Sida 24 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 15:28
av Verdi
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Nej det är såklart inte omöjligt att den är bättre i verkligheten. Men på papperet så är den sämre på nästan alla punkter. Tyngre, långsammare, sämre räckvidd, sämre laddnätverk...
Bättre helhet skrev jag, en bil är mer än broschyrsiffror. Jämför man med Model X så är e-tron rejält mycket billigare, väger ungefär samma (officiella viktsiffror för e-tron verkar inte ha släppts, det finns uppgifter om allt från 2000 kg till 2400 kg där det senare kanske är mer troligt), något till mycket långsammare 0-100 beroende på vilket batteri Teslan har. När det gäller laddnätverket så har ju Tesla i nuläget en rejäl fördel. Räckvidden är lite svårare då Tesla inte redovisar enligt WLTP, men e-tron ser ut att få en räckvidd som ligger någonstans mellan Model X med 75- och 100 kW batteri.

Jämför man med Model S så blir det annorlunda. Vilken man ska jämföra med är ju från person till person. Vill man bara ha en bra premiumelbil kanske det är rättvist att jämföra med Model S. Vill man ha en SUV/CUV blir det ju Model X man får jämföra med, och I-pace trots storleksskillnaden.

Tycker det är något komiskt att de här två meningarna rör upp så mycket känslor:

"Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen."

Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.

Vad gäller vikten så är Model X ganska mycket större än e-tron.

Jag tror visst att e-tron har flera stora fördelar gentemot Tesla. Fler verkstäder, kortare väntetider på reservdelar, färre irriterande småfel, bättre ihopskruvade, högre finish...

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 15:31
av mati
Geni87 skrev:
Tycker det är något komiskt att de här två meningarna rör upp så mycket känslor:

"Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen."
Nej, det tycker jag inte är upprörande meningar. Även om jag naturligtvis inte har testat e-tron. Att den kan mäta sig med Teslas bilar utgår jag helt enkelt ifrån. Det är inget att bli upprörd över tycker jag. Jag tror däremot inte att den är så vansinnigt mycket bättre just i de punkterna som nämns, alltså köregenskaper, batteri, drivlina osv.
Egentligen hoppas jag att e-tron verkligen är så bra som han påstår, men eftersom han helt uppenbarligen inte är objektiv är det svårt att dra några slutsatser utifrån det här testet.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 15:38
av mati
Verdi skrev:
Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.
Navigator är standard. Backkamera hittar jag inget om överhuvudtaget. Men parkeringssensorer fram+bak är standard i alla fall. Den listan jag har fått är inte komplett utan bara ett urval.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 15:44
av chaffis75
mati skrev:
Verdi skrev:
Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.
Navigator är standard. Backkamera hittar jag inget om överhuvudtaget. Men parkeringssensorer fram+bak är standard i alla fall. Den listan jag har fått är inte komplett utan bara ett urval.
De man se är att navigator är ganska vanligt att de är standard i elbilar oftast för att de ska vara enkelt att hitta laddare.
Sedan vad de gäller tillval så är väl inte Tesla alltid så bra heller, jag tar mitt vanliga exempl, vad kostar en så enkal sak som adaptiv farthållare till en Tesla, någon som 2011 kostade mig ca 15000 på min bil och idag på många märken ingår. Vad de gäller e-tron vet jag inte men på en Tesla blir de väldigt dyrt...

Som flera sagt, de är lite upprörda känslor över att de nu kanske finns en bil som för första gången(?) går att mäta med Tesla. Jag tycker detta bara är kul, låt nu elbilsmatchen börja och låt den bli bättre och bättre ju längre den pågår.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 16:01
av mati
chaffis75 skrev:
Sedan vad de gäller tillval så är väl inte Tesla alltid så bra heller, jag tar mitt vanliga exempl, vad kostar en så enkal sak som adaptiv farthållare till en Tesla, någon som 2011 kostade mig ca 15000 på min bil och idag på många märken ingår. Vad de gäller e-tron vet jag inte men på en Tesla blir de väldigt dyrt...
Adaptiv farhållare och lane-assist ingår som standard i den dyrare versionen som kostar 954.000kr. Tillsammans med delläder, förarstol med memory-funktion, el-svankstöd, variabel nackstöd, mittarmstld, 20"-hjul, häftigare lackering, takräcke, belysningspaket och komfortvärmare (vad det nu är).

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 16:08
av Geni87
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Nej det är såklart inte omöjligt att den är bättre i verkligheten. Men på papperet så är den sämre på nästan alla punkter. Tyngre, långsammare, sämre räckvidd, sämre laddnätverk...
Bättre helhet skrev jag, en bil är mer än broschyrsiffror. Jämför man med Model X så är e-tron rejält mycket billigare, väger ungefär samma (officiella viktsiffror för e-tron verkar inte ha släppts, det finns uppgifter om allt från 2000 kg till 2400 kg där det senare kanske är mer troligt), något till mycket långsammare 0-100 beroende på vilket batteri Teslan har. När det gäller laddnätverket så har ju Tesla i nuläget en rejäl fördel. Räckvidden är lite svårare då Tesla inte redovisar enligt WLTP, men e-tron ser ut att få en räckvidd som ligger någonstans mellan Model X med 75- och 100 kW batteri.

Jämför man med Model S så blir det annorlunda. Vilken man ska jämföra med är ju från person till person. Vill man bara ha en bra premiumelbil kanske det är rättvist att jämföra med Model S. Vill man ha en SUV/CUV blir det ju Model X man får jämföra med, och I-pace trots storleksskillnaden.

Tycker det är något komiskt att de här två meningarna rör upp så mycket känslor:

"Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen."

Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.

Vad gäller vikten så är Model X ganska mycket större än e-tron.

Jag tror visst att e-tron har flera stora fördelar gentemot Tesla. Fler verkstäder, kortare väntetider på reservdelar, färre irriterande småfel, bättre ihopskruvade, högre finish...
Japp, det återstår att se hur den blir utrustad i "grundutförande" men de specar som figurerar tidigare i tråden verkar helt ok.

Visst Model X är 10 cm längre, men axelavståndet är bara ca 3,5 cm längre, ingenting som ger några stora skillnader på vikten. Den erbjuder 2 extra säten för 33 000 kr och det gör inte Audin, men om man nu inte behöver 7 säten är det en icke-fråga. Jag skulle nog ändå vilja påstå att e-tron är en större konkurrent till Model X än vad den är till Model S.

Hur som helst så ser jag fram emot att prova en och jämföra själv. Och artikeln i expressen var rätt tramsig, även om slutpoängen inte behöver vara felaktig för det.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 16:09
av Viper
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Sedan vad de gäller tillval så är väl inte Tesla alltid så bra heller, jag tar mitt vanliga exempl, vad kostar en så enkal sak som adaptiv farthållare till en Tesla, någon som 2011 kostade mig ca 15000 på min bil och idag på många märken ingår. Vad de gäller e-tron vet jag inte men på en Tesla blir de väldigt dyrt...
Adaptiv farhållare och lane-assist ingår som standard i den dyrare versionen som kostar 954.000kr. Tillsammans med delläder, förarstol med memory-funktion, el-svankstöd, variabel nackstöd, mittarmstld, 20"-hjul, häftigare lackering, takräcke, belysningspaket och komfortvärmare (vad det nu är).
Det kanske är infravärmare inbyggt i taket? :D

https://www.biltema.se/bygg/flaktar/var ... 2000032779

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 16:20
av Verdi
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Vi får väl se vad extrautrustningen kostar till e-tron. Men visst, en Model X 75D kostar från 1 023 830:- och en e-tron ska väl börja på ca 885 000:-. Men får man ens navigator och backkamera för den summan? Det får man inte på några andra Audis.
Navigator är standard. Backkamera hittar jag inget om överhuvudtaget. Men parkeringssensorer fram+bak är standard i alla fall. Den listan jag har fått är inte komplett utan bara ett urval.
De man se är att navigator är ganska vanligt att de är standard i elbilar oftast för att de ska vara enkelt att hitta laddare.
Sedan vad de gäller tillval så är väl inte Tesla alltid så bra heller, jag tar mitt vanliga exempl, vad kostar en så enkal sak som adaptiv farthållare till en Tesla, någon som 2011 kostade mig ca 15000 på min bil och idag på många märken ingår. Vad de gäller e-tron vet jag inte men på en Tesla blir de väldigt dyrt...

Som flera sagt, de är lite upprörda känslor över att de nu kanske finns en bil som för första gången(?) går att mäta med Tesla. Jag tycker detta bara är kul, låt nu elbilsmatchen börja och låt den bli bättre och bättre ju längre den pågår.

Nu finns ju inte adaptiv farthållare som enskilt tillbehör så just den jämförelsen blir lite märklig och känns mest vald för sätta dit Tesla.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 16:31
av mati
Verdi skrev:
Nu finns ju inte adaptiv farthållare som enskilt tillbehör så just den jämförelsen blir lite märklig och känns mest vald för sätta dit Tesla.
Nja, det kan man ju ser hur man vill. Alla som bara vill ha en adaptiv farthållare, som är standard i väldigt många bilar, tvingas att köpa hela AP-paketet för över 50 000 kr som man kanske inte alls är intresserad av. Det är helt klart ingenting som talar för Teslas fördel.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 16:43
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Nu finns ju inte adaptiv farthållare som enskilt tillbehör så just den jämförelsen blir lite märklig och känns mest vald för sätta dit Tesla.
Nja, det kan man ju ser hur man vill. Alla som bara vill ha en adaptiv farthållare, som är standard i väldigt många bilar, tvingas att köpa hela AP-paketet för över 50 000 kr som man kanske inte alls är intresserad av. Det är helt klart ingenting som talar för Teslas fördel.

Nej såklart. Jag hade själv velat ha den men vill inte betala för AP. Men det är ju lite lustigt att av alla tillval så väljer man just det som exempel.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 18:19
av Walker
Som några (förvånade) medlemmar här inne ofta påpekat, så består forumet (av någon outgrundlig orsak) mestadels av Tesla-fanboys....
Men kan vi (få) stackare ha ett eget litet forum där vi uttrycker vår känsla för denna bil, och vår djupa frustration över att den ”vanliga” bilvärlden har så in i bängen svårt att möta upp till dans?
Vänta bara till 2020 - då har ALLA andra lanserat sina Tesladödare som finns i obegränsad tillgång för en 1/4-del av Teslas pris, som kan köra 50 mil på en laddning. Tesla har då gått i konkurs, Elon Musk sitter på torken och detta forum har självdött.
Alla blir nöjda och glada.
Ha en underbar kväll!
Hepp!!!

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 20:18
av HelectriC
Ja, jag undrar verkligen varför det är så många som gillar Tesla på TESLA CLUB SWEDEN :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 20:28
av mati
HelectriC skrev:
Ja, jag undrar verkligen varför det är så många som gillar Tesla på TESLA CLUB SWEDEN :lol:
Det kanske är en sekt? ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 21:07
av Bjelke
mati skrev:
HelectriC skrev:
Ja, jag undrar verkligen varför det är så många som gillar Tesla på TESLA CLUB SWEDEN :lol:
Det kanske är en sekt? ;)
Helmysko asså...

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 21:23
av Tars
Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
Kollegan lämnar sin Jeep diesel. Äntligen!!!
Konstigt att det är ok med en Audi på firman för 850.000, men en begagnad tesla för 5-600’ är ett big nono.
Kan iofs ha att göra med att jag haft några teslor.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 22:03
av Walker
Tars skrev:
Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
Kollegan lämnar sin Jeep diesel. Äntligen!!!
Konstigt att det är ok med en Audi på firman för 850.000, men en begagnad tesla för 5-600’ är ett big nono.
Kan iofs ha att göra med att jag haft några teslor. Bild
Heffaklumpar då? Undrar Puh.... :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 22:29
av Herr X
Tars skrev:
Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
E-tron kommer bli en fantastisk bil!
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 okt 2018 08:08
av chaffis75
Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Nu finns ju inte adaptiv farthållare som enskilt tillbehör så just den jämförelsen blir lite märklig och känns mest vald för sätta dit Tesla.
Nja, det kan man ju ser hur man vill. Alla som bara vill ha en adaptiv farthållare, som är standard i väldigt många bilar, tvingas att köpa hela AP-paketet för över 50 000 kr som man kanske inte alls är intresserad av. Det är helt klart ingenting som talar för Teslas fördel.

Nej såklart. Jag hade själv velat ha den men vill inte betala för AP. Men det är ju lite lustigt att av alla tillval så väljer man just det som exempel.
Jo de är precis som matti säger, att jag tar upp adaptiv farthållare är för att jag vill ha just den funktionen men bryr mig inte om AP i övrigt eller tja åtminstone inte för den extra kostnaden.

Sen ska vi som flera skriver här inte glömma att detta är ett Tesla forum och de blir såklart en viss dragning åt de hållet men bara för man gillar Tesla så behöver man ju inte tycka illa om alla andra elbilar. Jag vidhåller att Audi verkligen ser ut att bli jämförbar med Tesla dock så kommer jag påersonligen fortsätta sikta på en Modell 3 eftersom jag hoppas och tror att denna bilen kommer ligga i en prisklass som jag anser ryms i min ekonomi. De som tyvärr kan få bägaren att rinna över är just adaptiv farthållare (dvs paketet med AP). Jag har haft adaptiv farthållare sedan 2011 på min Volvo och anser att jag inte kan klara mig utan den ( :shock: ) på en första bil.

Nej jag säger de igen, de är väl superkul att de börjar komma lite bilar som faktiskt kan konkurrera med Tesla, detta gör ju att även Tesla kanske filar ännu mer på sitt erbjudande så de blir ännu bättre än vad den redan är.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 okt 2018 08:14
av mati
Herr X skrev:
Tars skrev:
Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
E-tron kommer bli en fantastisk bil!
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.
Absolut. Niro ger utan tvekan mest bang for the buck. Men svårt att få den i Sverige. Annars hade jag troligen inte ens övervägt att lägga en massa pengar på en e-tron. Samtidigt är bilar som just Niro anledningen till att det är mycket tveksamt om jag någonsin kommer beställa en e-tron.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 okt 2018 09:06
av HelectriC
mati skrev:
Herr X skrev:
Tars skrev:
Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
E-tron kommer bli en fantastisk bil!
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.
Absolut. Niro ger utan tvekan mest bang for the buck. Men svårt att få den i Sverige. Annars hade jag troligen inte ens övervägt att lägga en massa pengar på en e-tron. Samtidigt är bilar som just Niro anledningen till att det är mycket tveksamt om jag någonsin kommer beställa en e-tron.
Det är väl ungefär samma konkurrens som mellan fossil-Audi och fossil-Kia. Båda finns, men känns inte som direkta konkurrenter. Folk är intresserade av olika saker och inte alla önskar sig enbart en bil som går från A till B. Hade inte varit mycket marknad för BMW, Audi, Porsche eller många andra om alla hade varit nöjda med Dacia.

Btw, så trorjag mothuggen hade blivit betydligt starkare om man på tex BMW-forum hade försökt sig på konststycket att framhäva tex Mercedes. På detta forum finns mycket öppenhet kring andra bilar, men självklart ligger det som en grundval att Tesla är omtyckt här.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 okt 2018 09:46
av Verdi
HelectriC skrev:
mati skrev:
Herr X skrev:
Tars skrev:
Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
E-tron kommer bli en fantastisk bil!
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.
Absolut. Niro ger utan tvekan mest bang for the buck. Men svårt att få den i Sverige. Annars hade jag troligen inte ens övervägt att lägga en massa pengar på en e-tron. Samtidigt är bilar som just Niro anledningen till att det är mycket tveksamt om jag någonsin kommer beställa en e-tron.
Det är väl ungefär samma konkurrens som mellan fossil-Audi och fossil-Kia. Båda finns, men känns inte som direkta konkurrenter. Folk är intresserade av olika saker och inte alla önskar sig enbart en bil som går från A till B. Hade inte varit mycket marknad för BMW, Audi, Porsche eller många andra om alla hade varit nöjda med Dacia.

Btw, så trorjag mothuggen hade blivit betydligt starkare om man på tex BMW-forum hade försökt sig på konststycket att framhäva tex Mercedes. På detta forum finns mycket öppenhet kring andra bilar, men självklart ligger det som en grundval att Tesla är omtyckt här.
Exakt. Vissa är nöjda med en Skoda eller Kia. Andra vill ha en Audi eller Mercedes. Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?). Elbilsmarknaden är ju fortfarande lite konstig då det inte finns så många alternativ men så småningom kommer det finnas lika brett spektrum som det hos fossilbilarna idag. Allt från Dacia Duster till Rolls Royce Cullinan. Båda är ju SUV:ar som går på samma bränsle... :lol:

ps. Det är ok att framhålla Mercedes, Audi osv på BMW-forumet. Dock ALDRIG NÅGONSIN Tesla. Aldrig. Det är ett stort tabu. Och jag som inte kunde låta bli... :lol: Precis som det är absolut tabu här att framhålla fossilbilar. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 okt 2018 11:50
av Surfaren
Verdi skrev:
Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?).
Niro finns redan som hybrid, ja. Och nej, den är inte i närheten av lika stor som en X5 eller XC90. Den är inte ens i närheten av en XC60.*

* Det brukar stå en Niro hybrid parkerad här i närheten. Goda vänner till mig har en XC60. Jag har inte kollat upp bilarnas mått.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 okt 2018 18:46
av Legato
Geni87 skrev:

Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Nej, men en av de absolut sista att lyssna på i frågan måste vara Jan-Erik Berggren. Hans artikel om i-Pace var likadan. Fylld med faktafel och nonsens om Tesla. Jag mailade honom och fick en massa "tro" i retur angående alla rena faktafel. Det är uppenbart att han avskyr Tesla och önskar innerligt att någon annan ska slå dem på fingrarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 okt 2018 18:55
av e5m1r
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?).
Niro finns redan som hybrid, ja. Och nej, den är inte i närheten av lika stor som en X5 eller XC90. Den är inte ens i närheten av en XC60.*

* Det brukar stå en Niro hybrid parkerad här i närheten. Goda vänner till mig har en XC60. Jag har inte kollat upp bilarnas mått.
Min far har niro plugin och även om man får mycket bil för pengarna och den är förhållandevis rymlig och bekväm så skulle jag jämföra den med BMW X1 Lilla Mazda xover ( vad det nu heter)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 okt 2018 22:31
av mati
e5m1r skrev:
Min far har niro plugin och även om man får mycket bil för pengarna och den är förhållandevis rymlig och bekväm så skulle jag jämföra den med BMW X1 Lilla Mazda xover ( vad det nu heter)
Är det en Mazda CX-3 du tänker på? En sån har vi haft tidigare och den var inte stor. Är Niro inte större alltså?