Sida 58 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 08:37
av dd88
Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.

Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.

Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 08:51
av taliz
Laban skrev:
Muhlegg skrev:
Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:

Bild
Det där är en konceptbil :P

Produktion:
Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 09:04
av Legato
dd88 skrev:
Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.

Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.
Exakt så. Den kommer sälja tillräckligt bra, ingen tvekan om den saken. Bättre än övriga "icke-Tesla" också.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 09:13
av OfarligTesla
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el. Jag blev bara själv besviken på den då det kändes som en gubb-Audi. Har själv gillat Audi länge men då de lite sportigare varianterna, de stora SUVarna och containrarna har alltid varit så trista.

Hade hoppats kunna byta till den men fick hoppas på Taycan istället, tills de sa att dörrarna som på conceptet var suicide doors som öppnas med knappar kommer vara vanliga dörrar på produktionsvarianten. Tack för den.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 feb 2019 09:31
av Laban
OfarligTesla skrev:
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?

Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 feb 2019 10:06
av Verdi
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?

Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Kolla prislistan på Q7... Folk verkar tro att man ska få en stor elbil för samma pris som en mellanklass kombi med minsta motorn.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 feb 2019 10:11
av Legato
Verdi skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?

Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Kolla prislistan på Q7... Folk verkar tro att man ska få en stor elbil för samma pris som en mellanklass kombi med minsta motorn.
Ja precis. Och folk prisjämför E-Tron och ännu galnare i-pace med Model X som om de vore i samma storleksklass.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:09
av helix
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.


Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:14
av chaffis75
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

De var bra kräm i den laddningen.. Snabbare vid typ 98% än vad en Nissan leaf är i vid toppen hehe.. Imponerande.. Men tyder på att de måste ha lite marginal I toppen på batteriet.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:16
av helix
Här är laddkurvan
51548716_10161521163620245_7341592361618636800_n.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:24
av Jeppe_E
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:49
av fth
Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:57
av Verdi
helix skrev:
Här är laddkurvan
51548716_10161521163620245_7341592361618636800_n.jpg
Jag trodde det skulle vara ett rakt streck fram till 80% i princip. Lite besviken faktiskt.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:59
av Jeppe_E
fth skrev:
Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth
Gissar att batteriet förmodligen ändå inte var varmt nog? Eller så är det så att den går ut mjukt, låter BMS avgöra hur mycket den kan ladda på. Följande visar 150kWh (ish) från 30% SOC
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-t ... arge-rate/

Nu kan vi bara spekulera i hur det ser ut under 30% SOC, men...
Audi-e-tron-charging-session-e1545161934275.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:00
av jpetters
Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:05
av Jeppe_E
jpetters skrev:
Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Beror ju helt och hållet på hur man kört. Till och med Teslabjörn säger ibland i sina videos att han inte kört bilen tillräckligt hårt för att få upp temperaturen på batteriet när det är kallt. Tror det har större påverkan på laddningen än vad vi tror. Electrecs graf visar ju tydligt att den kan ladda snabbare redan vid 30% SOC.

Uppenbarligen klarar batteriet av att hantera 150kW. Kanske inte från 0% SOC, men det är ju ganska tydligt att batteriet inte vart tillräckligt varmt, eftersom den kämpade sig upp till 150kW och sedan stannade där tills 80%

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:10
av jpetters
Givetvis kan vi bara spekulera baserat på denna video. Nu är ju bilen rätt så elektronhungrig och det lär ju hjälpa till.

Vad man kan notera är att den laddar ungefär lika snabbt som en Model S 100D i km/h vid toppeffekt.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:43
av Geni87
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:56
av Bjelke
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 21:03
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Vid start: 70kW
Efter 10 minuter: 95kW
Efter 20 minuter: 130 kW
Efter 25 minuter: 150 kW

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 21:10
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Vid start: 70kWh
Efter 10 minuter: 95kWh
Efter 20 minuter: 130 kWh
Efter 25 minuter: 150 kWh
Audi kanske har låg resistans i sitt batteirpack. Sen är det ju så att det är ~700 kg batteripack som ska värmas upp, så trögheten i det termiska systemet är rätt hyfsad. ^^

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 04:58
av Zalman3
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 10:35
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 10:52
av Henrik Torphammar
Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...
km/h är ju den bästa enheten om man inte har som hobby att samla kWh utan att åka bil från A till B. Då utslaget på sitt behov, där en snål bil som laddar snabbt på 50kW laddare slår en Tesla i vissa lägen. Sen är ju Teslans räckvidd en sådan sak som gör att man inte behöver ladda alls kanske medan en Ioniq hade behövt ladda 3ggr. Klurigt det där, men km/h är klart bästa enheten och då inräknat olika väderlekar osv och inte bara den perfekta dagen.

Exemplet Kalmar - Halmstad ToR där man inte har nytta av superchargers men väl CCS/CHAdeMO.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 19:54
av Idesta
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre