Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av benke_berguv »

Om vi bortser från den trötta frågan om förbrukning (vilket verkar var den enda nackdelen med bilen eller?) hur är resten av bilen? Håller den ”Audi-nivå” i kvalitet osv?
För mig, som skiter i om den drar 200 eller 400wh så är det mer intressant. Det som får mig att inte köpa tesla är deras brist på kvalitet, både upplevt och faktiskt, totala brist på service och support i norr samt oförmåga att leverera en genomtänkt produkt (Lex dörrhandtag på S tex) så mitt hopp ör att andra fabrikanter kan komma nära teslas tekniktänk (för de är jävligt bra på det) men få ett utförande som en ”vanlig bil” i funktion på allt övrigt ej elbilsspecifikt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Mickep skrev:
mindes nog fel med model3 (se 4:10), här är samma person som testar m3 och för jämförelse kom den 18 mil.(men den lämnade ab med 25% kvar)

Nej, han uppskattar att de kommer 18 mil vid 200kmh konstant. I 180kmh 25 mil. Dvs ca dubbelt så långt som etron, vilket verkar rätt rimligt.
Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.

Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Det som förvånar mig är att det kan vara så intressant att komma in i den här tråden om och om igen för att snacka ner bilen den handlar om, på snudd till maniskt.

Givetvis fattar jag att diesel är totalt ointressant för de flesta här (mig inkluderat), men skit ska skit ha.
”Skit ska skit ha”, sagt i en tråd om ”étron”, LOL!

Du verkar ta etrons brister nästan personligt. Vad beror det på?
Är väl bra om de lyfts fram så folk vet vad de köper.
Eller du menar att vi alla skall hålla tyst om dem så folk i lugn och ro kan köpa en ”riktig bil”?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Wow. Ungefär hälften av en modern diesel.

Är ungefär lika intressant med diesel för mig som det är med ångdriven bil för dig. Död teknik.
Det som förvånar mig är att det kan vara så intressant att komma in i den här tråden om och om igen för att snacka ner bilen den handlar om, på snudd till maniskt.

Givetvis fattar jag att diesel är totalt ointressant för de flesta här (mig inkluderat), men skit ska skit ha.
Ja vissa gillar inte Audin.

Det är väl mest skadeglädje. Efter att i åratal fått hör att när de "riktiga" tillverkarna bygger elbilar, ja då får Tesla allt passa sig. När sen Audi under pompa och ståt presenterar en bil som inte når ända fram så blir den här reaktionen rätt logisk.
”Når ända fram”, just i detta fallet så är det väl ändå ganska uppenbart att ”bästa” inte ens är bra, ska man då klanka ner på något som är något sämre?
25-30 mil i 160-180 är jävligt bra.
15 mil är katastrof, tveksamt om man ens klarar sig mellan laddstationerna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

benke_berguv skrev:
Om vi bortser från den trötta frågan om förbrukning (vilket verkar var den enda nackdelen med bilen eller?) hur är resten av bilen? Håller den ”Audi-nivå” i kvalitet osv?
För mig, som skiter i om den drar 200 eller 400wh så är det mer intressant. Det som får mig att inte köpa tesla är deras brist på kvalitet, både upplevt och faktiskt, totala brist på service och support i norr samt oförmåga att leverera en genomtänkt produkt (Lex dörrhandtag på S tex) så mitt hopp ör att andra fabrikanter kan komma nära teslas tekniktänk (för de är jävligt bra på det) men få ett utförande som en ”vanlig bil” i funktion på allt övrigt ej elbilsspecifikt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippe »

Zalman3 skrev:
benke_berguv skrev:
Om vi bortser från den trötta frågan om förbrukning (vilket verkar var den enda nackdelen med bilen eller?) hur är resten av bilen? Håller den ”Audi-nivå” i kvalitet osv?
För mig, som skiter i om den drar 200 eller 400wh så är det mer intressant. Det som får mig att inte köpa tesla är deras brist på kvalitet, både upplevt och faktiskt, totala brist på service och support i norr samt oförmåga att leverera en genomtänkt produkt (Lex dörrhandtag på S tex) så mitt hopp ör att andra fabrikanter kan komma nära teslas tekniktänk (för de är jävligt bra på det) men få ett utförande som en ”vanlig bil” i funktion på allt övrigt ej elbilsspecifikt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Och alla som sagt att ”Bara de etablerad ebilbyggarna börjar bygga elbilar, då blir det ordning!”

Låter som om Audi misslyckats rejält om det där stämmer. För inte kan det vara vardagsmat med så pass mycket fel på en Audi? Eller har jag helt fel tanke om märket.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Om inte jag minns fel, efter mina år här på forumet, så är det inga problem att skriva en liknande lista på fel gällande Tesla.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Där har du fel Jerker. Någon sådan lista har jag aaaldrig hört talas om :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Där har du fel Jerker. Någon sådan lista har jag aaaldrig hört talas om :roll:
:lol:
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av benke_berguv »

Zalman3 skrev:
benke_berguv skrev:
Om vi bortser från den trötta frågan om förbrukning (vilket verkar var den enda nackdelen med bilen eller?) hur är resten av bilen? Håller den ”Audi-nivå” i kvalitet osv?
För mig, som skiter i om den drar 200 eller 400wh så är det mer intressant. Det som får mig att inte köpa tesla är deras brist på kvalitet, både upplevt och faktiskt, totala brist på service och support i norr samt oförmåga att leverera en genomtänkt produkt (Lex dörrhandtag på S tex) så mitt hopp ör att andra fabrikanter kan komma nära teslas tekniktänk (för de är jävligt bra på det) men få ett utförande som en ”vanlig bil” i funktion på allt övrigt ej elbilsspecifikt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Jag tror inte den är felfri heller. Audi är väl mästare på upplevd kvalitet men inte på faktiskt kvalitet.

Det där med laddning är ju inte bra, är ju A &O med just en elbil.
De andra låter som barnsjukdom varav de två sista inte är ett fel alls. (Lata människor som inte Ids sätta en krok själv borde mer söka fel hos sig själv än hos bilen... mina 50 öre.) Backspeglarna är ju dock helt obegripliga. Kan ju knappast varit speglarna som var begränsande i röckviddsjakten..?

Jaja, bäst låta andra sortera ut felen på bilen och kolla på en om ett halvår eller två:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av David D »

Det kan finnas andra anledningar till att man inte vill hålla på att montera och demontera en dragkrok än ren lättja. T ex att den ska vara infettad och man riskerar att smutsa ner kläderna och sig själv. Säkerhet är en annan aspekt, den måste monteras korrekt. Att montera en dragkrok manuellt 2019 på en bil för bortåt en miljon känns inte så premium. Jag gillar Audi som märke efter att ha haft flera och kvaliteten på de jag har haft har känts högre än Teslas.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

David D skrev:
Det kan finnas andra anledningar till att man inte vill hålla på att montera och demontera en dragkrok än ren lättja. T ex att den ska vara infettad och man riskerar att smutsa ner kläderna och sig själv. Säkerhet är en annan aspekt, den måste monteras korrekt. Att montera en dragkrok manuellt 2019 på en bil för bortåt en miljon känns inte så premium. Jag gillar Audi som märke efter att ha haft flera och kvaliteten på de jag har haft har känts högre än Teslas.
Och hur är det på en Tesla X?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Alla bilar går sönder, oavsett märke, så är det bara.
Då är det viktigt att man som kund blir bemött på ett bra sätt.
Mina erfarenheter är att Toyota och Tesla har skötts sig bra, medans Audi har en bit kvar.
Har kört en Prius, en fantastiskt bra bil på många sätt, men framhjulslagren är kass, de håller inte länge.
Vänster fram gick sönder just innan garantin gick ut, den byttes på garantin. Höger fram gick sönder just efter garantin hade gått ut, Toyota sa att det ska inte hända, vi byter den gratis!
Minns så väl att killen på Toyota som tidigare hade jobbat på VAG, sa att det hade inte hänt på VAG, för där får man inte saker gratis bytta efter garantin utgång.

Köpte efter Priusen en Auris hybrid. Frågade vid köpet vilken dimension jag kunde ha på vinterdäcken. Säljaren så att det gick bra med 16 tums fälgar, jag invände att på sommardäcken är det 17 tums fälgar, men han insisterade att 16 tum skulle gå bra. För säkerhets skulle frågade jag även verkstan om däcken, men de sa också att 16 tums däck skulle gå bra.
Beställde 16 tums Hakkapelita och skulle montera. Gick inte eftersom det tog i bromsoket.
Tog kontakt med Toyota, de sa, vårt fel, vi byter in dina däck och du får 17 tums Hakkapelita monterat och klart på din bil utan extra kostnad. Snabbt, enkelt, gratis och utan tjafs löste de problemet. Kudos till Toyota.

Körde en ett år gammal nyservad, Audi Quattro från Umeå till Skellefteå.
Helt plötsligt dog bilen, allt blev bara svårt och fick rulla in till vägkanten.
Bilen fick bärgas till Skellefteå och jag fick en hyrbil.
Snabbt hittades felet, en kabel till huvuddatorn hade lossnat.
Hur det kan ske förstår jag inte, den har en bajonettfattad kabel, det ska vara omöjligt att den bara lossnar.
Problemet var när jag skulle hämta bilen, du har inte servat bilen, din non stop garanti gäller inte!
De skulle få mig att betala både för hyrbil och bärgning!
Efter en massa tjafs så slutade det med att jag fick 24 timmar på mig att betala.
Fick åka ner till VAG i Umeå och reda ut problemet.
Där kunde de se att jag servat bilen och jag slapp betala hyrbil och bärgning. Men vilket strul!

Dessutom har Audi inget bra track rekord angående laddbara bilar, kollegans Audi A3 e-tron har bytt både DSG-lådan och batteri.
Att VAG har problem med sina DSG-lådor är väl känt.
Men det gick hyfsat snabbt att byta ut.
Men den stod läääänge på verkstaden för batteribyte.
För det fick minsann inte de lokala teknikerna göra, specialister fick tas in för att fixa det hela.
Så det hjälper inte att ha en lokal serviceverkstad när de ändå inte får göra jobbet.

Min kollega säger att han inte skulle våga köpa en laddbar Audi där garantin gått ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Okej, eftersom jag är en av få här på forumet som faktiskt har en e-tron och dessutom haft två Teslor kan jag nog bidra lite här tror jag.
Nej, e-tron är inte felfri.
Överlag känner jag att den upplevda kvalitén i e-tron slår Tesla i samtliga punkter. Allt känns rejält ihopskruvat, det är bra passform såklart, det känns att det är en dyr bil. (Fel ordval kanske, jag vet, men iag kan inte komma på nåt annat nu).
Mittkonsolen känns dock aningen plastig och är lite konstigt utformad. Jag vet inte riktigt hur de tänkte där.
Jag som har hundar upplever att mattorna som klär bagaget i e-tron är mindre benägna att dra åt sig hundhår än i andra bilar. I Teslan fastande alla hår överallt och det var snudd på omöjligt att få bort dem. Och om man höll på för mycket med dammsugaren kunde man lätt förstöra mattorna. Då blev de "fransiga". I e-tron räcker det att dra med handen över ytan och alla hår följer bara med.
Motorerna viner lite framförallt vid gaspådrag, men det gjorde de i min Model S också. Same shit but different.
Bilen är för övrigt fantastiskt tyst och extremt komfortabel. Audi har tydligen lagt extremt mycket fokus på komfort.
Navigatorn är bättre än Teslas när det gäller själva navgeringen. Man kan på samma sätt googla efter adresser, men man blir inte ombedd att göra en massa märkliga omvägar. Det den är klart sämre på är att föreslå var man ska ladda. Idén är bra, men implementeringen hittills är kass. Till exempel så ignorerar den konsekvent alla Ionity-laddare och visar hellre AC-stolpar istället. Man undrar ju alltså... Tur att det finns ABRP.
Infotainment-systemet är lite rörigt, det finns massor med inställningar för precis allt. Lite onödigt mycket kanske, men man lär sig. Man kan skapa favorit-knappar så man slipper leta hela tiden. Men den funktionen verkar ha en bugg, min bil brukar "glömma" en av knapparna ibland. Jag gillar f ö den haptiska touch-responsen som gör att pekskärmen känns som riktiga knappar. Det är förvisso en smaksak och går att stänga av.
Den adaptiva farthållaren är underbar. Silkeslen och trevlig. Den bromsar inför korsningar, kör lungt genom rondeller och kurvor, och den följer navigatorns rutt, dvs bromsar inför avfarter osv. Skyltavläsningen funkar riktigt bra, jag har inte upplevt att den hittar på saker. Däremot så läser den inga tilläggsskyltar och visar inte heller omkörningsförbud och liknande. Lite märkligt, för det gör vår e-Golf.
Laddkontakten är lite stram, man måste trycka in den hårdare än i Teslas bilar, annars låser den inte och laddningen startar inte. Jag tror att det är det folk inte begriper när de provladdar. Det var likadant för mig första gången.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Blir mitt första inlägg här efter att ha läst i några månader då jag varit nyfiken på e-tron. Nu är den nästan beställd, saknas bara kråkan på pappret. Har varit en grym källa till information här även om man så klart kan se en tydlig tesla-bias. Finns ju inte ngt annat vettigt svenskt forum för denna bil sen NA la ned. Får passa på att tacka mati för mycket intressant information. Jag har försökt ta del av det som kommer på youtube avseende e-tron och dess förbrukning och hittar rätt olika resultat. Senast idag la en tysk herre upp ngt helt annat efter att ha testat sin bil på autobahn med farthållare på 140 där det gick samt vid lägre reglerad hastighet på +10. 20 mil körda med snittfart på 111 och 25,9kWh/100 km som resultat. Han frågar sig verkligen hur Tesla Björn kunde få så mycket högre siffror.

Finns liknande siffror på tyska e-tron forum, där farthållare på 125 km/h mellan München och Berlin gett 23,7kWh på första sträckan och 24,1 på den andra. Beskriver det som en del kö i början men sen mer fritt. De siffrorna avskräcker inte mig på ngt vis utan verkar helt ok.

En sista grej som jag inte tycker lyfts fram tillräckligt här är laddningskapaciteten. Om man bemödar sig med att leta rätt på TB laddning av e-tron i hans lååååånga sändning ser man att han laddar den från 3% till 100% på 45 min vilket är riktigt bra. Såg nu att han lagt upp en video på det jmf en MX 100D. Ni Teslafans får som vanligt en hel del "men Tesla är också bra" när det är ngt som han tycker Audi gör bra så ni behöver inte vara oroliga ;) .

Hursom, det underliga här tycker jag verkar vara att det kommer så olika resultat från olika källor. När jag själv testkörde i våras kom jag inte i närheten av några 30kWh på motorväg, snarare 22-23, så jag är inte orolig för det.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Okej, eftersom jag är en av få här på forumet som faktiskt har en e-tron och dessutom haft två Teslor kan jag nog bidra lite här tror jag.
Nej, e-tron är inte felfri.
Överlag känner jag att den upplevda kvalitén i e-tron slår Tesla i samtliga punkter. Allt känns rejält ihopskruvat, det är bra passform såklart, det känns att det är en dyr bil. (Fel ordval kanske, jag vet, men iag kan inte komma på nåt annat nu).
Mittkonsolen känns dock aningen plastig och är lite konstigt utformad. Jag vet inte riktigt hur de tänkte där.
Jag som har hundar upplever att mattorna som klär bagaget i e-tron är mindre benägna att dra åt sig hundhår än i andra bilar. I Teslan fastande alla hår överallt och det var snudd på omöjligt att få bort dem. Och om man höll på för mycket med dammsugaren kunde man lätt förstöra mattorna. Då blev de "fransiga". I e-tron räcker det att dra med handen över ytan och alla hår följer bara med.
Motorerna viner lite framförallt vid gaspådrag, men det gjorde de i min Model S också. Same shit but different.
Bilen är för övrigt fantastiskt tyst och extremt komfortabel. Audi har tydligen lagt extremt mycket fokus på komfort.
Navigatorn är bättre än Teslas när det gäller själva navgeringen. Man kan på samma sätt googla efter adresser, men man blir inte ombedd att göra en massa märkliga omvägar. Det den är klart sämre på är att föreslå var man ska ladda. Idén är bra, men implementeringen hittills är kass. Till exempel så ignorerar den konsekvent alla Ionity-laddare och visar hellre AC-stolpar istället. Man undrar ju alltså... Tur att det finns ABRP.
Infotainment-systemet är lite rörigt, det finns massor med inställningar för precis allt. Lite onödigt mycket kanske, men man lär sig. Man kan skapa favorit-knappar så man slipper leta hela tiden. Men den funktionen verkar ha en bugg, min bil brukar "glömma" en av knapparna ibland. Jag gillar f ö den haptiska touch-responsen som gör att pekskärmen känns som riktiga knappar. Det är förvisso en smaksak och går att stänga av.
Den adaptiva farthållaren är underbar. Silkeslen och trevlig. Den bromsar inför korsningar, kör lungt genom rondeller och kurvor, och den följer navigatorns rutt, dvs bromsar inför avfarter osv. Skyltavläsningen funkar riktigt bra, jag har inte upplevt att den hittar på saker. Däremot så läser den inga tilläggsskyltar och visar inte heller omkörningsförbud och liknande. Lite märkligt, för det gör vår e-Golf.
Laddkontakten är lite stram, man måste trycka in den hårdare än i Teslas bilar, annars låser den inte och laddningen startar inte. Jag tror att det är det folk inte begriper när de provladdar. Det var likadant för mig första gången.
Jag har inte ägt utan bara provkört Tesla men kan hålla med om att den upplevda kvaliteten på bilen känns snäppet bättre. Jag är inte jättekräsen när det gäller sånt men det känns som man hoppar upp en prisklass. Laddning har alltid funkat felfritt (har inte testat Ionity) och bilen är underbar att köra (nej den är inte sportig, det är en SUV så jämför inte med Model 3).

Men om vi ska fokusera på det lilla som kunde vara bättre (det verkar vara temat i den här tråden) så tycker jag inte att appen matchar bilens kvalitet. Den gör det den ska och har aldrig haft några problem med uppkopplingen till bilen men den känns väldigt gammalmodig och ganska begränsad när det gäller funktioner. T.ex. man kan ställa in tid för laddning men inte laddnivå, man styra AC men inte se aktuell temperatur i bilen. Sen kan jag säga att problemet med fel hastigheter har jag också upplevt. Inte med skyltavläsning men det verkar vara något fel med kartorna. Den vill köra 110 på Essingeleden till exempel och då är det inte att den har råkat missuppfatta någon skylt.

Zalman - Har du mer information om att de skulle behöva designa om laddkontakten? Vad var problemet?
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av benke_berguv »

Zalman3 skrev:
Alla bilar går sönder, oavsett märke, så är det bara.
Då är det viktigt att man som kund blir bemött på ett bra sätt.
Mina erfarenheter är att Toyota och Tesla har skötts sig bra, medans Audi har en bit kvar.
Har kört en Prius, en fantastiskt bra bil på många sätt, men framhjulslagren är kass, de håller inte länge.
Vänster fram gick sönder just innan garantin gick ut, den byttes på garantin. Höger fram gick sönder just efter garantin hade gått ut, Toyota sa att det ska inte hända, vi byter den gratis!
Minns så väl att killen på Toyota som tidigare hade jobbat på VAG, sa att det hade inte hänt på VAG, för där får man inte saker gratis bytta efter garantin utgång.

Köpte efter Priusen en Auris hybrid. Frågade vid köpet vilken dimension jag kunde ha på vinterdäcken. Säljaren så att det gick bra med 16 tums fälgar, jag invände att på sommardäcken är det 17 tums fälgar, men han insisterade att 16 tum skulle gå bra. För säkerhets skulle frågade jag även verkstan om däcken, men de sa också att 16 tums däck skulle gå bra.
Beställde 16 tums Hakkapelita och skulle montera. Gick inte eftersom det tog i bromsoket.
Tog kontakt med Toyota, de sa, vårt fel, vi byter in dina däck och du får 17 tums Hakkapelita monterat och klart på din bil utan extra kostnad. Snabbt, enkelt, gratis och utan tjafs löste de problemet. Kudos till Toyota.

Körde en ett år gammal nyservad, Audi Quattro från Umeå till Skellefteå.
Helt plötsligt dog bilen, allt blev bara svårt och fick rulla in till vägkanten.
Bilen fick bärgas till Skellefteå och jag fick en hyrbil.
Snabbt hittades felet, en kabel till huvuddatorn hade lossnat.
Hur det kan ske förstår jag inte, den har en bajonettfattad kabel, det ska vara omöjligt att den bara lossnar.
Problemet var när jag skulle hämta bilen, du har inte servat bilen, din non stop garanti gäller inte!
De skulle få mig att betala både för hyrbil och bärgning!
Efter en massa tjafs så slutade det med att jag fick 24 timmar på mig att betala.
Fick åka ner till VAG i Umeå och reda ut problemet.
Där kunde de se att jag servat bilen och jag slapp betala hyrbil och bärgning. Men vilket strul!

Dessutom har Audi inget bra track rekord angående laddbara bilar, kollegans Audi A3 e-tron har bytt både DSG-lådan och batteri.
Att VAG har problem med sina DSG-lådor är väl känt.
Men det gick hyfsat snabbt att byta ut.
Men den stod läääänge på verkstaden för batteribyte.
För det fick minsann inte de lokala teknikerna göra, specialister fick tas in för att fixa det hela.
Så det hjälper inte att ha en lokal serviceverkstad när de ändå inte får göra jobbet.

Min kollega säger att han inte skulle våga köpa en laddbar Audi där garantin gått ut.
Har samma upplevelse av Toyota (och framför allt Lexus) som du. Maken till problemfritt ägande, både gällande bilarna (5 st olika Lexus) och verkstaden gör att jag lite motvilligt bytte bort den ena bilen mot en Bmw, just för att komma åt att då köra elbil.
Hade Lexus haft en ren elbil så hade mitt val varit mycket lätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Muhlegg skrev:
nej den är inte sportig, det är en SUV så jämför inte med Model 3.
Det bör man kanske också ha i åtanke när det gäller Autobahn problemet. Ingen här hade väl räknat med att en stor kantig SUV med 82 användbara kWh skulle regera på Autobahn ?

Sen är det förstås intressant information och väl värt att nämna här. Men jag ser det inte som ett jätteproblem med tanke på vilken typ av bil det trots allt är och i vilket skede vi befinner oss när det gäller elbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Om inte jag minns fel, efter mina år här på forumet, så är det inga problem att skriva en liknande lista på fel gällande Tesla.

Det är klart det inte är. Men alla som är för fina i kanten för Tesla och väntar på "premium-tillverkarna" kanske får ett och annat att tänka på?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Audi e-tron 55 Quattro är inte alls felfri.
Fel som säkerhetsbälte som inte går att låsa och det låter tuuuuut i bilen är starkt störande. Jag råkade ut för detta under en 12mils körning.
Inte fick man bärgning av Audi heller eftersom det inte var förarens bälte som krånglade.
Vinande elmotorljud klagar vissa på.
Haveri på laddningen om man laddar mer än 12 timmar hemma.
Kräver besök hos Audi verkstad. Ingen OTA där inte.
Fel på dörrar, när man drar i öppningshandtaget inne i bilen öppnas det i ett steg. Men man får inte upp dörren.
Det man då får göra är att dra igen dörren, och sedan pröva igen och trycka upp dörren rejält.
Inte premium precis.
Det har också varit stora problem med att snabbladda, framförallt hos Ionity.
Svårigheten är av typen, det går inte att starta laddning, eller att den avbryts.
Ionity har nu gått ut med infon att man måste hålla uppe handtaget tills man hör ett klick, annars startar inte laddningen.
Klart irriterande.
Dessutom tar det väldigt lång tid innan laddkortet avlästa, också irriterande.
Det är prat om att Audi måste designa om laddkontakten i bilen.
Folk klagar också på att den läser alla möjliga skyltar som hastighetsskyltar, så Autopiloten blir galen.
Backspeglarna i form av kameror är helt kass.
Ej elektriskt infällbar krok.
Om inte jag minns fel, efter mina år här på forumet, så är det inga problem att skriva en liknande lista på fel gällande Tesla.

Det är klart det inte är. Men alla som är för fina i kanten för Tesla och väntar på "premium-tillverkarna" kanske får ett och annat att tänka på?
De som är intresserade av etron verkar ofta vara lite äldre personer som inte riktigt vågar prova något nytt. De vill ha en ”vanlig bil”, fast eldriven. Vissa har säkert skrämts upp av allt negativt som skrivs om Tesla, kanske har de inte ens testat en själv.
De har fått för sig att VW/Audi är ett tryggt val, trots att de har en historik av att föra allmänheten bakom ljuset.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Blir mitt första inlägg här efter att ha läst i några månader då jag varit nyfiken på e-tron. Nu är den nästan beställd, saknas bara kråkan på pappret. Har varit en grym källa till information här även om man så klart kan se en tydlig tesla-bias. Finns ju inte ngt annat vettigt svenskt forum för denna bil sen NA la ned. Får passa på att tacka mati för mycket intressant information. Jag har försökt ta del av det som kommer på youtube avseende e-tron och dess förbrukning och hittar rätt olika resultat. Senast idag la en tysk herre upp ngt helt annat efter att ha testat sin bil på autobahn med farthållare på 140 där det gick samt vid lägre reglerad hastighet på +10. 20 mil körda med snittfart på 111 och 25,9kWh/100 km som resultat. Han frågar sig verkligen hur Tesla Björn kunde få så mycket högre siffror.

Finns liknande siffror på tyska e-tron forum, där farthållare på 125 km/h mellan München och Berlin gett 23,7kWh på första sträckan och 24,1 på den andra. Beskriver det som en del kö i början men sen mer fritt. De siffrorna avskräcker inte mig på ngt vis utan verkar helt ok.

En sista grej som jag inte tycker lyfts fram tillräckligt här är laddningskapaciteten. Om man bemödar sig med att leta rätt på TB laddning av e-tron i hans lååååånga sändning ser man att han laddar den från 3% till 100% på 45 min vilket är riktigt bra. Såg nu att han lagt upp en video på det jmf en MX 100D. Ni Teslafans får som vanligt en hel del "men Tesla är också bra" när det är ngt som han tycker Audi gör bra så ni behöver inte vara oroliga ;) .

Hursom, det underliga här tycker jag verkar vara att det kommer så olika resultat från olika källor. När jag själv testkörde i våras kom jag inte i närheten av några 30kWh på motorväg, snarare 22-23, så jag är inte orolig för det.
Det finns många saker som kan påverka förbrukningen rejält. Tex väder och väglag. På en video ser man ju inte om det är med eller motvind. Det kan också vara svårt att se om det är höjdskillnader. Om det bara är korta klipp ser man heller inte hur mycket/ofta de ligger bakom andra bilar, vilket minskar luftmotståndet.
Björn testar ju i båda riktningar för att neutralisera vind och höjdskillnader.
Men även hjulen har påverkan. Etron kan väl specas med 19-21”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Monark1954 »

macky skrev:
.......Senast idag la en tysk herre upp ngt helt annat efter att ha testat sin bil på autobahn med farthållare på 140 där det gick samt vid lägre reglerad hastighet på +10. 20 mil körda med snittfart på 111 och 25,9kWh/100 km som resultat. Han frågar sig verkligen hur Tesla Björn kunde få så mycket högre siffror.

Finns liknande siffror på tyska e-tron forum, där farthållare på 125 km/h mellan München och Berlin gett 23,7kWh på första sträckan och 24,1 på den andra. Beskriver det som en del kö i början men sen mer fritt. De siffrorna avskräcker inte mig på ngt vis utan verkar helt ok.

En sista grej som jag inte tycker lyfts fram tillräckligt här är laddningskapaciteten. Om man bemödar sig med att leta rätt på TB laddning av e-tron i hans lååååånga sändning ser man att han laddar den från 3% till 100% på 45 min vilket är riktigt bra. Såg nu att han lagt upp en video på det jmf en MX 100D. Ni Teslafans får som vanligt en hel del "men Tesla är också bra" när det är ngt som han tycker Audi gör bra så ni behöver inte vara oroliga ;) .

Hursom, det underliga här tycker jag verkar vara att det kommer så olika resultat från olika källor. När jag själv testkörde i våras kom jag inte i närheten av några 30kWh på motorväg, snarare 22-23, så jag är inte orolig för det.
Vad har den tyska mannen för teorier, jag kan för lite tyska?
Intressant resultat.
Kommer väl fler tester framöver.
För vår model X använder vi 25 kWh/100 km vid 110 km/h på sommaren, torr väg utan vind.
e-tron snabba laddning upp till 80% är även intressant och så småning om kommer det nog bli tätare med laddare som kan utnyttja detta.

Vi har DC laddat vår model X så mycket att vi inte längre får mer än 90 kW.
Skulle vi samköra vår model X genom Europa med en e-tron är jag osäker på vem som når Italien först.

För nya elbilsägare är det inte lätt att hänga med när 100% i en Tesla inte är 100% i bland annat e-tron. Själv så föredrar vi att kunna utnyttja hela batteriet när så behövs men i praktiken laddar man sällan fullt i en Tesla för att nå nästa snabbladdare.
En samkörning mellan Tesla model X, Audi e-tron och Mercedes elbil genom Europa som testen Happaranda Ystad men med lite mer CCS laddare för tyskarna vore intressant. (Kanske även Jaguaren skulle plats i gruppen).

Ja, skulle vi ta vår model 3 skulle vi vinna men det är ju en annan bil som inte har några intressanda jämförelser än.

Intressant att läsa om e-tron och jämföra med den model X som finns i dag.
Att model X nu får nya motorer och nytt batteri kanske delvis beror på den trevliga konkurensen som finns och kommer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Okej, eftersom jag är en av få här på forumet som faktiskt har en e-tron och dessutom haft två Teslor kan jag nog bidra lite här tror jag.
Nej, e-tron är inte felfri.
Överlag känner jag att den upplevda kvalitén i e-tron slår Tesla i samtliga punkter. Allt känns rejält ihopskruvat, det är bra passform såklart, det känns att det är en dyr bil. (Fel ordval kanske, jag vet, men iag kan inte komma på nåt annat nu).
Mittkonsolen känns dock aningen plastig och är lite konstigt utformad. Jag vet inte riktigt hur de tänkte där.
Jag som har hundar upplever att mattorna som klär bagaget i e-tron är mindre benägna att dra åt sig hundhår än i andra bilar. I Teslan fastande alla hår överallt och det var snudd på omöjligt att få bort dem. Och om man höll på för mycket med dammsugaren kunde man lätt förstöra mattorna. Då blev de "fransiga". I e-tron räcker det att dra med handen över ytan och alla hår följer bara med.
Motorerna viner lite framförallt vid gaspådrag, men det gjorde de i min Model S också. Same shit but different.
Bilen är för övrigt fantastiskt tyst och extremt komfortabel. Audi har tydligen lagt extremt mycket fokus på komfort.
Navigatorn är bättre än Teslas när det gäller själva navgeringen. Man kan på samma sätt googla efter adresser, men man blir inte ombedd att göra en massa märkliga omvägar. Det den är klart sämre på är att föreslå var man ska ladda. Idén är bra, men implementeringen hittills är kass. Till exempel så ignorerar den konsekvent alla Ionity-laddare och visar hellre AC-stolpar istället. Man undrar ju alltså... Tur att det finns ABRP.
Infotainment-systemet är lite rörigt, det finns massor med inställningar för precis allt. Lite onödigt mycket kanske, men man lär sig. Man kan skapa favorit-knappar så man slipper leta hela tiden. Men den funktionen verkar ha en bugg, min bil brukar "glömma" en av knapparna ibland. Jag gillar f ö den haptiska touch-responsen som gör att pekskärmen känns som riktiga knappar. Det är förvisso en smaksak och går att stänga av.
Den adaptiva farthållaren är underbar. Silkeslen och trevlig. Den bromsar inför korsningar, kör lungt genom rondeller och kurvor, och den följer navigatorns rutt, dvs bromsar inför avfarter osv. Skyltavläsningen funkar riktigt bra, jag har inte upplevt att den hittar på saker. Däremot så läser den inga tilläggsskyltar och visar inte heller omkörningsförbud och liknande. Lite märkligt, för det gör vår e-Golf.
Laddkontakten är lite stram, man måste trycka in den hårdare än i Teslas bilar, annars låser den inte och laddningen startar inte. Jag tror att det är det folk inte begriper när de provladdar. Det var likadant för mig första gången.
Om man ska vara lite positiv över Audi e-tron så är väghållningen mycket bra.
I ett älgtest så känns fossila suvar direkt farliga, de känns väldigt vingliga.
Audi säljaren sa att Audi e-tron slog Audi TT bensinversion i en slalombana.
Vilket är mycket bra.
Konsekvensen är att Audi TT fossilversion läggs ner och kommer i en ren elversion i stället.
Fossila bilar är döda.

Vilket VAG folket verkar ha förstått efter dieselskandalerna.
Nu verkar det som VAG beställer ett stort antal batterifabriker av Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Zalman - Har du mer information om att de skulle behöva designa om laddkontakten? Vad var problemet?
Det jag har läst i kommentarerna till tyska videon som jag tror du hänvisar till, är att laddsladdens tyngd gör att kommunikationspinnarna, som ju sitter i övre delen av laddhandsken, inte får kontakt ordentligt. Det påstås att de är lite för korta. Oklart dock om de är för korta i bilens laddkontakt eller i laddarens handske, eller både och. Man får tydligen lyfta upp laddkabeln lite grann och trycka in handsken ordenligt. Jag har inte laddat hos Ionity än, så jag vet inte. Men jag har testat 175kW ABB-laddaren i Kristinehamn och den funkade klanderfritt med e-tron, däremot så vägrar den konsekvent att fungera ihop med e-Golfen. Det kan alltså lika väl vara ett mjukvaruproblem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
De har fått för sig att VW/Audi är ett tryggt val, trots att de har en historik av att föra allmänheten bakom ljuset.
Jag lite långsint och har inte tänkt köpa någon VW bil de närmsta åren men jag tror att man måste acceptera att gemene man inte bryr sig om dieselgate. Jag ser det som att VW koncernen åtminstone verkar ha styrt om skutan åt rätt håll. Mer än man kan säga om ex Toyota.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
taliz skrev:
De har fått för sig att VW/Audi är ett tryggt val, trots att de har en historik av att föra allmänheten bakom ljuset.
Jag lite långsint och har inte tänkt köpa någon VW bil de närmsta åren men jag tror att man måste acceptera att gemene man inte bryr sig om dieselgate. Jag ser det som att VW koncernen åtminstone verkar ha styrt om skutan åt rätt håll. Mer än man kan säga om ex Toyota.
Toyota har inte fuskat och samtidigt marknadsfört som ”Clean Diesel” vad jag kan minnas.
Tycker det är hemskt att så många inte bryr sig. Men det verkar ju gälla det mesta miljörelaterat tyvärr.
Det underliga är också att många verkar fortsätta lita på VW, man tror att de ”styrt om”. Det är ju bara att titta på vad de levererar, eller snarare inte levererar, för att inse att det handlar om marknadsföring. De har varit väldigt duktiga på att marknadsföra sina planer, men mindre duktiga på att exekvera dem.

https://cleantechnica.com/2019/05/26/se ... y-players/

VW ligger i botten.
De har också en betydligt större skuta att styra om. Mindre spelare har betydligt mindre legacy att hantera, och kan i teorin få det lättare att ställa om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar