Sida 103 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jun 2019 06:57
av mati
Nilp skrev:
Attans. Jag som beställt en ”blön” för jag ville ha något speciellt, visar sig nu alltså att jag är mainstream... :shock: .
Hahaha, samma här. Vi trodde att vi var jätteunika med tanke på att alla bilar generellt verkar huvudsakligen säljas i olika nyanser av grått.
Men som tröst kan jag säga att blön är en fantastiskt läcker färg, och jag har fått många kommentarer från folk som har tittat på bilen. Efter lackbehandligen har den blivit ännu häftigare.
Enda nackdelen är att du måste tvätta den oavbrutet, men det är ju ett känt problem med dessa kulörer. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jun 2019 09:27
av El gringo
Jag har svårt att att bestämma mig för om jag gillar Galaxy "blön".. Ibland ser den helt otroligt läcker ut för att annars se lite för mörk ut.

Här finns en Q8 med samma färg som ser galet läcker ut i den färgen:

Audi e-tron

Postat: 18 jun 2019 11:51
av taliz
Snygg färg den där blön tycker jag. Även den Off Grid Byggaren har är rätt cool. Udda är najs ibland.

Gråmetallic är annars dötråkigt IMO. Finns vissa bilar det passar på, som tex mörkgrå på facelift Model S i kombo med grå 21”. På 3an passar det dock inte IMO, där passade silver men den tog dom ju bort...

Re: Audi e-tron

Postat: 19 jun 2019 16:51
av Off Grid Byggaren
Jag fick mina golvmattor i gummi och bagagerumsmattan idag, min bil levererades med tygmattorna.

De kom med e-tron logga i bilens färg!
Mattor.jpg
Fick också besked att min bil tillverkades vecka 12 med den nya kabeltätningen till batterilådan så jag klarar mig från återkallelsen.

Inte för att det är aktuellt i 3-fas Sverige, men enligt Audi så ska det även gå att ladda e-tron med 1-fas 32 A och 7,2 kW med den Norska UMC:n som Audi kallar för laddsystemet compact och med 32 A blå industristøpsel.

Det är inte samma blå 1-fas kontakt som finns på Svenska campingar och båthamnar, vår Svenska är lite mindre:
1-fas.png
Källa: https://new.abb.com/products/ABB2CMA101975R1000

På släpvagnsfronten ingen ny upptäckt, men det verkar som att sportläget inte går att aktivera med släpet inkopplat. Det går att aktivera sportläget på displayen men effekten verkar reducerad med släpet på.

Ska prova lite mer med tom vagn, det är en aluminiumkärra som endast väger 220 kg, så är jag ensam med tom bil borde den knappt märkas.
Slap.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 19 jun 2019 19:24
av mati
Jag fick gummimattor på köpet, men loggan på mattorna är vit. :lol:
Såg förresten en e-tron igår i samma färg som din bil. De finns alltså i annat än blönt även här.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 jun 2019 19:37
av HelectriC
Vilken färg är blön? Är det smurf ni refererar till?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 jun 2019 19:48
av Nilp
mati skrev:
Jag fick gummimattor på köpet, men loggan på mattorna är vit. :lol:
Såg förresten en e-tron igår i samma färg som din bil. De finns alltså i annat än blönt även här.
Haha, känns bra. :D

Var hos ÅF i Lund igår och dom hade demo bil i Galaxy. Grymt snygg måste jag säga. Riktigt nöjd med beslutet om den färgen. E-tron sticker i sig inte ut bland övriga bilar men färgen gör att det ändå känns speciell.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 jun 2019 21:36
av mati
HelectriC skrev:
Vilken färg är blön? Är det smurf ni refererar till?
Galaxblå. Men jag tycker den är minst lika mycket grön som blå, beroende på ljuset.
IMG_20190409_141326.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 26 jun 2019 19:38
av mati
Nu har det visat sig att det faktiskt kan vara en fördel när återförsäljaren inte är samma företag som tillverkaren.
Jag har ju som kanske bekant efter snart tre månader fortfarande ingen dragkrok på min e-tron. Trots att jag beställde bilen med krok och trots att den fanns specad på fakturan. Jag har alltså betalat den. Men inte fått den.
Återförsäljaren har gång på gång fått samma svar från Audi, dragkrokarna är beställda, men leveransen är obekräftad och det finns inget datum. Nu har jag fått nog och själv skickat ett mejl till Audi och klagat, förklarat situationen, och krävt ett svar på hur de resonerar kring faktumet att de tar betalt för nånting de inte kan leverera. Det var en vecka sedan jag skickade mejlet. Efter två dagar kom det ett kort svar att de behöver ytterligare några dagar på sig för att kunna ge mig ett bra svar. Idag kom svaret. Goddag yxskaft i kubik. De meddelade mig att dragkrokarna är beställda men försenade, leveransdatum okänt. Jaha. Sedärja. Vilken nyhet. Det tog en vecka för dem att komma fram till det jag redan visste. Ingen förklaring. Ingen ursäkt.
Återförsäljaren har också fått nog nu och lovat att jag inte behöver betala för kroken när den väl kommer. Visserligen har jag redan gjort det, men det går ju säkert att lösa på ett smidigt sätt. Audi beter sig i stort sett likadant som Tesla (eller valfri annan biltillverkare) och skiter i sina kunder. Det var ju iofs inte helt oväntat och jag är inte alls förvånad över det. Men återförsäljaren är iaf mån om mig som kund och väljer därför att stå för strulet som de inte har orsakat. Och det känns ändå ganska bra. Att få kroken gratis är väl fint. Även om jag fortfarande inte har fått någon krok.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 jun 2019 20:36
av Verdi
Du har betalat den men ska få den gratis? Får du pengar tillbaka?

Re: Audi e-tron

Postat: 26 jun 2019 21:52
av mati
Verdi skrev:
Du har betalat den men ska få den gratis? Får du pengar tillbaka?
Säljaren visste faktiskt inte att jag har betalat den när han lovade att jag skulle få den gratis. Han har bara tittat på bilens spec och där har Audi lite smått egenmäktigt plockat bort kroken. Men slutpriset har de inte ändrat, och på fakturan fanns den också kvar. Det hade säljaren missat, och jag trodde ju att det handlade om max några dagar att få den eftermonterad. Därför reagerade jag inte heller när jag fick fakturan.
Jag antar att det är svårt att få pengarna tillbaka. Men det går ju att lösa på många sätt genom att ge mig nåt valfritt annat användbart som motsvarar krokens pris. 500 liter spolarvätska till exempel. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 03 jul 2019 10:18
av macky
Intressant film som visar e-tron på autobahn i svenska hastigheter, dvs 110 km/h. Förbrukning på knappt 21 kwh/100km. Ger en räckvidd på knappa 40 mil. Verkar ha varit en del motvind och väldigt varmt. Han kör totalt 184 km på 2 timmar och laddar tillbaka förbrukad räckvidd på 18 min (40-88% SoC). Ytterligare 10 min till 100% SoC. Tycker det ser väldigt bra ut.


Re: Audi e-tron

Postat: 08 jul 2019 07:59
av Jerker
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.


Re: Audi e-tron

Postat: 08 jul 2019 09:21
av mati
Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.
Coolt. Tyst och fint och utan en massa svart rök.
Bara man har en bil med dragkrok så... :evil:

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jul 2019 09:36
av Stevvee
Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.

Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jul 2019 09:52
av Jerker
Stevvee skrev:
Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.

Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Enligt FB-sidan där det är publicerat så är det ett TP-event. Audin drar en "tom" släde som ändå genererar motsvarande en vikt på 16 ton. Sträckan den drar är 60 meter.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2019 07:22
av Stevvee
Jerker skrev:
Stevvee skrev:
Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.

Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Enligt FB-sidan där det är publicerat så är det ett TP-event. Audin drar en "tom" släde som ändå genererar motsvarande en vikt på 16 ton. Sträckan den drar är 60 meter.
Att den drar 16 ton säger jag inte emot. Den drar som sagt bara ett släp som rullar extremt lätt som väger 16 ton. Dom där släpen är gjorda för att rulla lätt för att sedan bromsas ner när vikterna åker framåt och det är därför man oftast ser traktorerna stegra i slutändan.

Finns mängder av bilar och människor som drar ett stort pax flygplan också men vet man hur lätt ett flygplan på ca 30 k ton tomvikt ja då är det bara människan jag blir impad över.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2019 08:00
av Mickep
eftersom tracktor pulling är vad skall vi kalla en sport, med tävling där man drar tills det inte går längre borde man kunna få ett resultat. att säga att man drar ett lass som rullar extremt lätt är därmed felaktigt. det är bara att försöka nedvärdera.
vad blev resultatet och har en model x ställt upp (eller andra elbilar?)

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2019 09:16
av Stevvee
Mickep skrev:
eftersom tracktor pulling är vad skall vi kalla en sport, med tävling där man drar tills det inte går längre borde man kunna få ett resultat. att säga att man drar ett lass som rullar extremt lätt är därmed felaktigt. det är bara att försöka nedvärdera.
vad blev resultatet och har en model x ställt upp (eller andra elbilar?)
Läs på lite om sporten och ex hur släpet fungerar. Det släp är satt ”ur funktion” och är bara tungt. Jorden är skrapad och allt är perfekt. Klart som fan den kan dra 16 ton. Släpen rullar jättelätt på underlaget.


Traktorpulling körs 60-100 meter (beroende på klass) där du skall komma över den sträckan för att gå vidare och på så sätt få mer tyngder som skjuts fram och bromsar släpet.
Släpet väger alltså säg 16 ton från början för att sedan bromsas så man får en vikt närmare 18-20 ton mot slutet.

Åter till E-tron

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2019 09:30
av dd88
Oavsett så är det väl en passande målgrupp på plats som får se en elbil dra ett släp på 16 ton, är ju garanterat en snackis ute i byarna.

Att den inte har samma krav och förutsättningar som en tävlingsmaskin med 5000hp är nog underförstått för de flesta.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 08:45
av Mr S
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 09:21
av Laban
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Trevlig läsning. Siktar på bilsemester till veckan, eventuellt med start imorgon, bra med inspiration. Tyvärr då från Luleå så det går någon dag bara för att ta sig ner till Stockholm.

Fortfarande lite knöligt med laddning, stationer med en laddare som kan vara upptagen osv vad det verkar. Räknar iofs med att det blir lite bättre med 3:an då vi har både Teslas och Ionitys nätverk tillgängliga. Men det blir spännande att se hur det fungerar. Siktar på Danmark, Holland. Sen får vi se hur vägen tillbaka tas. Eller om vi kommer så långt.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 09:44
av Muhlegg
Kan någon med eTron förklara hur man ställer in laddeffekt på den medföljande laddaren? Jag laddar via trefas och den står på 50%. I instruktionerna står det att man ska kunna växla mellan 50 och 100 men jag hittar inget sätt att göra det. Är det någon dold knapp som jag missar?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 09:46
av Muhlegg
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Kul att se att det funkade så bra!

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 10:49
av Off Grid Byggaren
För att ställa om mellan 50% och 100% laddning så håller du knappen mellan 50 och 100 intryckt tills den växlar läge. Tar 5-10 sekunder.