Jag ligger också runt 19-20kWh/100km just nu. Främst 90-vägar och runt 20 grader varmt. Det går att komma ännu lägre. Igår var jag nere i 16,5 efter 3 mil, men det var lite fusk, eftersom det var en höjdskillnad på 30 meter involverad. Det kan alltså inte räknas som representativt. När jag åkte tillbaka samma sträcka var förbrukningen 19 komma nånting.
A/C:n har mycket liten effekt på förbrukningen. Den verkar vara rätt effektiv. Igår hade jag bilen parkerad med ACn på LOW i 30 minuter men SOC var fortfarande samma som innan. Men det var svinkallt i bilen.
Det känns som sagt som att det är mest batterivärmaren som drar ström. Och nu när det är varmt och behagligt ute används den ju inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja problemet med etron är väl främst när det är kallt, då drar den galet mkt för att hålla batteriet varmt så det ska gå att ladda i 150kw.
Samt om man kör motorväg/högre hastigheter då aerodynamiken inte är optimal.
Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.
Haha, klassisk kommentar, feta SUVar är inget för snåljåpar, även om de går på el!
Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.
Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.
Vilken Audi Fanboy av rang. Allt med Tesla vrids till något negativt och allt med Audi som har någon negativ aspekt vänds till något positivt. Gärna med en syrlig kommentar eller känga åt Tesla. Trist attityd, men hoppas att fler som läser här inne genomskådar det här beteendet.
Jag gillar att man sitter högt i en SUV, det är bättre för min rygg. Det är väl det som är fördelen, annars tycker jag inte att en SUV är sådär superbra alla gånger. De är feta, klumpiga och otympliga och sticker i ögonen på folk. Men jag bor ju tack och lov på ett ställe där det varken råder platsbrist eller där man måste slåss med andra i trafiken. Så sett spelar det mindre roll för mig att bilen är en aning överdimensionerad. Men jag hade hellre haft en vanlig kombi, den saken är säker.
Det jag menade med mitt inlägg var att en fet SUV av begripliga skäl drar mer energi än en liten och låg bil. Om man inte kan leva med det så behöver man ju inte köpa en sådan bil. För mig kvittar det om bilen drar 20kWh/100km som min Model S gjorde, eller om det är 23kWh/100km som min e-tron gör.
Och nej, jag är ingen fanboy. Jag skulle lika väl kunna köpa en Dacia om de hade haft en elbil som passar mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har läst på detta forum i nån månad nu och blir ofta förvånad över hur mkt som en del övertolkar allt som sägs av vissa medlemmar som t.ex Mati.
Bara för att man är saklig (som jag upplever att Mati varit i denna tråd) och inte väver in allt med smilysar och annat lullull betyder inte att man är sur eller negativ.
Detta är väl ändå en tråd om Audi E-tron? Om man inte pallar jämförelser mellan den och andra bilar det så kan man läsa andra trådar eller?
Och nej jag tänker inte köpa en E-tron utan har beställt en TMX....
Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.
Ptjah en X kommer man ju betydligt längre med trots att det är en "fet SUV". Sen får man väl snarare stå ett par timmar vid varje stopp med en etron i Sverige idag.
Jag har läst på detta forum i nån månad nu och blir ofta förvånad över hur mkt som en del övertolkar allt som sägs av vissa medlemmar som t.ex Mati.
Bara för att man är saklig (som jag upplever att Mati varit i denna tråd) och inte väver in allt med smilysar och annat lullull betyder inte att man är sur eller negativ.
Detta är väl ändå en tråd om Audi E-tron? Om man inte pallar jämförelser mellan den och andra bilar det så kan man läsa andra trådar eller?
Och nej jag tänker inte köpa en E-tron utan har beställt en TMX....
/Mina 2 cent
Min upplevelse är att många Teslaägare känner att de har blivit hånade väldigt länge och fått stå ut med kommentarer om att det är en leksaksbil och vänta bara tills de "riktiga" biltillverkarna gör elbilar då kommer Tesla vara kört. Nu när eTron är kommer som första riktigt jämförbara konkurrenten är det nog många som vill påpeka (och kanske överdriva) bristerna. Det kan jag förstå det på sätt och vis men det är kanske inte så rättvist att ta ut det på Mati som jag upplever försöker vara så saklig och ärlig som möjligt (med brasklappen att jag inte vet allt som Mati skrivit här på forumet).
Nu har jag haft min eTron 1 vecka. Utan att dra igång någon kwh/mil-mätartävlig kan jag säga att jag är supernöjd! Som att åka runt i en lyxig, bekymmersfri luftbubbla!
Det är väl som när Apple släppte iPhonen, plötsligt så gjorde en uppstickare något nytt och fick en stor skara följare. Följare som blev förlöjligade och hånade för att dom var annorlunda. Sen gick det några år och den nya tekniken blev norm, marknaden var nu mogen och insåg att uppstickaren hade rätt. Plötsligt ska alla med på tåget, de bespottade anhängarna har nu blivit översittare som klankar ner på alla som försöker komma ifatt. David har blivit Goliat.
Idag är det väl ingen som på allvar anser att Apple ligger i framkant av utvecklingen, men de är ett säkert/tråkigt alternativ för de som är inne i ekosystemet, känns som hemma. Trots grönare gräs på andra sidan så är man trogen för att ”man var där”.
Med det sagt så tycker jag att denna tråden är den mest intressanta på forumet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Tycker definitivt Apple ligger i framkant med iPhone fortfarande.
De ligger så långt före att man utan problem kan behålla samma mobil i flera år utan att den blir seg eller slutar få säkerhetsuppdateringar.
En android däremot får man byta åtminstone vartannat år, tom helt nya kan kännas laggiga och hicka till ibland.
Tycker definitivt Apple ligger i framkant med iPhone fortfarande.
De ligger så långt före att man utan problem kan behålla samma mobil i flera år utan att den blir seg eller slutar få säkerhetsuppdateringar.
En android däremot får man byta åtminstone vartannat år, tom helt nya kan kännas laggiga och hicka till ibland.
Men tänk att du var en Apple fanboy också. Vem kunde ha anat.
heeheehee när apple släpper ny telefon blir den förra modellen plötsligt seeegg. (det är dokumeenterat)
har upplevt de android som jag haft (samsung och sony) som mycket mer användbara apple är användarvänliga men ack så begränsad.
Tycker definitivt Apple ligger i framkant med iPhone fortfarande.
De ligger så långt före att man utan problem kan behålla samma mobil i flera år utan att den blir seg eller slutar få säkerhetsuppdateringar.
En android däremot får man byta åtminstone vartannat år, tom helt nya kan kännas laggiga och hicka till ibland.
Jaså du. Min erfarenhet från att under ett antal år ha varvat både iPhone och Android om vartannat både privat och på jobbtelefonen, är att det finns grymma alternativ på båda sidor. En tre år gammal 5s var för övrigt en lika rolig upplevelse som en tre år gammal Xperia Z = sirapsfyllda båda två.
Jag gillar att man sitter högt i en SUV, det är bättre för min rygg. Det är väl det som är fördelen, annars tycker jag inte att en SUV är sådär superbra alla gånger. De är feta, klumpiga och otympliga och sticker i ögonen på folk. Men jag bor ju tack och lov på ett ställe där det varken råder platsbrist eller där man måste slåss med andra i trafiken. Så sett spelar det mindre roll för mig att bilen är en aning överdimensionerad. Men jag hade hellre haft en vanlig kombi, den saken är säker.
Det jag menade med mitt inlägg var att en fet SUV av begripliga skäl drar mer energi än en liten och låg bil. Om man inte kan leva med det så behöver man ju inte köpa en sådan bil. För mig kvittar det om bilen drar 20kWh/100km som min Model S gjorde, eller om det är 23kWh/100km som min e-tron gör.
Och nej, jag är ingen fanboy. Jag skulle lika väl kunna köpa en Dacia om de hade haft en elbil som passar mig.
Håller med, i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls så länge man kan ladda med bra kräm (om man har ett någorlunda stort batteri iaf), och bra kräm är typ allt kring 100kW eller mer
Har du kollat vad den drar i lite mer moderata hastigheter, typ 70km/h? Jag tänkte att luftmotståndet då borde bli mindre påverkande och förbrukningen borde närma sig dom snålare bilarna (tänker mest på en S tex),
då får man ju en liten fingervisning hur pass bra själva drivlinan är och inte lika mycket hur bra formen på bilen är liksom
"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "
Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.
Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.
Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr
Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr
Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.
Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)
Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.
Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "
Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.
Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.
Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr
Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr
Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.
Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)
Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.
Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
Så länge förbrukningen är tillräckligt låg så är allt annat bara en bonus. Bilen måste inte vara bäst på allt för att vara bra.
Personligen så väljer jag hellre en bil med tillräckligt låg förbrukning om allt annat stämmer överens med mina behov, än en bil som har lägre förbrukning men faller på andra punkter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "
Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.
Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.
Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr
Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr
Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.
Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)
Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.
Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
Ja på bilar med små batterier så blir det lite som du säger och det var därför jag poängterade att jag tänker på bilar med stora batterier för i dom så laddar man med
högre effekter och får betydligt fler mil på ganska kort tid, och DÅ spelar det inte lika stor roll
Mati har ju en bil med stort batteri (och även jag) så det var mest det jag kommenterade.
Men som sagt, i övrigt så har du såklart helt rätt, en snål bil är i grunden det optimala såklart. Det gäller egentligen även på bilar med stora batterier, det räcker ju med
att titta på model 3 som får samma fördelar som IONIC:en av samma anledningar
"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "
Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.
Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.
Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr
Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr
Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.
Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)
Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.
Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
Du väljer ju bara en egenskap och förutsätter allt annat lika. Man köper en bil inte en drivlina+batteri.
Ioniq 350 liter baggage mot Leaf 435 liter. Hur blir andrahandsvärdet när konkurrenter är så mycket bättre?
"i princip spelar förbrukning knappt någon roll alls "
Håller inte alls med om detta påstående.
Förbrukningen spelar en mycket stor roll.
Större än man kanske först tror.
Exempel:
Nissan Leaf 40kWh och Hyundai Ioniq 28kWh har ungefär samma räckvidd.
Eftersom Ioniq är så mycket snålare blir
Skillnaderna i pris, förbrukning och laddhastighet stora.
Pris
Hyundai Ioniq 28kWh
359.900kr
Pris
Nissan Leaf 40kWh
397.000kr
Laddhastighet
Hyundai Ioniq
Vid snabbladdning laddas IONIQ electrics batteri från tomt till 80% batteristyrka på cirka 25-30 minuter, förutsatt att laddstationens kabel klarar 50 kw.
Nissan Leaf
50 kW Snabbladdare: ca. 60 min***** (från 20 till 80 %)
Slutsats, en bil med hög förbrukning blir dyr i inköp, dyr i drift och tar onödigt lång tid att ladda.
Hur blir då andrahandsvärdet om 3 år när alla konkurrenter är så mycket bättre?
Du väljer ju bara en egenskap och förutsätter allt annat lika. Man köper en bil inte en drivlina+batteri.
Ioniq 350 liter baggage mot Leaf 435 liter. Hur blir andrahandsvärdet när konkurrenter är så mycket bättre?
I elbilarnas värld verkar det faktiskt som att om drivlina+batteri är bra köper man vad som helst.