Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Moderator: Redaktion
TeslaTissel skrev:
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriverVerdi skrev:TeslaTissel skrev:
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Helvete vad han hatar Tesla...
Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Intressant. Vad jag förstår så vet inte ens Audi själva vilken standard de satt på bilen.Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriverVerdi skrev:TeslaTissel skrev:
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Helvete vad han hatar Tesla...Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
För övrigt är Model S 75D ca 300 kg lättare än e-tron.Audi har trollat bort den lite tunga känslan som många elbilar dras med och även det lite svävande intrycket som gör mig lite lätt åksjuk i flera elbilar. Jo, vissa elbilar känns faktiskt som radiobilar.
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriverVerdi skrev:TeslaTissel skrev:
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Helvete vad han hatar Tesla...Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Jag har inte heller någon aning och skriver inte något om det heller. Har tidigare skrivit att jag tycker att Audi verkar ha byggt en bra elbil. Vad som är ett faktum är att Tesla inte bjuder journalister på bjudresor till andra kontinenter där det bjuds på mat och boende. Tesla köper inte heller några reklamannonser hos företagen som journalisterna jobbar för. Jag tror bestämt att dessa saker påverkar hur man ser på produkterna även ifall det inte har ett smack med produkterna att göra.Geni87 skrev:Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriverVerdi skrev:TeslaTissel skrev:
Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”
Första svenska betygen?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Helvete vad han hatar Tesla...Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Haha! Det är mycket där man kan skratta åt idag. Det har ju nämnts ibland att man skulle samla på alla såna artiklar för att kunna köra upp i facet på dem om några år när vi har facit. Redan nu går det att göra så med denna artikel!Laban skrev:Kommer ihåg mr Bergren från en diskussion via mail angående Bolt som han i en artikel hävdade skulle bli mycket billigare än Model 3 och lite andra märkliga saker, kritik om den artikeln bemöter han här:
https://www.expressen.se/motor/svar-til ... la-vanner/
Hur det gick för Bolt vet vi väl i dagsläget. Så tyvärr litar jag inte direkt på det han skriver, speciellt inte när/om det är relaterat till Tesla på något sätt.
Nej det är såklart inte omöjligt att den är bättre i verkligheten. Men på papperet så är den sämre på nästan alla punkter. Tyngre, långsammare, sämre räckvidd, sämre laddnätverk...Geni87 skrev:Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
dd88 skrev:Jag är helt övertygad om att Audi har byggt en bil som kommer tilltala den stora massan mer än vad Tesla någonsin har gjort, och en stor anledning till detta är att "det känns som hemma". På gott och ont givetvis, men skadar ju inte att alternativen finns.
Blir rätt tydligt när man läser Model 3 vs Bolt artikeln jag länkade till nyss:Svenssons skrev:Jag har inte heller någon aning och skriver inte något om det heller. Har tidigare skrivit att jag tycker att Audi verkar ha byggt en bra elbil. Vad som är ett faktum är att Tesla inte bjuder journalister på bjudresor till andra kontinenter där det bjuds på mat och boende. Tesla köper inte heller några reklamannonser hos företagen som journalisterna jobbar för. Jag tror bestämt att dessa saker påverkar hur man ser på produkterna även ifall det inte har ett smack med produkterna att göra.
Till viss del kan man väl förstå det också.Många som skriver undrar också varför jag inte frågar personen X på Tesla eller varför jag inte kör bilen Y själv. Gärna, mycket gärna. Jag försöker och jag kommer att fortsätta att försöka. Jag vill köra bilarna, jag vill prata med personerna. Men hittills har Tesla backat ur - av någon anledning. Kanske vågar de inte svara på frågor. Kanske vågar de inte låta mig köra bilarna. Jag har meddelat Tesla att jag åker till vilken plats som helst på jorden för att prata med Elon Musk eller för att köra Model X. Men det verkar inte som att de vågar erbjuda sina produkter och personer för samma granskning som andra. Varför bjöds inte alla journalister in till visningen i torsdags - som andra gör? Varför fick inte de som var där ställa frågor - som andra gör?
Laban skrev:Kommer ihåg mr Bergren från en diskussion via mail angående Bolt som han i en artikel hävdade skulle bli mycket billigare än Model 3 och lite andra märkliga saker, kritik om den artikeln bemöter han här:
https://www.expressen.se/motor/svar-til ... la-vanner/
Hur det gick för Bolt vet vi väl i dagsläget. Så tyvärr litar jag inte direkt på det han skriver, speciellt inte när/om det är relaterat till Tesla på något sätt.
Klart en dålig journalist på en skittidning i ett pluttland ska få bjudresor, annars är det tecken på att produkten är dåligVerdi skrev:Laban skrev:Kommer ihåg mr Bergren från en diskussion via mail angående Bolt som han i en artikel hävdade skulle bli mycket billigare än Model 3 och lite andra märkliga saker, kritik om den artikeln bemöter han här:
https://www.expressen.se/motor/svar-til ... la-vanner/
Hur det gick för Bolt vet vi väl i dagsläget. Så tyvärr litar jag inte direkt på det han skriver, speciellt inte när/om det är relaterat till Tesla på något sätt.
Ursäkta språket men vilken jävla idiot han är. Helt sjukt.
Oavsett vad man tycker om det så är det i slutändan motorjournalisternas skriverier som avgör hur en bil kommer att uppfattas av allmänheten. När hela motorjournalistkåren skriver skit om Tesla så påverkas de flesta på ett eller annat sätt av detta. Och att det skrivs så mycket bajs om Tesla beror ju som bekant på hummersoppefenomenet. Biltestarna känner sig förödmjukade eftersom Tesla inte vill bjuda in dem, och då är Teslas bilar allmänt dåliga. Elbilar är kass. Punkt.Svenssons skrev:Jag har inte heller någon aning och skriver inte något om det heller. Har tidigare skrivit att jag tycker att Audi verkar ha byggt en bra elbil. Vad som är ett faktum är att Tesla inte bjuder journalister på bjudresor till andra kontinenter där det bjuds på mat och boende. Tesla köper inte heller några reklamannonser hos företagen som journalisterna jobbar för. Jag tror bestämt att dessa saker påverkar hur man ser på produkterna även ifall det inte har ett smack med produkterna att göra.
mati skrev:Oavsett vad man tycker om det så är det i slutändan motorjournalisternas skriverier som avgör hur en bil kommer att uppfattas av allmänheten. När hela motorjournalistkåren skriver skit om Tesla så påverkas de flesta på ett eller annat sätt av detta. Och att det skrivs så mycket bajs om Tesla beror ju som bekant på hummersoppefenomenet. Biltestarna känner sig förödmjukade eftersom Tesla inte vill bjuda in dem, och då är Teslas bilar allmänt dåliga. Elbilar är kass. Punkt.Svenssons skrev:Jag har inte heller någon aning och skriver inte något om det heller. Har tidigare skrivit att jag tycker att Audi verkar ha byggt en bra elbil. Vad som är ett faktum är att Tesla inte bjuder journalister på bjudresor till andra kontinenter där det bjuds på mat och boende. Tesla köper inte heller några reklamannonser hos företagen som journalisterna jobbar för. Jag tror bestämt att dessa saker påverkar hur man ser på produkterna även ifall det inte har ett smack med produkterna att göra.
Audi tillhör dem som bjuder på ett eller annat kräftdjur och så har de plötsligt byggt en bil som då naturligtvis får fina recensioner av skribenterna. Folk läser detta och plötsligt är elbilar inte så dåliga längre som de alltid har varit.
Det kan alltså egentligen bara bidra till en större acceptans för elbilar. Även om motorjournalisterna hatar Tesla.
Nej, det känns lite väl obalanserat tycker jag. Det verkar ju vara en toppenbil utan några som helst nackdelar som ingen annan (el-)bil kan mäta sig med. Den unika fyrhjulsdriften och det revolutionära batterikylsystemet som ingen annan har. Det är säkert inget fel på varken det ena eller det andra, rent tekniskt, men att påstå att det är unikt i världen är ju ändå lite väl drygt av honom. Jag är säker på att han aldrig har gjort en liknande testkörning med en Tesla, och hade han gjort det så hade han säkert tyckt att det var jättefruktansvärt. Jag är ganska säker på att det inte är så milsvidd skillnad i köregenskaperna mellan en e-tron och en Tesla. Inte som han beskriver det i alla fall.Verdi skrev:Ja det är ju lite lustigt hur det blir annat ljud i skällan när han skulle skriva om en Audi. Inte ett kritiskt ord.
Till hans försvar så var han faktiskt relativt positiv i sin Model X recension, om än väldigt kortfattad:Verdi skrev:Ja det är ju lite lustigt hur det blir annat ljud i skällan när han skulle skriva om en Audi. Inte ett kritiskt ord.
Bättre helhet skrev jag, en bil är mer än broschyrsiffror. Jämför man med Model X så är e-tron rejält mycket billigare, väger ungefär samma (officiella viktsiffror för e-tron verkar inte ha släppts, det finns uppgifter om allt från 2000 kg till 2400 kg där det senare kanske är mer troligt), något till mycket långsammare 0-100 beroende på vilket batteri Teslan har. När det gäller laddnätverket så har ju Tesla i nuläget en rejäl fördel. Räckvidden är lite svårare då Tesla inte redovisar enligt WLTP, men e-tron ser ut att få en räckvidd som ligger någonstans mellan Model X med 75- och 100 kW batteri.Verdi skrev:Nej det är såklart inte omöjligt att den är bättre i verkligheten. Men på papperet så är den sämre på nästan alla punkter. Tyngre, långsammare, sämre räckvidd, sämre laddnätverk...Geni87 skrev:Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Geni87 skrev:Bättre helhet skrev jag, en bil är mer än broschyrsiffror. Jämför man med Model X så är e-tron rejält mycket billigare, väger ungefär samma (officiella viktsiffror för e-tron verkar inte ha släppts, det finns uppgifter om allt från 2000 kg till 2400 kg där det senare kanske är mer troligt), något till mycket långsammare 0-100 beroende på vilket batteri Teslan har. När det gäller laddnätverket så har ju Tesla i nuläget en rejäl fördel. Räckvidden är lite svårare då Tesla inte redovisar enligt WLTP, men e-tron ser ut att få en räckvidd som ligger någonstans mellan Model X med 75- och 100 kW batteri.Verdi skrev:Nej det är såklart inte omöjligt att den är bättre i verkligheten. Men på papperet så är den sämre på nästan alla punkter. Tyngre, långsammare, sämre räckvidd, sämre laddnätverk...Geni87 skrev:Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Jämför man med Model S så blir det annorlunda. Vilken man ska jämföra med är ju från person till person. Vill man bara ha en bra premiumelbil kanske det är rättvist att jämföra med Model S. Vill man ha en SUV/CUV blir det ju Model X man får jämföra med, och I-pace trots storleksskillnaden.
Tycker det är något komiskt att de här två meningarna rör upp så mycket känslor:
"Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen."
Nej, det tycker jag inte är upprörande meningar. Även om jag naturligtvis inte har testat e-tron. Att den kan mäta sig med Teslas bilar utgår jag helt enkelt ifrån. Det är inget att bli upprörd över tycker jag. Jag tror däremot inte att den är så vansinnigt mycket bättre just i de punkterna som nämns, alltså köregenskaper, batteri, drivlina osv.Geni87 skrev:Tycker det är något komiskt att de här två meningarna rör upp så mycket känslor:
"Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen."
Navigator är standard. Backkamera hittar jag inget om överhuvudtaget. Men parkeringssensorer fram+bak är standard i alla fall. Den listan jag har fått är inte komplett utan bara ett urval.Verdi skrev:Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.
De man se är att navigator är ganska vanligt att de är standard i elbilar oftast för att de ska vara enkelt att hitta laddare.mati skrev:Navigator är standard. Backkamera hittar jag inget om överhuvudtaget. Men parkeringssensorer fram+bak är standard i alla fall. Den listan jag har fått är inte komplett utan bara ett urval.Verdi skrev:Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.
Adaptiv farhållare och lane-assist ingår som standard i den dyrare versionen som kostar 954.000kr. Tillsammans med delläder, förarstol med memory-funktion, el-svankstöd, variabel nackstöd, mittarmstld, 20"-hjul, häftigare lackering, takräcke, belysningspaket och komfortvärmare (vad det nu är).chaffis75 skrev:Sedan vad de gäller tillval så är väl inte Tesla alltid så bra heller, jag tar mitt vanliga exempl, vad kostar en så enkal sak som adaptiv farthållare till en Tesla, någon som 2011 kostade mig ca 15000 på min bil och idag på många märken ingår. Vad de gäller e-tron vet jag inte men på en Tesla blir de väldigt dyrt...