Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 21 maj 2019 21:22

taliz skrev:90 på 110 väg?

Ja, det var mycket trafik och en perfekt fart i högerfilen för att testa om det går att snålköra med e-tron.

Det var 50 i Uppsala, 60 & 90 på vägen fram till E4, 110 på E4:an fram till Väsby, 100 till Rotebro, 80 samt 70 till Kista.
Off Grid Byggaren

Inläggav elbilist mati » 22 maj 2019 11:06

Jag ligger också runt 19-20kWh/100km just nu. Främst 90-vägar och runt 20 grader varmt. Det går att komma ännu lägre. Igår var jag nere i 16,5 efter 3 mil, men det var lite fusk, eftersom det var en höjdskillnad på 30 meter involverad. Det kan alltså inte räknas som representativt. När jag åkte tillbaka samma sträcka var förbrukningen 19 komma nånting.
A/C:n har mycket liten effekt på förbrukningen. Den verkar vara rätt effektiv. Igår hade jag bilen parkerad med ACn på LOW i 30 minuter men SOC var fortfarande samma som innan. Men det var svinkallt i bilen. :lol:
Det känns som sagt som att det är mest batterivärmaren som drar ström. Och nu när det är varmt och behagligt ute används den ju inte.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 22 maj 2019 12:49

Ja problemet med etron är väl främst när det är kallt, då drar den galet mkt för att hålla batteriet varmt så det ska gå att ladda i 150kw.
Samt om man kör motorväg/högre hastigheter då aerodynamiken inte är optimal.

Dvs på landsväg sommartid funkar den nog fint.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav elbilist mati » 22 maj 2019 15:22

Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.
Den som vill åka snålt får helt enkelt inte köpa en fet SUV.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Swede1 » 22 maj 2019 15:31

mati skrev:Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.

Haha, klassisk kommentar, feta SUVar är inget för snåljåpar, även om de går på el! :D
Swede1

Inläggav Teslaägare Verdi » 22 maj 2019 15:52

mati skrev:Den funkar nog fint på motorvägen också. Man laddar 20 minuter och så åker man 20 mil till. Det är ungefär det jag har gjort de senaste 3 åren, fast jag fick stå och ladda i 25-30 minuter, pga långsammare laddning, trots lägre förbrukning. Och det funkade ju. Jag ser inte varför det skulle vara sämre med e-tron.

Så nu gillar du SUV:ar helt plötsligt? :D
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav hooked » 22 maj 2019 16:07

Vilken Audi Fanboy av rang. Allt med Tesla vrids till något negativt och allt med Audi som har någon negativ aspekt vänds till något positivt. Gärna med en syrlig kommentar eller känga åt Tesla. Trist attityd, men hoppas att fler som läser här inne genomskådar det här beteendet.
hooked

Inläggav elbilist mati » 22 maj 2019 16:10

Jag gillar att man sitter högt i en SUV, det är bättre för min rygg. Det är väl det som är fördelen, annars tycker jag inte att en SUV är sådär superbra alla gånger. De är feta, klumpiga och otympliga och sticker i ögonen på folk. Men jag bor ju tack och lov på ett ställe där det varken råder platsbrist eller där man måste slåss med andra i trafiken. Så sett spelar det mindre roll för mig att bilen är en aning överdimensionerad. Men jag hade hellre haft en vanlig kombi, den saken är säker.

Det jag menade med mitt inlägg var att en fet SUV av begripliga skäl drar mer energi än en liten och låg bil. Om man inte kan leva med det så behöver man ju inte köpa en sådan bil. För mig kvittar det om bilen drar 20kWh/100km som min Model S gjorde, eller om det är 23kWh/100km som min e-tron gör.

Och nej, jag är ingen fanboy. Jag skulle lika väl kunna köpa en Dacia om de hade haft en elbil som passar mig.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare [JM] » 22 maj 2019 17:37

Jag har läst på detta forum i nån månad nu och blir ofta förvånad över hur mkt som en del övertolkar allt som sägs av vissa medlemmar som t.ex Mati.

Bara för att man är saklig (som jag upplever att Mati varit i denna tråd) och inte väver in allt med smilysar och annat lullull betyder inte att man är sur eller negativ.

Detta är väl ändå en tråd om Audi E-tron? Om man inte pallar jämförelser mellan den och andra bilar det så kan man läsa andra trådar eller?

Och nej jag tänker inte köpa en E-tron utan har beställt en TMX....

/Mina 2 cent
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 22 maj 2019 17:49

Ptjah en X kommer man ju betydligt längre med trots att det är en "fet SUV". Sen får man väl snarare stå ett par timmar vid varje stopp med en etron i Sverige idag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon