilen faktiskt får efter förlusterna. inte den som laddboxen ger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Precis. Trefas 16A brukar resultera i 10kW effekt in i batteriet. Resten går till kråkorna eller nåt. Generellt verkar AC-laddaren ge ungefär 90% av inmatad effekt, oavsett strömstyrka. E-tron visar alltid den effekt som bilen faktiskt får efter förlusterna. inte den som laddboxen ger.
Låter rimligt. 95% verkningsgrad för själva ombordladdaren kanske (likriktning och anpassning till batteriets spänningsnivå). Sen har vi resistiva förluster i kablage och i batteriet, plus att lite effekt går åt till att hålla igång BMS, kylsystem och bilens dator.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14