Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

Jag sitter i samma sits med dragkroken. Ledsnade rejält innan semestern eftersom jag hade tänkt att ta med min och sonens cykel till landet. Jag skrev till min säljare och gav honom 3 alternativ och bad honom fundera på vilket han ville välja, skaka fram ett drag, låna mig en e-tron med drag eller ge mig ett erbjudande på takräcke och cykelhållare som jag inte kan tacka nej till. Dagen efter ringde han och gav mig ett Thule takräcke och två cykelhållare, kändes ändå snyggt hanterat även om jag såklart hellre velat ha dragkroken monterad från start.

När det kommer till appen.
Installerade om Audiappen för iOS och nu fungerar den igen! Måste varit något på appsidan, ofta gav den upp att kontakta bilen omedelbart och kastade en felkod. *peppar peppar* är den 100%-ig sedan ominstallation.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har tyvärr inget alternativ till drag. Det jag ska transportera kräver en släpkärra.
Dessutom hade vi innan sommarn funderingar om vi skulle skaffa eller hyra en liten lätt husvagn och dra iväg med den. Nu när man skulle få bil med dragkrok. Det blev ju inget med det nu och vi fick hyra en stuga istället. :?
Jag är verkligen tveksam om jag överhuvudtaget någonsin får en dragkrok från Audi. Det kan ju knappast vara omöjligt eftersom det bevisligen finns bilar som har dragrkrok, fast från fabrik då. Men att skaka fram eftermonterbara krokar verkar de inte prioritera. Surt, eftersom jag har som sagt inte bara beställt bilen med drag, jag har också betalat den.
Jag vet inte vad man kan kräva. Jag har på sikt ingen större glädje och nytta av bilen utan drag. Jag hade aldrig köpt den om jag hade vetat att den inte får dragkroken jag har beställt. Jag tycker att det minsta man kan begära är att de på något vis betalar tillbaka pengarna för kroken som jag aldrig har fått. Men då är bilen fortfarande ganska värdelös för mig om det inte går att få drag till den, jag tänkter knappast behålla den i 3 år då, så som det var tänkt. Vad är rimligt liksom? Kräva kompensation för den finansiella smällen som uppstår när jag tvingas sälja bilen tidigare än planerat?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Här är en eftermarknadskrok, ganska prisvärd dessutom.

https://www.kupplung.de/gdw-anhaengerku ... 213-1.html
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Försök få till någon slags kompensation likt Bengil?
Om du får grejor som du kanske inte behöver, men tex kan kränga på blocket och sen köpa en tredjeparts krok för den summan?
Bör vara enklare än att behöva byta hela bilen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Försök få till någon slags kompensation likt Bengil?
Om du får grejor som du kanske inte behöver, men tex kan kränga på blocket och sen köpa en tredjeparts krok för den summan?
Bör vara enklare än att behöva byta hela bilen...
Ja, nåt sånt. Byte av bil är såklart inte aktuellt om det finns möjlighet att få en krok monterad på ett eller annat sätt. Och det verkar ju gå om man får tro de som säljer tredjepartskrokar. Då gäller det bara att få pengarna tillbaka, alternativt andra grejor som du säger. Det kan ju mycket väl vara nånting som jag egentligen inte hade tänkt att köpa men som jag ändå har nytta av.
Jag vill ju inte tjäna nånting på det. Det enda jag vill är att få en dragkrok som inte kostar mer än det jag redan har fått pröjsa för snart fyra månader sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Här är en eftermarknadskrok, ganska prisvärd dessutom.

https://www.kupplung.de/gdw-anhaengerku ... 213-1.html
Hugg den direkt nu när de får in den på onsdag och låt Bilhandlaren skruva på kroken så är ju bilen som du vill ha den. Ibland får man lösa saker själv helt enkelt.
20190722_143829.jpg
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Klintan »

Behövs en modellanpassad elsats också om den inte bara ska vara en cykelhållare. Borde dock inte gå på mer än 100€. Mötte för övrigt en tyskreg e-tron med cyklar på kroken tidigare idag.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Här är en eftermarknadskrok, ganska prisvärd dessutom.

https://www.kupplung.de/gdw-anhaengerku ... 213-1.html
Hugg den direkt nu när de får in den på onsdag och låt Bilhandlaren skruva på kroken så är ju bilen som du vill ha den. Ibland får man lösa saker själv helt enkelt.
20190722_143829.jpg
Ja, jag har registrerat mig så att jag får ett pling så fort den finns i lager. Ska vara den 24/7. Vi får se.
Edit: nu står det 31/7. :(
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Behövs en modellanpassad elsats också om den inte bara ska vara en cykelhållare. Borde dock inte gå på mer än 100€. Mötte för övrigt en tyskreg e-tron med cyklar på kroken tidigare idag.
Ja, stämmer, och elsatsen verkar de inte sälja till e-tron. Det är ju nåt skumt alltså. :(
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Ja, stämmer, och elsatsen verkar de inte sälja till e-tron. Det är ju nåt skumt alltså. :(
Men allt är rätt i registreringsbeviset ? Dvs, står dragvikt osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Klintan skrev:
Behövs en modellanpassad elsats också om den inte bara ska vara en cykelhållare. Borde dock inte gå på mer än 100€. Mötte för övrigt en tyskreg e-tron med cyklar på kroken tidigare idag.
Ja, stämmer, och elsatsen verkar de inte sälja till e-tron. Det är ju nåt skumt alltså. :(
Så här ser det ut med fabriksmonterade elanslutningen.

Den försvinner in bakom dragbalken, kan inte se hur den är kopplad. Går också att fälla upp kontakten så den inte syns.
20190722_193903.jpg
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Audi e-tron

Inlägg av Andreasson »

Någon som vet vilken släpvagnsvikt bilen får? Jag har en rätt tung husvagn, så det är av största intresse...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Off Grid Byggaren skrev:
Så här ser det ut med fabriksmonterade elanslutningen.

Den försvinner in bakom dragbalken, kan inte se hur den är kopplad. Går också att fälla upp kontakten så den inte syns.
20190722_193903.jpg
Kan det vara så att Audi har kommit på att det är svårt att dra detta (elen) i efterhand ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Andreasson skrev:
Någon som vet vilken släpvagnsvikt bilen får? Jag har en rätt tung husvagn, så det är av största intresse...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 5&start=10
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Laban skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Så här ser det ut med fabriksmonterade elanslutningen.

Den försvinner in bakom dragbalken, kan inte se hur den är kopplad. Går också att fälla upp kontakten så den inte syns.
20190722_193903.jpg
Kan det vara så att Audi har kommit på att det är svårt att dra detta (elen) i efterhand ?
Alla e-tron ska ju vara förberedda för dragkrok i Sverige, dvs elen ska vara dragen. I Tyskland är ju även dragkroksförberedelse tillval men här är det standard. Så det borde ”bara” vara att montera och programmera in.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

macky skrev:

Alla e-tron ska ju vara förberedda för dragkrok i Sverige, dvs elen ska vara dragen. I Tyskland är ju även dragkroksförberedelse tillval men här är det standard. Så det borde ”bara” vara att montera och programmera in.
Ok. Om så är fallet så blir hela saken ännu märkligare. Alternativt så har mati fått en tyskspecad bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jo, bilen är enligt spec förberedd för dragkrok. Elen ska vara framdragen. Men det krävs väl ändå lite mer än bara själva kroken? Kontakten där man kopplar in kabeln från släpet osv finns ju inte, även om kablarna är framdragna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Audi e-tron

Inlägg av Andreasson »

Off Grid Byggaren skrev:
Andreasson skrev:
Någon som vet vilken släpvagnsvikt bilen får? Jag har en rätt tung husvagn, så det är av största intresse...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 5&start=10
Tack! Då klarar jag mig isf precis...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Ni som kört i Italien, hur upplever ni laddinfrastrukturen? Enel drive verkar ha en hel del 95kw laddare men deras hemsida hittar jag bara på Italienska. Ett språk där jag har begränsade kunskaper.

Har ni testat? Är det pålitligt? Beställde ni rfid hemma innan ni åkte?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

AUDI e-tron är en fossilbilsdödare av rang!
1. Visar ju med all önskvärd tydlighet att fossila SUV bilar är sämre ur krocksynpunkt!
2. Dessutom har fossila SUVar högre partikel utsläpp pga att elbilar kan bromsa med elmotor/generatorn,
fossila bilar måste i större utsträckning använda färdbromsen som är en partikelproducent.
3. Audi e-trons överlägsna antispinn/antisladd är inte bara mer trafiksäkert, utan är snabbare i ett slalombana är fossila sportbilen Audi TT.
4. Audi e-tron en mycket tyst bil. Har faktiskt inte åkt i en tystare bil, oavsett prislapp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Nilp skrev:
macky skrev:
Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.
@Macky har du fortfarande v33 som produktionsvecka? Jag kollade med min säljare för några veckor sen och då hade jag preliminärt v38 men han sa att det hoppade mycket fram och tillbaka men att Audi hade skruvat upp produktionstakten innan sommaren.

Hade varit intressant att höra från et som också beställt IM hur läget är för er. :)
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limokungen »

Haft min Etron i en vecka nu, 200mil avklarade, och vilken fantastisk bil!
Kört 50000mil med två MS sedan 2014 men nu var det dags att byta.
Komfort, laddning, farthållare, mm toppklass.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Idag kom fakturan med Ionity-laddningarna från min Tyskland-resa. Jag betalar med Plugsurfing. Utav 7 laddningar var 4 gratis. Jag observerade redan samma dag att laddningarna inte syntes i appen. Jag betalar bara för 2× 70 SEK i Malmö och 1× 100 SEK i Danmark. Varken det ena eller det andra är 80 kronor. Mystiskt och oväntat, men ytterst trevligt. 240 spänn för en resa på 200 mil är ju inte jättedyrt direkt. :)
Systemfel? Det är väl knappast så att de är snälla och bjuder på strömmen på de andra fyra ställen där jag har laddat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Idag kom fakturan med Ionity-laddningarna från min Tyskland-resa. Jag betalar med Plugsurfing. Utav 7 laddningar var 4 gratis. Jag observerade redan samma dag att laddningarna inte syntes i appen. Jag betalar bara för 2× 70 SEK i Malmö och 1× 100 SEK i Danmark. Varken det ena eller det andra är 80 kronor. Mystiskt och oväntat, men ytterst trevligt. 240 spänn för en resa på 200 mil är ju inte jättedyrt direkt. :)
Systemfel? Det är väl knappast så att de är snälla och bjuder på strömmen på de andra fyra ställen där jag har laddat.
Billigt! Men det är lite bekymrande att de har så många tekniska problem. Jag har ju läst massor om folk som tvingas starta om laddningen flera ggr och trassel med betalningsmetoder etc. Man undrar ju verkligen vad som är problemet. Om man tar t.ex. Clever/Bee så kan inte jag påminna mig att jag nånsin under 3½ år som elbilist har upplevt något som helst krångel med att ladda hos dem.
Skriv svar