Sida 9 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 07 jul 2018 09:37
av OfarligTesla
Jag tycker Teslas utrustning är rätt basic även med premiuminteriör och premiumpaket, Audi lär erbjuda mycket mer utrustning i sin även om det kommer kosta. Jag ser ju hellre att man kan få någonting mot en kostnad än att det inte finns som val alls.

Re: Audi e-tron

Postat: 07 jul 2018 09:38
av vigge50
Jerker skrev:
Så det är tillåtet nu att ha kameror istf yttre backspeglar i EU?
Inte i EU än, Japan började tillåta det för något år sedan men hur många andra länder som tillåter det vet jag inte.

Re: Audi e-tron

Postat: 07 jul 2018 09:55
av Jerker
Jag har mycket att invända emot deras lösning på backspegelskamera.

Dels detta med att den ändå sticker ut så långt. Kan inte vara nödvändigt alls.

Dels att bildskärmarna sitter där de sitter. Det är helt fel. När man ändå ska visa det i en skärm så ska man väl placera dessa bättre än speglarna! På vänster sida så är ju placeringen nu sämre än med en vanlig spegel. Man får en sämre vinkel att titta i eftersom den sitter i dörrsidan; man får vrida huvudet mer för att se bilden än om man tittade i spegeln. På passagerarsidan ökar risken att den skyms av passageraren när den sitter lägre ner. Den mest logiska placeringen vore på var sida om ratten, i synfältet så att man alltid har spegelbilderna där och inte behöver vrida på huvudet för att se dem.

Dels att bilderna är så små. Som han påpekar så upplever han att han har sämre sikt i det som syns på skärmen än han upplever en vanlig spegel.

De har inte tänkt igenom det där med kamerorna alls.

Re: Audi e-tron

Postat: 07 jul 2018 10:10
av vigge50
Jerker skrev:
Jag har mycket att invända emot deras lösning på backspegelskamera.

Dels detta med att den ändå sticker ut så långt. Kan inte vara nödvändigt alls.

Dels att bildskärmarna sitter där de sitter. Det är helt fel. När man ändå ska visa det i en skärm så ska man väl placera dessa bättre än speglarna! På vänster sida så är ju placeringen nu sämre än med en vanlig spegel. Man får en sämre vinkel att titta i eftersom den sitter i dörrsidan; man får vrida huvudet mer för att se bilden än om man tittade i spegeln. På passagerarsidan ökar risken att den skyms av passageraren när den sitter lägre ner. Den mest logiska placeringen vore på var sida om ratten, i synfältet så att man alltid har spegelbilderna där och inte behöver vrida på huvudet för att se dem.

Dels att bilderna är så små. Som han påpekar så upplever han att han har sämre sikt i det som syns på skärmen än han upplever en vanlig spegel.

De har inte tänkt igenom det där med kamerorna alls.
För att inte tala om bakåtvänd bilbarnstol fram...

Re: Audi e-tron

Postat: 07 jul 2018 10:37
av Jerker
vigge50 skrev:
För att inte tala om bakåtvänd bilbarnstol fram...
Just det! :D Har passerat småbarnsstadiet för länge sedan och ännu inte kommit in i "passa barnbarnen"-stadiet, så det vara nåt jag inte tänkte på!

Re: Audi e-tron

Postat: 07 jul 2018 19:18
av LarsL
Säger man att man är först så kommer deras trogna kunder att tro på det.

Re: Audi e-tron

Postat: 07 jul 2018 20:31
av AKarlsson
Teslas innovationer skapar något nytt, ett mervärde. E tronens bakspeglar ersätter ju bara vanliga och ger ingen större förbättring. De skulle ju erbjudit något: större yta, night vision (kanske finns?) Etc


Är det 3 fas laddning på etron?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jul 2018 08:37
av mati
AKarlsson skrev:
Är det 3 fas laddning på etron?
Ja, upp till 22kW. Med möjlighet att få ladduttag på båda sidor.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 00:15
av Legato
Hittade lite som iaf är nytt för mig angående bilen:

* 355 hästar men momentant 402 hästar i sportläge.
* 0-100 på "under 6 sekunder"
* Pris mellan i-pace och X75d

https://www.autoblog.com/2018/08/08/201 ... yptr=yahoo

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 07:52
av Bjelke
Det lät ju som skräp ungefär :(
Hoppas på bra mkt bättre men men...

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 07:57
av Remuz
Bjelke skrev:
Det lät ju som skräp ungefär :(
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Om den är lika stor (7sits) som X och är prisad under så kan den bli intressant, men den verkar ju vara klart mindre. Accelerationen är nog inte jätteviktig för så många. Troligen är närhet till service viktigare :)

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 08:22
av Legato
Bjelke skrev:
Det lät ju som skräp ungefär :(
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Jag håller med. Tyvärr.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 08:26
av Legato
Remuz skrev:
Bjelke skrev:
Det lät ju som skräp ungefär :(
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Om den är lika stor (7sits) som X och är prisad under så kan den bli intressant, men den verkar ju vara klart mindre. Accelerationen är nog inte jätteviktig för så många. Troligen är närhet till service viktigare :)
Den är ju klart mindre och tyvärr är det ju VAGs ständigt uselt rankade service man skulle få stå ut med.

Jag är dock mest förvånad över prisindikationen. Tyckte allt tidigare talade för att den skulle bli billigare och prisvärdare än i-Pace. Får den ett högre baspris så blir den verkligen dyr förutsatt att den som övriga Audis får det mesta av utrustning i tillvalslista med höga priser.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 08:44
av Verdi
Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.

Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. ;) Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 09:26
av Legato
Verdi skrev:
Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.

Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. ;) Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 10:12
av Yxel
Legato skrev:
Verdi skrev:
Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.

Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. ;) Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?
Har för mig Verdi behöll sin Tesla istället för att byta bort den?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 10:13
av Walker
Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 11:38
av Legato
Yxel skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.

Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. ;) Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?
Har för mig Verdi behöll sin Tesla istället för att byta bort den?
Exakt, vi sålde bil samtidigt via Shiftgear faktiskt. Jag "slumpade" bort min fossilbil medan Verdi valde att dra tillbaka sin försäljning. Men då fanns det ju inga andra stora elbilar. Nu kommer det ju en (relativt) stor elbil som dessutom är tysk. Antar att det passar honom perfekt.

Väldigt tråkigt att ha en miljonbil man inte är nöjd med, bra att det kommer alternativ så att de som är kritiska till Tesla kan byta till ett märke de gillar.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 aug 2018 11:43
av Legato
Walker skrev:
Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge. ;)
Japp, tycker det gällt för varenda "Tesladödare" som presenterats. Media som alltid tycks hata Tesla anger ett lågt pris som aldrig ens är nära sanningen. Senast i raden var väl Volvo XC40 och Polestar 2.

När de pratar pris i artikeln så menar de nog utan tillval och de syftade på pris i USA. Där säljs ju en ännu mer sparsmakad i-pace ("S") och då är hoppet till Model X75d lite större.

Tänkte faktiskt inte på det när jag skrev, är ju möjligt att Audin i Sverige blir något billigare än billigaste Jaguaren här, då den Jaguaren är den något mer utrustade varianten "SE".

Re: Audi e-tron

Postat: 12 aug 2018 09:03
av Laban
Walker skrev:
Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge. ;)
Av det jag läste innan lanseringen så sades det från Jaguars håll aldrig något annat än 10-15% mer än motsvarande förbränningsmotorbil, i detta fall F-Pace. Det stämmer också bra med det pris i-Pace fick.

Alla andra priser som figurerade innan de officiella var någon form av önsketänkande från medias sida där man tog instegsmodellen av F-Pace (450k) och la på 15% + lite moms på det och kom fram till 600k.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 aug 2018 09:18
av Verdi
Legato skrev:
Yxel skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.

Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. ;) Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?
Har för mig Verdi behöll sin Tesla istället för att byta bort den?
Exakt, vi sålde bil samtidigt via Shiftgear faktiskt. Jag "slumpade" bort min fossilbil medan Verdi valde att dra tillbaka sin försäljning. Men då fanns det ju inga andra stora elbilar. Nu kommer det ju en (relativt) stor elbil som dessutom är tysk. Antar att det passar honom perfekt.

Väldigt tråkigt att ha en miljonbil man inte är nöjd med, bra att det kommer alternativ så att de som är kritiska till Tesla kan byta till ett märke de gillar.

Jag ska försvinna från din lilla religiösa Tesla-bubbla. Inte ska du behöva stå ut med gnäll på självaste Tesla!!

Jag köpte en mer än dubbelt så dyr bil än jag brukar och tycker att jag kan kräva ett chassi som inte är gjort av modell lera. Jag har inte en massa pokermiljoner i ryggen och har inte råd med fler miljonbilar.

[borttaget av moderatorn]

Jag kan säkert köra en muskelbil med V8 resten av livet innan jag är på din nivå vad gäller mitt miljöavtryck.

Och ja jag inser att jag är rejält jävla otrevlig just nu. Men det är ok. Jag ska skicka pm till Tibor. Här hör jag tydligen inte hemma. Herregud. Jag tycker till och med att Elon verkar vara en narcissistisk skitstövel.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 aug 2018 12:48
av TiborBlomhall
Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn

Re: Audi e-tron

Postat: 16 aug 2018 15:47
av Geni87
Legato skrev:
Walker skrev:
Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge. ;)
Japp, tycker det gällt för varenda "Tesladödare" som presenterats. Media som alltid tycks hata Tesla anger ett lågt pris som aldrig ens är nära sanningen. Senast i raden var väl Volvo XC40 och Polestar 2.

När de pratar pris i artikeln så menar de nog utan tillval och de syftade på pris i USA. Där säljs ju en ännu mer sparsmakad i-pace ("S") och då är hoppet till Model X75d lite större.

Tänkte faktiskt inte på det när jag skrev, är ju möjligt att Audin i Sverige blir något billigare än billigaste Jaguaren här, då den Jaguaren är den något mer utrustade varianten "SE".
Blev nyfiken, vet vi "sanningen" om priserna för Polestar 2 och XC40 BEV? Eller vad syftar du på?

Angående priset på E-tron så känns det väl inte helt orimligt. SQ5 som har jämförbar prestanda börjar på 660kkr, men E-tron är ju större då den snarare hamnar mellan Q5 och Q7 i storlek.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 aug 2018 16:38
av Lofet2
TiborBlomhall skrev:
Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Har inte hängt med i tråden tidigare men bra att du agerar! Saklig debatt är alltid rätt, personpåhopp är alltid fel! Att det ska vara svårt för vissa :roll:

Re: Audi e-tron

Postat: 16 aug 2018 16:58
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Tråkigt att höra, jag har inte läst vad som hänt men att hoppa andra medlemmar låter inte som något man bör göra bara för att man har en annan åsikt. Hoppa på mig i stället om ni blir lite purkna, jag tar inte illa upp så länge det handlar om min svaga sida (kör lite för fort ibland).
Önskar att alla inblandade kunde förlåta varandra eller titta åt ett annat håll så vi inte behöver förlora medlemmar.