Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare David D » 25 okt 2018 23:46

Jag var och kollade på e-tron idag. Tidigare har jag leasat fem stycken Audi A6, senast en A6 Allroad 2015 och jag gillar märket. Mycket med den kändes bra, fin känsla på ratt, reglage (inte så många såna längre) och stolar med mera.

Men:

Den kändes stor på utsidan. Inte så stor inuti, vare sig i kupén, i bagageutrymmet eller i frunken. Det kändes kort och gott som en fossilbil som man har elektrifierat. Mittkonsolen gick alldeles för långt bak vilket gjorde mittplatsen obekväm. Vågade ingen på Audi säga ifrån om detta? Två touchskärmar fram kändes mindre modernt än Teslas sju år gamla skärm.

Jag blev lite besviken. Tidigare har jag trott att när tyskarna väl börjar bygga elbilar kommer de att visa Tesla var skåpet ska stå. e-tron är säkert en jättebra bil och skön att köra, men det känns inte som att den sätter Teslas bilar på plats. Bra att det blir lite konkurrens i alla fall. Nu väntar jag nyfiket på vad BMW kommer att komma med efter att inte ha imponerats så mycket av Jaguar, Mercedes eller Audi (än).
S85D, luftfjädring, ultra hi-fi, köldpaket, premium interiör, panoramasoltak, grå skinnklädsel, next-gen, ap1
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inläggav frank » 26 okt 2018 08:10

Vart står bilen nu så man kan kolla på den?
frank

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 okt 2018 08:18

frank skrev:Vart står bilen nu så man kan kolla på den?

Audi Forum Norrmalmstorg skulle jag tro. Till 30 oktober var det nån som skrev.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 okt 2018 09:16

Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav dd88 » 26 okt 2018 09:23

Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever

Skulle inte förvåna mig om det beror på vikten, men tycker snarare att dom borde ha löst det på något annat sätt då det är en dålig anledning.

Bättre med löstagbar än ingen alls, men på en bil för miljonen...
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare mati » 26 okt 2018 09:28

Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:

De kanske ville hålla nere priset. Eller... inte. Ingen aning. Oavsett så spelar det ingen roll för min del om dragkroken är elektrisk, manuell, eller fast installerad. Bara den har dragkrok.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Beställt Audi e-tron 55 quattro med dragkrok, HUD och night vision
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 okt 2018 09:32

dd88 skrev:

Skulle inte förvåna mig om det beror på vikten, men tycker snarare att dom borde ha löst det på något annat sätt då det är en dålig anledning.

Bättre med löstagbar än ingen alls, men på en bil för miljonen...

Jo självklart kan den väga mer men knappast så jäkla mycket att det är otänkbar lösning för den bilen, det rör sig väl om några kilon extra och knappast typ flera hundra kilo.
Dom vill spara in på pengar för marginalernas skull precis som alla andra som bygger elbilar just nu (även Tesla hittills), och "onödiga" utvecklingskostnader på en modell som kanske
inte kommer att tillverkas i stora serier kanske känns lite tungt just nu för Audi.
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 26 okt 2018 10:20

Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven! :D
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Dragkrok till 3:an? Skulle vara årets största sensation.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 okt 2018 10:27

Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 26 okt 2018 10:40

Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Beställt Audi e-tron 55 quattro med dragkrok, HUD och night vision
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon