Vad går det ut på då? Trodde det var ett bilforum.Walker skrev:Tycker generellt att det är ovanligt många petrolheads som hänger här med tanke på vad forumet går ut påVerdi skrev:Walker skrev:Va e en bal på slottet.....Verdi skrev:dd88 skrev:Det där är bara PR-jippon, tänker snarare Chris Harris, Randy Pobst eller någon av de andra som är mer än en kolumn i kvällsblaskan.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Chris Harris är ju inte seriös som testare av bruksbilar. Han åker bara runt på bana och driftar typ. Är väl inte en elbils huvudsakliga uppgift direkt.
I övrigt tycker jag att du ska släppa stoltheten och köpa en Model S.
Äh, dd88 är en petrol head som tror att hans mandom ska trilla av om han köper en Tesla.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Jag skulle säga att det är Sveriges bästa elbilsforum, frågan är om det inte är ett av Sveriges bästa bilforum men där är inte konkurrensen så hård direkt.Verdi skrev:Vad går det ut på då? Trodde det var ett bilforum.Walker skrev:Tycker generellt att det är ovanligt många petrolheads som hänger här med tanke på vad forumet går ut påVerdi skrev:Walker skrev:Va e en bal på slottet.....Verdi skrev:
Chris Harris är ju inte seriös som testare av bruksbilar. Han åker bara runt på bana och driftar typ. Är väl inte en elbils huvudsakliga uppgift direkt.
I övrigt tycker jag att du ska släppa stoltheten och köpa en Model S.
Äh, dd88 är en petrol head som tror att hans mandom ska trilla av om han köper en Tesla.
För mig är det iaf ett elbilsforum, Tesla har ingen bil som tilltalar mig.
Edit: Du har inte sett när Chris Harris kör Model S antar jag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
dd88 skrev:Jag skulle säga att det är Sveriges bästa elbilsforum, frågan är om det inte är ett av Sveriges bästa bilforum men där är inte konkurrensen så hård direkt.Verdi skrev:
Vad går det ut på då? Trodde det var ett bilforum.
För mig är det iaf ett elbilsforum, Tesla har ingen bil som tilltalar mig.
Edit: Du har inte sett när Chris Harris kör Model S antar jag?
För mig är det här det enda bilforumet.
Förut så drömde jag om att komplettera i3:an med en fullstor elbil från BMW. Nu drömmer jag om att komplettera min Model S med en Model 3.
Vissa kanske ser mig som en fanatiker eller sektmedlem men jag är inte skyldig någon en förklaring. Jag har klagat mer på Tesla än de flesta och ser _trots det_ Tesla som det enda alternativet. I-Pace och e-tron har snarare gjort min övertygelse starkare. Jag vill inte ha en "törstig" SUV som är sämre på allt vad gäller prestanda, räckvidd, laddning... Och någon sedan/halvkombi förutom Taycan verkar inte heller vara på väg. Tyvärr blir nog Taycan för dyr för min del. Men man ska aldrig säga aldrig.
Chris Harris ska tydligen vara en gris off camera. Men visst, jag har nog sett hans provkörning. Alperna? Men det man ska komma ihåg är att han gör underhållning, inte biltester.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Vart uppringd av min säljare och fick lite nya tider.
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige.
Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige.
Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
Tesla Model Y
Re: Audi e-tron
gellerstam skrev:Vart uppringd av min säljare och fick lite nya tider.
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige.
Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
Har de löst förseningen?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Det sa han inget om. Och jag frågade inte specifikt.Verdi skrev:gellerstam skrev:Vart uppringd av min säljare och fick lite nya tider.
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige.
Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
Har de löst förseningen?
Men detta var Färsk info från Audi centralt.
Tesla Model Y
Re: Audi e-tron
Jag har också provsuttit idag. Kör idag Passat GTE, har provat Model S/X flera ggr och även provkört i-Pace.
Trevligt bemötande men jag tycker inte personalen riktigt var så pålästa som man kan önska.
Även om formspråket följer det Auditypiska så tycker jag det är en ganska snygg bil även om inte heller jag är ett superfan av grillen. Bilen känns invändigt väldigt Auditypisk och kvalitetskänslan är bra, men kanske kanske borde bilen sticka ut lite mer. Lite tyskt "klinisk" kanske? I mitt tycke sticker i-Pace ut lite mer (förutsatt att hjulen inte är mindre än 20 tum) utvändigt och har även en lite "trevligare" inredning. Sen är ju infotainmentsystemet samma som nyare Audi, och även om jag inte tycker det är dåligt på något sätt känns en stående jätteskärm a la Model S/X defiinitivt läckrare. Fram satt iallafall jag (179 cm) bra. Säljaren sa att det var sportstolar men i mina ögon ser det ut som std-stolar. Bra med förvaringsfack fram. De virtuella speglarna lär ta lite tid att vänja sig med. Och om man nu bemödar sig att göra dom virtuella, varför måste dom ändå "sticka ut" så mycket? Säljaren påstod att dom kunde ge upp till ett par mils längre räckvidd, kan det verkligen stämma..? I baksätet satt iallafall jag som en kung, massor med utrymme och skönt att sitta. Däremot är mittplatsen ingen höjdare även om kardantunneln är markant mindre än fossil. Lite synd att mittkonsolen sticker ut lite onödigt långt kan tyckas. Men även hårdare dyna jämfört med de bekväma ytterplatserna.
Bagaget tycker jag är OK, sen kanske Model S är större. Visst var den lite bredare längst bak vad jag minns...? Håller med om kommentaren med frunken. Blir dubbla luckor att öppna, dessutom är det uppdelat i två våningar. Hade kanske varit bättre att lägga däcklagningssats o verktyg undre det bakre bagagerumsfacket istället. Kanske går att flytta, vad vet jag. Väljer man en bättre ljudanläggning så kommer en sub ta en liten del av utrymmet under det bakre golvet enligt säljaren. Jag frågade också om dragkroken och fick också info att det är en vanlig löstagbar istället för en elektrisk som t.ex min GTE.
Räckvidd etc IRL kunde man såklart inte heller svara på. Hoppas den inte visar samma relativt höga energiförbrukning som i-Pace har visat i en del tester. Det lär väl visa sig inom kort. Fick också info om att bilen snart skall kunna konfigureras med tillbehör etc däremot var man väldigt svävande om lev tid annat än "förmodligen sommaren 2019".
mvh
Trevligt bemötande men jag tycker inte personalen riktigt var så pålästa som man kan önska.
Även om formspråket följer det Auditypiska så tycker jag det är en ganska snygg bil även om inte heller jag är ett superfan av grillen. Bilen känns invändigt väldigt Auditypisk och kvalitetskänslan är bra, men kanske kanske borde bilen sticka ut lite mer. Lite tyskt "klinisk" kanske? I mitt tycke sticker i-Pace ut lite mer (förutsatt att hjulen inte är mindre än 20 tum) utvändigt och har även en lite "trevligare" inredning. Sen är ju infotainmentsystemet samma som nyare Audi, och även om jag inte tycker det är dåligt på något sätt känns en stående jätteskärm a la Model S/X defiinitivt läckrare. Fram satt iallafall jag (179 cm) bra. Säljaren sa att det var sportstolar men i mina ögon ser det ut som std-stolar. Bra med förvaringsfack fram. De virtuella speglarna lär ta lite tid att vänja sig med. Och om man nu bemödar sig att göra dom virtuella, varför måste dom ändå "sticka ut" så mycket? Säljaren påstod att dom kunde ge upp till ett par mils längre räckvidd, kan det verkligen stämma..? I baksätet satt iallafall jag som en kung, massor med utrymme och skönt att sitta. Däremot är mittplatsen ingen höjdare även om kardantunneln är markant mindre än fossil. Lite synd att mittkonsolen sticker ut lite onödigt långt kan tyckas. Men även hårdare dyna jämfört med de bekväma ytterplatserna.
Bagaget tycker jag är OK, sen kanske Model S är större. Visst var den lite bredare längst bak vad jag minns...? Håller med om kommentaren med frunken. Blir dubbla luckor att öppna, dessutom är det uppdelat i två våningar. Hade kanske varit bättre att lägga däcklagningssats o verktyg undre det bakre bagagerumsfacket istället. Kanske går att flytta, vad vet jag. Väljer man en bättre ljudanläggning så kommer en sub ta en liten del av utrymmet under det bakre golvet enligt säljaren. Jag frågade också om dragkroken och fick också info att det är en vanlig löstagbar istället för en elektrisk som t.ex min GTE.
Räckvidd etc IRL kunde man såklart inte heller svara på. Hoppas den inte visar samma relativt höga energiförbrukning som i-Pace har visat i en del tester. Det lär väl visa sig inom kort. Fick också info om att bilen snart skall kunna konfigureras med tillbehör etc däremot var man väldigt svävande om lev tid annat än "förmodligen sommaren 2019".
mvh
Re: Audi e-tron
Trevligt med lite mer info, har reserverat men inte stått i kön så länge men med 450 av 1000 tilldelade bilar borde det ändå finnas en bil till sommaren om man nu väljer att beställa en.gellerstam skrev:Vart uppringd av min säljare och fick lite nya tider.
v.47 Möjligt för säljarna att ge offerter
v.51 Möjligt att lägga order
v. 9 Min säljare får sin demobil
Q1 De som pyntat 20k i reservationsavgift får sin bil.
Det är ca 450 som reserverat bilen i Sverige.
Sverige har 1000 bilar tilldelade för 2019.
Ändå bra att man har 4 veckor på sig att fundera och konfa innan beställning måste göras för att behålla sin plats i kön.
Jag gissar att en hel av de 450 också kommer trilla bort.
Audi S6 4.0TFSI
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
Re: Audi e-tron
För min del är det ingen nackdel om det dröjer lite med leveranserna. Jag har tid fram till mars 2020, det är då leasingen på Teslan går ut, och rimligen borde man då ha fått tag i en ny bil på ett eller annat sätt. Om det blir en e-tron eller nåt annat låter jag vara osagt. Ju längre tid det tar att få en e-tron levererad desto större är chansen att det dyker upp nåt annat som passar mig bättre. Annars kan jag även tänka mig att strunta i min köplats och beställa om nåt år eller så. E-tron är garanterat inte min drömbil, jag tycker egentligen inte om SUV:ar, och ännu mindre tycker jag om bilar som kostar en miljon. Så sett är jag väldigt öppen för allt annat som lär komma de kommande åren.frank skrev:Trevligt med lite mer info, har reserverat men inte stått i kön så länge men med 450 av 1000 tilldelade bilar borde det ändå finnas en bil till sommaren om man nu väljer att beställa en.
Ändå bra att man har 4 veckor på sig att fundera och konfa innan beställning måste göras för att behålla sin plats i kön.
Jag gissar att en hel av de 450 också kommer trilla bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Då har jag varit på förhandsvisningen.
Sverigechefen hade inte koll på effekt och energi under sin presentation, det får väl anses var ok för en fosilbilschef.
I övrigt gillade jag bilen och ligger kvar med reservationen tills vidare. Lite onödigt stor då jag kör Volvo XC60 idag, och barnen har nyligen flyttat hemifrån.
Tycker jag sitter bra med mina 190 cm, det är komfortstolar i bilen enligt Audis representant. I övrigt känns det mesta ok.
Baksätets mittplats är endast för barn eller kortväxta smala vuxna, då en konsol bakom takluckan sticker ned rejält.
Inget sticker ut speciellt mycket förutom de digitala backspeglarna, tror jag väljer vanliga istället. Verkar lite riskabelt med skadegörelse på kamerorna, här i Stockholm går det inte att parkera en bil med kylarprydnad utan att någon försöker bända loss den.
E-tron verkar bli dyr, och enligt säljaren kommer inte sedvanliga rabatter på denna bil då den lilla tilldelningen på 1000 bilar verkar kunna säljas utan problem.
Förseningen på en månad hävdar Audi beror på ny mjukvara och att bilen måste typas om? Låter underligt.
Bilen i showrummet har dragkrok, men den var bortslarvad då det är en manuell löstagbar. Anledningen till att det inte är den elektriska infällbara kroken skulle vara att vikten då blir för hög, enligt Sverigechefen.
Det gör inget för min del, jag har alltid kroken monterad, då det är så många som skaver mot bilen vid fickparkeringar här i Stockholm, annars ser bilen hemsk ut efter en vecka.
Den hade också optionen med laddlucka på både höger och vänster sida. När laddkontakten sitter i på ena sidan, är den andra luckan spärrad från att kunna öppnas.
Några bilder:
Sverigechefen hade inte koll på effekt och energi under sin presentation, det får väl anses var ok för en fosilbilschef.
I övrigt gillade jag bilen och ligger kvar med reservationen tills vidare. Lite onödigt stor då jag kör Volvo XC60 idag, och barnen har nyligen flyttat hemifrån.
Tycker jag sitter bra med mina 190 cm, det är komfortstolar i bilen enligt Audis representant. I övrigt känns det mesta ok.
Baksätets mittplats är endast för barn eller kortväxta smala vuxna, då en konsol bakom takluckan sticker ned rejält.
Inget sticker ut speciellt mycket förutom de digitala backspeglarna, tror jag väljer vanliga istället. Verkar lite riskabelt med skadegörelse på kamerorna, här i Stockholm går det inte att parkera en bil med kylarprydnad utan att någon försöker bända loss den.
E-tron verkar bli dyr, och enligt säljaren kommer inte sedvanliga rabatter på denna bil då den lilla tilldelningen på 1000 bilar verkar kunna säljas utan problem.
Förseningen på en månad hävdar Audi beror på ny mjukvara och att bilen måste typas om? Låter underligt.
Bilen i showrummet har dragkrok, men den var bortslarvad då det är en manuell löstagbar. Anledningen till att det inte är den elektriska infällbara kroken skulle vara att vikten då blir för hög, enligt Sverigechefen.
Det gör inget för min del, jag har alltid kroken monterad, då det är så många som skaver mot bilen vid fickparkeringar här i Stockholm, annars ser bilen hemsk ut efter en vecka.
Den hade också optionen med laddlucka på både höger och vänster sida. När laddkontakten sitter i på ena sidan, är den andra luckan spärrad från att kunna öppnas.
Några bilder:
Re: Audi e-tron
Jag var och kollade på e-tron idag. Tidigare har jag leasat fem stycken Audi A6, senast en A6 Allroad 2015 och jag gillar märket. Mycket med den kändes bra, fin känsla på ratt, reglage (inte så många såna längre) och stolar med mera.
Men:
Den kändes stor på utsidan. Inte så stor inuti, vare sig i kupén, i bagageutrymmet eller i frunken. Det kändes kort och gott som en fossilbil som man har elektrifierat. Mittkonsolen gick alldeles för långt bak vilket gjorde mittplatsen obekväm. Vågade ingen på Audi säga ifrån om detta? Två touchskärmar fram kändes mindre modernt än Teslas sju år gamla skärm.
Jag blev lite besviken. Tidigare har jag trott att när tyskarna väl börjar bygga elbilar kommer de att visa Tesla var skåpet ska stå. e-tron är säkert en jättebra bil och skön att köra, men det känns inte som att den sätter Teslas bilar på plats. Bra att det blir lite konkurrens i alla fall. Nu väntar jag nyfiket på vad BMW kommer att komma med efter att inte ha imponerats så mycket av Jaguar, Mercedes eller Audi (än).
Men:
Den kändes stor på utsidan. Inte så stor inuti, vare sig i kupén, i bagageutrymmet eller i frunken. Det kändes kort och gott som en fossilbil som man har elektrifierat. Mittkonsolen gick alldeles för långt bak vilket gjorde mittplatsen obekväm. Vågade ingen på Audi säga ifrån om detta? Två touchskärmar fram kändes mindre modernt än Teslas sju år gamla skärm.
Jag blev lite besviken. Tidigare har jag trott att när tyskarna väl börjar bygga elbilar kommer de att visa Tesla var skåpet ska stå. e-tron är säkert en jättebra bil och skön att köra, men det känns inte som att den sätter Teslas bilar på plats. Bra att det blir lite konkurrens i alla fall. Nu väntar jag nyfiket på vad BMW kommer att komma med efter att inte ha imponerats så mycket av Jaguar, Mercedes eller Audi (än).
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Re: Audi e-tron
Vart står bilen nu så man kan kolla på den?
Audi S6 4.0TFSI
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
Porsche 997.2
Förhandsbokat VW ID3
Re: Audi e-tron
Audi Forum Norrmalmstorg skulle jag tro. Till 30 oktober var det nån som skrev.frank skrev:Vart står bilen nu så man kan kolla på den?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Skulle inte förvåna mig om det beror på vikten, men tycker snarare att dom borde ha löst det på något annat sätt då det är en dålig anledning.Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Bättre med löstagbar än ingen alls, men på en bil för miljonen...
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
De kanske ville hålla nere priset. Eller... inte. Ingen aning. Oavsett så spelar det ingen roll för min del om dragkroken är elektrisk, manuell, eller fast installerad. Bara den har dragkrok.Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Jo självklart kan den väga mer men knappast så jäkla mycket att det är otänkbar lösning för den bilen, det rör sig väl om några kilon extra och knappast typ flera hundra kilo.dd88 skrev:Skulle inte förvåna mig om det beror på vikten, men tycker snarare att dom borde ha löst det på något annat sätt då det är en dålig anledning.Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Bättre med löstagbar än ingen alls, men på en bil för miljonen...
Dom vill spara in på pengar för marginalernas skull precis som alla andra som bygger elbilar just nu (även Tesla hittills), och "onödiga" utvecklingskostnader på en modell som kanske
inte kommer att tillverkas i stora serier kanske känns lite tungt just nu för Audi.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven!
Re: Audi e-tron
Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?
Re: Audi e-tron
Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Exakt!Verdi skrev:Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Det finns bara ett svar på den frågan och det är att de verkligen inte vill att elbilarna ska ta över för snabbt.mati skrev:Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
Re: Audi e-tron
Ja de släpper ut oljeläckaget den vägen så den inte ska kärvaJerker skrev:Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven! :D
ms 76132 "Eleamore"
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Re: Audi e-tron
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.