Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Muhlegg » 12 feb 2019 16:40

fth skrev:
Jeppe_E skrev:Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.

Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.


Jeppe_E skrev:Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?

Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.

/fth


Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.
Muhlegg
elbilist
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 01 okt 2018 21:01

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 12 feb 2019 17:36

Muhlegg skrev:
fth skrev:
Jeppe_E skrev:Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.

Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.


Jeppe_E skrev:Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?

Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.

/fth


Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.


Nej, e-Tron är lik en Audi Q5/Q7 (således en Q6 ;)). Att den skulle vara lik en MX är helt fabricerat av media och människors förkärlek till att kategorisera saker och ting.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
 
Inlägg: 2651
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Referralkod: jesper15749

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Muhlegg » 12 feb 2019 17:41

Jeppe_E skrev:
Muhlegg skrev:
fth skrev:
Jeppe_E skrev:Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.

Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.


Jeppe_E skrev:Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?

Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.

/fth


Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.


Nej, e-Tron är lik en Audi Q5/Q7 (således en Q6 ;)). Att den skulle vara lik en MX är helt fabricerat av media och människors förkärlek till att kategorisera saker och ting.


Inte lik till utseendet. Jag tänkte på storlek vs räckvidd. Det är räckvidden som Tesla är bättre på trots att MX är större. jag hade hoppats att Audi kunde matcha eller förbättra.
Muhlegg
elbilist
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 01 okt 2018 21:01

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 12 feb 2019 20:38

Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1546
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 feb 2019 20:57

Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.


Att många bygger elbilar på höjden är ju även för att trolla bort en del nackdelar som man får när batteriet stjäl utrymme på höjden.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 5594
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare 12man » 12 feb 2019 21:03

tror avgasingenjörerna ännu inte har insett att kylbehovet är minst 7-8 ggr mindre på en batteribil
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2304
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 12 feb 2019 21:31

Verdi skrev:
Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.


Att många bygger elbilar på höjden är ju även för att trolla bort en del nackdelar som man får när batteriet stjäl utrymme på höjden.


Japp så är det garanterat, annars får man göra som Tesla och ha ett tunnare pack, eller som Porsche och lämna ett tomrum där baksätespassagerarnas fötter hamnar. :) Batteriet märks dock i baksätet på Model 3 där sittdynan hamnar ganska nära golvet jämfört med många ICE-bilar med med liknande karossform och storlek.

12man skrev:tror avgasingenjörerna ännu inte har insett att kylbehovet är minst 7-8 ggr mindre på en batteribil


Maximal kyleffekt är säkert 7-8 gånger mindre. Men eftersom deltatemperaturen mellan kylvätskan och utomhusluften också är mycket mindre kan man inte minska kylarean i värmeväxlarna med 7-8 gånger. Enkel termodynamik. :)
Senast redigerad av Geni87 12 feb 2019 23:03, redigerad totalt 1 gång.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1546
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav vigge50 » 12 feb 2019 21:38

Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.

Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.
vigge50
 
Inlägg: 5555
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Borlänge

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Jerker » 12 feb 2019 21:47

vigge50 skrev:Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.


Skillnaden är att eftersom du måste stanna och ladda oftare så blir restiderna betydligt längre vid långresor. Att stanna ofta och tanka förlänger inte restiden på samma sätt och därför tänker man inte på att bilen drar så mycket mer soppa. Men det märks förstås i plånboken.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6371
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 12 feb 2019 22:06

vigge50 skrev:
Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.

Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.


Därför att du har mindre mängd tillgänglig energi i en elbil. En liter diesel motsvarar ca 10kWh. Så i min XC60 har jag 700kWh. Tyvärr har den bara ca 35% verkningsgrad, så effektivt har jag bara 245kWh kvar, men det är ju fortfarande betydligt mer än ett batteripack. Men visst har vindmotståndet lika stor påverkan, bara det att man inte tänker på det eftersom man, precis som du säger kommer 70 mil istället för 100 mil. Det är så att säga "långt nog". Men om man kommer 30 eller 50 mil är ju stor skillnad :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
 
Inlägg: 2651
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Referralkod: jesper15749

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hed, p1457, Ptesla, tor-ake och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.