Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
17-18% i 115 km/h medelhastighet kom från Tyska Next Move testet. 130 km på farthållaren. Vet inte vad AMS test kördes i för hastighet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Jag vet inte om jag skulle kalla e-Tron sportig. Saknar kicken från början som man får i alla Tesla jag har testat. Men man blir lite lurad pga det för jag tyckte den drog rätt bra från 80-90 och uppåt bara den väl kom igång. Men Model 3 är förstås en helt annan bil, väger nästan 1 ton mindre till att börja med. Kommer man från en Q7 så tycker man antagligen annorlunda angående sportighet.Off Grid Byggaren skrev:Ja Audi verkat ha prioriterat sportiga prestanda. Och det är en kul bil att köra för att vara så stor. Men så finns det även ett ekonomiläge, men det räcker inte bara att trycka på den knappen, utan körstilen måste då läggas om totalt.
I farter mellan 70-120 är det riktigt bra acceleration
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Kan hålla med om acceleration från start, där är det som en snabb mindre bensinbil. Känns ungefär som min nuvarande A5 SB. Men upplevde tex omkörningsacceleration som riktigt snabb. Jämför man med ICE SUV:ar så är den ju snabb på pappret men inte jmf Tesla. Beror säkert en del på den lite ”begränsade” starten. Vill man ha mer i e-tron får man vänta på s-modellen med ca 600 hk. Själv tycker jag det räcker bra för en så stor och tung bil. Blir liksom inte sportigt med 2.6 ton ändå.
Re: Audi e-tron
Nej, i så fall hade jag skrivit om det. Nu var det ju semester och jag har inte orkat, men nästa vecka tänker jag fortsätta tjata på idioterma hos Audi. De var så fräcka att skylla på min återförsäljare. Men det är ju knappast de som har levererat bilen utan krok. Att jag redan har betalat dragkroken kallar de ett "påstående". Att det står på fakturan verkar de inte vilja inse. Synd att det är en leasingbil, som privatperson hade jag gått till ARN för länge sedan. Men som jag ser det har jag som företag inga stora möjligheter att komma någonstans.Legato skrev:Hur var det, har du fått din krok ännu Mati?...
Nu är semestern över, ytterligare en sommar har gått för mig utan dragkrok. Och det var ju precis därför jag skaffade bilen. Vi kan inte dra båten, vi kan inte köra byggmaterial, hela uthuset är fyllt med grejer som ska köras till tippen.
Nej, jag är inte bitter, men jag är skitförbannad. Nästa sommar har jag en bil med drag. Om det inte är denna så är den en annan. Och i värsta fall har den en bensintank.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tråkigt att höra om Audi Mati. Men lagen om avtal gäller även dig som företagare. Ring tingsrätten och fråga hur du skall göra för att få ärendet till domstol. Du kan aldrig behöva betala Audis advokträkningar för att öppna en process och det borde få Audi att reagera om inte annat.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det finns en funktion som kallas Launch Controll, aktiveras den blir det bättre sprutt från stillastående. Kan dock bara användas vid enstaka tillfällen enligt Audi.macky skrev:Kan hålla med om acceleration från start, där är det som en snabb mindre bensinbil. Känns ungefär som min nuvarande A5 SB. Men upplevde tex omkörningsacceleration som riktigt snabb. Jämför man med ICE SUV:ar så är den ju snabb på pappret men inte jmf Tesla. Beror säkert en del på den lite ”begränsade” starten. Vill man ha mer i e-tron får man vänta på s-modellen med ca 600 hk. Själv tycker jag det räcker bra för en så stor och tung bil. Blir liksom inte sportigt med 2.6 ton ändå.
Ska det bli sportigt skulle vikten behöva minskas 7-800 kg och så 120 kWh användbar batterikapacitet vore toppen. Men det dröjer nog några år innan Audi är där.
Re: Audi e-tron
Tack för tipset. Tyvärr måste man ha ork och tid, och det har jag inte. Å andra sidan tänker jag inte låta de komma undan med att ta betalt för utrustning som inte finns på min bil. Jag hade dessutom aldrig ens övervägt att köpa en e-tron utan dragkrok. Det handlar alltså inte bara om pengar. Jag behöver kroken.PapaD skrev:Tråkigt att höra om Audi Mati. Men lagen om avtal gäller även dig som företagare. Ring tingsrätten och fråga hur du skall göra för att få ärendet till domstol. Du kan aldrig behöva betala Audis advokträkningar för att öppna en process och det borde få Audi att reagera om inte annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Undrar om det beror på att återförsäljaren inte har utrustningen för att kunna programmera in dragkroken i bilen?
Kan ju inte vara så svårt att bulta fast den, kanske redan finns eftermarknadskrok att få tag i?
425 registrerade e-tron i Sverige nu, går det att se hur många av dem som har drag på något sätt?
Men det står i instruktionsboken att det skiljer lite på eftermonterad krok, de automatiska släpinställningarna kan behövas ställas in manuellt i MMI vilket är enkelt att göra.
Kan ju inte vara så svårt att bulta fast den, kanske redan finns eftermarknadskrok att få tag i?
425 registrerade e-tron i Sverige nu, går det att se hur många av dem som har drag på något sätt?
Men det står i instruktionsboken att det skiljer lite på eftermonterad krok, de automatiska släpinställningarna kan behövas ställas in manuellt i MMI vilket är enkelt att göra.
Re: Audi e-tron
Enligt Audi är krokarna beställda från fabrik, men leveransdatum är okänt. De finns alltså inte än och ingen vet när de finns tillgängliga. På tyska tillbehörsidan finns dock dragkrok att beställa. Jag vet inte om det är samma typ av krok. Eller så finns den bara på papper, men inte i verkligheten. Det är ingen som vet. Någon form av krok funns ju, annars hade du ju inte kunnat dra släp med din bil.
Jag har också funderat på en eftermarknadskrok. När man söker på nätet hos firmor som monterar krokar så står det att det finns krok för e-tron. Det kan naturligtvis vara samma problem, att krokarna bara finns på papperet. Jag struntar ju i om det är en originalkrok, bara den fungerar. Den kanske inte är löstagbar på samma sätt då, men bättre än ingen krok alls. Jag antar att bilen alltid kommer att uppfatta kroken som en eftermonterad krok, oavsett om det är Audi eller någon annan som skruvar dit den.
Problemet i det fallet är såklart att jag betalar för ytterligare en krok och det lär bli svårt att få tillbaka pengarna för den första som jag aldrig har fått.
Jag har också funderat på en eftermarknadskrok. När man söker på nätet hos firmor som monterar krokar så står det att det finns krok för e-tron. Det kan naturligtvis vara samma problem, att krokarna bara finns på papperet. Jag struntar ju i om det är en originalkrok, bara den fungerar. Den kanske inte är löstagbar på samma sätt då, men bättre än ingen krok alls. Jag antar att bilen alltid kommer att uppfatta kroken som en eftermonterad krok, oavsett om det är Audi eller någon annan som skruvar dit den.
Problemet i det fallet är såklart att jag betalar för ytterligare en krok och det lär bli svårt att få tillbaka pengarna för den första som jag aldrig har fått.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Trist med kroken mati. Tidigare var det så att dragkrok på audi monterades i hamnen i Södertälje dit bilarna kommer med båt. Men nu för tiden är det kanske montering i fabrik som gäller? Riktigt dåligt är det oavsett att de inta kan fixa fram en krok. Svensk standard är ju förberedelse för krok så det ska inte vara några problem att koda in den. Det är det inte med andra moderna audis iaf.
Re: Audi e-tron
Jag sitter i samma sits med dragkroken. Ledsnade rejält innan semestern eftersom jag hade tänkt att ta med min och sonens cykel till landet. Jag skrev till min säljare och gav honom 3 alternativ och bad honom fundera på vilket han ville välja, skaka fram ett drag, låna mig en e-tron med drag eller ge mig ett erbjudande på takräcke och cykelhållare som jag inte kan tacka nej till. Dagen efter ringde han och gav mig ett Thule takräcke och två cykelhållare, kändes ändå snyggt hanterat även om jag såklart hellre velat ha dragkroken monterad från start.
När det kommer till appen.
Installerade om Audiappen för iOS och nu fungerar den igen! Måste varit något på appsidan, ofta gav den upp att kontakta bilen omedelbart och kastade en felkod. *peppar peppar* är den 100%-ig sedan ominstallation.
När det kommer till appen.
Installerade om Audiappen för iOS och nu fungerar den igen! Måste varit något på appsidan, ofta gav den upp att kontakta bilen omedelbart och kastade en felkod. *peppar peppar* är den 100%-ig sedan ominstallation.
Re: Audi e-tron
Jag har tyvärr inget alternativ till drag. Det jag ska transportera kräver en släpkärra.
Dessutom hade vi innan sommarn funderingar om vi skulle skaffa eller hyra en liten lätt husvagn och dra iväg med den. Nu när man skulle få bil med dragkrok. Det blev ju inget med det nu och vi fick hyra en stuga istället.
Jag är verkligen tveksam om jag överhuvudtaget någonsin får en dragkrok från Audi. Det kan ju knappast vara omöjligt eftersom det bevisligen finns bilar som har dragrkrok, fast från fabrik då. Men att skaka fram eftermonterbara krokar verkar de inte prioritera. Surt, eftersom jag har som sagt inte bara beställt bilen med drag, jag har också betalat den.
Jag vet inte vad man kan kräva. Jag har på sikt ingen större glädje och nytta av bilen utan drag. Jag hade aldrig köpt den om jag hade vetat att den inte får dragkroken jag har beställt. Jag tycker att det minsta man kan begära är att de på något vis betalar tillbaka pengarna för kroken som jag aldrig har fått. Men då är bilen fortfarande ganska värdelös för mig om det inte går att få drag till den, jag tänkter knappast behålla den i 3 år då, så som det var tänkt. Vad är rimligt liksom? Kräva kompensation för den finansiella smällen som uppstår när jag tvingas sälja bilen tidigare än planerat?
Dessutom hade vi innan sommarn funderingar om vi skulle skaffa eller hyra en liten lätt husvagn och dra iväg med den. Nu när man skulle få bil med dragkrok. Det blev ju inget med det nu och vi fick hyra en stuga istället.
Jag är verkligen tveksam om jag överhuvudtaget någonsin får en dragkrok från Audi. Det kan ju knappast vara omöjligt eftersom det bevisligen finns bilar som har dragrkrok, fast från fabrik då. Men att skaka fram eftermonterbara krokar verkar de inte prioritera. Surt, eftersom jag har som sagt inte bara beställt bilen med drag, jag har också betalat den.
Jag vet inte vad man kan kräva. Jag har på sikt ingen större glädje och nytta av bilen utan drag. Jag hade aldrig köpt den om jag hade vetat att den inte får dragkroken jag har beställt. Jag tycker att det minsta man kan begära är att de på något vis betalar tillbaka pengarna för kroken som jag aldrig har fått. Men då är bilen fortfarande ganska värdelös för mig om det inte går att få drag till den, jag tänkter knappast behålla den i 3 år då, så som det var tänkt. Vad är rimligt liksom? Kräva kompensation för den finansiella smällen som uppstår när jag tvingas sälja bilen tidigare än planerat?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Här är en eftermarknadskrok, ganska prisvärd dessutom.
https://www.kupplung.de/gdw-anhaengerku ... 213-1.html
https://www.kupplung.de/gdw-anhaengerku ... 213-1.html
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Försök få till någon slags kompensation likt Bengil?
Om du får grejor som du kanske inte behöver, men tex kan kränga på blocket och sen köpa en tredjeparts krok för den summan?
Bör vara enklare än att behöva byta hela bilen...
Om du får grejor som du kanske inte behöver, men tex kan kränga på blocket och sen köpa en tredjeparts krok för den summan?
Bör vara enklare än att behöva byta hela bilen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja, nåt sånt. Byte av bil är såklart inte aktuellt om det finns möjlighet att få en krok monterad på ett eller annat sätt. Och det verkar ju gå om man får tro de som säljer tredjepartskrokar. Då gäller det bara att få pengarna tillbaka, alternativt andra grejor som du säger. Det kan ju mycket väl vara nånting som jag egentligen inte hade tänkt att köpa men som jag ändå har nytta av.taliz skrev:Försök få till någon slags kompensation likt Bengil?
Om du får grejor som du kanske inte behöver, men tex kan kränga på blocket och sen köpa en tredjeparts krok för den summan?
Bör vara enklare än att behöva byta hela bilen...
Jag vill ju inte tjäna nånting på det. Det enda jag vill är att få en dragkrok som inte kostar mer än det jag redan har fått pröjsa för snart fyra månader sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Hugg den direkt nu när de får in den på onsdag och låt Bilhandlaren skruva på kroken så är ju bilen som du vill ha den. Ibland får man lösa saker själv helt enkelt.mati skrev:Här är en eftermarknadskrok, ganska prisvärd dessutom.
https://www.kupplung.de/gdw-anhaengerku ... 213-1.html
Re: Audi e-tron
Behövs en modellanpassad elsats också om den inte bara ska vara en cykelhållare. Borde dock inte gå på mer än 100€. Mötte för övrigt en tyskreg e-tron med cyklar på kroken tidigare idag.
Elbilist sedan 2014
Re: Audi e-tron
Ja, jag har registrerat mig så att jag får ett pling så fort den finns i lager. Ska vara den 24/7. Vi får se.Off Grid Byggaren skrev:Hugg den direkt nu när de får in den på onsdag och låt Bilhandlaren skruva på kroken så är ju bilen som du vill ha den. Ibland får man lösa saker själv helt enkelt.mati skrev:Här är en eftermarknadskrok, ganska prisvärd dessutom.
https://www.kupplung.de/gdw-anhaengerku ... 213-1.html
Edit: nu står det 31/7.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja, stämmer, och elsatsen verkar de inte sälja till e-tron. Det är ju nåt skumt alltså.Klintan skrev:Behövs en modellanpassad elsats också om den inte bara ska vara en cykelhållare. Borde dock inte gå på mer än 100€. Mötte för övrigt en tyskreg e-tron med cyklar på kroken tidigare idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Men allt är rätt i registreringsbeviset ? Dvs, står dragvikt osv.mati skrev:Ja, stämmer, och elsatsen verkar de inte sälja till e-tron. Det är ju nåt skumt alltså.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Så här ser det ut med fabriksmonterade elanslutningen.mati skrev:Ja, stämmer, och elsatsen verkar de inte sälja till e-tron. Det är ju nåt skumt alltså.Klintan skrev:Behövs en modellanpassad elsats också om den inte bara ska vara en cykelhållare. Borde dock inte gå på mer än 100€. Mötte för övrigt en tyskreg e-tron med cyklar på kroken tidigare idag.
Den försvinner in bakom dragbalken, kan inte se hur den är kopplad. Går också att fälla upp kontakten så den inte syns.
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Audi e-tron
Någon som vet vilken släpvagnsvikt bilen får? Jag har en rätt tung husvagn, så det är av största intresse...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Audi e-tron
Kan det vara så att Audi har kommit på att det är svårt att dra detta (elen) i efterhand ?Off Grid Byggaren skrev:Så här ser det ut med fabriksmonterade elanslutningen.
Den försvinner in bakom dragbalken, kan inte se hur den är kopplad. Går också att fälla upp kontakten så den inte syns.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 5&start=10Andreasson skrev:Någon som vet vilken släpvagnsvikt bilen får? Jag har en rätt tung husvagn, så det är av största intresse...
Re: Audi e-tron
Alla e-tron ska ju vara förberedda för dragkrok i Sverige, dvs elen ska vara dragen. I Tyskland är ju även dragkroksförberedelse tillval men här är det standard. Så det borde ”bara” vara att montera och programmera in.Laban skrev:Kan det vara så att Audi har kommit på att det är svårt att dra detta (elen) i efterhand ?Off Grid Byggaren skrev:Så här ser det ut med fabriksmonterade elanslutningen.
Den försvinner in bakom dragbalken, kan inte se hur den är kopplad. Går också att fälla upp kontakten så den inte syns.