Sida 2 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 08:02
av Legato
Rent funktionellt är det väl inte heller solklart.

Grillen försämrar CW:t men förenklar kylning av batterier.

Det är ganska intressant vad stor del av ett märkes identitet är just grillen. BMWs njurar kanske är det tydligaste exemplet, men även Lexus "nya" formspråk är ju extremt fokuserat kring just grillen.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 09:03
av Verdi
Legato skrev:
Rent funktionellt är det väl inte heller solklart.

Grillen försämrar CW:t men förenklar kylning av batterier.

Det är ganska intressant vad stor del av ett märkes identitet är just grillen. BMWs njurar kanske är det tydligaste exemplet, men även Lexus "nya" formspråk är ju extremt fokuserat kring just grillen.
På i3:an finns det njurar men de är helt täckta och alltså ingen riktig grill.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 09:10
av 12man
Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 09:46
av Legato
12man skrev:
Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade :D

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 09:54
av HelectriC
Legato skrev:
12man skrev:
Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade :D
det är ju konstigt att Tesla inte behöver en sån stor grill för att kyla sina ändå större batterier då? ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 10:26
av LarsL
De första bilarna såg ut som hästvagnar så detta följer väl bara det mönstret. Tycker ICE arvet är tydligt även hos Teslas bilar. Om några år när vi glömt ICE så kommer bilarna förmodligen se helt annorlunda ut.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 11:32
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
12man skrev:
Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade :D
det är ju konstigt att Tesla inte behöver en sån stor grill för att kyla sina ändå större batterier då? ;)
Är ju inga konstigheter att man kan kyla batterier på annat sätt också... Tesla har uppenbarligen tyckt att CW var viktigare att prioritera. Jag har ingen aning om vilken prioritering som är bäst.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 11:52
av lator
LarsL skrev:
De första bilarna såg ut som hästvagnar så detta följer väl bara det mönstret. Tycker ICE arvet är tydligt även hos Teslas bilar. Om några år när vi glömt ICE så kommer bilarna förmodligen se helt annorlunda ut.
Är det månne så att det finns fler än jag som tycker att Telsa var en aning försiktiga vid val av design på Model 3...? :o

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2018 12:19
av HelectriC
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Legato skrev:
12man skrev:
Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade :D
det är ju konstigt att Tesla inte behöver en sån stor grill för att kyla sina ändå större batterier då? ;)
Är ju inga konstigheter att man kan kyla batterier på annat sätt också... Tesla har uppenbarligen tyckt att CW var viktigare att prioritera. Jag har ingen aning om vilken prioritering som är bäst.
mitt inlägg hade en viss del ironi i sig ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 17 mar 2018 07:31
av Toja
Måndag den 19e öppnar förbeställningen på Audi E-tron

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2018 20:54
av Off Grid Byggaren
Undrar hur många förbokningar de kommer att få?

Är detta ett sätt att få lite extra betalt för exklusivare elbilar nu i början?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu på måndag, den 19 mars, öppnar förbokningen till vår helt nya 100 % eldrivna bil.

Om du väljer att förboka en Audi e-tron, reserverar vi en plats i den första produktionsvågen åt dig. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter under ”Förboka” på www.audi.se/etron.

Där fyller du sedan i ett formulär med dina uppgifter och går vidare till betalningen av depositionsavgiften på 20.000 SEK.

Depositionen ger dig möjlighet att göra en prioriterad beställning av nya Audi e-tron hos din återförsäljare. Efter beställningen kommer din deposition att återbetalas. Det är med andra ord ingen handpenning. Du kan när som helst avboka din förhandsbokning, om så är fallet återbetalar vi din deposition på 20 000 kr inom 14 dagar på det kreditkort som depositionen gjordes.

Din återförsäljare kommer att kontakta dig när det är dags att färdigställa din beställning av vår första 100 % eldrivna bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2018 21:57
av danni
Tekniskt sett får de ju inte extra betalt. De får låna lite extra kapital, förstås, men det känns kanske inte som det är därför Audi gör det. Jag tror de gör det för att få en bättre uppfattning på förhand för hur de ska dimensionera produktionen. Att de tar en hyfsad slant betalt är för att sålla bort de som förbeställer bara för att, men egentligen kanske inte tänker beställa någon bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2018 07:09
av HelectriC
danni skrev:
Tekniskt sett får de ju inte extra betalt. De får låna lite extra kapital, förstås, men det känns kanske inte som det är därför Audi gör det. Jag tror de gör det för att få en bättre uppfattning på förhand för hur de ska dimensionera produktionen. Att de tar en hyfsad slant betalt är för att sålla bort de som förbeställer bara för att, men egentligen kanske inte tänker beställa någon bil.
Som jag förstår det, så får man faktiskt tillbaks deposition mellan beställningstidspunkt och leverans. Det tycker jag är schysst gjort. De flesta övriga behåller ju den som ett räntefritt lån från kunden. Hos Audi verkar man bara vara utan pengarna fram till man faktiskt signerar kontraktet.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2018 21:08
av Gadget
Någon som lagt en "intresseanmälan"? Den är helt klart intressant tycker jag även om formen verkar bli typiskt Audi på gott och ont, men prototypens foliering kanske lurar ögat? Intressant med lösningen med dubbla motorer bak och en fram. Gissningsvis finns möjlighet till mer "aktiv torque vectoring" på bakaxeln jämfört med t.ex Jaguar i-Pace som använder bromsarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 17 apr 2018 21:28
av Zalman3
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.

“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx

Re: Audi e-tron

Postat: 17 apr 2018 22:14
av Geni87
Zalman3 skrev:
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.

“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Kanske hade passat bättre i Mission E-tråden? :) http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=60

Re: Audi e-tron

Postat: 17 apr 2018 22:54
av Zalman3
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.

“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Kanske hade passat bättre i Mission E-tråden? :) http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=60
Hur fel det blev i all hast.

Men lite Audi E-tron nyheter:
Audi har fått in mellan 2000 och 2500 förbokningar av sin nya Audi E-tron. Bra jobbat med tanke på att de säljer totalt ca 20.000 Audi i Sverige per år.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 apr 2018 08:57
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.

“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Kanske hade passat bättre i Mission E-tråden? :) http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=60
Hur fel det blev i all hast.

Men lite Audi E-tron nyheter:
Audi har fått in mellan 2000 och 2500 förbokningar av sin nya Audi E-tron. Bra jobbat med tanke på att de säljer totalt ca 20.000 Audi i Sverige per år.
Hehe :)

2000-2500 bokningar i Sverige? Ja isf är det lovande och borde göra att Audi planerar för en snabb upprampning av produktionen i Bryssel kan man hoppas!

Re: Audi e-tron

Postat: 18 apr 2018 19:57
av Jonlid
Funderade på att vänta på Audin innan jag köpte Tesla, men det är ju idag bara Tesla som har ett utbyggt nät av snabbladdare värda namnet. Det är på väg att ändras men innan det finns är en längre resa omöjlig med någon annan elbil, i alla fall för min del.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 apr 2018 21:00
av fnystrom
Jonlid skrev:
Funderade på att vänta på Audin innan jag köpte Tesla, men det är ju idag bara Tesla som har ett utbyggt nät av snabbladdare värda namnet. Det är på väg att ändras men innan det finns är en längre resa omöjlig med någon annan elbil, i alla fall för min del.
Jag resonerade på precis samma sätt. I nuläget är det bara Tesla som man relativt enkelt kan åka långt med. Jag gissar att det dröjer två år innan det finns ett vettigt alternativ till superladdarnätverket.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 apr 2018 13:11
av vigge50
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/

Re: Audi e-tron

Postat: 21 apr 2018 13:19
av themax
vigge50 skrev:
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Bra, då kanske den blir billigare också.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 apr 2018 13:32
av mati
Mycket bra med trefasladdning. Men föga oväntat eftersom det inte är tillåtet i Tyskland att snedbelasta faserna hur mycket som helst. Vill de kunna presentera en bil som har vettig hemmaladdning har de inget annat val än att använda alla tre faser. Bilar som Ioniq och förmodligen snart även I-Pace mjukvarustryps mig veterligen till 20A när de säljs i Tyskland.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 apr 2018 14:50
av Leo
Har läst att ambitionen med laddnätverket Ionity (Daimler/Audi/BMW/Ford mfl) är 400 stationer till 2020. Dvs samma som Tesla har idag.

Så när väl bilarna börjar levereras så verkar ambitionen vara att laddnätverket ska komma på plats ganska snabbt också.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 apr 2018 15:49
av HelectriC
vigge50 skrev:
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Tillval blir dubbelladdare och upp till 22kW.