Ja på bilar med små batterier så blir det lite som du säger och det var därför jag poängterade att jag tänker på bilar med stora batterier för i dom så laddar man medZalman3 skrev:"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "
Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.
Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.
Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr
Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr
Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.
Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)
Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.
Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
högre effekter och får betydligt fler mil på ganska kort tid, och DÅ spelar det inte lika stor roll
Mati har ju en bil med stort batteri (och även jag) så det var mest det jag kommenterade.
Men som sagt, i övrigt så har du såklart helt rätt, en snål bil är i grunden det optimala såklart. Det gäller egentligen även på bilar med stora batterier, det räcker ju med
att titta på model 3 som får samma fördelar som IONIC:en av samma anledningar