Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Audi e-tron
För att summera min erfarenhet av bilservice senaste 10 åren.
Audi - dyrt och hopplöst. På 2 år lyckades Audi att skapa ett hat till varumärket som gör att jag aldrig kommer äga en Audi igen.
Volvo - värdelöst. Samma fel om och om och om och om och om igen. Trötta och ointresserade.
Toyota - stabilt. Alltid samma nivå, men aldrig det där extra. Stänger man 17:00 så stänger man 17:00. Ingen mening att ringa och säga att man kommer 17:01.
Mini (BMW) - inte vårt problem. Skyll dig själv att du köpte en Mini.
Tesla - väldigt ojämn kvalitet. Från världsklass, till inget svar i telefon på 5 dagar. För tillfället verkar kurvan peka uppåt.
Audi - dyrt och hopplöst. På 2 år lyckades Audi att skapa ett hat till varumärket som gör att jag aldrig kommer äga en Audi igen.
Volvo - värdelöst. Samma fel om och om och om och om och om igen. Trötta och ointresserade.
Toyota - stabilt. Alltid samma nivå, men aldrig det där extra. Stänger man 17:00 så stänger man 17:00. Ingen mening att ringa och säga att man kommer 17:01.
Mini (BMW) - inte vårt problem. Skyll dig själv att du köpte en Mini.
Tesla - väldigt ojämn kvalitet. Från världsklass, till inget svar i telefon på 5 dagar. För tillfället verkar kurvan peka uppåt.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Min erfarenhet är såhär:
Audi - Riktigt bra, snabba ryck, bra information och snabb lösning på eventuella problem. Säger de att de skall höra av sig gör de det.
VW - Något mindre ringande från deras sida för att se till att allt sköts snabbt och snyggt men i övrigt bra.
BMW - Helt okej, svårt att få information från service ibland, säljorganisationen är dock katastrof.
Tesla - Inte haft så mycket med dem att göra men med tanke på hur dåliga de var på att ge information vid leverans är jag inte så hoppfull. Tog en vecka att få svar på huruvida det gick att beställa en mobilladdare till bilen, priset de gav var dessutom fel och sedan tog det en månad att få in en sådan enkel sak.
Audi - Riktigt bra, snabba ryck, bra information och snabb lösning på eventuella problem. Säger de att de skall höra av sig gör de det.
VW - Något mindre ringande från deras sida för att se till att allt sköts snabbt och snyggt men i övrigt bra.
BMW - Helt okej, svårt att få information från service ibland, säljorganisationen är dock katastrof.
Tesla - Inte haft så mycket med dem att göra men med tanke på hur dåliga de var på att ge information vid leverans är jag inte så hoppfull. Tog en vecka att få svar på huruvida det gick att beställa en mobilladdare till bilen, priset de gav var dessutom fel och sedan tog det en månad att få in en sådan enkel sak.
Re: Audi e-tron
Min erfarenhet av service på de bilar jag tidigare ägt:
Ibland fixade jag det omgående men det hände att jag åkte omkring med en läckande ljuddämpare i veckor för att jag inte iddes ta tag i problemet, men till slut var jag ju tvungen och plockade fram garagedomkraften och drog på mig overallen!
Ibland fixade jag det omgående men det hände att jag åkte omkring med en läckande ljuddämpare i veckor för att jag inte iddes ta tag i problemet, men till slut var jag ju tvungen och plockade fram garagedomkraften och drog på mig overallen!
Re: Audi e-tron
Hemma servicen är både den bästa och sämsta. Den utförs aldrig i tid och mekanikern är otrevlig. Men tiderna är väldigt flexibla, jag har fått service sent in på söndagskvällen ibland även på måndagsmorgon, vinterdäck.
Annars har Huyndai varit bäst, billigt och fri lånebil. Mercedes kollar hur mycket kredit man har på betalkortet och tar det i betalning, sedan hittar de alltid nya fel eller skapar dem under ”reparationen”. Man måste vara supertydlig, ”Byt belägg fram rör inget annat.”
Annars har Huyndai varit bäst, billigt och fri lånebil. Mercedes kollar hur mycket kredit man har på betalkortet och tar det i betalning, sedan hittar de alltid nya fel eller skapar dem under ”reparationen”. Man måste vara supertydlig, ”Byt belägg fram rör inget annat.”
Re: Audi e-tron
Nu är vi ju en bit offtopic men jag skulle nog säga att jag sett större skillnader mellan verkstäder inom samma märke än skillnaden mellan olika märkens verkstäder. Dvs som alltid de beror på vem man möter. Sedan är de väl ganska tydligt att de går i vågor mellan märken också... Man försöker uppifrån spara pengar på service organisation fram till dess att kunderna börjar klaga för mycket eftersom de som jobbar där inte hinner med och tillslut inte orkar hålla uppe tempot och kvalitet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Spännandechaffis75 skrev:
Detaljerad video om bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag förstår inte heller helt det där. Verkar som Audi försöker sig på en fuling, där de menar att de är först, trots att många andra tex tesla hade det på X, men inte fick lov att ha det på serieproducerade bilar. Om man ser på audis lösning, så undrar man ju var ”Vorsprung durch Technik” är? Deras kameraspeglar är ju nästan lika stora som vanliga speglar, armen är dödskraftig och sticker nästan lika långt ut. Teslas hade väl egentligen kunnat använda kameran i blinkers utan att den sticker ut någonting. Där pratar vi försprång! Sen är det ju lite kul att en del saker som man aldrig sett på som tillval tidigare nu ska bli dyra tillval, ”speglar”, laddlucka (på passagerarsidan i tillägg till förarsidan). Det är säkert fler saker dom hittar på att ta extra betalt för. Jag tror definitivt inte e-Tron med allt av utrustning kommer vara billigare än motsvarande Tesla, snarare tvärtom. Det är ju alltid kul när diverse artiklar jämför bilpriser utan att se vad som är med i samma pris. En Tesla kan man ju faktiskt köpa utan tillval och ändå ha en schysst bil med det mesta av utrustning. Försök det med en Audi? Man får väl knappt stolar eller ratt dåJerker skrev:Så det är tillåtet nu att ha kameror istf yttre backspeglar i EU?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Jag håller med att det kan bli lite konstig prissättning. Samtidigt är det nästan säkert att Audi kommer att ha saker på tillvalslistan som man bara kan drömma om i en Tesla. Och man får väl vad man betalar för.
Men standardbilen blir säkerligen ganska basic och utan lull-lull. Om den blir prisvärd för den delen är en annan fråga.
Men standardbilen blir säkerligen ganska basic och utan lull-lull. Om den blir prisvärd för den delen är en annan fråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Jag tycker Teslas utrustning är rätt basic även med premiuminteriör och premiumpaket, Audi lär erbjuda mycket mer utrustning i sin även om det kommer kosta. Jag ser ju hellre att man kan få någonting mot en kostnad än att det inte finns som val alls.
Re: Audi e-tron
Inte i EU än, Japan började tillåta det för något år sedan men hur många andra länder som tillåter det vet jag inte.Jerker skrev:Så det är tillåtet nu att ha kameror istf yttre backspeglar i EU?
Re: Audi e-tron
Jag har mycket att invända emot deras lösning på backspegelskamera.
Dels detta med att den ändå sticker ut så långt. Kan inte vara nödvändigt alls.
Dels att bildskärmarna sitter där de sitter. Det är helt fel. När man ändå ska visa det i en skärm så ska man väl placera dessa bättre än speglarna! På vänster sida så är ju placeringen nu sämre än med en vanlig spegel. Man får en sämre vinkel att titta i eftersom den sitter i dörrsidan; man får vrida huvudet mer för att se bilden än om man tittade i spegeln. På passagerarsidan ökar risken att den skyms av passageraren när den sitter lägre ner. Den mest logiska placeringen vore på var sida om ratten, i synfältet så att man alltid har spegelbilderna där och inte behöver vrida på huvudet för att se dem.
Dels att bilderna är så små. Som han påpekar så upplever han att han har sämre sikt i det som syns på skärmen än han upplever en vanlig spegel.
De har inte tänkt igenom det där med kamerorna alls.
Dels detta med att den ändå sticker ut så långt. Kan inte vara nödvändigt alls.
Dels att bildskärmarna sitter där de sitter. Det är helt fel. När man ändå ska visa det i en skärm så ska man väl placera dessa bättre än speglarna! På vänster sida så är ju placeringen nu sämre än med en vanlig spegel. Man får en sämre vinkel att titta i eftersom den sitter i dörrsidan; man får vrida huvudet mer för att se bilden än om man tittade i spegeln. På passagerarsidan ökar risken att den skyms av passageraren när den sitter lägre ner. Den mest logiska placeringen vore på var sida om ratten, i synfältet så att man alltid har spegelbilderna där och inte behöver vrida på huvudet för att se dem.
Dels att bilderna är så små. Som han påpekar så upplever han att han har sämre sikt i det som syns på skärmen än han upplever en vanlig spegel.
De har inte tänkt igenom det där med kamerorna alls.
Re: Audi e-tron
För att inte tala om bakåtvänd bilbarnstol fram...Jerker skrev:Jag har mycket att invända emot deras lösning på backspegelskamera.
Dels detta med att den ändå sticker ut så långt. Kan inte vara nödvändigt alls.
Dels att bildskärmarna sitter där de sitter. Det är helt fel. När man ändå ska visa det i en skärm så ska man väl placera dessa bättre än speglarna! På vänster sida så är ju placeringen nu sämre än med en vanlig spegel. Man får en sämre vinkel att titta i eftersom den sitter i dörrsidan; man får vrida huvudet mer för att se bilden än om man tittade i spegeln. På passagerarsidan ökar risken att den skyms av passageraren när den sitter lägre ner. Den mest logiska placeringen vore på var sida om ratten, i synfältet så att man alltid har spegelbilderna där och inte behöver vrida på huvudet för att se dem.
Dels att bilderna är så små. Som han påpekar så upplever han att han har sämre sikt i det som syns på skärmen än han upplever en vanlig spegel.
De har inte tänkt igenom det där med kamerorna alls.
Re: Audi e-tron
Just det! Har passerat småbarnsstadiet för länge sedan och ännu inte kommit in i "passa barnbarnen"-stadiet, så det vara nåt jag inte tänkte på!vigge50 skrev:För att inte tala om bakåtvänd bilbarnstol fram...
Re: Audi e-tron
Teslas innovationer skapar något nytt, ett mervärde. E tronens bakspeglar ersätter ju bara vanliga och ger ingen större förbättring. De skulle ju erbjudit något: större yta, night vision (kanske finns?) Etc
Är det 3 fas laddning på etron?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Är det 3 fas laddning på etron?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Ja, upp till 22kW. Med möjlighet att få ladduttag på båda sidor.AKarlsson skrev:Är det 3 fas laddning på etron?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Hittade lite som iaf är nytt för mig angående bilen:
* 355 hästar men momentant 402 hästar i sportläge.
* 0-100 på "under 6 sekunder"
* Pris mellan i-pace och X75d
https://www.autoblog.com/2018/08/08/201 ... yptr=yahoo
* 355 hästar men momentant 402 hästar i sportläge.
* 0-100 på "under 6 sekunder"
* Pris mellan i-pace och X75d
https://www.autoblog.com/2018/08/08/201 ... yptr=yahoo
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Det lät ju som skräp ungefär
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Hoppas på bra mkt bättre men men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Om den är lika stor (7sits) som X och är prisad under så kan den bli intressant, men den verkar ju vara klart mindre. Accelerationen är nog inte jätteviktig för så många. Troligen är närhet till service viktigareBjelke skrev:Det lät ju som skräp ungefär
Hoppas på bra mkt bättre men men...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Audi e-tron
Jag håller med. Tyvärr.Bjelke skrev:Det lät ju som skräp ungefär
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Den är ju klart mindre och tyvärr är det ju VAGs ständigt uselt rankade service man skulle få stå ut med.Remuz skrev:Om den är lika stor (7sits) som X och är prisad under så kan den bli intressant, men den verkar ju vara klart mindre. Accelerationen är nog inte jätteviktig för så många. Troligen är närhet till service viktigareBjelke skrev:Det lät ju som skräp ungefär
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Jag är dock mest förvånad över prisindikationen. Tyckte allt tidigare talade för att den skulle bli billigare och prisvärdare än i-Pace. Får den ett högre baspris så blir den verkligen dyr förutsatt att den som övriga Audis får det mesta av utrustning i tillvalslista med höga priser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Re: Audi e-tron
Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?Verdi skrev:Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021