Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "

Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.

Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.

Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr

Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr

Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.

Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)

Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.

Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
Ja på bilar med små batterier så blir det lite som du säger och det var därför jag poängterade att jag tänker på bilar med stora batterier för i dom så laddar man med
högre effekter och får betydligt fler mil på ganska kort tid, och DÅ spelar det inte lika stor roll :)
Mati har ju en bil med stort batteri (och även jag) så det var mest det jag kommenterade.
Men som sagt, i övrigt så har du såklart helt rätt, en snål bil är i grunden det optimala såklart. Det gäller egentligen även på bilar med stora batterier, det räcker ju med
att titta på model 3 som får samma fördelar som IONIC:en av samma anledningar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Zalman3 skrev:
"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "

Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.

Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.

Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr

Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr

Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.

Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)

Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.

Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
Du väljer ju bara en egenskap och förutsätter allt annat lika. Man köper en bil inte en drivlina+batteri.

Ioniq 350 liter baggage mot Leaf 435 liter. Hur blir andrahandsvärdet när konkurrenter är så mycket bättre?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Muhlegg skrev:
Zalman3 skrev:
"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "

Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.

Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.

Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr

Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr

Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.

Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)

Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.

Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
Du väljer ju bara en egenskap och förutsätter allt annat lika. Man köper en bil inte en drivlina+batteri.

Ioniq 350 liter baggage mot Leaf 435 liter. Hur blir andrahandsvärdet när konkurrenter är så mycket bättre?
I elbilarnas värld verkar det faktiskt som att om drivlina+batteri är bra köper man vad som helst.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
60825666_10215254693340334_3441826202187202560_n.jpg
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
60825666_10215254693340334_3441826202187202560_n.jpg
Varför? :? :shock:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
helix skrev:
24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
60825666_10215254693340334_3441826202187202560_n.jpg
Varför? :? :shock:
För att man kan. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av ml42 »

Hur små fälgar kan man ha? Jag hade gärna haft 15-16" på min tesla om det gick.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
helix skrev:
24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
60825666_10215254693340334_3441826202187202560_n.jpg
Varför? :? :shock:
För att med 25" måste man ha negativ profil på däcken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mucki
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 maj 2019 18:50

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mucki »

Jag vill bara lägga till att om man säker farten till 93 km/h borde e-tronen dra 20 kwh. Detta eftersom motståndet ökar med kvadraten på farten. En annan liten kommentar är att den snabbaste genomsnitts farten inklusive laddtid är att köra med den fart som laddningen tillåter. Jag menar laddar man med 20 kw är hastigheten enligt ovan 93 km/h. Laddar man med 10 kw blir farten ca 66 km/h. Med laddning 100 kw blir farten då 207 km/h. 150 km laddtiden minskar. Det är inte riktigt sant att motståndet ökar exakt med kvadraten, men inte långt i från.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Erxon »

helix skrev:
24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
60825666_10215254693340334_3441826202187202560_n.jpg
Know we talking...
Dock skulle jag vilja ha 5-ekrade istället, typ en uppsättning Vossen CV3
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Erxon skrev:
helix skrev:
24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
60825666_10215254693340334_3441826202187202560_n.jpg
Know we talking...
Dock skulle jag vilja ha 5-ekrade istället, typ en uppsättning Vossen CV3

Snart kommer ni och säger att det är snyggt med extrem negativ camber också. :roll: :shock: :lol:

Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
det värsta är att det inte ser så extremt ut trots allt. Det är stort, don't get me wrong, men det är inte heeeelt off ändå. Exempel på för stora hjul:
big wheels.jpg
även om det där antagligen är ändå större än 24 iofs :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tycker E-Tron verkar bra om man gillar SUV och klarar det lite ålderdomliga infotainmentsystemet. Laddtid på längre resor vid hög hastig med Ionity verkar vara något sämre än ”gamla” S100D vilket enligt mig är fullt godkänt, mycket bättre än min S75D iaf. En mer A5/A7 liknande variant som är lite lägre och bättre aerodynamiskt skulle helt klart vara intressant för mig, kanske E-Tron GT? Då skulle laddtiden krympa markant också.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Nu kan jag inte Tyska så någon som kan får gärna sammanfatta men enligt vad andra skrivit så var testet där eTron och Model 3s laddkurva jämförd som Audi presenterade korrigerat för att Audin skulle se bättre ut.

https://teslamag.de/news/physiker-audi- ... HE_lHy3tXs
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Har du kollat vad den drar i lite mer moderata hastigheter, typ 70km/h? ...
Nja, när jag duttar omkring enbart på 70-vägar hamnar den en bra bit under 20kWh/100km, 17-18 möjligen. Något mer än Teslan, men inte överdrivet mycket mer. Jag bor ju utmed en 70-väg, men det är jättesvårt att jämföra, eftersom det är trots allt lite höjdskillnad, vilket gör att e-tron med sin stridvagnsvikt är nästan lika snål som e-Golfen åt ena hållet. Åt andra hållet blir det tvärtom. Och man blir ju glad när förbrukningen hamnar på typ 15kWh/100km och då lägger man märke till det, men på vägen tillbaka (uppför) kollar man inte så noga längre. Det var likadant med Teslan. Ingen lättviktare den heller.
I blandad körning på 70 och 90 vägar ligger snittet just nu på 19,8. I långtidsminnet ligger snittet på 23,0. Det är alltså med allt inräknat. Det är 15% mer än min Model S som låg på exakt 20. Om jag räknar in vampire-drainen, som e-tron ju inte har, så är Audin totalt sett faktiskt snålare än min Tesla. Det är först vid omkring 2500-3000 mil/år som Audin blir dyrare i förbrukning. Om jag inte har räknat fel. Det spelar visserligen ingen roll för räckvidden, men mycket väl för elräkningen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nu har du ju inte kört den över vinterhalvåret mati.
Det är ju främst då den spenderar vansinnigt mycket energi på att värma batteriet konstant. Dvs snittförbrukningen lär öka betydligt jämfört med teslan på ett helt år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Tycker mina Teslor dragit vansinnigt mycket el på vintern, det är väl något man måste erkänna. Uppemot 600 Wh/km de första kilometrarna är inte ovanligt om man inte förvärmt. Hur många kWh kan det gå åt att värma ett batteri ? Borde inte skilja så mycket mellan olika modeller såvida inte Audins batteri måste värmas till mycket högre temperatur, men även då kan man ju inte peta in hur mycket energi som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Gustafsson skrev:
Tycker mina Teslor dragit vansinnigt mycket el på vintern, det är väl något man måste erkänna. Uppemot 600 Wh/km de första kilometrarna är inte ovanligt om man inte förvärmt. Hur många kWh kan det gå åt att värma ett batteri ? Borde inte skilja så mycket mellan olika modeller såvida inte Audins batteri måste värmas till mycket högre temperatur, men även då kan man ju inte peta in hur mycket energi som helst.
Tesla har direktverkande el för uppvärmning. Audi (och BMW) har luftvärmepump. Olika effektivitet vid uppvärmning.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Gissar att värmepump borde ge mindre energiförbrukning ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Ja alla elbilar drar väl en del för att värma batteriet. Skillnaden som jag tolkar det är att etron drar betydligt mer, konstant, för att alltid vara redo att kunna ta emot 150kw.
Tesla har ju varit långsamma på SUC när det varit kallt just eftersom de inte spenderar massa energi på att "alltid va redo". Men nu har de väl infört en funktion så de förvärmer när man navigerar till/via SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Nu har du ju inte kört den över vinterhalvåret mati.
Det är ju främst då den spenderar vansinnigt mycket energi på att värma batteriet konstant. Dvs snittförbrukningen lär öka betydligt jämfört med teslan på ett helt år.
Helt korrekt. Men samtidigt har jag kört min Tesla mycket mer på sommarn än på vintern. Minst två tredjedelar av den totala körsträckan kom till under sommarhalvåret. Sista vintern har jag i princip inte använt den alls.
Så sett är det inte helt fel om jag jämför min körning hittils från april/maj med det totala snittet från Teslan. Men visst, jag kan inte dra några riktiga slutsatser förrän om ett år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hertsh skrev:
Gustafsson skrev:
Tycker mina Teslor dragit vansinnigt mycket el på vintern, det är väl något man måste erkänna. Uppemot 600 Wh/km de första kilometrarna är inte ovanligt om man inte förvärmt. Hur många kWh kan det gå åt att värma ett batteri ? Borde inte skilja så mycket mellan olika modeller såvida inte Audins batteri måste värmas till mycket högre temperatur, men även då kan man ju inte peta in hur mycket energi som helst.
Tesla har direktverkande el för uppvärmning. Audi (och BMW) har luftvärmepump. Olika effektivitet vid uppvärmning.
Tesla slutar väl värma batteriet när temperaturen går över nollan, om jag minns rätt. Audi säger att de håller batteritemperaturen alltid mellan 20 och 30 grader eller vad det nu var. Det är betydligt mer än vad Tesla gör. Fördelen är som taliz säger att den alltid klarar att ladda med mycket hög effekt. Troligen kan man på samma vis även ta ut mer effekt från start, fast det känns ganska ointressant för min del.
Det kan ju vara så att det finns andra skäl att göra så, att batteriet mår bättre av det, eller tvärtom att LG Chems batterier är mer temperaturkänsliga och därför måste hållas vid en högre temperatur. Men det är bara spekulation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Gustafsson skrev:
Gissar att värmepump borde ge mindre energiförbrukning ?
Ja. Värmepump gör också att kupétemperaturen kan komma upp på behaglig nivå väldigt snabbt på vintern. I fallet av e-tron vet jag ej hur snabbt, men min i3 blir varm på 5 min.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Audi har visat upp konceptbilen Q4 E-tron i Stockholm idag:
https://feber.se/bil/art/397624/vi_har_ ... _q4_etron/

Ryktet säger att Audi jobbar på en större grill till produktionsbilen :D

Bild
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Hertsh skrev:
Gustafsson skrev:
Gissar att värmepump borde ge mindre energiförbrukning ?
Ja. Värmepump gör också att kupétemperaturen kan komma upp på behaglig nivå väldigt snabbt på vintern. I fallet av e-tron vet jag ej hur snabbt, men min i3 blir varm på 5 min.
Njaaa.... min eGolf var också utrustad med värmepump. Men när den slog av efter 15 min (eller 30 min om den var inkopplad) så var bilen inte ens fisljummen. Den höll + men inte mycket mer. Teslan går från +-0 till 21° på 4 min.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar