Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mickep »

Tror också att marknaden för extremt dyra bilar är begränsad. Dock har den högre marginaler per såld bil.
Det är också där prestanda argumenten kommer. (och det nästan uteslutande)
Vid lågprisbilar är det sällan det ens kommer upp på tal, där är det andra aspekter som är viktiga, som pris och funktioner (praktikaliteter) dvs bruksbilar som hanteras därefter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Sen tycker jag i och för sig inte det finns några nackdelar med att även erbjuda långsamma bilar. Jag tror dock marknaden för dyra och långsamma bilar är ganska begränsad, men är den signifikant så ska man såklart erbjuda den typen av bilar också.

Jag tror dock man kommer fortsätta att profilera Audi som sportiga och körglada bilar. Budget-elbilar med sämre prestanda tror jag i mycket högre grad kommer säljas under VW eller Skoda-varumärkena.
Jag har fortfarande svårt att köpa att en 2,5 ton SUV som accelererar 0-100 km/h på 6 sekunder anses vara långsam... men visst, allt är ju relativt. :) Sen är det ju väldigt mycket 0-100 fokus på det här forumet, samtidigt pratas det omkörningsprestanda och i viss mån står de lite i motsats till varandra. Eller snarare, man behöver kompromissa lite med den ena eller den andra. Det hade varit intressant att se momentkurvan för e-trons elmaskiner, för att se vart de har lagt "knäet" och hur kurvan avtar kontra varvtal.
Vet inte om det gäller alla Tesla-varianter men antagligen har alla en liknande kurva. Toppeffekten finns mellan 60-120 km/h (dvs det vanligaste omkörningsintervallet) men den dör inte av helt vid högre hastigheter heller. Om den toppar 423 hk eller vad det nu är så har den ~300 hk kvar vid 200 km/h.
Tack för bilden. :) Jo toppeffekten finns där, men inte maxmomentet. Skulle du plotta in bilens acceleration vid en "fullgasrepa" i samma graf skulle den följa momentkurvan, inte effektkurvan (förutsatt att batteriet kan ge tillräckligt med ström så länge).

Min poäng var bara att Audis momentkurva lika gärna kan se ut som den gröna kurvan nedan (ursäkta ful snipping-konst). Vilket skulle göra att den har långsammare acceleration <80 km/h men snabbare >80 km/h jämfört med Teslan. Det beror på hur man har optimerat elmaskin och inverter. Jag har inga som helst belägg för att det här ens är nära sanningen i e-trons fall. Det är mer ett försök till att visa att bara för att man är snabbast 0-100, behöver man nödvändigtvis inte vara det 80-120. :)
Moment.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
Du har bara delvis rätt. Med en elbil slipper du förbereda omkörningen genom att växla ner osv. Men sen när du väl fått i rätt växel på fossilbilen så spelar det mindre roll. Då handlar det enbart om effekten. En elbil med 100 hk är då inte snabbare än en fossilbil med 100 hk. (I stadstrafik känns dock elbilen oändligt snabbare än motsvarande fossilbil)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
De som skriver här att snabba tex teslabilar inte skulle vara säkrare att köra om med är nog de som inte själva har så mycket erfarenhet av just snabba bilar. Man förstår det först när man har en. Jag känner mig oerhört mycket säkrare när jag kör en tesla än tex hyr-BMW 320d jag fick för ett tag sen. Kör man enbart på flerfilig motorväg, så håller det med en trög bil, men kör man på slingriga, små vägar där en hel del lastbilar kör långsamt tillsammans med många tyska husbilar som ska se på omgivningen och definitivt inte håller sig i närheten av hastighetsgränsen, så hamnar man i betydligt många fler farliga situationer med en långsam bil än med en snabb. Den som tycker det är ok att ligga bakom en husbil i mil efter mil i 50km/h istället för 80 får väl tycka det då, men så tycker inte jag och jag ser i trafiken att det är många som håller med mig. Otroligt många idiotiska omkörningar där långsamma bilar behöver evigt lång tid för att komma förbi, men jag svischar förbi på få sekunder och situationen hinner aldrig ens komma i närheten av farlig. Jag har helt slutat med farliga omkörningar sen jag fick barn (har väl gjort en del dumma saker tidigare i livet, det får erkännas) och nu klarar jag att köra om på samma ställen på ett säkert sätt där jag tidigare körde om på ett osäkert sätt pga långsamma bilar.
De där situationerna löser du även med en bil som inte gör 0-100 på mindre än c:a 8 sek. Som jag skrev så är det omedelbara vridmomentet och att man slipper växla som är det direkt avgörande. De tiondels sekunder man tjänar på en omkörning av en husbil med en bil som har dubbla prestandan gör ingen skillnad i praktiken.
Jag får inte det att stämma eftersom jag inte känner samma säkerhet med eGolfen.
Men nu är du ute i marginalen där båda bilarna är tillräckligt säkra. Jämfört med vilken fossil dom helst så är e-Golfen säker.
Nix, eGolfen är inte i närheten av så smidig vid omkörningar som Tesla. För att göra en säker omkörning behöver bilen vara snabb inte bara upp till 50 om man ska köra om en tex husbil som kör i 50 på 80 väg. Då behöver man en bil som är snabb upp till kanske 120 för att snabbt komma förbi. eGolfen är inte snabb i det intervallet och är nog på ca samma nivå som tidigare nämnda Volvo. Det är inte snack om marginaler, det är snack om dag och natt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Nu lär ju e-tron vara som en blixt jämfört med både eGolf och Zoe, som jag håller med om känns alltför sega vid omkörningar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

och vissa missar poängen att säkra omkörningar utförs av säkra förare och inte säkra bilar.... :roll:

:lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
och vissa missar poängen att säkra omkörningar utförs av säkra förare och inte säkra bilar.... :roll:

:lol:

Finns inget motsatsförhållande. Jag är hellre rik och frisk än sjuk och fattig också. ;)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Nu kan man bygga E-tron i svenska konfiguratorn:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... -audi.html

Många kryss blir det innan man är klar :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
Nu kan man bygga E-tron i svenska konfiguratorn:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... -audi.html

Många kryss blir det innan man är klar :D
Det räcker med ett :lol:

(det är alltid dyrare att plocka enstaka paket till en Proline, än att köra stora paketet, i princip)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Prislappen blir som en Tesla.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av SR-71-BlackBird »

kangru skrev:
Prislappen blir som en Tesla.
Men dålig prestanda.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

SR-71-BlackBird skrev:
kangru skrev:
Prislappen blir som en Tesla.
Men dålig prestanda.
Och kort räckvidd, mindre än 40mil wltp. 241wh/km om jag kommer ihåg rätt.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Ja man blir kanske så fartblind när det handlar om såna summor att ett par hundra tusen hit eller dit inte spelar någon roll... :roll:

EDIT: WLTP-räckvidden är 417 km
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Geni87 skrev:
Ja man blir kanske så fartblind när det handlar om såna summor att ett par hundra tusen hit eller dit inte spelar någon roll... :roll:

EDIT: WLTP-räckvidden är 417 km
Det beror på tillval. Om du gör många går den ner till 378km tror jag det var, kolla i sammanfattningen i slutet efter alla val.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

kangru skrev:
Geni87 skrev:
Ja man blir kanske så fartblind när det handlar om såna summor att ett par hundra tusen hit eller dit inte spelar någon roll... :roll:

EDIT: WLTP-räckvidden är 417 km
Det beror på tillval. Om du gör många går den ner till 378km tror jag det var, kolla i sammanfattningen i slutet efter alla val.
Jo jag vet, det är det som är det fina med WLTP. Sånt behövde inte tillverkarna redovisa tidigare när NEDC gällde, det ser man på t.ex. Model S/X som alltid har samma räckvidd redovisad i NEDC oavsett tillval. Bra att kunna se hur större fälgar påverkar direkt när man konfigurerar bilen.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

SR-71-BlackBird skrev:
kangru skrev:
Prislappen blir som en Tesla.
Men dålig prestanda.
Ja, skitkass bil. Helt värdelös, fattar inte hur Audi tänkte här faktiskt. Dessutom har de ju en diabolisk plan att bara sälja några stycken av dem.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Mmm, X känns verkligen bättre på allt. Utöver det får man som du antyder ett väldigt mycket bättre laddnätverk. Det känns som e-Trons enda signifikanta fördel är det lägre förmånsvärdet...

Men, men, det finns ju gott om människor som aldrig skulle röra/provköra en Tesla. Tillhör man den skaran och kör en fossilsuv idag så är ju E-Tron en rejäl uppgradering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Den har iaf så lågt luftmotstånd att det är en av dom viktigaste fördelarna med den... tydligen...
Etron med lågt luftmotstånd.JPG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Den har iaf så lågt luftmotstånd att det är en av dom viktigaste fördelarna med den... tydligen...
Etron med lågt luftmotstånd.JPG
Haha jo Jaguar marknadsförde ju också deras "låga" cw :lol:

Fick en lång föreläsning om det när jag var o kikade på den. Orkade inte riktigt säga "ok så allt detta jobb och ändå väldigt mycket högre cw än den nu några år gamla Model X?" ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Mmm, X känns verkligen bättre på allt. Utöver det får man som du antyder ett väldigt mycket bättre laddnätverk. Det känns som e-Trons enda signifikanta fördel är det lägre förmånsvärdet...

Men, men, det finns ju gott om människor som aldrig skulle röra/provköra en Tesla. Tillhör man den skaran och kör en fossilsuv idag så är ju E-Tron en rejäl uppgradering.
Eftersom jag har beställt en eTron kan jag skriva lite om hur jag resonerade när jag valde den. Givetvis kommer inte alla hålla med men det är ju därför bra att det börja komma alternativ.

Jag jämförde eTron med MX och MS (jag ställde mig i kö för M3 för väldigt länge sen men den föll bort pga bageutrymmet).

Pris
eTron är billigare än MX. En MX i grundutförande kostar idag ca 1200 tkr jämfört med 885 tkr för eTron. Ja tillvalen är dyra men man måste inte välja till allt även om man får mer funktioner per krona då. MS är ungefär samma pris med lite lägre förmånsvärde.

Dörrar
Falcon wing doors tilltalar inte mig varken estetiskt eller praktiskt.

Gränsnitt
Jag vill tycka om Teslas för det är modernt och nytänkande men efter mycket testande känner jag fortfarande att en stor touch screen inte är optimalt i en bil. Kanske jag är gammalmodig men jag gillar verkligen gränssnittet hos Audi.

Effektivtet/Räckvidd
För mig gör det inget om bilen drar lite mer och kompenserar med större batteri och snabbare laddning. Fortfarande fördel Tesla men när jag utgår från de resor som jag gör ett vanligt år så det väldigt sällan min resa kommer bli annorlunda i en Tesla jämfört med eTron.

Utseende
MS är klart snyggast och MX klart fulast av dessa enligt mig. eTron hamnar någonstans mittemellan.

Baksätet
MX har ju bästa baksätet men den hade redan fallit bort för mig så jag jämförde eTron och MS och där vinner eTron klart även om mittenplatsen är bättre i MS.

Strålkastare
Jag kör mycket på mörka landsvägar och längtar efter Audis Matrix strålkastare.

Laddnätverket
Solklar vinst för Tesla. Det dyker dock upp alternativ så även om Tesla förmodligen kommer ligga före i många år till så är Ionity + övrig nog snart uppe på en acceptabel nivå. Synd bara att Tesla inte öppnar upp för andra bilmärken.

Övrigt
Audis interiör ger ett mer premium intryck och eldrift tillsammans med Audis ljudisolering kommer bli riktigt trevligt
Tesla har en del kvalitetsproblem och långa leveranstider på reservdelar (förmodligen inte så stora som vissa hävdar men fortfarande oroväckande mycket)
Dragkrok finns endast på MX
Om bilen gör 0-100 på 3 eller 6 sekunder bryr jag mig inte ett dugg om
Synd att Audi inte har Teslas autopilot
Lite fler praktiska förvaringsfack etc i Audin
Trist att inte stötta Tesla för jag gillar företaget och visionen
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Det är ju det som är kul med att det kommer fler alternativ, fler kan få en bil som tilltalar just dem. Som jag skrivit tidigare så tror jag dock inte att det är enkelt för industrin att komma ut med en bra elbil från början även om de försöker. Endast efter några års avhyvling av de skarpa kanterna kommer det att bli riktigt intressant. Hoppas Tesla orkar hänga på med MS +MX v 2,0 och vidare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar