Nu på måndag, den 19 mars, öppnar förbokningen till vår helt nya 100 % eldrivna bil.
Om du väljer att förboka en Audi e-tron, reserverar vi en plats i den första produktionsvågen åt dig. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter under ”Förboka” på www.audi.se/etron.
Där fyller du sedan i ett formulär med dina uppgifter och går vidare till betalningen av depositionsavgiften på 20.000 SEK.
Depositionen ger dig möjlighet att göra en prioriterad beställning av nya Audi e-tron hos din återförsäljare. Efter beställningen kommer din deposition att återbetalas. Det är med andra ord ingen handpenning. Du kan när som helst avboka din förhandsbokning, om så är fallet återbetalar vi din deposition på 20 000 kr inom 14 dagar på det kreditkort som depositionen gjordes.
Din återförsäljare kommer att kontakta dig när det är dags att färdigställa din beställning av vår första 100 % eldrivna bil.
Re: Audi e-tron
Postat: 18 mar 2018 21:57
av danni
Tekniskt sett får de ju inte extra betalt. De får låna lite extra kapital, förstås, men det känns kanske inte som det är därför Audi gör det. Jag tror de gör det för att få en bättre uppfattning på förhand för hur de ska dimensionera produktionen. Att de tar en hyfsad slant betalt är för att sålla bort de som förbeställer bara för att, men egentligen kanske inte tänker beställa någon bil.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 mar 2018 07:09
av HelectriC
danni skrev:
Tekniskt sett får de ju inte extra betalt. De får låna lite extra kapital, förstås, men det känns kanske inte som det är därför Audi gör det. Jag tror de gör det för att få en bättre uppfattning på förhand för hur de ska dimensionera produktionen. Att de tar en hyfsad slant betalt är för att sålla bort de som förbeställer bara för att, men egentligen kanske inte tänker beställa någon bil.
Som jag förstår det, så får man faktiskt tillbaks deposition mellan beställningstidspunkt och leverans. Det tycker jag är schysst gjort. De flesta övriga behåller ju den som ett räntefritt lån från kunden. Hos Audi verkar man bara vara utan pengarna fram till man faktiskt signerar kontraktet.
Re: Audi e-tron
Postat: 20 mar 2018 21:08
av Gadget
Någon som lagt en "intresseanmälan"? Den är helt klart intressant tycker jag även om formen verkar bli typiskt Audi på gott och ont, men prototypens foliering kanske lurar ögat? Intressant med lösningen med dubbla motorer bak och en fram. Gissningsvis finns möjlighet till mer "aktiv torque vectoring" på bakaxeln jämfört med t.ex Jaguar i-Pace som använder bromsarna.
Re: Audi e-tron
Postat: 17 apr 2018 21:28
av Zalman3
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.” https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Re: Audi e-tron
Postat: 17 apr 2018 22:14
av Geni87
Zalman3 skrev:
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.” https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.” https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Men lite Audi E-tron nyheter:
Audi har fått in mellan 2000 och 2500 förbokningar av sin nya Audi E-tron. Bra jobbat med tanke på att de säljer totalt ca 20.000 Audi i Sverige per år.
Re: Audi e-tron
Postat: 18 apr 2018 08:57
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.” https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Men lite Audi E-tron nyheter:
Audi har fått in mellan 2000 och 2500 förbokningar av sin nya Audi E-tron. Bra jobbat med tanke på att de säljer totalt ca 20.000 Audi i Sverige per år.
Hehe
2000-2500 bokningar i Sverige? Ja isf är det lovande och borde göra att Audi planerar för en snabb upprampning av produktionen i Bryssel kan man hoppas!
Re: Audi e-tron
Postat: 18 apr 2018 19:57
av Jonlid
Funderade på att vänta på Audin innan jag köpte Tesla, men det är ju idag bara Tesla som har ett utbyggt nät av snabbladdare värda namnet. Det är på väg att ändras men innan det finns är en längre resa omöjlig med någon annan elbil, i alla fall för min del.
Re: Audi e-tron
Postat: 18 apr 2018 21:00
av fnystrom
Jonlid skrev:
Funderade på att vänta på Audin innan jag köpte Tesla, men det är ju idag bara Tesla som har ett utbyggt nät av snabbladdare värda namnet. Det är på väg att ändras men innan det finns är en längre resa omöjlig med någon annan elbil, i alla fall för min del.
Jag resonerade på precis samma sätt. I nuläget är det bara Tesla som man relativt enkelt kan åka långt med. Jag gissar att det dröjer två år innan det finns ett vettigt alternativ till superladdarnätverket.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 13:11
av vigge50
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
Mycket bra med trefasladdning. Men föga oväntat eftersom det inte är tillåtet i Tyskland att snedbelasta faserna hur mycket som helst. Vill de kunna presentera en bil som har vettig hemmaladdning har de inget annat val än att använda alla tre faser. Bilar som Ioniq och förmodligen snart även I-Pace mjukvarustryps mig veterligen till 20A när de säljs i Tyskland.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 14:50
av Leo
Har läst att ambitionen med laddnätverket Ionity (Daimler/Audi/BMW/Ford mfl) är 400 stationer till 2020. Dvs samma som Tesla har idag.
Så när väl bilarna börjar levereras så verkar ambitionen vara att laddnätverket ska komma på plats ganska snabbt också.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 15:49
av HelectriC
vigge50 skrev:
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
80k euro i Tyskland i grundpris. Vet inte hur prutmånen ser ut eller hur bra utrustad den är i det utförandet. Men lite billigare än Tesla Model S och mycket billigare än Model X. Alltid något.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 17:05
av Geni87
Även Audi verkar möjliggöra att AC-systemet körs som en värmepump, bra för räckvidden på vintern!
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 19:46
av mati
Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 19:57
av helix
mati skrev:
Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
Yes, den verkar få drag. En av prototyperna som rullar på ringen har dragkrok
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 20:50
av mati
helix skrev:
mati skrev:
Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
Yes, den verkar få drag. En av prototyperna som rullar på ringen har dragkrok
Yees yes yeees!! Trefasladdning och drag. Tur att jag tycker att den är ganska ful och att jag egentligen inte gillar SUVar, annars hade jag kanske varit tvungen att hosta upp 20k nu.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 21:02
av Gustafsson
Verdi skrev:
themax skrev:
vigge50 skrev:
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
80k euro i Tyskland i grundpris. Vet inte hur prutmånen ser ut eller hur bra utrustad den är i det utförandet. Men lite billigare än Tesla Model S och mycket billigare än Model X. Alltid något.
Ser ut som om model S börjar på 70k euro på Teslas tyska hemsida eller är jag ute å cyklar ?
Re: Audi e-tron
Postat: 21 apr 2018 21:47
av Laban
Gustafsson skrev:
Ser ut som om model S börjar på 70k euro på Teslas tyska hemsida eller är jag ute å cyklar ?
Model X börjar dock på 92k euro. Att Model S är "billig" beror på att man har kvar versionen där navigation, parkeringssensorer, backkamera mm inte ingår. Vill man ha detta så kostar det 13k extra. Men vi pratar förstås om framtida produkter vs befintliga. Dessutom är väl Model S/X en storlek större än e-Tron.
Re: Audi e-tron
Postat: 04 maj 2018 15:40
av vigge50
Audi släpper inga specifika siffror men på bilderna syns en Audi eTron dra släp med deras kommande modell e-tron Vision Gran Turismo vilket tyder på att den klara släpvikter i klass med Model X och inte som Jaguar I Pace.
Ser ju lovande ut iaf
Jag tar gärna bilen på släpet
Re: Audi e-tron
Postat: 15 maj 2018 08:55
av HerrNilsson
I nyhetsmailet från Audi jag fick idag står det en hel del om deras del i Ionity-nätverket. De skriver bl.a.
För att välja ut rätt platser för laddstationerna har man valt att fokusera längs stora motorvägar, eftersom Audis mål är att erbjuda kunderna bästa möjliga färd längs sina resvägar.
I processen har man också tagit hänsyn till andra tjänster som är viktiga för bilisterna i samband med laddning. Ett café, en restaurang, toaletter, Wi-Fi för arbete, helst en lekplats för barnen - ju fler tjänster desto bättre.
Elektrifiering erbjuder oss en ny form av rörlighet. Laddning av batteriet har inget samband med konventionell tankning. Vid tankning av ett förbränningsfordon är kunden ansvarig för att fylla tanken och går sedan till kassan för att betala.
Nu kopplar kunden helt enkelt i laddningen och faktureringen utförs automatiskt i bakgrunden. Det innebär att föraren kan njuta av sin paus under laddningsprocessen, utan att behöva tänka på något annat.
De skriver också följande:
Den 30 augusti är det officiell premiär för Audi e-tron i Bryssel. Den eldrivna suven är först ut av en rad eldrivna modeller från Audi. Fram till 2025 planeras för inte mindre än 20 laddbara modeller som då skall stå för en tredjedel av försäljning. 2019 lanseras den andra helt eldrivna modellen - Audi e-tron Sportback. 2020 följer både Audi e-tron GT från Audi Sport och en mindre elbil i kompaktsegmentet.