Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 09:47

fth skrev:
mati skrev:Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt.
[...]

Kul läsning, det ser ju verkligen ut som att e-tron är den första seriösa utmanaren till Tesla vad gäller långresor. Lite märkligt med dom stora variationerna i förbrukning mellan olika tester, men din och andras reseberättelser hör på TCS är ju kanske de mest relevanta, man undrar lite varför t.ex TeslaBjörn och dom där tyska autobahn-testarna fick så höga siffror?

Ionity bygger ju på och förtätar, effekten är det ju inget fel på heller, det ser ju verkligen ut som att i princip alla hinder för elbilsövergången nu är undanröjda, nu väntar vi bara på att dom andra tillverkarna skärper till sig, och att bilarna börjat levereras i större volymer.

/fth

Jag förstår inte heller riktigt hur folk bär sig åt när de får så hög förbrukning som vissa rapporterar om. Jag körde alltid i efficiency-läge, boosten i S-läge använde jag bara några enstaka gånger på tyska landsvägen för att göra omkörningar. Jag har sett att Björn Nyland t.ex. har hävdat att förbrukningen är densamma, oavsett körläge, och därför är det lika bra att köra på i dynamic S hela tiden. Och jag tror att det är många som gör så. Min erfarenhet är dock att det visst gör skillnad vilket körläge man väljer. Och allt annat vore konstigt, varför skulle den annara finnas?
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare bylund » 13 jul 2019 09:53

Är det inte så att ekonomiläget förhindrar att man gör energislösande kraftiga accelerationer, men att om man ligger konstant i 100 km/h på plant underlag så gör det ingen skillnad vilket läge man kör i? Ren spekulation från min sida.

Det kan ju såklart ha mer avancerade grejer som batterikonditionering o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav elbilist Mr S » 13 jul 2019 09:54

Trevlig läsning mati. Vi hade lite högre förbrukning, men vi hade 21” på lånebilen och den var packad till bredden!
Audi e-tron 55 quattro
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Mr S
elbilist

Inläggav Nilp » 13 jul 2019 10:15

Riktigt kul läsning Mati :)

Låter också riktigt lovande med förbrukningen, har du haft någon uppdateringen av mjukvara som skulle kunnat innebära att drivlina har blivit mer optimerad?

Tänkte på Ionity Buddikate, visst var det där Björn Nyland höll till för sitt 24 timmars rekord? Dom öppnade ju upp laddaren för honom, kanske glömt att ta betalt igen. :D
Nilp

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 10:21

En liten observation. Jag har betalat laddning hos ionity med Plugsurfing-brickan. Jag har laddat 7 gånger, men det finns bara 3 stycken laddtillfällen registrerade i plugsurfing-appen. Priset var inte alls 80kr per laddning utan 2×70,40kr i Malmö (t o r) och 100,14kr i Fredricia. Alla andra laddningar finns inte med alls. Var de de? Och varför är det inte 80kr/laddning? Nån konstig valutaomräkning kanske? Ingenting har hitills dragits från kontot öht. Jag klagar inte när det blir flera 100 spänn billigare än planerat, men konstigt är det ju.
Senast redigerad av mati 13 jul 2019 10:25, redigerad totalt 1 gång.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 10:24

Nilp skrev:Riktigt kul läsning Mati :)

Låter också riktigt lovande med förbrukningen, har du haft någon uppdateringen av mjukvara som skulle kunnat innebära att drivlina har blivit mer optimerad?

Nej, min bil har alltid legat där nånstans i förbrukningen. Snittet just nu efter totalt 730 mil ligger på 22,6kWh/100km.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 13 jul 2019 10:36

Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 10:41

Zalman3 skrev:Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.

Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Nilp » 13 jul 2019 10:49

mati skrev:
Zalman3 skrev:Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.

Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.

Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Nilp

Inläggav Teslaägare HenrikM76 » 13 jul 2019 10:55

Nilp skrev:
mati skrev:

Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.

Det där med att de tappar/läcker energi när de står utan att laddas. Är det nåt som var vanligare på äldre Teslor? Har läst mycket om det men min S100D -19 tappar istort sett ingenting över natten om den står oinkopplad.....sen har man läst om en del som tappar massor.....när slutade de iså fall göra det?
Model S 100D -19, Crystal White med svart vegan och kolfiber, premiumpaket, grå slipstream 19", AP samt öppningsbart glastak.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Referralkod: henrik42445

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon