Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 18 jun 2019 05:57

Nilp skrev:Attans. Jag som beställt en ”blön” för jag ville ha något speciellt, visar sig nu alltså att jag är mainstream... :shock: .

Hahaha, samma här. Vi trodde att vi var jätteunika med tanke på att alla bilar generellt verkar huvudsakligen säljas i olika nyanser av grått.
Men som tröst kan jag säga att blön är en fantastiskt läcker färg, och jag har fått många kommentarer från folk som har tittat på bilen. Efter lackbehandligen har den blivit ännu häftigare.
Enda nackdelen är att du måste tvätta den oavbrutet, men det är ju ett känt problem med dessa kulörer. :lol:
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav El gringo » 18 jun 2019 08:27

Jag har svårt att att bestämma mig för om jag gillar Galaxy "blön".. Ibland ser den helt otroligt läcker ut för att annars se lite för mörk ut.

Här finns en Q8 med samma färg som ser galet läcker ut i den färgen:
https://www.youtube.com/watch?v=WMXYXzau434&t=32s
El gringo

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jun 2019 10:51

Snygg färg den där blön tycker jag. Även den Off Grid Byggaren har är rätt cool. Udda är najs ibland.

Gråmetallic är annars dötråkigt IMO. Finns vissa bilar det passar på, som tex mörkgrå på facelift Model S i kombo med grå 21”. På 3an passar det dock inte IMO, där passade silver men den tog dom ju bort...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Off Grid Byggaren » 19 jun 2019 15:51

Jag fick mina golvmattor i gummi och bagagerumsmattan idag, min bil levererades med tygmattorna.

De kom med e-tron logga i bilens färg!

Mattor.jpg

Fick också besked att min bil tillverkades vecka 12 med den nya kabeltätningen till batterilådan så jag klarar mig från återkallelsen.

Inte för att det är aktuellt i 3-fas Sverige, men enligt Audi så ska det även gå att ladda e-tron med 1-fas 32 A och 7,2 kW med den Norska UMC:n som Audi kallar för laddsystemet compact och med 32 A blå industristøpsel.

Det är inte samma blå 1-fas kontakt som finns på Svenska campingar och båthamnar, vår Svenska är lite mindre:

1-fas.png

Källa: https://new.abb.com/products/ABB2CMA101975R1000

På släpvagnsfronten ingen ny upptäckt, men det verkar som att sportläget inte går att aktivera med släpet inkopplat. Det går att aktivera sportläget på displayen men effekten verkar reducerad med släpet på.

Ska prova lite mer med tom vagn, det är en aluminiumkärra som endast väger 220 kg, så är jag ensam med tom bil borde den knappt märkas.

Slap.jpg
Off Grid Byggaren

Inläggav elbilist mati » 19 jun 2019 18:24

Jag fick gummimattor på köpet, men loggan på mattorna är vit. :lol:
Såg förresten en e-tron igår i samma färg som din bil. De finns alltså i annat än blönt även här.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare HelectriC » 19 jun 2019 18:37

Vilken färg är blön? Är det smurf ni refererar till?
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2, M3 SR+
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Nilp » 19 jun 2019 18:48

mati skrev:Jag fick gummimattor på köpet, men loggan på mattorna är vit. :lol:
Såg förresten en e-tron igår i samma färg som din bil. De finns alltså i annat än blönt även här.

Haha, känns bra. :D

Var hos ÅF i Lund igår och dom hade demo bil i Galaxy. Grymt snygg måste jag säga. Riktigt nöjd med beslutet om den färgen. E-tron sticker i sig inte ut bland övriga bilar men färgen gör att det ändå känns speciell.
Nilp

Inläggav elbilist mati » 19 jun 2019 20:36

HelectriC skrev:Vilken färg är blön? Är det smurf ni refererar till?

Galaxblå. Men jag tycker den är minst lika mycket grön som blå, beroende på ljuset.
IMG_20190409_141326.jpg
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav elbilist mati » 26 jun 2019 18:38

Nu har det visat sig att det faktiskt kan vara en fördel när återförsäljaren inte är samma företag som tillverkaren.
Jag har ju som kanske bekant efter snart tre månader fortfarande ingen dragkrok på min e-tron. Trots att jag beställde bilen med krok och trots att den fanns specad på fakturan. Jag har alltså betalat den. Men inte fått den.
Återförsäljaren har gång på gång fått samma svar från Audi, dragkrokarna är beställda, men leveransen är obekräftad och det finns inget datum. Nu har jag fått nog och själv skickat ett mejl till Audi och klagat, förklarat situationen, och krävt ett svar på hur de resonerar kring faktumet att de tar betalt för nånting de inte kan leverera. Det var en vecka sedan jag skickade mejlet. Efter två dagar kom det ett kort svar att de behöver ytterligare några dagar på sig för att kunna ge mig ett bra svar. Idag kom svaret. Goddag yxskaft i kubik. De meddelade mig att dragkrokarna är beställda men försenade, leveransdatum okänt. Jaha. Sedärja. Vilken nyhet. Det tog en vecka för dem att komma fram till det jag redan visste. Ingen förklaring. Ingen ursäkt.
Återförsäljaren har också fått nog nu och lovat att jag inte behöver betala för kroken när den väl kommer. Visserligen har jag redan gjort det, men det går ju säkert att lösa på ett smidigt sätt. Audi beter sig i stort sett likadant som Tesla (eller valfri annan biltillverkare) och skiter i sina kunder. Det var ju iofs inte helt oväntat och jag är inte alls förvånad över det. Men återförsäljaren är iaf mån om mig som kund och väljer därför att stå för strulet som de inte har orsakat. Och det känns ändå ganska bra. Att få kroken gratis är väl fint. Även om jag fortfarande inte har fått någon krok.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 jun 2019 19:36

Du har betalat den men ska få den gratis? Får du pengar tillbaka?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon