Sida 107 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 07:55
av Zalman3
Jerker skrev:
Jag har gjort en hel del mätningar med min Zoe och kommit fram till att det enda pålitliga är att mäta sträckan med Google Maps/Eniros karta och att ställa det mot återladdade kWh.

Vad gäller snitthastighet så har jag tidigare i såna här diskussioner här på forumet påpekat att 10-20 km/h högre eftersträvad hastigheten snabbt äts upp av små incidenter på vägen som tvingar en att tillfälligt sänka hastigheten. Det är alltså lätt att lura sig själv att man ska komma så mycket snabbare fram genom att "momsa" på hastighetsbegränsningen. Det enda sättet som jag har lyckats få en genomsnittshastighet att stämma med vad farthållaren är inställd på är när jag har mätt på flygande start och stopp och när jag inte tvingats sänka hastigheten nån gång under mätsträckan. Bara det att börja mäta tiden när man lämnar en laddstation och ska köra ut på motorvägen och gör samma i slutet sänker genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket.

Att försöka kompensera "småstopp" under färd för att upprätthålla en viss snitthastighet kan kosta mycket i förbrukad energi. Man ska då accelerera upp igen och till en högre hastighet under en stund för att "köra ikapp" och sånt kan slå väldigt hårt på förbrukningen, särskilt i högre hastigheter.

Tillsammans med andra påpekanden om brister i mättekniken i bilen så är det nog oerhört svårt att göra vetenskapligt jämförbara mätningar av förbrukning. Det som i slutänden trots allt är det verkligt intressanta vad det tar i tid att ta sig från A till B inkl. laddtid och ställtid etc. Och eftersom jag kör en Zoe med max 22 kW laddeffekt så kan jag säga att den viktigaste faktorn i den ekvationen är hur lång tid det tar att ladda.
Att laddhastigheten är viktig förstår man av att batteristorlek spelar ingen roll( i teorin) bara laddhastighet, för den som vill komma snabbast från A till B.
Om båda startar med tomma batterier.

I praktiken är givetvis ett stort batteri bra, men på långresa, så är oftast den som kan ladda snabbast, en vinnare, nu när i princip alla elbilar går +30 mil i verkligheten.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 08:24
av Laban
Zalman3 skrev:
I praktiken är givetvis ett stort batteri bra, men på långresa, så är oftast den som kan ladda snabbast, en vinnare, nu när i princip alla elbilar går +30 mil i verkligheten.
Med nuvarande täthet på nätverket (100+ kW laddare) så är ändå räckvidd trevligt att ha. Man kör inte alltid raka vägen. I Danmark åkte vi exempelvis till vårat boende i Rödby, sedan tillbaka några mil till Knuthenborgs safaripark. Runt där i 4-5 timmar vilket tog en hel del energi. Sedan ned mot Rödby-Puttgarden -> Hamburg. Hade ~3 mil räckvidd kvar när vi nådde Braak Supercharger.

Sen är man, eller åtminstone vi, bekväma. Vi har endast laddat vid SuC på hela resan från Luleå till Amsterdam. Tror inte att vi kommer att göra något annat på tillbakavägen. Möjligtvis försöker jag leta reda på en Ionity laddare en gång för att testa 200 kW laddningen.

Förresten intressant att notera hur det ser ut i Holland som ju är rätt tätbefolkat. Borde vara större problem med bygglov, markägare där kan man tycka:

Fastned, verkar ha två-tre CCS laddare/station, en del på 175 kW men vanligast 50 kW:
Screen Shot 2019-07-18 at 08.20.05.png
Tesla
Screen Shot 2019-07-18 at 08.21.06.png
Systemfel i Tyskland ??

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 08:28
av mati
Laban skrev:
... Jag har också ändrat lite uppfattning om hur den typen av bilar används efter våran körning i Tyskland. Kanske inte att man ser extremt många Golfar på Autobahn men det finns en och annan. Och jag blev omkörd två gånger av Smart bilar när vi körde 100 km/h. Så ska ID.3 bli folkelbilen VW pratar om så måste det finnas laddare.
Ja. När man går genom ett vanligt bostads- eller villaområde i Tyskland ser man sanningen. Golf, Golf, Skoda Octavia, Golf, Opel Astra, Golf, Passat, Golf, Golf, Audi A4, BMW 3 serie, Golf, Golf...
Det är så det ser ut. De som blåser förbi i vänsterfilen på autobahn är inte representativa för den tyska fordonsparken.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 08:40
av mati
Laban skrev:
Systemfel i Tyskland ??
Ja, det tror jag. Fastned bygger ju laddare även i Tyskland, men det går trögt även för dem. Brist på ambition från Fastneds sida kan det knappast handla om. Det är massor med byråkratiska hinder som bromsar utbyggnaden. I Sverige gnälls alltid över att det finns för mycket byråkrati och för många regler här. Det är ingenting mot vad tyskarna håller på med. Där är byråkrati och komplicerade regler en avancerad kulturform.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 09:26
av OfarligTesla
Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.

Kommer vara intressant om något år när det är dags för mig att välja nästa bil, då finns nog laddnätet på plats för att välja något annat än Tesla för mig. Audi E-Tron GT och Porsche Taycan kommer vara intressanta eftersom båda verkar ju komma med 800v, om de då har samma laddkurva som E-tron kommer det gå riktigt fort vid laddstolpen.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 10:09
av Laban
OfarligTesla skrev:
Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 10:30
av Legato
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Håller med om en hel del du skrivit i inläggen innan detta i tråden, men om du med "går om" menar att Ionity skulle ha fler laddare än SUCs redan om 2-3 år så tror vi helt olika.

Ionity hade som mål att ha lika många laddare i slutet av 2020 som Tesla hade i början av 2018. Har inte hängt med så noga, men mitt intryck är att Ionity lyckats följa planerna hyfsat? Under samma tid har ju dock SUC växt snabbt också och jag ser inget som talar för att man skulle sluta bygga ut SUC i närtid.

Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 11:10
av Laban
Legato skrev:
Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.
Min tanke är att Ionity måste accelerera utbyggnaden i samband med ID.3 och andra kommande modeller inom koncernen. Och det måste påbörjas nästa år senast. Sen kan du ha rätt i att det kanske dröjer lite längre än 2-3 år.

Håller även med om resonemanget angående ägande av laddinfrastruktur. Tror inte det ligger i VWs intresse att äga detta långsiktigt. Frågan är väl när/om de vågar släppa detta till en extern part.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 13:00
av taliz
Laban skrev:
Legato skrev:
Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.
Min tanke är att Ionity måste accelerera utbyggnaden i samband med ID.3 och andra kommande modeller inom koncernen. Och det måste påbörjas nästa år senast. Sen kan du ha rätt i att det kanske dröjer lite längre än 2-3 år.

Håller även med om resonemanget angående ägande av laddinfrastruktur. Tror inte det ligger i VWs intresse att äga detta långsiktigt. Frågan är väl när/om de vågar släppa detta till en extern part.
Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.

Själv skulle jag inte bli det minsta förvånad om valfritt oljebolag köper upp ionity.
Voilà, ny intäktskälla. De gör ju lite trevande steg på den fronten redan. Att skatterna är mycket lägre på el än bensin/diesel gör ju att de kan ta bra betalt.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 15:16
av OfarligTesla
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Tror inte de kommer kunna ha lika många stationer eller laddplatser som Tesla på lång lång tid men det kommer iaf fungera att åka mellan laddare och laddarna ger högre effekt vilket räcker för mig.

Taycan kommer initialt vara begränsad till 250 kW ja men laddkurvan kan ju vara riktigt trevlig ändå, skall bli kul att se vad som komma skall.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 16:13
av taliz
OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Tror inte de kommer kunna ha lika många stationer eller laddplatser som Tesla på lång lång tid men det kommer iaf fungera att åka mellan laddare och laddarna ger högre effekt vilket räcker för mig.

Taycan kommer initialt vara begränsad till 250 kW ja men laddkurvan kan ju vara riktigt trevlig ändå, skall bli kul att se vad som komma skall.
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 16:29
av OfarligTesla
taliz skrev:
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 17:04
av mati
Laban skrev:
Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Ja alltså jag skulle vilja påstå att man med e-tron har nått någon sorts gräns. Det tar drygt en kvart att ladda 20 mil. Man hinner inte göra nåt vettigt under den tiden, men det tar ändå för lång tid så att man skulle kunna stå brevid bilen och vänta, så som när man tankar en fossilbil.
Går det fortare än en kvart så måste det gå mycket fortare, typ några minuter bara.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 17:10
av taliz
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 17:23
av Zalman3
"130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek"

Kommer Tesla med dessa specs...då beställer jag direkt!

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 17:33
av OfarligTesla
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...
Tror knappast allt det där kommer faktiskt, tror nog det blir rätt måttliga förändringar närmsta tiden. Men ja det kan oavsett vara intressant med en Audi GT eller Taycan. De lär vara mycket trevliga interiört och dessutom mycket tystare, på köpet får man en snabbare serviceorganisation. Och som sagt, testa nytt är skoj det med.

Sen om de bara löser att navigatorn i bilen automagiskt använder Ionity laddare så är jag väldigt glad i det också, enkelt är trevligt.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 18:05
av Pontus
Är det någon annan skillnad mellan Standard och Proline Advanced än extra utrustning?
Anledningen till att jag frågar är att prisskillnaden är typ 210 tkr men när förmånsvärdet ska räknas ut så räknar skatteverket bara med 174 tkr i skillnad mellan modellerna.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 18:07
av Laban
taliz skrev:
Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.
VW pratar om 150k ID.3 2020 , vet inte om jag skulle säga att det är väldigt låg volym, åtminstone inte relativt mot alla konkurrenter förutom Model 3. Sen är det inte bara produktionssiffrorna utan vilken typ av kund den riktar sig mot prismässigt och modellmässigt. VW var noga med att visa länken från Bubblan, Golf till ID.3. Det är stora skor att fylla och ställer krav därefter.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 18:47
av taliz
Laban skrev:
taliz skrev:
Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.
VW pratar om 150k ID.3 2020 , vet inte om jag skulle säga att det är väldigt låg volym, åtminstone inte relativt mot alla konkurrenter förutom Model 3. Sen är det inte bara produktionssiffrorna utan vilken typ av kund den riktar sig mot prismässigt och modellmässigt. VW var noga med att visa länken från Bubblan, Golf till ID.3. Det är stora skor att fylla och ställer krav därefter.
VW är duktiga på att just prata. Etron skulle komma 2012. ID3 skulle kosta 25k euro osv.
First edition är 30k bilar, och de är väl inte ens bokade än. Lär ta något år för dom att producera så många. 150k kanske om 3-4 år...

Om ID3 verkligen var tänkt att bli en folkbil likt Golf borde den ladda snabbare än 50kw, och den borde kosta max 25k euro. Men det kommer återigen dröja åtminstone 3-4 år innan VW är där. Då lär konkurrenterna också vara det...

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 18:59
av hooked
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...
Tror knappast allt det där kommer faktiskt, tror nog det blir rätt måttliga förändringar närmsta tiden. Men ja det kan oavsett vara intressant med en Audi GT eller Taycan. De lär vara mycket trevliga interiört och dessutom mycket tystare, på köpet får man en snabbare serviceorganisation. Och som sagt, testa nytt är skoj det med.

Sen om de bara löser att navigatorn i bilen automagiskt använder Ionity laddare så är jag väldigt glad i det också, enkelt är trevligt.
Jag tycker både Taycan och Audi GT ser fina ut designmässigt, men hela auran kring bilarna gör mig sval. Känns som det mest är äldre överdrivet konservativa gubbar som kommer köra runt i dem eller "look at me" klientelet. Fina bilar, men inget klientel jag vill alliera mig med så därför går de bort. Precis på samma sätt som jag inte skulle vilja bli sedd i en Urus även om jag fick en gratis.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 19:20
av mati
Pontus skrev:
Är det någon annan skillnad mellan Standard och Proline Advanced än extra utrustning?
Anledningen till att jag frågar är att prisskillnaden är typ 210 tkr men när förmånsvärdet ska räknas ut så räknar skatteverket bara med 174 tkr i skillnad mellan modellerna.
Det är bara utrustning som skiljer. Du kan plocka ihop utrustning till en Standard så att den motsvarar en Proline Advanced, fast den blir dyrare då. Varför SKV sätter ett relativt lägre förmånsvärde på de högre utrustningsnivåerna är nog bara de som vet.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 19:21
av OfarligTesla
hooked skrev:
Jag tycker både Taycan och Audi GT ser fina ut designmässigt, men hela auran kring bilarna gör mig sval. Känns som det mest är äldre överdrivet konservativa gubbar som kommer köra runt i dem eller "look at me" klientelet. Fina bilar, men inget klientel jag vill alliera mig med så därför går de bort. Precis på samma sätt som jag inte skulle vilja bli sedd i en Urus även om jag fick en gratis.
Jag bryr mig inte direkt vilka andra som kör bilarna, jag väljer det jag själv gillar så för mig är det viktiga om bilarna är intressanta eller ej.

Audi e-tron

Postat: 18 jul 2019 22:22
av taliz
https://www.teslarati.com/audi-etron-bl ... rtisement/ intressant markering...
Visa upp en bil vid ett laddnätverk som den inte kan använda...

Re: Audi e-tron

Postat: 19 jul 2019 12:25
av Laban
mati skrev:
Går det fortare än en kvart så måste det gå mycket fortare, typ några minuter bara.
Blir lite ingenmansland där i mellan ja. Och ska vi komma ner på några minuters laddning så krävs det 500+ kW 0-80%. Alternativt så får man lösa det på andra sätt. Bygger man laddarna så att det alltid går att parkera på båda sidorna av laddaren så kan man väl avbryta laddningen/låsa upp laddporten automatiskt efter 80%. Tillåta bilen på andra sidan att ta kabeln vid behov.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 jul 2019 13:56
av Nilp
Dirk som kör E-tron i Tyskland har en youtube kanal. Han har kört nästan 900 mil i blandade förhållanden med en genomsnittsförbrukning på 24kwh/100km. Om det är 84kwh tillgängligt så så skulle det ge en genomsnittlig räckvidd på 350km. Bild från youtube.

Ni som har X, vilken snittförbrukning har under bilens livslängd?