Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 17 jul 2019 20:47

OfarligTesla skrev:Själv tycker jag det är rätt galet vad mycket de hunnit med på så kort tid, visst är det inte heltäckande ännu men det går snabbt. Trodde inte de skulle hinna med så många stationer så snabbt faktiskt.


Håller med, om man kollar var de stod för 6 månader sen så är det imponerande. Svårt att dra slutsatser om placeringarna av laddstationer innan nätverket är ”färdigt”. Ionitys ambition har ju iaf varit att ha stationer med ca 10-15 mils mellanrum på de stora vägarna. Vad som styr vilken station som öppnar när kan man bara spekulera om. Ibland tar det 6-8 veckor att bygga medan tex Örebro tagit 7+ månader. Jag tror att det kommer bli mycket bra och självklart finns det affärsmässiga överväganden gällande expansionstakten. Ser ju ut som att det kommer vara ett bra nätverk i tid till VW:s volymmodeller kommer ut.
macky
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 17 jul 2019 20:53

Laban skrev:
mati skrev:130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.


Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet. Visst finns det några som kör betydligt snabbare än så men gissningvis kör 95+% sällan mer än 130. Men Q7, Porsche Cayenne förarna verkar tillhöra de sista 5%'en och e-Tron befinner sig väl i den klassen modellmässigt samt prismässigt.

Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h. Sen finns det andra tester som visar lägre siffror men Björn kör så vitt jag vet alltid en tur och retur sträcka vilket bör eliminera vind/höjdskillnader. Hittade även ett exempel där den drog 3.4 kWh/mil i 130 km/h men personen ifråga körde i Sport Mode vilket tydligen kan påverka förbrukningen en hel del.

Next Move testade i 120 km/h genomsnittshastighet på Autobahn under totalt 10 mil. 3.01 kWh/mil





Model X förbrukade 2.48 kWh/mil på samma sträcka.


Du borde kolla in ex den film jag lagt upp tidigare i tråden från folk som faktiskt kör bilen i praktiken och pendlar på autobahn. Vår, sommar verkar det röra sig om ca 2.3-2.5 snarare än 3.0 i 130. Möjligt att den drar så mycket mer på vintern med kallt batteri. Blir intressant att se för egen del.
macky
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 17 jul 2019 21:09

Laban skrev:Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet.

Du missförstod mig. Rikthastighet betyder att det är den hastigheten man bör hålla. Det är dock inte förbjudet att köra fortare, dvs man blir inte bötfälld. Rikthastighet kännetecknas av en blå fyrkantig skylt med vita siffror. Man skiter dock i att sätta upp dessa, eftersom alla vet att det är så. Men vid gränsövergångar osv står de.
Den som för fortare än rikthastighet (dvs 130) får dock räkna med att t.ex. försäkringsskyddet inte gäller när en skada, t.ex. vid olycka, kan härledas till att föraren körde fortare än rikthastighet.

Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h.

Jag vet inte hur människan kör, eller om han hade ett osynligt släp efter sin bil, men den siffran är totalt orealistisk som jag ser det. Det är en gåta för mig hur man kan komma upp i dessa siffror. Kanske när det är smällkallt, ingen aning. Jag körde genom hela Danmark med farthållaren inställd på 130-140. Omkörningar gick fortare. Jag hade dessutom motvind. Bilen drog nånstans runt 23kWh/100km, vilket jag anser är helt okej. Höjskillnader kan vi rimligen utesluta med tanke på Danmarks tämligen tråkiga geografi.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 9277
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 17 jul 2019 21:16

mati skrev:. Det är en gåta för mig hur man kan komma upp i dessa siffror. Kanske när det är smällkallt, ingen aning. Jag körde genom hela Danmark med farthållaren inställd på 130-140. Omkörningar gick fortare. Jag hade dessutom motvind. Bilen drog nånstans runt 23kWh/100km, vilket jag anser är helt okej. Höjskillnader kan vi rimligen utesluta med tanke på Danmarks tämligen tråkiga geografi.


Det är inte bara han som har nått de siffrorna. Jag gav flera exempel med förbrukningar i den trakten, ex Next Move som hade 120 km/h i genomsnittshastighet.. Deras test var visserligen vintertid men det var knappast -20C.

Sen kanske det har skett förbättringar i mjukvaran som förbättrat dessa siffror. Om de exempelvis har haft extremt överbeskyddande batterikylning, värmning initialt som förbrukade mycket energi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2325
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 17 jul 2019 21:38

En genomsnittlig hastighet på 120 innebär ju inte nödvändigtvis att de har kört 120 hela tiden. De kan lika väl ha kört 180 vissa perioder och rullat i snigelfart (dvs bilkö) däremellan. Det är ju så det brukar se ut i vanliga fall. Och då förstår jag hur de kan komma upp i dessa förbrukningssiffror. Att komma upp i 120 i snitt är inte helt lätt alla gånger, såvida man inte kompenserar med att köra rejält fort där det går.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 9277
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav HenrikC » 17 jul 2019 22:11

Jag tror att ni jämför äpplen och päron. 120 km/h i snitt mätt med GPS eller beräknat utifrån avstånd är något helt annat än 120 km/h på hastighetsmätaren. Jag tror faktiskt att alla Mati, Björn och Nextmove talar sanning. Hastighetsmätaren är förmodligen är lite optimistisk på bilen så 130 km/h på adaptiv farthållare (vilken jag antar är baserad på hastighetsmätaren) är förmodligen lägre än 120 km/h i snitt beräknat utifrån körd sträcka.

Det kan också vara så att sommarvärmen bidragit eller att Mati har höjt däcktrycket. Plus att Audi kan ha fixat buggar/energitjuvar i mjukvaran och optimerat sedan bilarna började levereras. Man kan också ha kalibrerat energimätaren eller BMS'en. Det är lätt att mäta fel i en elmätare som inte kalibrerats. Ström gånger spänning är lätt i teorin, men i verkligheten är strömshuntar temperaturberoende, halleffektgivare oprecisa och att integrera data från t.ex. rogowskispolar är ett matematisk äventyr.

Min slutsats är i alla fall att eTron är minst så bra som de första testerna visade och kan vara betydligt bättre.
HenrikC
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 17 jul 2019 22:38

mati skrev:
Laban skrev:... Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.

Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.


Borde ju rimligen varit samma problem för Tesla i så fall. Men de lyckades konstigt nog få till laddare längs vanliga rutter med jämna avstånd.

Min personliga uppfattning är att ionity och dess ägare uppriktigt skiter i kunderna. Projektet är greenwashing så det står härliga till.

PS. 230wh/km i 130-140kmh?! Det klarar jag nog knappt i min M3P.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 18 jul 2019 06:07

HenrikC skrev:Jag tror att ni jämför äpplen och päron. 120 km/h i snitt mätt med GPS eller beräknat utifrån avstånd är något helt annat än 120 km/h på hastighetsmätaren. Jag tror faktiskt att alla Mati, Björn och Nextmove talar sanning. Hastighetsmätaren är förmodligen är lite optimistisk på bilen så 130 km/h på adaptiv farthållare (vilken jag antar är baserad på hastighetsmätaren) är förmodligen lägre än 120 km/h i snitt beräknat utifrån körd sträcka.


Ja detta är inte helt lätt. Jag kan ex kolla på energimätaren (kurvan) och få ett genomsnitt för de senaste 5 milen och sedan kolla trippmätaren och få en annan siffra, oftast en del högre. Björn N var väldigt noga med det, "man måste kolla på trippmätaren".

Next Move gjorde ett annat test med fler bilar, sommartid (släpptes 29:e Maj):

https://nextmove.de/autobahn-test-audi- ... -ev-world/

+8C, ingen AC på. Däcktryck enligt rekommendation. Farthållare på 130 km/h gav en genomsnittshastighet på 115 km/h.

Bild

Räckvidd:

Bild

30 mil i den genomsnittshastigheten får man ändå säga är helt ok. Med laddhastigheten som e-Tron har hade det fungerat utan problem om laddinfrastrukturen finns på plats. Gäller bara att bo på rätt plats i Tyskland, inte i Frankrike eller Italien, Spanien,..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2325
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 18 jul 2019 06:33

taliz skrev:Borde ju rimligen varit samma problem för Tesla i så fall. Men de lyckades konstigt nog få till laddare längs vanliga rutter med jämna avstånd.

Min personliga uppfattning är att ionity och dess ägare uppriktigt skiter i kunderna. Projektet är greenwashing så det står härliga till.


Greenwashing eller skiter i kunderna skulle jag nog inte säga. Men jag tror inte att detta beror på bygglov eller nätproblem utan att man helt enkelt ännu inte går in för detta 100%. Ionity består heller inte bara av VW utan BMW, Mercedes , Ford också. Kan tänka mig att det skiljer en del mellan dessa vad gäller viljan att göra något i dagsläget. Ford har väl noll elbilar på marknaden, BMW pratar om laddhybrider. Har Mercedes EQC ens börjat säljas ännu ?

Men jag tror mycket på ID.3 och vad den innebär för VW koncernen. Och vad det i sin tur borde innebära för utbyggnaden av laddintrastrukturen. Jag har också ändrat lite uppfattning om hur den typen av bilar används efter våran körning i Tyskland. Kanske inte att man ser extremt många Golfar på Autobahn men det finns en och annan. Och jag blev omkörd två gånger av Smart bilar när vi körde 100 km/h. Så ska ID.3 bli folkelbilen VW pratar om så måste det finnas laddare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2325
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Jerker » 18 jul 2019 06:36

Jag har gjort en hel del mätningar med min Zoe och kommit fram till att det enda pålitliga är att mäta sträckan med Google Maps/Eniros karta och att ställa det mot återladdade kWh.

Vad gäller snitthastighet så har jag tidigare i såna här diskussioner här på forumet påpekat att 10-20 km/h högre eftersträvad hastigheten snabbt äts upp av små incidenter på vägen som tvingar en att tillfälligt sänka hastigheten. Det är alltså lätt att lura sig själv att man ska komma så mycket snabbare fram genom att "momsa" på hastighetsbegränsningen. Det enda sättet som jag har lyckats få en genomsnittshastighet att stämma med vad farthållaren är inställd på är när jag har mätt på flygande start och stopp och när jag inte tvingats sänka hastigheten nån gång under mätsträckan. Bara det att börja mäta tiden när man lämnar en laddstation och ska köra ut på motorvägen och gör samma i slutet sänker genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket.

Att försöka kompensera "småstopp" under färd för att upprätthålla en viss snitthastighet kan kosta mycket i förbrukad energi. Man ska då accelerera upp igen och till en högre hastighet under en stund för att "köra ikapp" och sånt kan slå väldigt hårt på förbrukningen, särskilt i högre hastigheter.

Tillsammans med andra påpekanden om brister i mättekniken i bilen så är det nog oerhört svårt att göra vetenskapligt jämförbara mätningar av förbrukning. Det som i slutänden trots allt är det verkligt intressanta vad det tar i tid att ta sig från A till B inkl. laddtid och ställtid etc. Och eftersom jag kör en Zoe med max 22 kW laddeffekt så kan jag säga att den viktigaste faktorn i den ekvationen är hur lång tid det tar att ladda.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Tesla M3 SR+ RÖD, dragkrok, hämtas nu...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6758
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Baretta, Bjelke, HenrikC, R2_m3, Surfaren och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.